چگونه می‌توانیم از ویروسی شدن گوشی اندرویدی مطلع شویم؟

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
چگونه می‌توانیم از ویروسی شدن گوشی اندرویدی مطلع شویم؟
این روزها گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها همانند کامپیوترهای شخصی به آسیب‌پذیری‌های مختلفی آلوده شده‌اند. آسیب‌پذیری‌هایی که به بدافزارها اجازه می‌دهند به درون گوشی‌های هوشمند نفوذ کرده و اطلاعات شخصی کاربران را از حساب‌های کاربری آ‌ن‌ها به سرقت ببرند. گوشی هوشمند شما نقش دروازه‌ای را دارد که به هکرها اجازه می‌دهد به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند.

نشانه های یک دستگاه آلوده

زمانی که یک گوشی اندرویدی به بدافزاری آلوده می شود علایم مختلفی از خود نشان می دهد (به غیر از بدافزارهایی که به شکل پنهان روی گوشی شما نصب شده و اطلاعات شخصی شما را جمع آوری می کنند)، اما در حالت کلی علایم زیر نشان می دهند گوشی اندرویدی شما به بدافزاری آلوده شده است.

نشانه اول، مصرف بیش از حد داده ها

اولین علامتی که گوشی شما در زمان آلوده بودن از خود نشان می دهد دریافت بیش از اندازه داده ها است. به همین دلیل بدافزارها سعی می کنند بسیاری از فعالیت های خود را در پس زمینه دستگاه انجام داده و به اینترنت متصل شوند. اگر روی گوشی خود قابلیت محدودسازی دریافت داده ها را فعال نکرده باشید مجبور هستید به طور مداوم اینترنت خود را شارژ کرده و هزینه بیهوده متحمل شوید. مصرف بیش از اندازه داده ها سرنخ خوبی است که نشان می دهد شما با یک مشکلی جدی روبرو شده اید.

نشانه دوم، برنامه ها مرتبط پیغام خطا داده و اجرا نمی شوند

یک بازی ماشین سواری را اجرا کرده و در حال بازی کردن هستید که ناگهان پیغام خطایی ظاهر شده و اجرای آن متوقف می شود. برنامه ای که پیش از این بدون مشکل کار می کرد، به طور مرتب پیغام خطا می دهد. عملکرد برخی از بدافزارها به گونه ای است که بر روند اجرای یکسری فعالیت های عادی شما تاثیر منفی می گذارند.

تصویر

نشانه سوم، نشان دادن تبلیغات در نوار اطلاع رسانی

بسیاری از سایت ها تبلیغات پاپ -آپ خاص خود را دارند. اگر مشاهده کردید تبلیغات به طور مرتب ظاهر می شوند و محصولات یا خدماتی را ارائه می کنند که به نظر شما مشکوک هستند، ممکن است گوشی شما به بدافزاری آلوده شده باشد. در این حالت نباید هیچ کدام از این لینک ها را باز کنید. پنجره های تبلیغاتی مبتنی بر بدافزارها به گونه ای طراحی می شوند تا کاربران به راحتی متوجه آن ها نشوند. با توجه به این که برخی از برنامه های عادی از این بخش برای نشان دادن تبلیغات استفاده می کنند، بدافزارها نیز از این بخش برای نشان دادن تبلیغات استفاده می کنند. به کارگیری این تکنیک باعث می شود تا اکثر کاربران از وجود بدافزار روی گوشی خود بی اطلاع باشند.

نشانه چهارم، پیامک های غیرقابل توضیح

تبلیغات برنامه های مخرب، آزاردهنده هستند، اما پیامک های کوتاهی که شما را به صفحات به ظاهر متعلق به بانک ها متصل می کنند خطرناک تر از سه مورد قبل هستند. شما در اغلب موارد با پیامک های کوتاه و عجیبی همچون "عدد فوق را به این شماره ارسال کنید و شارژ رایگان دریافت کنید روبرو می شوید." موضوع مهم دیگری که باید به آن دقت کنید در ارتباط با تبلیغاتی است که فیلترشکن ها را پیشنهاد می کنند. این تبلیغات اغلب به منظور نصب بدافزارهایی با بالاترین سطح دسترسی به روت دستگاه به شما نشان داده می شوند.

نشانه پنجم، برنامه های ناخواسته

تروجان ها برنامه هایی که ممکن است به ظاهر قانونی باشند را دانلود می کنند. تروجان ها برای آن که شناسایی نشوند از همان راهکاری استفاده می کنند که برنامه های عادی نیز از آن ها استفاده می کنند. اگر برنامه ای را مشاهده کردید که آشنا به نظر می رسد اما شما آن را دانلود نکرده اید، ابتدا بررسی کنید که برنامه معتبری است یا خیر. اگر مشکوک به نظر می رسد آن را حذف کنید.

نشانه ششم، تخلیه زودهنگام باتری

در شرایط عادی برنامه های کاربردی به گونه ای طراحی می شوند که به شکل بهینه سازی شده اید از باتری گوشی استفاده کنند، اگر متوجه شدید برنامه ای بیش از حد معمول از باتری استفاده می کند این احتمال وجود دارد که بدافزاری روی گوشی شما نصب شده است. با توجه به این که بدافزارها در اغلب موارد در پس زمینه گوشی اجرا می شوند باعث می شود تا باتری گوشی های هوشمند به سرعت تخلیه شود.

نشانه هفتم، انتقال کاربر

این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در نظر دارید سایت خاصی را باز کنید، اما سایتی که هیچ گونه شناختی در مورد آن ندارید ناگهان باز می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان