چگونه خطای Screen Overlay Detected را برطرف کنیم؟

  سه شنبه، 21 بهمن 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
چگونه خطای Screen Overlay Detected را برطرف کنیم؟
اگر گوشی شما به اندروید مارشملو مجهز است به احتمال زیاد تاکنون به خطای Screen Overlay Detected برخورد داشته‌اید؛ در این متن قصد داریم به شیوه برطرف کردن خطای Screen Overlay Detected بپردازیم.

Screen Overlay Detected به چه معناست؟

برای رفع این مسئله ابتدا باید وقت بگذاریم و بفهمیم از کجا آمده است.

همپوشانی صفحه (Screen overlay) در واقع ویژگی است که تقریباً همه ما به طور منظم از آن استفاده می کنیم. بسیاری از ما هیچ وقت واقعاً به آن توجه نکردیم تا زمانی که یک نوع مشکل یا مساله ای مانند آنچه امروز صحبت می کنیم، مطرح می شود.

این یک ویژگی است که به ما اجازه می دهد ، حتی در حالی که مشغول انجام کار با برنامه ای هستیم با یک برنامه دیگری نیز ارتباط برقرار کنیم. مانند عکس زیر.

تصویر

این ویژگی بسته به نسخه اندروید شما نام دیگری نیز ممکن است داشته باشد. نام دیگر آن Draw over apps است. و تنها مشکلی که دارد، این است که بعضی اوقات با سایر برنامه ها به خوبی تعامل ندارد خصوصاً هنگامی که نیاز به درخواست مجوز می کند.

اجازه دهید دقیق تر بررسی کنیم، به نظر می رسد این مساله زمانی رخ می دهد که ما یک برنامه را برای اولین بار باز می کنیم، در حالی که یک برنامه دیگر را نیز با همپوشانی صفحه (Screen overlay) باز کرده ایم. برنامه پیش زمینه (foreground) تلاش می کند تا سطوح دسترسی که با برنامه پس زمینه (background)تداخل می کند را درخواست کند و سپس شما خطای Screen overlay detected را دریافت می کنید.

به غیر از این، ممکن است وقتی دو برنامه به صورت همزمان از قابلیت همپوشانی صفحه استفاده کنند، با این مشکل روبرو شوید. شاید چیزی مثل استفاده از یک برنامه شخص ثالث و یک گفتگوی همزمان با هم باشد.

چگونه خطای Screen Overlay Detected را برطرف کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد، این مساله زمانی رخ می دهد که اختلافی بین دو برنامه وجود دارد. چیزی که شما باید در اینجا انجام دهید، این است که پیدا کنید کدام برنامه دخالت می کند، یا آن را ببندید یا از اجرای آن به صورت همپوشانی روی دیگر برنامه ها جلوگیری کنید.

اگر از برنامه هایی استفاده می کنید که به راحتی می توان همپوشانی آن را غیرفعال کرد، کافی است روی آن بگیرید و آن را به سمت دکمه X در پایین حرکت دهید.

تصویر

در صورت عدم موفقیت ، بهترین عملکرد بعدی شما این است که به تنظیمات بروید و مجوز Display over other apps را برای برنامه ای که فکر می کنید باعث این مسئله شده است غیرفعال کنید.

برای انجام این کار در اندروید خام ۹ (Pie) گام های زیر را دنبال کنید:

  1. Settings
  2. Apps & notifications
  3. Special app access
  4. Display over other apps
  5. برنامه ای که فکر می کنید علت این خطا است را انتخاب کنید
  6. گزینه Allow display over apps را غیرفعال کنید

تصویر

اگر هنوز مشکل شما حل نشده است ، سعی کنید همین کار را برای برنامه های بیشتر یا همه آن ها انجام دهید و آن ها را غیرفعال کنید.

تنظیمات گفته شده را نمی توانید پیدا کنید ؟

اگر نمی توانید گزینه Allow display over other other apps را پیدا کنید ، این احتمال وجود دارد که شما از نسخه دیگری از اندروید استفاده می کنید یا از اندروید با پوسته های سفارشی استفاده می کنید ( مانند سامسونگ ، شیائومی و غیره).

در چنین مواردی ، روند دقیق پیدا کردن گزینه فوق در یک گوشی با گوشی دیگر متفاوت خواهد بود. بنابراین ما به وضوح نمی توانیم همه چیز را پوشش دهیم. با این حال ، ما حداقل می توانیم برخی از نسخه های محبوب را ذکر کنیم.

برای اندروید خام ۸ (Oreo) بروید به:

  1. Settings
  2. Apps & notifications
  3. Advanced
  4. Special app access
  5. Display over other apps
  6. برنامه ای را که فکر می کنید علت این مسئله است انتخاب کنید
  7. و هر آنچه که باید غیرفعال شود را غیرفعال کنید

تصویر

اوضاع در اندروید ۶ (Marshmallow) و (Nougat)7 کمی گیج کننده است

  1. Settings
  2. Apps
  3. بر روی آیکون چرخ دنده در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید
  4. به پایین تر بروید و قسمت Advanced را پیدا کنید
  5. Special access
  6. Draw over other apps
  7. سپس هر آنچه که باید غیرفعال شود را غیرفعال کنید

تصویر

برای گوشی های قدیمی سامسونگ

  1. Settings
  2. Application manager
  3. بر روی آیکون Option در گوشه سمت راست بالای صفحه بزنید
  4. Apps that can appear on top
  5. هر آنچه که باید غیرفعال شود را غیرفعال کنید

تصویر

چگونه خطای The App Doesn't Have Critical Permissions That Are Needed to Run را برطرف کنیم؟

امیدوارم تا به اینجای کار خطای Screen overlay detected را برطرف کرده باشید، اگر بلافاصله پس از آن پیام دیگری دریافت کردید که می گوید the app doesn't have the permissions which are necessary for it to run پس احتمالاً درخواست مجوز را به صورت تصادفی رد کرده اید.

با این حال اگر این کار را به صورت هدفمند انجام داده اید، به خاطر داشته باشید که بعضی از برنامه ها برای کارایی بهتر به مجوزهای خاصی نیاز دارند. به عنوان مثال ، اگر یک برنامه به دوربین گوشی وابسته باشد و شما اجازه لازم برای استفاده از دوربین را نداده باشید ، بنابراین کار نخواهد کرد.

برای حل این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید. مراحل بسته به نسخه اندروید و پوسته اندروید از یک گوشی تا گوشی دیگر متفاوت است. برای اندروید خام ۹ (Pie) :

  1. Settings
  2. Apps & notifications
  3. App permissions
  4. مجوزی که برنامه شما به آن احتیاج دارد را پیدا کنید
  5. برنامه را در زیر آن لیست مجوز پیدا کنید
  6. و با ضربه زدن بر روی آن به آن اجازه دسترسی دهید

تصویر

بله ، ما قبلاً اشاره کردیم که این مشکل معمولاً در گوشی های قدیمی تر بروز می کند. اما ما فقط گوشی هایی داریم که در حال حاضر با اندروید Pie هستند. با این وجود مراحل نباید بیش از حد متفاوت با سایر نسخه های اندروید باشد.

علت نمایش پیام خطای Screen overlay detected چیست؟

تصویر

نمایش این پیام خطا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات سیستم عامل اندروید به طور ناگهانی به شما هشدار می دهد که یک هم پوشانی صفحه نمایش شناسایی شده است. این پیام در واقع زمانی ظاهر می شود که شما یک برنامه شناور (floating app) را اجرا می کنید و بلافاصله یک برنامه شناور دیگر که به دسترسی های مشابه نیاز دارد را نیز در دستگاه راه اندازی می کنید.

برنامه شناور در واقع یک برنامه ویژه است که در پنجره ای اختصاصی اجرا می شود و امکان استفاده از قابلیت چندوظیفه ای (Multitasking) سیستم عامل اندروید را به شکل بهتری به کاربر ارایه می دهد. فیس بوک مسنجر و یا موارد مشابه از جمله برنامه های شناور هستند.

کدام گوشی ها بیشتر از سایرین این پیام را نمایش می دهند؟

بر اساس گزارش کاربران در سراسر جهان، این پیام خطا در گوشی های هوشمند سامسونگ و موتورولا بیشترین آمار را داشته است.

کدام برنامه ها منجر به نمایش این پیام خطا می شوند؟

علاوه بر فیس بوک مسنجر برنامه های دیگری مانند Drupe، ES File Explorer، CleanMaster، Lux و Twilight نیز از جمله برنامه هایی هستند که موجب نمایش این پیام خطا می شوند. البته این که کدام برنامه این مشکل را به وجود آورده است اهمیتی ندارد چراکه شما به راحتی می توانید آن را برطرف کنید.

به عنوان یک اقدام امنیتی، برنامه ها معمولا اجازه استفاده از بخش های خاص گوشی مانند فضای ذخیره سازی داخلی، دوربین و سایر موارد را درخواست می دهند. در حالت تئوری، یک هم پوشانی صفحه نمایش می تواند با اجازه نامه دیجیتال تداخل داشته باشد، بنابراین در چنین شرایطی لازم است این ویژگی را غیرفعال کنید.

چگونه پیام خطای Screen overlay detected را برطرف کنیم؟

گام اول؛ تشخیص برنامه و بستن آن

در ابتدا شما باید برنامه ای که منجر به نمایش این پیام خطا شده است را پیدا کرده و آن را ببندید. در صورتی که موفق به تشخیص برنامه نشدید کافی است از قسمت تنظیمات تلفن همراه مجوز کلیه برنامه ها برای حالت draw over apps را به صورت موقت غیرفعال کنید.

در گوشی های هوشمند غیر از سامسونگ باید مراحل زیر را دنبال کنید:

برای شروع، تنظیمات را باز کرده و سپس روی گزینه ذره بین که در گوشه و سمت راست صفحه نمایش قرار دارد ضربه بزنید و عبارت draw را برای جستجو تایپ کنید. حال باید گزینه Draw over other apps را انتخاب کنید.

روش جایگزین برای دسترسی به این گزینه مسیر زیر است:

Apps> gear icon (انتخاب آیکون چرخ دنده)> Draw over other apps

روش دسترسی به این منو برای کاربران سامسونگ:

برای این منظور ابتدا تنظیمات را باز کرده و سپس از قسمت برنامه ها (Applications)، گزینه مدیریت برنامه ها (Application manager) را انتخاب کنید. در صفحه نمایش داده شده گزینه More را انتخاب کرده و در نهایت گزینه Apps that can appear on top را انتخاب کنید.

تصویر

گام دوم؛ بررسی مجوز برنامه

پس از طی مراحل بالا لیستی از اپلیکیشن هایی برای شما نمایش داده می شود که قابلیت شناور شدن را دارند و هرگونه فعالیت این برنامه ها می تواند منجر به نمایش پیام خطای ” Screen overlay detected” شود، برای برطرف کردن این خطا کافی است در لیست برنامه های ارایه شده، اپلیکیشن مشکل دار را پیدا کرده و سپس دسترسی های آن را به طور موقت محدود کنید. برای انجام این کار لازم است به موارد زیر توجه کنید:

آیا برنامه خاصی وجود دارد که در حین استفاده به صورت مداوم ایراد داشته باشد؟ اگر چنین برنامه ای وجود دارد، به احتمال زیاد عامل بروز این خطا خواهد بود که باید آن را غیرفعال کنید.

آیا شما برنامه ای را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده اید که رنگ صفحه نمایش را تغییر بدهد یا روشنایی آن را تنظیم کند؟ براساس گزارش ها برنامه Clean Master می تواند مشکل ساز باشد. اگر Clean Master را در لیست مشاهده می کنید، آن را غیرفعال کنید.

اگر هیچ دلیل آشکاری برای این منظور وجود ندارد باید همه برنامه ها را غیرفعال کنید.

تصویر

گام سوم؛ دوباره برنامه را امتحان کنید

پس از طی مراحل فوق اکنون می توانید مجددا برنامه را راه اندازی کنید و دسترسی های آن را تایید کنید.

برای کاربران سامسونگ

براساس برخی گزارش ها این امکان وجود دارد که قابلیت One-handed operation کیبورد مجازی عامل اصلی بروز این خطا باشد. بنابراین بهتر است این قابلیت را با رفتن به قسمت تنظیمات و انتخاب گزینه ویژگی های پیشرفته (Advanced Features) و در نهایت انتخاب گزینه One-handed operation، غیرفعال کنید.

گام چهارم؛ فعال کردن مجدد مجوز screen overlays برای برنامه های انتخاب شده

برای این که برنامه هایی که در مرحله دوم مجوز آن ها را غیرفعال کرده اید، دوباره کار کنند؛ لازم است مجددا مجوز را برای آن ها فعال کنید. اگر مجوز تمام برنامه ها را غیرفعال کرده باشید، بهتر است فقط برنامه هایی که واقعا از آن ها استفاده می کنید را دوباره فعال کنید.

گام پنجم؛ از حالت امن (safe mode) استفاده کنید

اگر مراحلی که در بالا ارایه شد برای شما کاربردی نبودند، اصلا نگران نباشید چراکه گام دیگری برای حل این مشکل وجود دارد. حل این مشکل مستلزم این است که شما از حالت امن یا safe mode سیستم عامل اندروید برای مدیریت مجوزهای برنامه استفاده کنید. این روش مستلزم یادآوری برنامه هایی است که این مشکل را با آن ها دارید. از جمله این برنامه ها می توان به واتس آپ و یا مسنجر فیس بوک اشاره کرد.

برای استفاده از حالت safe mode کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

در ابتدا دکمه پاور گوشی خود را فشار دهید. سپس در پنجره نمابش داده شده گزینه Power Off را لمس کرده و چند ثانیه نگه دارید. پس از انجام این کار یک پنجره پاپ آپ برای شما نمایش داده می شود که از شما می پرسد آیا تمایل دارید حالت ایمن (safe mode) را فعال کنی؟! کافی است گزینه OK را انتخاب کنید تا دستگاه در حالت ایمن مجددا راه اندازی شود.

پس از آن که گوشی روشن شد، به تنظیمات رفته و سپس گزینه برنامه ها (Apps) را انتخاب کنید. در صفحه نمایش داده شده به پایین اسکرول کرده و برنامه ای که با خطای screen overlay درگیر است را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید. در صفحه برنامه موردنظر گزینه مجوزها (Permissions) را انتخاب کنید و در صفحه مجوزها تمام مجوزهایی که برنامه قبلا درخواست کرده بود را فعال نمایید. پس از انجام این کار، لازم است تا تلفن همراه خود را دوباره راه اندازی کنید.

به نظر می رسد نسخه های جدیدتر اندروید از این مشکل به شدت رنج می برند و کاربران اندروید مارشملو بیشترین گزارش دریافت این خطا را داشته اند.

راه حل های مبتنی بر برنامه

جالب است بدانید علاوه بر روش های فوق چند برنامه نیز برای حل این مشکل وجود دارد. از آن جایی که در این روش شما نیاز به دانلود و نصب برنامه دارید و همچنین مجبور به دریافت تبلیغات آن ها نیز هستید، هنوز هم توصیه می کنیم سعی کنید از راه حل های دستی دقیق که در بالا به آن ها اشاره شده استفاده کنید. با این حال، اگر این روش ها برای شما کار نمی کنند، ارزش دارد که برنامه هایی که در ادامه معرفی می کنیم را امتحان کنید.

نرم افزار Button Unlocker را نصب کنید

برنامه Install Button Unlocker یکی از برنامه هایی است که می توانید برای رفع خطای Screen overlay detected از آن کمک بگیرید. وقتی این برنامه را فعال می کنید، اجازه دسترسی به بخش Draw Over Other Apps و مجوزها از شما خواسته می شود، هنگامی که دکمه نصب Unlocker فعال می شود، مجددا فعالیت هایی را که قبلا تحت تاثیر خطای هم پوشانی قرار گرفته اند را امتحان کنید. اگر این کار درست انجام شود، دیگر نباید خطایی رخ دهد.

نر م افزار Alert Window Checker

Alert Window Checker، در واقع تمامی برنامه ها را به صورت مجزا برای استفاده از دسترسی به هم پوشانی بررسی می کند. وقتی این برنامه را فعال می کنید، منویی از تمام برنامه هایی که از مجوز هم پوشانی استفاده می کنند برای شما نمایش داده می شود. در این لیست شما می توانید بسته به این که شما می خواهید از آن به صورت منظم استفاده کنید یا خیر، به راحتی برنامه موردنظر خود را غیرفعال و یا Uninstall نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (209 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (90 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
تیتر امروز   
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت