چگونه بفهمیم گوشی آیفون ما تحت شنود است؟/ 8 روش فوری جهت بالا بردن امنیت آیفون

  یکشنبه، 04 تیر 1402   زمان مطالعه 11 دقیقه
چگونه بفهمیم گوشی آیفون ما تحت شنود است؟/ 8 روش فوری جهت بالا بردن امنیت آیفون
امروزه کاربرد تلفن همراه در دست همگان به طور جد از جمله ابزار کارآمد شده است، که در این میان برخی نقضیات سبب بر مشکل بر استفاده از دستگاه محبوب گردیده است. که سبب بر وجود سؤالات متعددی برای کاربران شده است. از جمله این سؤالات که ایا امکان جاسوسی و یا هک کردن دستگاه وجود دارد؟ اگر شما نیز با این سوال روبرو هستید تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

این روز‌ها گوشی‌های هوشمند حاوی اطلاعات شخصی زیادی می‌باشند. سیستم عامل‌های اپل مانند گوگل در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته اند و می‌توانند از اطلاعات کاربران در برابر نفوذ جاسوسان محافظت کنند. اپل با چند برابر کردن آپدیت‌ها و ویژگی‌های اختصاصی، امنیت کاربران را در اولویت قرار داده است. با این وجود هنوز هیچ سیستم کاملا بدون اشکالی وجود ندارد. در این مطلب به بررسی روش‌های جلوگیری از کنترل اطلاعات تلفن همراه روی گوشی‌های آیفون می‌پردازیم. همراه ما باشید.

نشانه های ظاهری و سخت افزاری هک و جاسوسی گوشی

  • پایان یافتن سریع شارژ دستگاه: اگر از دستگاه به طور مدام استفاده نمی کنید ، می توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که گوشی تحت کنترل است و بخش های مختلف آن مانیتورینگ میشود. البته به یاد داشته باشید که به پایان رسیدن شارژ دستگاه فراوان است و همچنین از دیگر نشانه ها شارژ شدن دستگاه بیش از حد طولانی شدن معمول همیشگی است.

  • تمام شدن اعتبار سیم کارت یا بالا رفتن مبلغ قبض: برخی از روش‌های هک گوشی از طریق سیم کارت عمل می‌کنند. در این صورت برای رد و بدل کردن اطلاعات از قابلیت‌هایی استفاده می‌کنند که میزان مصرف سیم کارت شما را افزایش می‌دهند. در این صورت اگر سیم کارت اعتباری داشته باشید، متوجه خواهید شد که زودتر از همیشه شارژ آن تمام می‌شود یا این که قبض‌هایی از سیم کارت دائمی‌تان به دست شما می‌‌رسد که مبالغ بی‌سابقه‌ای دارند. اگر این نشانه‌ها را در گوشی خود مشاهده می‌کنید، ابتدا برنامه‌هایی را که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ کدام نیاز به مصرف اعتبار ندارند. برای مثال برنامه‌هایی مثل iMessage و FaceTime در گوشی آیفون به صورت خودکار از سیم کارت استفاده می‌کنند؛ اما اگر چنین برنامه‌ای روی گوشی شما نصب نیست، سایر پیگیری‌های لازم را برای خارج کردن گوشی خود از این شرایط به کار گیرید. بد نیست بدانید که علت نخواندن سیم کارت در گوشی، ربطی به هک شدن آن ندارد.

  • دریافت یا ارسال پیامک‌های ناشناس به صورت خودکار: یکی دیگر از نشانه‌های جدی هک شدن گوشی دریافت و ارسال smsهای عجیب و غریب است. اگر پیامک‌هایی از شماره‌های ناشناس دریافت می‌کنید که متن‌های مبهم و نامفهومی دارند، باید هک شدن سیم کارت خود چک کنید. اگر هم پیامک‌هایی در صندوق پیام‌های ارسالی خود مشاهده می‌کنید که مطمئن هستید خودتان آن‌ها را ارسال نکرده‌اید، باز هم باید این نشانه را جدی بگیرید. چرا که می‌توان گفت به احتمال خیلی زیاد گوشی شما هک شده و باید هرچه زودتر موضوع را پیگیری کنید تا بیش از این مورد سواستفاده قرار نگرفته‌اید.

  • کاهش عمر باطری: باطری نظیر وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد که به وسیله عوامل مختلفی کاهش می یابد. اما اگر باطری به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود، احتمال جاسوسی دستگاه وجود دارد.

  • گرم شدن دائمی دستگاه: در صورت استفاده نکردن ابه طور مداوم از دستگاه گاهی گوشی بدون هیچ دلیلی بیش از حد گرم میشود و این ، احتمالا هدف جاسوسی است و باید .دقت شود که گرم شدن نسبی دستگاه بر اثر شارژ شدن طبیعی است.

  • دریافت تماس های توام با پارازیت: در صورتی که در طول تماس پارازیت یا نویز می شنوید که قبلا بی سابقه بوده است و شرایط محیطی و فیزیکی نظیر آنتن در آن دخالت ندارد ، می توانید از این که موبایل شما تحت جاسوسی است مطئمن شوید.

  • به گوش رسیدن نویز در هنگام تماس: یکی از راه‌های تشخیص هک شدن گوشی، دقت به صداهای ضعیف اضافی در هنگام مکالمه است. اگر هکرها برای کنترل تماس‌های شما اقدام به هک گوشی کرده باشند، به مکالمات‌تان گوش می‌دهند. در این صورت هنگام صحبت با دیگران احتمالا یک نویز خفیف می‌شنوید یا این که صدای شما در همه تماس‌ها و در همه حال دچار انعکاس می‌شود.

  • باز شدن خودکار مرورگر گوشی: چگونه بفهمیم گوشی هک شده است؟ یکی از علایم این مشکل، باز شدن خودکار مرورگر موبایل و سایت‌های نامربوطی است که تابه حال هرگز آن‌ها را در دستگاه خود مشاهده نکرده بودید. در بیشتر مواقع نصب بدافزارها موجب بروز این مشکل می‌شود که امنیت پایینی دارند و هک شدن گوشی شما را آسان‌تر می‌کنند. توصیه می‌کنیم در اولین فرصت اپلیکیشن‌های مشکوک گوشی خود را پاک کنید.

  • اختلال در عملکرد گوشی: آیا خود به خود تماس‌های شما قطع می‌شود؟ آیا پیامکی دریافت نمی‌کنید یا پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، به دست مخاطب‌تان نمی‌رسد؟ گوشی شما مرتب هنگ می‌کند یا به طور غیرمنتظره‌ای ریست می‌شود؟ همۀ این عوامل نشان می‌دهند که بدافزاری در پس زمینه گوشی شما مشغول به فعالیت است و روی عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. هم‌چنین، اگر هر از گاهی به صورت خودکار و مرتب گوشی شما کاملا روشن و خاموش می‌شود یا این که تنها صفحه نمایش آن روشن می‌شود، قضیه مشکوک است. اگر تابه‌حال این مشکل برای گوشی شما اتفاق نیفتاده است و از خراب نبودن قطعات سخت افزاری یا مشکلات نرم افزاری گوشی خود اطمینان دارید، حتما موضوع را پیگیری کنید.

نشانه های نرم افزاری جاسوسی و هک گوشی

  • بررسی مصرف دیتا توسط گوشی: در گوشی های هوشمند می توان مصرف اینترنت را تحت عنوان phone’s network usage بررسی کرد. نرم افزارهای جاسوسی که برای اعمال جاسوسی در دستگاه ها نصب میشوند فعالیت خود را به واسطه ارسال و دریافت دیتا انجام میدهند که در واقع همان مصرف اینترنت است. در صورتی که تغییرات چشمگیری را در مصرف اینترنت گوشی خود مشاهده می کنید، احتمال شنود شدن دستگاه شما و جاسوسی اطلاعات آن نیز وجود دارد.

  • خاموش و روشن شدن های ناگهانی دستگاه: در صورتی که موبایل شما تحت کنترل باشد، خاموش و شدن های ناگهانی و بدون نظم خاص امری دور از انتظار نیست.

  • دریافت پیام های غیرمعمول: در صورت دریافت پیام های نامرتبط که پیش از این بی سابقه بوده است، مثلا پیام هایی که حاوی تعداد زیادی کاراکتر و عدد باشد، احتمال تحت کنترل بودن است . این پیام ها مشابه کدهایی هستند که جهت ردیابی موقعیت افراد ارسال میشوند. راه دیگر که می تواند از جهت نرم افزاری نشانه های جاسوسی را آشکار کند، برنامه ها و اپ های ضدجاسوسی می باشند. نمونه ای از این اپ ها ، Anti Spy Mobile می باشد آیفون معمولا از اندروید ایمن تر هستند البته اگر Jailbreak یا قفل شکنی نشده باشند بنابراین اگر دستگاه آیفون است می توانید از ایمنی بیشتر آن مطمئن باشید؛ چرا که نصب برنامه های جاسوسی مستلزم تماس فیزیکی با دستگاه است. در صورتی که تقریبا با فردی که به جاسوسی پرداخته است آشنایی دارید، می توانید با یک ترفند ساده برای آن شخص تله بسازید و از ادامه شنود و سرقت اطلاعات گوشی خود جلوگیری کنید. بدین منظور طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  1. یک مودم ارزان قیمت تهیه کنید و با استفاده از سیم های LAN مودم جدید را به مودم اصلی متصل کنید. دقت کنید که آدرس ورود به تنظیمات مودم ها با هم متفاوت باشد ؛ مثلا شرکت های سازنده با هم متفاوت باشند. اگر آدرس ورود به تنظیمات مودم فعلی شما 192٫168٫1٫1 است، توجه داشته باشید که آدرس مربوط به مودم جدید 192٫168٫2٫1 باشد.

  2. ابتدا موبایل خود را به وای فای جدید وصل کنید و سپس لپ تاپ یا کامپیوترتان را نیز به مودم جدید متصل نمایید.

  3. یکی از ابزار پکت اسنیفر که داده های رد و بدل شده کامپیوتر را آنالیز میکند را از اینترنت با جستجو عباراتی “Open source packet sniffer” مثل دانلود کنید

  4. بعد از نصب packet sniffer ، آن را فعال کنید و یک ایمیل ارسال کنید.

  5. بعد از ارسال انبوهی از اطلاعات نمایش داده میشود. به آدرس های اینترنتی توجه بیشتری نشان دهید. در صورتی که تحت جاسوسی قرار گرفته باشید، از ایمیلی که ارسال کرده اید نسخه های زیادی به آی پی های مختلف که با آی پی سرویس دهنده اینترنت شما متفاوت است ارسال میشود. می توانید عبارت IP lookup را در اینترنت سرچ کنید تا آی پی مربوط به ISP خود را از سایر آی پی ها تشخیص دهید.

  6. توجه داشته باشید که برخی از نرم افزارهای جاسوسی، اطلاعات را به صورت دوره ای ارسال می کنند و تمام نسخه ها را به یک باره نمی فرستند. بنابراین بهتر است دستگاه را به مدت 24 ساعت به کامپیوتر متصل و تا از ایمنی مطمئن شد. در مدت اتصال دستگاه به کامپیوتر نمی توان از آن استفاده کرد ؛ چرا که سبب ایجاد بسته های اطلاعاتی میشود و نتیجه کار را با خطا رو به رو می کند.

ترفند هایی برای جلوگیری از جاسوسی موبایل

در صورتی که با وجود نشانه های معرفی شده از تحت کنترل بودن دستگاه اطمینان ایجاد شد ، با استفاده از ترفند های زیر می توان ایمنی دستگاه را بالا برد و از سرقت اطلاعات و خسارات احتمالی پیشگری کرد.

استفاده از گوشی های روت نشده

همان طور که گفته شد آیفون در صورتی که قفل شکسته نباشند ایمنی بیشتری دارند. همچنین استفاده از اندروید روت شده، به منزله صدور مجوز برای دسترسی هکر ها به کدهای دستگاه و تغییر آن است. بدین منظور می توانید با استفاده از راه های حذف روت اندروید بهره ببرید.

استفاده از آنتی ویروس

نصب آنتی ویروسهای رایگان و به ویژه آنتی ویروسهای پولی از نفوذ بدافزارها دردستگاهها جلوگیری می کند.رمزگذاری دستگاه نیز میتواند تا حدی مانع بزرگی برای جاسوسی دستگاه باشد که البته این مورد برای جلوگیری از دسترسی ساده به گوشی برای نصب برنامه های مخرب کاربرد دارد.

ریستارت کردن گوشی آیفون خود

راه اندازی مجدد دستگاه شما مبنایی برای ناپدید شدن برخی از مشکلات است. جیلبریک (jailbreak) فرآیندی در دستگاه‌های آیفون است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا نسبت به نصب اپلیکیشن‌های غیر رسمی و خارج از اپ استور اقدام نمایند. این ویژگی که نسبتا مشابه با روت کردن دستگاه‌های اندرویدی است، می‌تواند عملکرد iOS را عمیقاً تغییر دهد و به نصب keylogger توسط هکر‌ها روی گوشی کاربران کمک کند. یک ریستارت ساده می‌تواند جیلبریک را در iPhone یا iPad غیرفعال کند.

بروز کردن سیستم عامل iOS گوشی خود

اپل این مزیت را دارد که گوشی‌های هوشمند خود را به مدت طولانی پیگیری می‌کند. حتی اگر آیفون 13 ندارید، احتمالا همچنان به‌روزرسانی‌های منظم iOS را دریافت می‌کنید. بهترین راه برای جلوگیری از به خطر افتادن دستگاهتان، نصب آخرین نسخه سیستم عامل و همچنین به روز رسانی برنامه‌ها از طریق اپ استور است.

بروز کردن سیستم عامل iOS گوشی خود

تغییر کد‌های دسترسی

یکی دیگر از راه‌های موثر برای جلوگیری از جاسوسی در تلفن همراه، تغییر کد‌های دسترسی است. این لایه امنیتی می‌تواند به محافظت از اطلاعات تلفن همراه شما کمک کند. هنگام انتخاب پسورد، بهتر است از انتخاب تاریخ تولد و سایر اطلاعات شخصی جلوگیری نمایید. شبکه‌های اجتماعی ممکن است حاوی داده‌های شخصی باشند و توسط هکر‌ها مورد سواستفاده قرار گیرند. برای تغییر کد دسترسی به Settings و سپس Face ID and code بروید. پسورد قبلی خود را تایپ کرده و برای تنظیم کد جدید گزینه Change code را انتخاب نمایید.

تغییر کد‌های دسترسی

بررسی اطلاعات بیومتریک

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از جاسوسی در تلفن همراه، بررسی اطلاعات بیومتریک است. از قسمت settings دستگاه، می‌توانید بررسی کنید که چه چهره‌هایی در Face ID و چه اثر انگشت‌هایی در Touch ID دستگاه شما ذخیره شده اند. اگر مورد مشکوکی پیدا کردید، می‌توانید همه آن‌ها را حذف کرده و مجدد تصویر و اثر انگشت خود را اضافه کنید.

مراقب شدن از امانت دادن تلفن همراه خود به دیگران

با امانت دادن تلفن همراه خود به دیگران، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی خود را برای آن‌ها فراهم خواهید کرد. روش‌های ذکر شده مانند کد دسترسی، Face ID یا Touch ID می‌توانند به شما در محافظت بهتر از گوشی هوشمند اپل کمک کنند.

فعال کردن app tracking transparency

از iOS 14.5 به بعد امکان فعال کردن عملکرد Tracking Transparency بوجود آمده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید مشخص کنید که فعالیت‌های شما با چه کسانی به اشتراک گذاشته شود. می‌توانید هنگام راه‌اندازی برنامه را بپذیرید یا رد کنید، سپس این مجوز‌ها را از تنظیمات حریم خصوصی آیفون مدیریت کنید. این ویژگی در بسیاری از دستگاه‌های برند اپل وجود دارد. همچنین می‌تواند ردیابی‌های تبلیغاتی را نیز غیرفعال کند.

بررسی کردن مجوز برنامه‌هایی را که نصب می‌کنید

اگرچه اپل قوانین نسبتاً سختی را بر اپ استور اعمال می‌کند؛ اما مهم است که پیش از نصب، برنامه را در گوشی خود بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا ناشر آن قابل اعتماد است یا خیر و مجوز‌های اعطا شده به برنامه را نیز بررسی نمایید. لیست مجوز‌های هر برنامه را می‌توانید از قسمت settings و سپس Privacy بررسی کنید.

پاک کردن اطلاعات شخصی پیش از فروش گوشی

این مرحله که اغلب نادیده گرفته می‌شود، پیش از فروش، انتقال یا مبادله گوشی آیفون ضروری است. مراقب باشید که پس از انتقال اطلاعات شخصی خود به دستگاه جدید، تمام محتوای دستگاه خود را پاک کنید. اپل در سایت خود روش‌های انتقال ایمن اطلاعات را معرفی کرده است.

سخن پایانی

بنابراین در این مقاله چند روش تشخیص هک شدن گوشی را معرفی کردیم و توضیحاتی در مورد هر کدام از آن‌ها ارائه دادیم. اگر با بررسی این نشانه‌ها از امن و امان بودن اوضاع مطمئن شدید، فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، پس حتما با ترفندهای جلوگیری از هک شدن گوشی آشنا شوید؛ اما اگر بیشتر این نشانه‌ها را در گوشی خود می‌بینید و تقریبا از هک شدن آن مطمئن شدید، می‌توانید اپلیکیشن‌های مشکوک خود را حذف کنید. توصیه ما این است که از اطلاعات مهم خود در سیستم دیگری کپی بگیرد و سپس گوشی خود را کاملا ریست فکتوری کنید. در این صورت اگرچه تمام برنامه ‌ها و اطلاعات شما از دست می‌روند؛ اما آسوده خاطر خواهید شد که دست هکر را از گوشی خود کوتاه کرده‌اید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا
منتخب روز