چگونه بچه ها را از موبایل ، تبلت و... دور کنیم؟

  یکشنبه، 30 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه بچه ها را از موبایل ، تبلت و... دور کنیم؟
اگر دائما در سایت ها و شبکه های اجتماعی باشید و یا سریال ها را تماشا کنید، انتظار نداشته باشید که فرزند تان زمان استفاده از لوازم تکنولوژی را درک کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، چگونه با مدیریت استفاده کودک از تکنولوژی به حفظ سلامت و پیشرفت کودکان خود کمک کنیم؟ به نظر می رسد که امروزه کودکان استفاده از تکنولوژی را از سنین بسیار پایین شروع می کنند. کافی است تنها یک نگاهی به زمین های بازی درمحله ها بیاندازید، به احتمال قوی شاهد کودکانی دوساله یا حتی کوچک تر خواهید بود که در حال بازی با بازی های موجود در گوشی هوشمند یا تماشای فیلم در تبلت هستند. زمانی که صحبت از تکنولوژی به میان می آید، مشاهده می کنیم که علاوه بر این که سن استفاده از تکنولوژی کاهش یافته است، استفاده از آن در هر شرایطی توسط کودکان رایج گشته است.

در دنیای امروز تکنولوژی تنها یک وسیله برای آموزش و سرگرمی نیست. زمانی که والدین در حال تهیه غذا یا سر کار هستند خود هستند، تکنولوژی همچون پرستار کودکی است که کودک شما را به تسخیر خود درآورده است. همین امر باعث می شود مدیریت استفاده از تکنولوژی به یک موضوع مهم در زمینه تربیت کودک تبدیل شود.

فرزندان تان را از تکنولوژی دور کنید

راه ها و قوانینی را برای کل خانواده و بچه ها تشکیل دهید که شامل محدودیت و دور کردن در استفاده از لوازم تکنولوژی می شود.

-در طول کارهای روزانه مانند زمان غذا خوردن، هر گونه لوازم تکنولوژی (تلویزیون، بازی های ویدئویی، آی پد و تلفن همراه) را خاموش کنید.

-الگوی خوبی باشید. اگر دائما در سایت ها و شبکه های اجتماعی باشید و یا سریال ها را تماشا کنید، انتظار نداشته باشید که فرزند تان زمان استفاده از لوازم تکنولوژی را درک کند.

-اجازه ندهید که کودکان ۱۲ ساله یا کوچکتر، از بازی های ویدئویی، تبلت یا تلفن همراه در اتاق در بسته استفاده کنند.

-استفاده از لوازم تکنولوژی را به عنوان جایزه، برای آرام کردن و یا خواباندن فرزند تان در نظر نگیرید (که در نهایت به ضرر خودتان تمام می شود).

می توانید راهنمایی های آکادمی پزشکی اطفال آمریکا را درباره ی زمان استفاده از دستگاه های تکنولوژی برای کودکان در همه ی سنین در سایت شان پیدا کنید و از اینکه چه مقدار زمان کم برای آن توصیه می شود، تعجب کنید!

توانایی ها و علایق فرزند تان را پرورش دهید

آیا فرزند تان در مهارت های حرکتی شدید، خوب است؟ او را به ورزش های جسمی و با فعالیت مرتبط با بازی تشویق کنید. آیا فرزند تان در موارد حرکتی آرام تر، بهتر است؟ او را به بازی با لگو، مدل ساختمان سازی، یادگیری دوخت و دوز، نقاشی و هنر تشویق کنید. آیا فرزندتان در تصور کردن و تخیلات خوب است؟ او را به بازی با لباس ها و دوستان خیالی تشویق کنید.

برای فرزند تان بیش از اندازه برنامه ریزی نکنید

برخی از والدین این روز ها به دلیل ترس از این که فرزند شان از بقیه کودکان عقب نماند، از زمانی که آن ها شروع به حرکت و صحبت کردن می کنند، آن ها را در کلاس های ورزشی، رقص و موسیقی سازمان دهی شده ثبت نام می کنند. کلاس های ورزش، رقص و موسیقی سازمان دهی شده برای کودکان بسیار عالی هستند، فقط تعداد چیز هایی را که فرزند تان در آن ها شرکت می کنند را محدود کنید و سطح علاقه و اشتیاق آن ها را آزمایش کنید.

بسیاری از کودکان بعد از مدرسه به کلاس فوتبال، کلاس موسیقی می روند، تکالیف شان را انجام می دهند و بعد به رختخواب برای خواب می روند و هیچ زمانی برای بازی و استراحت و کودک بودن، باقی نمی ماند. مرتبا از فرزند تان بپرسید که از کلاس ها و ورزش اش لذت می برد یا نه و اگر تنها برای رضایت شما در کلاس ها شرکت می کند، وقت آن است که در این کار تجدید نظر کنید.

در بازی کودک تان دخالت نکنید و او را کنترل نکنید

همیشه اجازه دهید فرزند تان بازی را کنترل کند. سعی نکنید که در بازی دستور دهید و بازی کودک را تغییر دهید. حتی اگر شما به عنوان یک بزرگسال بازی را متفاوت ببینید، هیچ راه اشتباهی در بازی کردن نیست. از فرزند تان بپرسید که “من هم می توانم بازی کنم؟”، اگر گفت “نه”، به خواسته اش احترام بگذارید، اما اگر گفت “بله”، با اشتیاق مشغول شوید و سعی نکنید که رئیسِ بازی شان باشید.

سعی کنید به خاطر بسپارید که این همانند دوباره کودک بودن است

تا به حال گفته ی جرج برنارد شاو را شنیده اید که می گوید:” چون بزرگ شده ایم از بازی کردن دست بر نمی داریم، چون از بازی کردن دست بر می داریم بزرگ شده ایم.”؟ این اساسا درست است. بایستید و برای ۱۵ دقیقه به کودک نوپایی در پارک، زمین بازی یا استخر نگاه کنید.

شادی فراوان و مهار نشدنی آنان در کشف چیزهای جدید و درگیر شدن با جهان شان را ببینید. بازی کردن همیشه باید خود به خودی، سرگرم کننده و چیزی باشد که ما می خواهیم انجام دهیم!

بازی کردن همه ی این مهارت ها و حتی مهارت های بیشتری را رشد می دهد:

  • خلاقیت
  • حل مشکلات
  • تفکر انتقادی
  • مهارت های زبانی
  • مهارت های اجتماعی با همسن و سالان مانند نوبت گرفتن و همکاری و حل مسائل گروهی
  • ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس
  • مهارت های حرکتی شدید و آرام
  • کاهش ترس
  • تقویت تخیل
  • به فرزند تان القا می کند که ایده هایی جدید و راه های منحصر به فرد برای انجام کار ها را کشف کند.

بنابراین لطفا بگذارید کودکان بازی کنند!!

ند و بطور مداوم به دستشویی نمی رود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان