دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

چگونه می‌توانم دندان کج خود را صاف کنم؟ 

پنجشنبه، 09 اردیبهشت 1400
صاف کردن دندان های کج با لمینت به علت سرعت بیشتر و نتیجه زیباتر نسبت به سایر روش ها مانند ارتودنسی یا لیزر این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. داشتن دندان‌هایی کج و نامرتب بین مردم بسیار شایع است. در این بخش نحوه صاف کردن دندان های کج را آموزش خواهیم داد.

صاف کردن دندان کج با توجه به وجود روش های گوناگونی برای آن، ممکن است پیچیده تر از چیزی باشد که فکر می کنید. کامپوزیت برای دندان های کج، رديف كردن دندانها با لیزر، کامپوزیت دندان های نامرتب، جابجایی دندان بدون ارتودنسی، درمان کجی دندان با کامپوزیت، لمینت دندان، کامپوزیت یک دندان کج همه از موارد و گزینه هاییست که افرادی که به دنبال صاف کردن دندان کج خود هستند، با آن مواجه می شوند. اما هر کدام از این روش ها واقعا چقدر برای صاف کردن دندان کج موثر هستند؟

یک لبخند بی نقص با افزایش اعتماد به نفس، تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و سلامت عمومی دارد. افرادی که با لبخندی جذاب متولد نشده اند نیز می توانند با صاف کردن دندان کج با روش هایی مانند کامپوزیت برای دندان های کج، رديف كردن دندان ها با لیزر، کامپوزیت دندان های نامرتب، و جابجایی دندان بدون ارتودنسی لبخندی زیبا داشته باشند. همه ما قدیمی ترین روش صاف کردن دندان کج یعنی ارتودنسی را می شناسیم؛ اما امروزه روش های دیگری نیز در دندانپزشکی برای زیبا سازی دندان وجود دارد. در ادامه، این روش ها را برای صاف کردن دندان کج را بررسی می کنیم.

چگونه می توانم دندان نامرتب و کج خود را صاف کنم؟

اگر متوجه فرم نامناسب دندان های خود شده اید و قصد درمان آن ها را دارید، نباید نگران چیزی باشید. خوشبختانه برای صاف کردن دندان های شما، روش ها و درمان های متنوعی در دسترس است.اولین کاری که برای صاف کردن دندان های خود می توانید انجام دهید این است که با دندانپزشک یا ارتودنیست خود صحبت کنید. دندانپزشکان با ارزیابی کامل شما، بهترین درمان ممکن را برای شما انتخاب خواهند کرد. به احتمال زیاد اولین پیشنهاد متخصص ارتودنسی برای شما، استفاده از بریس خواهد بود.بریس ها برای افراد مختلف و در هر سنی گزینه مناسبی برای هماهنگ و صاف کردن دندان ها هستند. این ابزار ممکن است برای کودکانی که هنوز ساختارهای فک و دهان آن ها در حال رشد است و قابلیت انعطاف پذیری دارد بسیار مناسبتر باشد.بسته به نوع بریس هایی که انتخاب می کنید و شدت مشکلی که دارید، بین 2 تا 3 سال باید از بریس ارتودنسی استفاده کنید. جراحی ردیف کردن دندان گزینه دیگری است که باید در نظر گرفته شود. و به طور معمول در این روش زمان کمتری برای رسیدن به نتایج مطلوب صرف خواهد شد.در ادامه با درمان های رایج کج بودن دندان ها بیشتر آشنا خواهید شد:

بریس های فلزی (Metal braces)

بریس های فلزی ثابت شامل اجزایی مثل براکت، بند و سیم هایی انعطاف پذیر هستند که به دندان ها متصل می شوند. این بریس ها ممکن است برای کسی که مشکلات پیچیده تر دندانی دارد، انتخاب بهتری باشد. بعضی اوقات، علاوه بر اعمال بریس ثابت، به ابزاری به نام هدگیر نیز نیاز است. هدگیرها معمولاً فقط در شب مورد استفاده قرار می گیرند. از آغاز اولین استفاده از این ابزار فلزی مدت زمان بسیار زیادی می گذرد. اکنون و در این زمان پیشرفت ها قابل توجهی در خصوص این بریس ها رخ داده است. سایز براکت های مورد استفاده در این بریس ها کوچکتر شده و کارگذاری آن ها نیز بسیار آسانتر از سابق است.

بریس های سرامیکی (Ceramic braces)

نوع سرامیکی بریس ها و سیم های قوس دار اتصال دهنده آن ها کاملا شفاف و واضح هستند. این نوع از ابزار صاف کننده دندان در انواع رنگ های مختلف وجود دارند و میتوانند گزینه مناسبی برای صاف کردن دندان های کج شده باشد. وند صاف کردن کجی دندان ها در این روش، درست همانند استفاده از براکت های فلزی است، اگرچه براکت های سرامیکی مستعد لکه دار شدن و شکسته شدن هستند.

بریس های نامرئی (Invisible braces)

بریس نامرئی همانند Invisalign تقریباً نامرئی هستند. این ابزار میتوانند هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان مورد استفاده قرار بگیرند.

این نوع بریسها جهت درمان کج شدن دندان ها، برای هر شخصی منحصر به فرد هستند و متناسب با دندان های هر شخص ساخته می شوند. آن ها مانند محافظ و گارد دهان و دندان روی دندان ها قرار می گیرند. و ماهیانه دو بار برداشته می شوند و جایگزین می شوند. استفاده از این ابزار برای درمان موارد شدید عدم تراز دند ان ها توصیه نمی شود.استفاده از بریس های نامرئی ممکن است برای صاف کردن دندان ها نسبت به بریس های سنتی و فلزی نیازمند مدت زمان بیشتر طول باشد.

صاف کردن دندان های کج با لیزر

لیزرها کاربردهای بالقوه متعددی در دندانپزشکی دارند و می توانند زمان لازم برای درمان ارتودنسی را بسیار کاهش دهند. بسته به شرایط خاصی که شما برای درمان نیاز دارید، ممکن است متخصص ارتودنسی تصمیم به استفاده از لیزر در روند ارتودنسی شما بگیرد.

دلایل زیادی وجود دارد که یک متخصص ارتودنسی می تواند برای صاف کردن دندان های کج از لیزر درمانی استفاده کند. صحبت کردن و مشاوره گرفتن با متخصصین یک کلینیک دندانپزشکی در مورد گزینه های درمانی موجود و مناسب با شرایط شما می تواند به شما در رفع هرگونه نگرانی کمک کند.

به طورکلی، یک متخصص ارتودنسی ممکن است استفاده لیزر را برای شما انتخاب کند تا به واسطه ی آن به هنگام انجام کار و برداشتن ساختارهای دندان ها، لثه ها و همچنین از بین بردن بافت های متورم، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

یکی از مواردی که در آن استفاده از لیزر به طور چشمگیری باعث کاهش زمان درمان می گردد، برداشتن بافت لثه هنگام اتصال بریس ها پیش از صاف کردن دندان های کج می باشد.

انواع لیزر ها برای صاف کردن دندان های کج پیش از ارتودنسی

ارتودنتیست ها از انواع مختلف روش های موجود لیزر برای درمان شما استفاده می کنند که هرکدام مزیت هایی دارد و مناسب با شرایط شما انتخاب می شود. دندانپزشکان برای انواع مختلف بافت دهان و دندان از لیزرهای پرقدرت، متوسط یا کم مصرف استفاده می کنند. در درمان با لیزرها ممکن است از موادی باحالت گاز یا حالت جامد استفاده شود. انواع لیزر مورد استفاده در ارتودنسی

  • آرگون،
  • دی اکسید کربن
  • سایر واسطه های گازی

مزایای استفاده از لیزر

  • در برخی موارد ممکن است درد کمتری ایجاد کند، پس نیاز به بیهوشی را کاهش می دهد
  • اضطراب را در بیماران کاهش می دهد
  • در طول درمان های بافت نرم ، خونریزی و تورم را به حداقل می رساند

معایب استفاده از لیزر

  1. از تکنیک لیزر نمی توان روی دندان هایی که از قبل پرشده ، استفاده کرد.
  2. لیزر را نمی توان در بسیاری از اقدامات دندانپزشکی که معمولاً انجام می شود، استفاده کرد. به عنوان مثال، نمی توان از لیزر برای پر کردن حفره های موجود بین دندان ها، دندان های از قبل پرشده و حفره های بزرگ موجود در آن ها استفاده کرد. علاوه بر این، نمی توان از لیزر برای از بین بردن تاج معیوب و یا آماده سازی دندان برای بریج استفاده کرد.
  3. لیزر نیاز به بیهوشی را از بین نمی برد.
  4. لیزر درمانی بسیار گران است و هزینه لیزر بسیار بالاتر از سایر روش های دندانپزشکی می باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه