چگونه بدون اینترنت از گوگل داکس استفاده کنیم؟

  یکشنبه، 21 خرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
چگونه بدون اینترنت از گوگل داکس استفاده کنیم؟
Google Docs یکی از ابزارهای مفید و پرکاربرد گوگل است. اما به طور معمول استفاده از این سرویس کارآمد نیاز به اتصال اینترنت دارد. به این ترتیب شما برای استفاده از آن وقتی دسترسی به اینترنت ندارید دچار چالش خواهید شد. با استفاده از یک افزونه رسمی به نام Google Docs Offline میتوانید از این مانع عبور کنید. در ادامه ساعدنیوز به شرح این موضوع خواهد پرداخت.

ابزارهای بهره‌وری مبتنی بر سرویس‌های ابری توانسته‌اند در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی میان کاربران کسب کنند. آن‌ها گزینه‌های ایده‌آلی برای دورکاری و ویرایش اشتراکی فایل‌ها هستند که از مشهورترین عناوین می‌توان به ورک اسپیس گوگل اشاره کرد. با این حال خدمات ابری برای عملکرد کامل، نیاز به دسترسی دائمی به اینترنت دارند؛ ولی گزینه‌های جایگزینی مثل گوگل داکس (Google Docs) آفلاین نیز در دسترس افراد قرار دارند.

خوشبختانه گوگل به کاربران خود این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به اینترنت اقدام به مشاهده و ویرایش فایل‌های Docs و Sheets در کنار Slides کنند. به کمک قابلیت گفته شده، می‌توانید در حین سفر یا در مناطقی که اینترنت به خوبی پوشش داده نمی‌شود، همچنان بهره‌وری خود را حفظ کرده و بتوانید فایل‌های موردنیاز را ویرایش کنید.

فعال کردن حالت آفلاین برای گوگل درایو و داکس

برای استفاده از گوگل داکس آفلاین، حتماً باید از مرورگر کروم استفاده کنید. در ادامه می‌توانید افزونه Google Docs Offline را از کروم وب استور دریافت کرده و روی مرورگر خود نصب کنید. برای انجام این کار تنها کافیست روی لینک کلیک کنید و در ادامه ابتدا روی Add to Chrome بزنید و سپس Add Extension را انتخاب کنید.

فعال کردن حالت آفلاین برای گوگل درایو و داکس

پس از نصب افزونه گفته شده، می‌توانید حالت آفلاین را برای گوگل درایو فعال کنید. در ابتدا به گوگل درایو رفته و سپس روی آیکن تنظیمات در گوشه سمت راست کلیک کنید. به پایین لیست بروید تا گزینه Offline را مشاهده نمایید. حالا تیک گزینه Create, open and edit your recent Google Docs, Sheets, and Slides on this device while offline را بزنید و در نهایت روی گزینه Done در گوشه بالایی سمت راست کلیک کنید.

ذخیره فایل‌ها برای دسترسی آفلاین

در قدم بعدی، باید فایل‌های موردنظر خود برای دسترسی آفلاین را انتخاب کنید؛ در نتیجه می‌توانید پیش از قطع اتصال خود با اینترنت، تمامی موارد دلخواه را برای استفاده‌های آتی به صورت آفلاین در دسترس قرار دهید. اگر به طور معمول اتصال دائمی و پایداری به اینترنت ندارید، توصیه می‌شود پس از ایجاد هر فایل، ابتدا آن را روی حالت آفلاین قرار دهید.

ذخیره فایل‌ها برای دسترسی آفلاین

برای ذخیره فایل‌ها جهت دسترسی آفلاین ابتدا آن را در فضای گوگل درایو خود مشخص کنید. سپس در رایانه‌های مک روی منوی سه نقطه کلیک نمایید. در ویندوز تنها راست کلیک کردن روی فایل موردنظر کافی خواهد بود. سپس نشانگر قرار گرفته در کنار گزینه Available offline را بزنید. برای صرفه‌جویی در زمان، می‌توانید با نگه داشتن کلید Cmd در مک و Ctrl در ویندوز، چندین فایل را به شکل همزمان انتخاب کرده و سپس روی حالت آفلاین قرار دهید.

ویرایش فایل‌ها در گوگل داکس آفلاین

پس از انتخاب گزینه دسترسی آفلاین برای فایل‌ها و همگام‌سازی آن‌ها، می‌توانید اقدام به ویرایش کنید. برای جستجو در میان اسنادی که به صورت آفلاین ذخیره کرده‌اید، تنها کافیست تا نام فایل موردنظر را جستجو کنید. برای اینکه از دسترسی آفلاین یک فایل اطمینان کسب کنید، می‌توانید در زمان اتصال به اینترنت روی آیکن تیک در قسمت بالایی گوگل درایو کلیک نمایید و سپس گزینه Offline Preview را فعال کنید. اگر بتوانید فایل انتخاب شده را باز کنید، نشان‌دهنده این است که دسترسی آفلاین برای آن امکان‌پذیر شده است.

مشاهده و ویرایش فایل‌ها در گوگل داکس آفلاین تفاوتی با حالت عادی نخواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که در حالت آفلاین، قابلیت‌های ساده پردازش متن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و نمی‌توان تمامی عملکردهای حالت آنلاین را انتظار داشت؛ در نتیجه توصیه می‌شود پس از اتصال دوباره به اینترنت، نگاهی مجدد به فایل‌ها و نوشته‌های خود داشته باشید. همگام‌سازی فایل‌های ویرایش شده با گوگل درایو پس از دسترسی به شبکه به صورت خودکار انجام خواهد شد.

کاربران در حالت ناشناس (Incognito Mode) قادر نخواهند بود تا از امکانات گوگل داکس آفلاین استفاده کنند؛ زیرا در این حالت به شکل پیش‌فرض، تمامی افزونه‌های مرورگر کروم غیرفعال می‌شوند. همچنین بهتر است همیشه از آخرین نسخه کروم استفاده کنید تا بتوانید تمامی قابلیت‌های حالت آفلاین را در اختیار داشته باشید. اگر در همگام‌سازی فایل‌ها و ذخیره آفلاین آن‌ها به مشکل برخوردید، بهتر است حافظه موقت (Cache) گوگل Docs را خالی کنید.

سخن پایانی

بنابراین در حالی که گوگل داکس مبتنی بر اینترنت است، اما همچنان می‌توانید اطمینان حاصل کنید، که اسنادتان در هر زمان با حالت آفلاین Google Docs در دسترس شما هستند. این تنها یکی از ویژگی‌هایی است کهGoogle Docs و Google Workspace را به انتخاب‌های عالی برای انجام فعالیت‌ها به بهترین نحو تبدیل می‌کند. امیدوارم مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (600 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (557 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...