چرا سکه‌ها فاکتور ندارند؟

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا سکه‌ها فاکتور ندارند؟
از گذشته تا به امروز خرید و فروش سکه بدون فاکتور انجام شده است؛ چون به صورت قانونی سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند و در بسته‌های صدتایی به طلافروشان، سکه فروشان یا صرافان به فروش می‌رسد تا آن‌ها در بازار به مشتریان و متقاضیان عرضه کنند. فروشندگان سکه هم موظف هستند صرفاً مبلغی به عنوان سود مغازه را به قیمت خود سکه برای فروش به مشتریان، اضافه کنند

سیر تاریخی سکه طلا در ایران

سکه طلا برای اولین بار در دوران هخامنشیان و حکومت داریوش اول (بین سال های 486 الی 521 پیش از میلاد) ضرب گردید. در آن زمان با ارزش ترین سکه “دریک” نامگذاری شده بود که وزن آن 8.41 گرم بوده است.از دیگر سکه های دوران هخامنشی، سکه ای با نام “سیگل” بود که جنس آن از نقره و وزن آن 5.61 گرم بوده است. این سکه ارزشی معادل یک گوسفند را داشت و نرخ تبدیل آن 20 سیگل در برابر یک دریک بود. یعنی ارزش هر دریک برابر با 20 سیگل بوده است.پس از ورود ماشین ضرب سکه و مشخص شدن وزن و اندازه استاندارد سکه ها بصورت رسمی در سال 1293 نخستین سکه های طلا با عیار 900 در 1000 ضرب و واحد چرخه مالی کشور شدند.

ضرب سکه های طلا با وزن و اندازه امروزی اولین بار در سال 1310 آغاز گردید، بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 سکه بهار آزادی با همان وزن و عیار و اندازه ولی با طرحی متفاوت جایگزین سکه های قبلی شد و تا به امروز با همین نام و ابعاد قبلی در بازار داد و ستد می شود.

چرا سکه ها فاکتور ندارند

از گذشته تا به امروز خرید و فروش سکه بدون فاکتور انجام شده است؛ چون به صورت قانونی سکه ها توسط بانک مرکزی ضرب می شوند و در بسته های صدتایی به طلافروشان، سکه فروشان یا صرافان به فروش می رسد تا آن ها در بازار به مشتریان و متقاضیان عرضه کنند. فروشندگان سکه هم موظف هستند صرفاً مبلغی به عنوان سود مغازه را به قیمت خود سکه برای فروش به مشتریان، اضافه کنند. به همین خاطر است که دیگر فاکتوری برای اعتبار، بابت سکه به خریدار داده نمی شود.

همانطور که در بخش های قبل هم گفتیم سکه هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می شوند بانکی هستند و از اعتبار برخوردارند. اما با گران شدن سکه و افزایش قیمت لحظه ای آن، بدون دریافت فاکتوری معتبر برای سکه چه طور می توانند ضمانتی برای سکه های خود داشته باشند به خصوص این روزها که بازار تقلب برای بسیاری از سودجویان باز است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ( محمد کشتی آرای ) در پاسخ به این سوال که با این شرایط اگر سکه خریداری شده، تقلبی باشد خریدار چگونه می تواند حقوق خود را پیگیری کند؟ اظهار کرد: ما بارها خطاب به خریداران اعلام کرده ایم که خرید خود را از واحدهای مجازی که دارای جواز فعالیت هستند و جواز خود را در معرض دید قرار داده اند؛ خرید کنند در چنین شرایطی هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. اما برخی واحدهای متفرقه، اجاره ای و … نیز هستند که ممکن است خرید از آن ها مشکلاتی برای مردم ایجاد کند. بر همین اساس همچنان تاکید و توصیه ما به مردم آن است که برای خرید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنند در این صورت هم از اصل بودن سکه مطمئن می شوند و هم از قیمت آن

فرق بین سکه وکیوم دار با سکه وکیوم نشده

ماجرای وکیوم دار کردن سکه به ۲۰ سال گذشته بر می گردد. در آن روزها، صراف ها و یا سکه فروشان معتبر وقتی می خواستند، سکه بفروشند، به همراه آن کارت ویزیت خود را به خریدار می دادند تا یک جورایی دل خریداررا قرص کنند. خریدار سکه بدین ترتیب، این کارت ویزیت را به عنوان فاکتور آن سکه در نظر می گرفت و خوشحال بود که سکه غیر بانکی و تقلبی نخریده است. دیری نگذشت که صرافی ها، فکر خوبی به ذهنشان زد و کارت های ویزیت خود را به همراه سکه پرس کردند و در اختیار خریدار گذاشتند و به مردم گفتند که سکه هایی که وکیوم نداشته باشد، فاقد اعتبار هست.

افراد معمولی فکر می کنند سکه های وکیوم دار یا پلمپ شده از اعتبار بیشتری برخوردارند، اما جالب است بدانید طی مصاحبه هایی از رئیس اتحادیه طلا و جواهر متوجه شدیم که سکه های وکیوم دار با سکه های بدون وکیوم هیچ فرقی ندارند و عمل وکیوم کردن سکه ها یا پلمپ کردن آن ها صرفاً ابتکاری از جانب مغازه داران بوده است که سود بیشتری از مشتریان دریافت کنند چراکه اغلب در نظر خریداران سکه، سکه های وکیوم دار و پُلمپ شده رسمی تر و با اعتبارتر جلوه می کند.

مطالعه رفتار سکه و طلا در سال های اخیر

برای پاسخ به این سؤال که سرمایه گذاری بر روی طلا بهتر است یا سکه، بهتر است به مطالعه رفتار هر یک از آن ها در بازه های زمانی یکسان بپردازیم.در نهایت با توجه به ذهنیتی که در این زمینه داریم و میزان ریسک پذیری و قدرت تحلیل رفتار بازار، می توانیم تصمیم گیری کنیم که در کدام زمینه سرمایه گذاری کنیم.همان طور که می دانید قیمت سکه در سال های اخیر روند صعودی داشته است یک بار در سال 91 و یک بار نیز در سال 97 پرش غیرقابل منتظره ای داشت که همین امر موجب رونق بازار تقاضای سکه و در کنار آن افزایش دوباره قیمت ها شد.

همچنین با توجه به آمارهای موجود که از مطالعه رفتار انواع سکه در دو سال اخیر به دست آمده است درمی یابیم که سرمایه گذاری بر روی ربع سکه و نیم سکه سود بیشتری به همراه دارد. چون در یک بازه زمانی مشخص نوسان در این دو نوع سکه بیشتر از سکه های تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم بوده است. حتی بین انواع سکه بهار آزادی نیز می توان تصمیم گیری صحیحی برای سرمایه گذاری انجام داد.توجه داشته باشید که قیمت طلا با توجه به بازار جهانی تعیین می شود اما این روند برای سکه کمی متفاوت تر است و عوامل دیگری نیز روی آن تأثیرگذار است.چنانچه مشخص شده است، در دو سال اخیر میزان سوددهی در سرمایه گذاری بر سکه حدود 40 درصد بوده اما قیمت جهانی هر انس طلا تنها 7 درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان دهنده این است که بازار سکه نسبت به طلا بیشتر دچار نوسان بیشتری می شود که عوامل داخلی نیز بی تأثیر نیستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان