چرا کودکان شب ها باید زودتر بخوابند؟

  پنجشنبه، 31 تیر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
چرا کودکان شب ها باید زودتر بخوابند؟
با توجه به اینکه خواب خوب و عمیق تاثیر زیادی در رشد کودک و نوزاد دارد، لذا تنظیم ساعت خواب کودک و اجرای یک قانون کلی برای خواب در خانه یکی از مهمترین کارهایی است که والدین باید برای فرزندان خود انجام دهند.ما در این مطلب ساعت مناسب برای خوابیدن بچه ها را بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

هر چقدر که کودک دیرتر بخوابد، رفتارش عجیب و غریب تر می شود و در نتیجه خواباندن او هم سخت تر می گردد بنابراین خانواده ها باید سعی کنند زودتر برای خواباندن کودک خود اقدام کنند. اما به نظر شما خوابیدن کودک در اول شب یعنی ساعت 9 چه فوایدی دارد؟

فواید خوابیدن کودکان در اول شب

زمانی که والدین به پزشک مراجعه می کنند و از نخوابیدن فرزندان شان شکایت دارند، اولین چیزی که به ذهن متخصص می رسد، دیر خواباندن کودک است. به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم که در این قسمت فواید خوابیدن کودکان در اول شب را به شما معرفی کنیم.

کودکی سالم تر

کودکانی که شب ها زود می خوابند، از لحاظ عاطفی، ذهنی و جسمی سلامت بیشتری دارند. مطالعات نشان می دهد کودکان 18 ماهه که شب ها زودتر می خوابند، از لحاظ حرکتی، زبانی و رفتار های اجتماعی عملکرد بهتری دارند. نداشتن خواب کافی شبانه باعث می شود که توانایی ذهنی کودک کاسته شود و در روز بعد هم دچار مشکل باشد.

همچنین رابطه مستقیمی بین بهبود خواب و استقامت و پایداری عاطفی برای کودکان بین 7 الی 11 سال وجود دارد و خوابیدن هنگام شب تاثیر منفی روی عملکرد آن ها در مدرسه دارد. مطالعات در این باره نشان می دهد که کمبود خواب در این سنین معمولاً باعث کاهش نمره هایشان می شود.کودکانی که شب ها دیر به رختخواب می روند، معمولاً عادات رژیمی ضعیف تری هم دارند. شاخص توده بدنی آن ها نسبت به کسانی که زودتر می خوابند، بیشتر است؛ یعنی چاق تر هستند و همچنین یک و نیم برابر احتمال بیشتری برای چاقی و تنبلی دارند.

کمتر بیدار شدن هنگام شب

نوزادانی که شب ها زود به رختخواب می روند، معمولاً شب ها زودتر می خوابند و خواب آن ها سریع تر اتفاق می افتد و همچنین در بین خواب شبانه بیدار نمی شوند و همین باعث می شود که صبح روز بعد سرحال تر باشند اما کودکانی که شب ها دیر می خوابند، بیش از حد خسته خواهند شد. خستگی بیش از حد سطح آدرنالین را در آن ها بالا می برد که باعث حس بد و خستگی هنگام صبح خواهد شد.

رشد بهتر

کودکانی که زود به خواب می روندو خواب صحیح و به موقع دارند، رشد بهتری نسبت به سایر کودکان دارند زیرا در ساعت 10 شب، 12 شب و 2 بامداد هورمون های رشد در بدن کودک بالاترین میزان ترشح را دارند. برای رشد بهتر کودک باید در این زمان در مرحله خواب REM باشد.

مقاومت کمتر در برابر خوابیدن

وقتی که کودکان دیر به رختخواب می روند، برای خوابیدن از خودشان مقاومت نشان می دهند و رفتار منفی و بدی دارند. خواب ضعیف هنگام شب قطعاً مقاومت کودکان را در این باره افزایش می دهد و آن ها را بد اخلاق می کند اما کودکانی که زودتر می خوابند، با این مشکلات مواجه نیستند.

بهره وری و کارایی بالا در طول روز

کودکانی که قبل از ساعت 9 شب به رختخواب می روند، کارایی بهتر و تمرکز بالاتر در طول روز دارند زیرا خواب کافی و به موقع در کودکان باعث بالا رفتن تمرکز و بهره وری بیشتر آنان می شود. پژوهش ها نشان داده است، علائم کم خوابی و ADHD (اختلال کم توجهی–بیش فعالی) در کودکان از جمله بی توجهی و رفتار های تکانشی تقریبا دقیقا مانند هم هستند!

کیفیت زمان قبل از خواب

کودکانی که زود به رختخواب می روند، معمولاً فضا و زمان کافی برای انجام کارهای مورد علاقه شان دارند زیرا در طول روز سرحال هستند. همه چیز آن ها سرجایش است و درنتیجه زمان آن ها با کیفیت می شود و می توانند از این کیفیت بالا برای زندگی بهتر استفاده کنند.

تایم خواب قابل پیش بینی

وقتی شما کاری کنید که کودکتان عادت کند شب ها زودتر بخوابد، در نتیجه زود خوابیدن به یک عادت در او تبدیل می شود و می توانید زمان خواب او را پیش بینی کنید و در نتیجه زندگی شما و فرزندتان نظم بیشتری پیدا کرده و همه چیز به موقع و سرجایش انجام خواهد شد.

سریع تر خوابیدن

زودتر رفتن به رختخواب و ساعت خواب منظم باعث می شود که کودک از لحاظ احساسی و عاطفی حس امنیت داشته باشد و وارد یک وضعیت آرامش بخش شود زیرا بدن ساعت بیولوژیکی دقیق و منظمی دارد، در نتیجه سریع تر و راحت تر می خوابد. مطالعات نشان داده کودکانی که قبل از ساعت 9 شب می خوابند، نسبت به سایر کودکان 78 دقیقه خواب بیشتر دارند.

عادت سالم خوابیدن

وقتی که کودک از همان اول یک ساعت منظم مخصوص خواب داشته باشد، قطعاً در آینده دچار مشکل نمی شود. عادات سالم هنگام خواب باعث می شود که او در آینده هم هیچ مشکلی نداشته باشد و همیشه خواب منظمی را تجربه کند.

خواب بیشتر کودک

کودکانی که زودتر می خوابند، معمولاً تایم بیشتری را می خوابند و صبح خیلی زود بیدار نمی شوند. همین باعث می شود که نیاز بدنش به خواب کافی تامین شود و استراحت لازم را داشته باشد. بیدار شدن صبح زود معمولاً به دلیل شب دیر خوابیدن در کودکان اتفاق می افتد. شاید برایتان منطقی نباشد اما این قضیه کاملاً بیولوژیک است. کودکانی که شب ها زود می خوابند، صبح خیلی زود بیدار نمی شوند. خواب آن ها کاملاً اندازه است اما کودکانی که شب ها دیر می خوابند، صبح زود از خواب بیدار می شوند و کلافه هستند و اطرافیان را هم کلافه می کنند.

کودک خوابیده

چگونه کودکمان را ساعت 9 شب بخوابانیم؟

دو ساعت قبل از خواب کودک اجازه ندهید که او با وسایل الکترونیکی مانند موبایل یا تبلت بازی کند زیرا نور آبی منتشر شده از این وسایل سبب سخت به خواب رفتن کودک می شود. اگر قبل از خواب کودک وسایل الکترونیکی را از او دور کنید، موجب ترشح ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری) در بدن کودک می شود.

اگر می خواهید کودکتان زودتر بخوابد شما باید الگوی او باشید نه اینکه او را به اجبار به اتاق خواب بفرستید و خودتان با صدای بلند تلویزیون ببینید یا با تلفن صحبت کنید. برای زودتر خوابیدن کودک با او به اتاق خوابش بروید و کتاب مورد علاقه کودکتان را برایش بخوانید و یا وانمود کنید که شما هم خواب هستید.

بهترین زمان برای خواب چه زمانی است؟

کودک 9 ساله: ساعت 8:30 شب

کودک 12 ساله: ساعت 9 شب

کودک 15 ساله: ساعت 10 شب

بهتر است والدین کودکان خود را تشویق کنند تا هر چه زودتر بخوابند.خواب یکی از اساسی ترین احتیاجات ما است که که متاسفانه آن طور که باید به آن توجه نمی کنیم. اگر شما به عنوان والدین، دیر به خواب روید، کودکانتان نیز مانند شما عمل خواهند کرد زیرا عادات و رفتار شما الگوی آنها است.

کودکان به چه مقدار خواب احتیاج دارند؟

کودکان زیر 12 ماه: 14 تا 18 ساعت در طول شبانه روز

کودکان نوپا: 12 تا 14 ساعت

کودکان دبستانی: 10 تا 12 ساعت

کودکان دبیرستانی: 9 تا 10 ساعت

جدول زمانی خواب کودک بر اساس سن

نوزادی (صفر تا یک ماهگی) نوزادان در این سن در هر دوره 24 ساعته معمولا ۱۵ تا ۱۸ ساعت (در دوره های کوتاه مدت) می خوابند. خواب نوزاد هیچ الگویی ندارد و از چند دقیقه تا چند ساعت می تواند متغیر باشد. نیاز به تغذیه با شیر تنها دلیلی است که نوزاد را از خواب بیدار می کند. نوزادانی که قولنج می کنند، کمتر و نوزادان نارس هستند، بیشتر می خوابند. در این سن به دلیل نداشتن ساعت بیولوژیکی، هنوز خواب نوزاد با چرخه روز و شب هماهنگ نیست
یک ماهگی یک ماهگی یک کودک فرق چندانی با دوران نوزادی او ندارد. در این سن نیز کودک یا همان نوزاد هنوز حدود 17 ساعت در یک دوره 24 ساعته را می خوابد. در این سن کودک هنوز فرق شب و روز را به خوبی متوجه نمی شود.
دو ماهگی هنوز حدود ۱۶ تا ۱۷ ساعت خوابیدن در روز برای کودک کاملا طبیعی است. در این سن کودک هوشیارتر است و در طول روز سه تا چهار نوبت یا حتی بیشتر چرت می زند.
سه ماهگی سه نوبت چرت زدن در روز، 6 تا 8 ساعت خوابیدن متوالی در شب و حدود 16 ساعت خواب در یک 24 ساعت در این سن طبیعی است.
شش ماهگی حدود 15 ساعت خوابیدن در شبانه روز که تقریبا 10 ساعت آن در طول شب است، در این سن کاملا طبیعی است. گاهی چرت زدن کودک در این سن هنوز همان 4 بار در روز است و گاهی به دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر) می رسد.
نه ماهگی به طور معمول کودک در این سن 14 تا 15 ساعت می خوابد که حدود 11 ساعت آن در طول شب است. معمولا 70 تا 80 درصد کودکان در این سن، شب ها می خوابند. یعنی حدود 8 تا 12 ساعت خواب عمیق و مدام دارند و نیازی به تغذیه ندارند. دو نوبت چرت زدن در روز نیز در این سن طبیعی است.
دوازده ماهگی خواب کودک در یک سالگی حدود 14 ساعت است که تقریبا 11 ساعت آن در شب است. دو نوبت خواب در طول روز (چرت زدن) در این سن نیز طبیعی است و لازمه رشد کودک است.
هجده ماهگی 13 تا 14 ساعت خوابیدن در کل شبانه روز که حدود 11 ساعت آن در طول شب است. اینکه کودک هنوز صبح ها چرت می زند یا بستگی به عادت او دارد؛ اما معمولا چرت بعدازظهر هنوز در این سن ادامه دارد.
بیست و چهار ماهگی 11 تا 14 ساعت خواب که 10 تا 12 ساعت آن در طول شب است، در دو سالگی طبیعی و نرمال است. هنوز ممکن است کودک بعدازظهرها چرت بزند.

فواید زیاد خوابیدن کودک

محققان به تاثیر کیفیت و کمیت خواب کودکان بر توانایی شناختی آنها اشاره می کند.آنها معتقدند که در طول خواب، مغز به بازسازی خود می پردازد، هورمون های رشد کرده را آزاد، حافظه را تقویت می کند و خاطرات بی اهمیت را پاک می کند.از دست دادن 1 ساعت خواب در شب، توانایی شناختی یک کودک 12 ساله را در حد یک کودک 9 ساله کاهش می دهد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که یک ساعت دیرتر خوابیدن کودکان در شب بیش از یک هفته می تواند منجر به کاهش نمره هوش (IQ) کودکان شود.

پیشرفت رشد فیزیکی

ترشحات هورمون رشد در هنگام خواب عمیق، آهسته رخ می دهد. بیشتر خوابیدن نوزاد مساوی است با افزایش وزن و رشد بهتر او.

توسعه نورولوژیک

خواب در توسعه مناسب سیستم نورولوژیک اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی سیستم عصبی مرکزی در دو سال اول بعد از تولد پیشرفت می کند و خوب خوابیدن در این رشد و پیشرفت تاثیر زیادی دارد.

توسعه و رشد مغز

خواب کافی، خواب عمیق و خواب به اندازه کافی در توسعه و رشد مغز و انعطاف پذیری مغز تاثیر زیادی دارد. خواب کافی و عمیق باعث می شود سطح یادگیری نوزاد افزایش پیدا کند.

یادگیری بهتر

وقتی مغز به خوبی رشد داشته باشد و توسعه کند، سطح یادگیری نیز پیشرفت می کند. خواب، نقش زیادی در تقویت حافظه دارد و به نوزاد کمک می کند تا یادگیری بهتری داشته باشد.

تاثیر مثبت در خلق و خو

خواب راحت، خواب در محیط آرام، خواب بی وقفه و مدام و خواب در آرامش کامل به رفتار و خلق و خوی بهتر نوزاد ختم می شود و عملکرد رفتاری نوزاد را بهبود می بخشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (86 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (70 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (59 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه