چراغ مه شکن خودرو چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

  دوشنبه، 12 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چراغ مه شکن خودرو چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟
کاربرد چراغ مه شکن از روی نام آن مشخص است، اما با این حال ممکن است نحوه‎‌ی عملکرد آن‌ها برای برخی از افراد کاملا مشخص نباشد. با ما همراه باشید تا با کاربرد و نحوه استفاده این چراغ در خودرو آشنا شوید.

بر خلاف چراغ های معمولی نور پایین و نور بالا جلو خودرو، در مورد چراغ مه شکن ، حرف و حدیث بسیار است. در این مطلب می خواهیم در مورد چراغ مه شکن و موارد استفاده از آن با شما صحبت کنیم.

چراغ مه شکن چیست؟

چراغ مه شکن جلو خودرو، یکی از دسته چراغ هایی است که با هدف انتشار پرتوهای میله ای با زاویه زیاد نسبت به زمین طراحی و ساخته شده است. اگر می خواهید به تفاوت چراغ های معمولی نور بالا و نور پایین با چراغ مه شکن خودرو پی ببرید، کافی است نحوه تابش نور از این دو نوع منبع را با هم مقایسه کنید. در چراغ های معمولی طراحی به گونه ای است که با تابش زاویه کم، سطح وسیع تری از جاده به وسیله نور ایجاد شده روشن شود، این در حالی است که هدف از زاویه بالای تابش در چراغ مه شکن، افزایش دید کلی در فاصله محدود است؛ زیرا در زمان مه غلیظ شما حتی تا چند متری خود را نیز نمی توانید ببینید.

بر خلاف باور عمومی رنگ زرد، رنگ اصلی چراغ های مه شکن نیست و هیچ قائده ای در این زمینه وجود ندارد و شما می توانید از میان رنگ سفید و زرد، هرکدام را که بخواهید برای این نوع چراغ ها انتخاب کنید. در واقع تنها عوامل تاثیر گذار بر عملکرد چراغ مه شکن نحوه تابیده شدن نور و زاویه تابانده شدن آن به سمت زمین است.

چراغ مه شکن خودرو

چراغ مه شکن باید چه رنگی باشد؟

استفاده از این چراغ اغلب تا فاصله صد متری خودرو را روشن می کند. فراموش نکنید که این چراغ را باید تنها در شرایطی که آب و هوا مه آلود است یا بارندگی شدید است استفاده کنید. در حالت عادی نباید از این چراغ استفاده کنید. چراغ مه شکن در رنگ های زرد و سفید وجود دارد. با توجه به قانون های راهنمایی و رانندگی که در این زمینه در هر کشوری وجود دارد و یا به میل شخصی می توان رنگ این نوع چراغ ها را تعیین کرد.

چراغ مه شکن عقب چیست؟

عملکرد کلی چراغ مه شکن عقب خودرو مشابه نوع مورد استفاده در بخش جلوی خودرو است. در واقع این چراغ ها بخشی از زمین را روشن می نمایند که در پشت خودرو واقع شده است و این کار از امکان به وجود آمدن تصادف خودروهای پشتی با خودرو شما جلوگیری می کند. فراموش نکنید که در شرایط کاهش دید به دلیل مه یا موارد مشابه استفاده از چراغ های معمول می تواند رانندگان پشتی را دیرتر از زمان مورد نیاز برای توقف کامل مطلع نماید و به این ترتیب از ایجاد تصادفات جلوگیری نخواهد کرد.

نکته دیگری که لازم است در مورد چراغ های مه شکن عقب خودرو بدانید آن است که این چراغ ها به دلیل داشتن رنگ یکسان با چراغ خطر ترمز باید با فاصله ای استاندارد از این چراغ ها قرار بگیرند تا در زمان استفاده از ترمز برای رانندگان پشت عقبی مشکلی ایجاد نشود.

کاربرد مه شکن چیست؟

هدف از تعبیه مه شکن در ماشین ها، رانندگی راحت و دید خوب در هوای مه آلود و نامناسب است. این قطعه با زاویه مناسب و در بخش پایینی سپر قرار گرفته و روشنایی آن با نور سایر چراغ ها، تفاوت زیادی دارد.در برخی از خودروها، به جای مه شکن از Daylight استفاده می شود؛ اما تنها هدف این نوع چراغ ، رویت وسیله نقلیه شما توسط سایرین است و در دید شما، هیچ تاثیری ندارد.

نحوه استفاده از مه شکن خودرو

با استفاده از چراغ مه شکن نور بسیار شدیدی به چشم راننده مقابل برخورد می کند. به همین علت در شرایط عادی نباید از این چراغ استفاده کرد. برای روشن کردن این چراغ، اغلب دو کلید در خودرو وجود دارد که یکی از آن ها برای روشن کردن این چراغ در جلو و دیگری برای روشن کردن این چراغ در محور عقب خودرو قرار داده شده است.

البته در برخی از خودروها هم کلیدهای چرخشی برای روشن کردن این چراغ وجود دارد که به راحتی می توانید حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید. این چراغ ها به گونه ای طراحی شده اند که با خاموش شدن چراغ های اصلی آن ها نیز غیر فعال می شوند.زمانی که این چراغ روشن باشد، نماد آن در صفحه نمایش پشت فرمان در جهت نماد چراغ های اصلی روشن خواهد شد. چنان چه این چراغ در محور عقب خودرو روشن باشد نیز نماد آن در خلاف جهت چراغ های اصلی نمایش داده می شود.

علائم مه شکن روشن

علامت مه شکن به شکل چراغ و روی دسته راهنما قرار دارد که با روشن شدن آن، نوری به صورت مارپیچ از داخل نشانه عبور می کند. همچنین در بسیاری از خودروها، نشانه دیگری در پشت آمپر هم قرار گرفته که رنگ سبز نشان دهنده روشن بودن مه شکن جلو و رنگ نارنجی برای چراغ ها عقب است.

بهترین زمان استفاده از مه شکن

پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به روشن شدن بی جهت چراغ جانبی پرنور خودرو، بسیار حساس است؛ زیرا استفاده بی مورد از آن منجر به اختلال در دید سایر راننده ها می شود و در نتیجه آمار تصادفات جاده ای بالا می رود.به عبارتی تنها در شرایط آب و هوایی نامناسب همچون موارد زیر می توان از مه شکن استفاده کرد:

  • بارش باران و برف شدید به خصوص در جاده های کم نور و در شب
  • هوای مه آلود که دید راننده را در چند متری اطراف محدود می کند

توجه داشته باشید که این چراغ ها، ابزاری برای اعلام حضور خودرو شما در شرایط جوی نامناسب جاده ها است؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد، از آن برای روشن کردن مسیر خود استفاده نکنید. به صورت کلی، زمانی مه شکن را روشن کنید که امکان دید برای راننده تا ۱۰۰ متر جلوتر، وجود نداشته باشد.

چه زمانی از مه شکن استفاده نکنیم؟

در آب و هوای مناسبی که نیاز به مه شکن نیست، هرگز آن را روشن نکنید. زیرا همانطور که پیش تر اشاره کردیم؛ رانندگی با این چراغ ها برای خودروهایی که از روبرو شما رد می شوند، همچون نور بالا مزاحمت هایی (اختلال در دید و حواس پرتی راننده) ایجاد می کند.همچنین در صورت روشن بودن مه شکن عقب به دلیل رنگ قرمز آن ممکن است که دیگر رانندگان، دچار اشتباه شوند؛ زیرا رنگ چراغ ترمز هم قرمز است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...