چرا کودکان نباید چای و قهوه بخورند؟

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
چرا کودکان نباید چای و قهوه بخورند؟
آکادمی اطفال امریکا توصیه می کند، بهتر است قبل از سن 12 سالگی قهوه مصرف نشود و پس از این سن هم نباید بیشتر از یک فنجان قهوه (بیشتر از 100 میلی گرم) در روز بنوشند.

مصرف کافئین زیاد می تواند تأثیرات منفی زیادی بر کودکان بگذارد، مثلاً آن ها را بدخلق کند، خوابشان را به هم بریزد و منجر به سوء رفتار مثلاً انجام کارهای خطرناک و رفتارهای تهاجمی شود.

همچنین قهوه می تواند برخی از بچه ها را پریشان و مضطرب کند یا حتی به آن ها حالت تهوع بدهد. قهوه می تواند ضربان قلب و فشارخون کودکان را تغییر بدهد. در برخی موارد، مصرف زیاد کافئین ممکن است به بچه ها احساسی مشابه مصرف داروهای غیرمجاز را بدهد.

تأثیر کافئین بر خواب کودکان ممکن است به نظر شما، عارضه ای چندان جدی به نظر نرسد اما در واقع همین طور است. موسسه ملی خواب توصیه می کند نوجوانان باید هر شب تقریباً 9 ساعت بخوابند، اما مطالعات نشان می دهند یک کودک معمولی خیلی کمتر از این اندازه می خوابد.

بچه های سنین 5 تا 12 سال حداقل به 11 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و نوجوانان هم به 9 تا 10 ساعت خواب. تأمین این ساعت های خواب به نظر سخت نمی آید اما با در نظر گرفتن برنامه های شلوغ و زود از خواب بیدار شدن ها گاهی واقعاً نمی توان این میزان خواب را تأمین کرد. خیلی از بچه ها برای افزایش سطح انرژی طی روز از قهوه استفاده می کنند اما این می تواند منجر به کمبود خوابشان شود. قهوه محرکی است که نسبت به نوشابه های گازدار، 5 برابر بیشتر کافئین دارد و کافئین نیز می تواند تا 8 ساعت هم در بدن بماند. حضور کافئین در بدن باعث به هم خوردن ریتم شبانه روزی می شود. بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان از مصرف قهوه اجتناب کنند.

تصویر
عوارض چای و قهوه برای کودکان

گزینه هایی برای جایگزین چای و قهوه:

والدین باید بدانند که قهوه و کافئین هیچ فایده ای برای فرزندشان ندارد و ممکن است برایش ضرر هم داشته باشد. مادران تا 6 ماهگی باید شیر خود را به فرزندشان بدهند. شما میتوایند به فرزندتان به جای چای آبمیوه های طبیعی،شیر،آب طعم دار بدهید.این نوشیدنی ها میتواند مفید باشد و مواد مغذی بدنتان را تامین کند.بهتر است برای آبمیوه دادن به فرزندتان تا 6 ماهگی صبرکنید و بعد از آن فقط مجاز هستید 4 اونس آبمیوه به او دهید.

در چه شرایطی میتوان به کودکان نوپا چای داد؟

متخصصین میگوند از 6 ماهگی میتوان چای به کودک داد اما باید خواص درمانی داشته باشد و خطری براش نداشته باشد. زمانی میتوانید به او چایی بدهید که کودک 8 ماهه باشد و دچار سرماخوردگی شده باشد برای دادن چای هم از بابونه شیرین نشده برای گلو دردش استفاده کنید درغیر این صورت از مصرف چای به کودکتان خودداری کنید.

برای کودکان نوپا چه نوع چایی مناسب نیست؟

  • چای هایی که دارای کافئین هستند
  • چای سیاه و سبز به دلیل فلوراید
  • چای اکیناسه برای مصرف روزانه شان مفید است اما قبلش با پزشک مشورت کنید
  • مصرف چای کامفری زیرا باعث میشود به کبد آسیب برسد

مصرف چای هایی که در زیر گفته شده برای کودک خطری ندارد البته که اینها چای نیستند و دمنوش های گیاهی هستد که علاوه بر بی خطر بودن برایشان مفید هم میباشد:

چای لیمو

بابونه

نعنا

چای قرمز همراه گل محمدی

پس برای دادن هر نوع نوشیدنی به فرزندتان مطالعه و دقت کافی داشته باشید تا مشکلی برایش پیش نیاید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (599 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان