ساعدنیوز
ساعدنیوز

چه زمانی مناسب سمپاشی برای درختان مرکبات است؟ + اصول سمپاشی درختان

  جمعه، 04 آذر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
چه زمانی مناسب سمپاشی برای درختان مرکبات است؟ + اصول سمپاشی درختان
آفات و بیماری‌های متعددی درختان مرکبات را تهدید می‌کند که شدت و تنوع آن‌ها به روش‌های کنترل وشرایط محیط بستگی دارد. هر چند خوردن میوه‌های سالم و بدون آلودگی به سموم کشاورزی ایده‌آل زندگی امروزی است با وجود این جهان هستی مملو از آفات و حشرات است که بدون کنترل آنها بسیاری از محصولات باغبانی و کشاورزی از بین خواهند رفت. در ادامه به این موارد میپردازیم

به طور تقریبی حدود یک سوم از محصولات کشاورزی جهان در مراحل داشت و برداشت توسط آفات از بین می روند و در کشور ما میزان خسارت از این نیز بیشتر است. در این محتوا زمان سمپاشی مرکبات در ایران و بهترین ساعات سمپاشی بر اساس اصول علمی باغبانی گردآوری شده است تا راهنمای باغداران قرار گیرد.

چرا سمپاشی برای حفاظت درختان نیاز است؟

بسیاری از حشرات نیز طعم شیرین میوه رسیده را دوست دارند و می توانند با خوردن آن به گیاه و درخت آسیب وارد کنند. بنابراین کنترل این آفات می تواند به میوه دهی بیشتر و پربارتر درختان باغ یا گیاهان باغچه شما کمک کند. مسلما شما به عنوان یک باغبان باغ یا باغچه تان نمی خواهید محصول خوشمزه تان را با ارتشی از آفات و حشره ها به اشتراک بگذارید. متاسفانه یک روش متداول و مورد اعتماد برای حفاظت همه درختان میوه از آفات حشرات وجود ندارد. با این حال اگر زمان دقیق سمپاشی درختان خود را بدانید، می توانید احتمال ابتلا به آفت را در آنها به شدت کاهش دهید.

پوستر سمپاشی درختان

بهترین سم برای سمپاشی درختان میوه

همانطور که زمان سمپاشی درختان بسیار مهم تلقی می گردد، انتخاب بهترین سم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت برای درختان مختلف با کاربردهای خانگی، زراعی و غیره باید از سموم متفاوتی بهره گرفت، برای مثال در مصارف خانگی، آفت کش هایی با برچسب خانگی، بهترین گزینه به حساب می آیند. یقینا یک باغبان با تجربه خیلی سریعتر نسبت به بقیه افراد متوجه وجود آفات می شود. بر این اساس، خیلی زود اقدام به تهیه بهترین سم می نماید و به آفت کشی می پردازد. کسانی که مهارت کافی را ندارند، حتما از خدمات کارشناسان فعال در این زمینه بهره مند شوند. به طور کلی بهترین سم برای سمپاشی درختان میوه سمی است که شامل روغن ولک، سایپرمترین و قارچ کش ها باشد. در مواقعی نیز چند آفت کش را با یکدیگر مخلوط می کنند تا بهترین سم تهیه گردد. البته این مورد بستگی به وضعیت باغ مورد نظر دارد.

تعیین زمان مناسب برای سمپاشی

اهمیت زمان سمپاشی برای درختان میوه بسیار زیاد است. به طوریکه در اغلب موراد بر اساس پیش آگاهی (پیش بینی آینده بیماری و آفت در درخت بر اساس مشاهده وضعیت) که توسط باغدار باتجربه یا کارشناس انجام میشود، صورت می گیرد و بسته به بیماری زمان سمپاشی متفاوت خواهد بود.
همچنین مهم ترین نکته در تعیین بهترین زمان سمپاشی مرکبات یا هر محصول باغی و کشاورزی دیگر، زمانی است که آفت به آستانه زیان اقتصادی نرسیده باشد.

چه زمانی از شبانه روز سمپاشی کنیم؟

این موضوع با فصل و در حقیقت دمای هوا ارتباط مستقیم دارد به این معنا که باید توجه کرد سمپاشی با چه هدفی انجام می شود. برای مثال اگر سم حشره کش است و در تابستان در حال سمپاشی هستید توجه کنید که دمای هوا حدود 15 تا 28 درجه سانتی گراد باشد مناسب است. پس باید توجه کنید که در شهر یا روستای شما چه زمانی این درجه هوا وجود دارد که به صورت میانگین می توان گفت بیشتر مصادف می شود با زمان عصر. برخی معتقد هستند که با یک بار سمپاشی مرکبات می توان از شر حشرات و آفات گوناگون راحت شد اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد برای مثال برخی حشرات و کرم ها نیاز دارند که 2 هفته یکبار سمپاشی شوند تا کاملا از بین بروند اما در برخی مناطی چونین مشکلی وجود ندارد و با یک یا دوبار سمپاشی در بهار می توانید محصول خوبی داشته باشید. سمپاشی بهار به این دلیل حائز اهمیت است که درختان مرکبات در این زمان دچار شپشک می شوند و اگر به آنها اهمیت داده نشود می توانند تنه درخت را دچار مشکلات اساسی کنند.

زمان سمپاشی مرکبات

به طور کلی بهترین زمان اولین سمپاشی مرکبات بعد از ریختن شکوفه ها است و دومین سمپاشی دو هفته بعد از آن باید انجام شود. همچنین تکرار سمپاشی در صورت مشاهده حفره های لاروی جدید بایستی در اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه یا هر بار که متوجه می شوید، انجام شود.
زمان سمپاشی زمستانه بر علیه آفات مرکبات نیز از اوایل تا اواخر اسفند ماه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه توصیه می شود.

بیماری

زمان

پوسیدگی قهوه ای میوه

قبل از شروع بارندگی آخر فصل (در کشور ما در بیشتر مناطق)، اغلب در شهریور ماه توصیه می شود. توجه داشته باشید، لازم است قبل از سم پاشی به دلیل اثرگزاری بیشتر سم، از نبود احتمال بارندگی طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده بعد از سمپاشی مطمئن باشید.

کنه زنگار (کنه نقره ای)

بر اساس پيش آگاهی و تشخيص توسط كارشناس

كنه قرمز

اواخر زمستان براي سموم آپولو و نئورون
كنه قرمز بر اساس پیش آگاهی و با نظر کارشناس براي سموم سيترازون، تيسرون، ارتوس و روغن ولک
کنه شرقی مرکبات بر اساس تشخيص كارشناس
شته

در صورت پیچیدگی ۲۵ درصد برگ های انتهایی روی جوانه ها

بالشک ها، شپشک ستاره ای، سپردار الفی، سپردار قهوه ای، شپشک نرم تن، سپردار زرد، سپردارزرد شرقی، سپردار واوی، شپشک آرد آلود، شپشک استرالیایی

بر اساس موازین پیش آگاهی و با ظهور ۶۰ درصد پوره ها انجام شود، همچنین پس از سپری شدن اوج سرمای زمستان و قبل از بیدار شدن درختان سمپاشی صورت گیرد.

پسيل مركبات

با نظر کارشناس

پروانه مینوز برگ

هنگام ظهور و مشاهده اولین نشانه های خسارت روی جوانه های تابستانه و در دو نوبت سمپاشی به فاصله ۱۲ – ۱۰ روز انجام شود.

مگس میوه مدیترانه ای

فصل بهار، تابستان و اوایل فصل پاییز

حلزون فصل پاییز

زمان سمپاشی درختان زردآلو، هلو و شلیل

  • آبان: برای پیشگیری بیماری های قارچی (لب شتری و غربالی) سمپاشی با ترکیبات مس بعد از ریزش برگ ها
  • اسفند: سمپاشی با روغن ولک و مخلوطی ازحشره کش دورسبان یا اتیون
  • فروردین: برای پیشگیری بیماری غربالی و لب شتری به هنگام تورم جوانه با ترکیبات مس
  • اردیبهشت: برای پیشگیری سفیدک حقیقی
  • خرداد: در صورت شیوع سفیدک حقیقی تکرار سمپاشی انجام شود.

زمان سمپاشی درخت سیب

  • اسفند: سمپاشی ترکیبات مس بعلت شیوع شانکر سیتوسپرایی در درختان سیب و روغن ولک همراه حشره کش و تخم کش کنه
  • فروردین: برای پیشگیری از بروز بیماری لکه سیاه سیب
  • اردیبهشت: تکرار سمپاشی ۱۰ روز پس از سمپاشی دوم (در صورت بارندگی زیاد تکرار سمپاشی با قارچکش ها به فاصله ۱۰ روز ضروری است).
  • خرداد: سمپاشی بر علیه کرم سیب (نسل اول) و پروانه مینوز
  • تیر: در صورت ظهور کنه قرمز اروپایی (در صورت طغیان آفت کنه سمپاشی به فاصله ۱۰ روز تکرار شود).
  • مرداد: سمپاشی بر علیه کرم سیب (نسل دوم)

نکات مهم برای سمپاشی

مهمترین اصول سمپاشی درختان میوه و سایر محصولات کشاورزی، شناخت مرحله حساس آفت یا بیماری، آشنایی با نوع و میزان مصرف سم، دوره پایداری سم، نحوه مصرف و کاربرد آن با بهترین روش سمپاشی است.

  1. توصیه می شود درختان مرکبات همواره هرس شوند. به ویژه هرس شاخه های داخلی درختان باعث ایجاد تهویه مناسب میشود و از تراکم آفت در قسمت های داخلی درخت میکاهد، در نتیجه سبب کاهش میزان سم مصرفی و کنترل بهتر آفت می شود.
  2. همواره از غلظت توصیه شده سم استفاده شود.
  3. هنگام ساخت سم، از یکنواخت بودن محلول سم اطمینان حاصل کنید.
  4. ابتدا قسمت های داخلی تنه درختان از بالا به پایین سمپاشی شوند و سپس قسمت های بیرونی تاج بصورت عمودی از بالا به پایین و از پایین به بالا محلولپاشی شود.
  5. هنگام سمپاشی دقت کنید که درخت تشنه نباشند.
  6. سمپاشی باید بعد از سپری شدن خطر سرمای شدید زمستان بسته به پیشبینی ها هواشناسی منطقه و قبل از ظهور رشد جدید (متورم شدن جوانه) صورت گیرد.
  7. در سمپاشی های پیش بهاره مرکبات، به هیچ وجه از حشره کش های فسفره بویژه کلرپیریفوس در ترکیب سموم استفاده نشود (به علت جلوگیری از عارضه برآمدگی های طولی گوه ای شکل در پوست میوه)

بهترین زمان سمپاشی در روز

بهترین ساعت سمپاشی در روز زمانی است که هوا هنوز گرم نشده است و نور کم است. بنابراین صبح زود و یا قبل از غروب آفات بهترین زمان خواهد بود و بهترین دما برای سمپاشی هنگامی است که درجه حرات کمتر از ۲۷ درجه سانتیگراد باشد. زمان سمپاشی بسته به نوع سم نیز متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال:

  • سموم بیولوژیک: بایستی هنگام غروب آفتاب سمپاشی شوند تا باکتری در طول شب و خنکی هوا، زمان کافی برای آغاز فعالیت داشته باشد.
  • سموم سیستمیک: بهترین زمان سمپاشی صبح زود است تا بلافاصله بعد از سمپاشی و تابش نور خورشید، سموم با شیره گیاهی شروع به حرکت در گیاه کند.
  • سموم تماسی: بهترین زمان سمپاشی شب است زیرا در هنگام شب، روزنه ها بسته هستند و سموم وارد گیاه نمی شود و گیاه دچار تنش حاصل از سموم نخواهد شد.

گفتنی است اگرچه امروزه توجه به تولید محصولات ارگانیک (بدون استفاده از سموم و کود) در الویت قرار گرفته است، اما هنوز سموم شیمیایی نیرومندترین سلاح مبارزه با آفات به شمار می روند. بی شک کاربرد صحیح و دقیق این مواد ضمن مبارزه با آفات، حداقل اثرات سوء به محیط زیست و سلامت غذایی بشر را به همراه خواهد داشت.

باد مانع سمپاشی مرکبات می شود؟

به صورت یک اصل کلی باید زمانی سمپاشی انجام بدهید که دما، زمان شکوفایی گیاه و موانع طبیعی در بهترین حالت خود باشند. در رابطه با باید باید بگویم که اگر قدرت باد 3 تا 15 کیلومتر در ساعت بود سمپاشی ممکن است اما بیش از 15 کیلومتر در ساعت را پیشنهاد نمی کنیم چون لازم است که سم خوب روی درخت بنشیند البته راه هایی برای حل این مشکل وجود دارد که می توانید با شماره 09126785059 تماس گرفته و از مشاوره تخصصی و رایگان ما بهره مند شوید.

عواقب انتخاب زمان سمپاشی اشتباه مرکبات

سمومی که در بالا اشاره کردم دارای مواد ساخته شده از نفت هستند و انتخاب زمان نادرست برای استفاده از آن باعث حاشیه سوزی و رشد ناکافی برگ و در آخر شکوفه ها خواهد شد. پس شرایط آب و هوایی را در انتخاب خود لحظار کرده و با برانداز کردن چگونگی وضعیت گیاه، بهترین زمان سمپاشی را برگزینید.

بدی های سمپاشی مرکبات

تصور عموم بر این است که سمپاشی شیمیایی برای انسان و گیاه آسیب زاست این موضوع را بهتر است تخصصی بررسی کنیم و از کلی گویی بپرهیزیم. واقعیت این است که میوه های اورگانیک بهتر از میوه هایی هستند که سمپاشی شیمیایی روی آنها انجام شده اما از کیفیت میوه های سمپاشی شده برخوردار نیستند و درست آن است که سم به میزان درستی استفاده شود و هیچگاه نباید سمپاشی بی رویه انجام شود. یکی از افتخارات شرکت سم گستر افق این است که از سموم بسیار باکیفیتی استفاده می کنیم که به انسان هیچ آسیبی وارد نمی کنند به شرطی که به اندازه و اصولی سمپاشی انجام گیرد. در ایران بیش از 50 سال است که از سمپاشی شیمیایی استفاده می شود اما خوشبختانه امروزه با استفاده از تکنولوژی در تولید سموم دسترسی به سموم باکیفیت ممکن شده است بنابراین بهتر است برای سلامت محصول و خود و هموطنان از سموم خوب استفاده شود. نباید نادیده گرفت که استفاده بی رویه از سم ها به محیط زیست نیز آسیب وارد می کند.

بنابراین بهترین زمان سمپاشی مرکبات، هنگامی است که آفت به آستانه زیان اقتصادی نرسیده باشد. پیش آگاهی، نوع بیماری، نوع سم و شرایط منطقه در تعیین این زمان موثر است. در باغات مرکبات سمپاشی یکبار هنگام خواب درختان و یکبار در اوایل فصل رشد توصیه می شود. امیدوارم از محتوای سمپاشی درختان آشنا شده باشید و نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که درخت یا گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (34 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...