چک کردن و عیب یابی شمع موتور

  چهارشنبه، 15 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چک کردن و عیب یابی شمع موتور
دلیل جمع شدن خاکستر روی شمع، می تواند استفاده از بنزین و مکمل های دارای سرب و بی کیفیتی سوخت باشد. وجود لایه ای هر قدر نازک از خاکستر روی سر شمع ، در کارایی آن اختلال ایجاد می کند، چرا که چون عایقی روی آن قرار می گیرد و مانع از برقراری ارتباط درست شمع با مخلوط سوخت و هوا می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شمع موتور مسئولیت تولید جرقه و به دنبال آن ایجاد اشتعال در داخل محفظه سیلندر را به عهده دارد و مخلوط متراکم شده هوا و سوخت درون محفظه سیلندر را مشتعل کرده و تبدیل به نیروی محرکه می کند و در رابطه ای مستقیم با مصرف سوخت و آلایندگی هوا دارد

چک کردن شمع موتور با بازبینی ظاهری

شمع ها قطعاتی هستند که روی سر سیلندرها سوار می شوند و با برق، سوخت و هوا در تماس هستند. این قطعات با دریافت برق ولتاژ بالا از یک سو و ایجاد جرقه مخلوط هوا و بنزین از سوی دیگر باعث وقوع انفجار در محفظه سیلندر و فراهم شدن نیروی لازم برای روشن شدن ماشین می شوند. تماس مستقیم شمع ها با برق و بنزین و حرارت و جرقه ها باعث می شود فعل و انفعالات شیمیایی روی آن ها رخ دهد. حال اگر با ویژگی های مربوط به ظاهر شمع ها در شرایط گوناگون آشنا باشید، تشخیص شمع سالم و خراب، کار ساده ای نیست.

اولین مرحله چک کردن شمع موتور ، خاموش کردن خودرو است. یادتان باشد به هیچ وجه نباید برق پشت آمپر باشد. حالا وایر شمع ها را جدا و شمع ها را با آچار مخصوص باز کنید. مهم ترین مرحله چک کردن شمع موتور برای زمانی است که از سیلندر جدا شده و در دستان شماست.

شمع ها از عایق چینی، الکترودهای فلزی یا سوزن های شمع تشکیل شده اند. با توجه به ظاهر شمع در همه قسمت ها و موارد زیر، خودروی تان را عیب یابی کنید:

دوده داشتن سر شمع

هنگام چک کردن شمع موتور ، قسمت های مختلف شمع را کاملاً لمس کنید تا به وجود کمترین مواد روی آن هم پی ببرید. اگر نوک انگشتتان سیاه شد و احساس کردید شمع ، دوده گرفته است، یعنی غلظت و میزان مخلوط سوخت و هوا تنظیم نیست یا فیلتر هوا گرفتگی دارد. دوده گرفتن شمع ها و سیاه شدنشان، از جمله شایع ترین نشانه های خرابی آن هاست. عوامل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که تشخیص آن بر عهده کارشناسان است.

ممکن است دوده داشتن سر شمع به دلیل بروز یک یا چند مورد از مشکلات فوق باشد؛ در هر حال در چنین مواقعی می بایست قطعاتی چون فیلتر هوا که عامل بروز مشکل هستند، تعویض شوند. اگر شمع ها هم آسیب زیادی دیده باشند، آن ها را باید عوض کنید. در چنین شرایطی، استفاده از شمع هایی با دمای بالاتر هم پیشنهاد خوبی است.

وجود خاکستر روی شمع

دلیل جمع شدن خاکستر روی شمع، می تواند استفاده از بنزین و مکمل های دارای سرب و بی کیفیتی سوخت باشد. وجود لایه ای هر قدر نازک از خاکستر روی سر شمع ، در کارایی آن اختلال ایجاد می کند، چرا که چون عایقی روی آن قرار می گیرد و مانع از برقراری ارتباط درست شمع با مخلوط سوخت و هوا می شود. در نتیجه بروز چنین مشکلی، جرقه ناقص زده می شود و خودرو ریپ می زند.

رسوب داشتن سر شمع

رسوبات سربی که روی سر شمع تشکیل می شوند، رنگ زرد مایل به قهوه ای دارند. رانندگی های طولانی و سوخت نامناسب باعث می شوند که دمای قسمت سرامیکی بیش از حد بالا برود و با فعل و انفعالاتی که روی آن صورت می گیرد، رسوب بگیرد. در چنین مواقعی هم باید شمع ها عوض شوند. حواستان باشد اگر قرار است باز هم با همان سوخت و نوع رانندگی قبلی خودرو را برانید، باید از شمع هایی با درجه دمای بالاتر استفاده کنید.

وجود بنزین روی شمع

اگر بنزین روی شمع ها بپاشد، بوی آن خیلی زود احساس می شود. اگر هنگام چک کردن شمع موتور دقت کنید، در این شرایط، سر شمع ها زغالی رنگ شده اند. زمانی که مشکل پاشیدن بنزین روی شمع ها پیش می آید، احتمال اینکه انژکتورهای مخصوص پاشیدن سوخت خراب شده باشند، زیاد است؛ همچنین ممکن است دلیل آن، اشکال در سیستم جرقه زنی یا اصطلاحاً خفگی خودرو باشد. اگر چنین مشکلی برایتان پیش آمد، سیستم برق و انژکتورها را بررسی کنید، سپس به سراغ کنترل مخلوط سوخت و هوا بروید.

وجود روغن روی شمع

اگر روغن به محفظه احتراق نشت کند، شمع ها آغشته به روغن می شوند. سر شمع ها همیشه در تماس با حرارت و جرقه است، بنابراین ممکن است روغن موجود در این قسمت، حالت نیم سوز داشته باشد. وجود این مواد زائد روی شمع باعث داغ شدن بیش از حد این قطعه و احتراق زودرس می شود. احتراق زودرس از عوامل افت قدرت موتور و بد کار کردن آن است.

اگر شمع های خودروی تان روغنی شد، حتماً سوپاپ و پیستون ها را چک کنید. اگر این قطعات آسیبی دیده باشند، روغن به محفظه احتراق راه می یابد. فراموش نکنید در چنین شرایطی ابتدا باید اشکالات موتور و سایر قطعات را برطرف کنید و سپس به سراغ تعویض شمع ها بروید.

وجود سرب روی شمع

اگر سرب موجود در بنزین یا مکمل ها بیش از اندازه باشد، سر شمع ها به این ماده آغشته می شود. وجود سرب روی شمع ها مانع ایجاد جرقه به شکل صحیح و بد کار کردن موتور می شود. در چنین شرایطی باید بنزین مصرفی خودروی تان را تعویض و در اولین فرصت، شمع های سالم را جایگزین کنید.

خرابی قسمت چینی شمع

استفاده از شمع با بازه حرارتی نامتناسب با موتور، عدم تعویض به موقع این قطعات، وجود گرمای بیش از حد و بستن نادرست شمع روی سیلندر ، به قسمت چینی آن آسیب وارد می کند. در این موارد هم خودرو به خوبی کار نمی کند و در تمام شرایط، جرقه ناقص است.

خرابی الکترودها

دو تراشه فلزی موجود در سر شمع را الکترود می گویند. با رسیدن برق به این دو تراشه، جرقه لازم برای روشن شدن موتور زده می شود. در هر دقیقه ممکن است صدها بار جرقه توسط الکترودها زده شود؛ به همین دلیل این قسمت های فلزی در معرض تغییر شکل، جرم گرفتن، ذوب شدن یا پوسیدگی هستند. گاهی با گذشت زمان، فاصله میان این دو قطعه فلزی بیشتر هم می شود. هر یک از این اشکالات در کار الکترودها سکته ایجاد می کند.

با چک کردن شمع موتور و پی بردن به خرابی الکترودها، دلیل ریپ زدن خودرو مشخص می شود. در این شرایط هم شمع را تعویض کنید تا مشکل رفع شود.

اگر قسمت چینی شمع باز شده از سیلندر فقط کمی تیره تر از حالت اولیه خود شده باشد، یعنی سالم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (366 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس