چگونه در فصل گرما برای کولر منزلمان سرویسکار باشیم؟/ چند نکته طلایی که امسال باید توجه کرد

  یکشنبه، 28 خرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه در فصل گرما برای کولر منزلمان سرویسکار باشیم؟/ چند نکته طلایی که امسال باید توجه کرد
با نزدیک شدن به فصل گرما اولین کاری که همه برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، سرویس کولر گازی است. اما چگونه می‌توانیم، کولر خود را مانند یک سرویسکار برای کولر در فصل گرما کولر خود را بررسی کنیم. هنگام سرویس کردن باید به نکات زیادی توجه داشته باشید که در ادامه این محتوا از ساعدنیوز به برخی از نکات مهم اشاره شده‌است.

کولرها باید سالانه سرویس شود زیرا باعث بالا رفتن راندمان و طول عمر مفید کولر می‌شود. حال خیلی از دوستان به اصطلاح دست به آچار هستند و دست به کار می‌شوند، اما این موضوع را باید بدانید که بین سرویس کولر و تعمیر کولر تفاوت زیادی وجود دارد. سرویس و نگهداری از کولر باعث بازده بهتر آن و افزایش طول عمر کولر می‌شود. در ادامه این مطلب به نقل از سرویسکاران قصد داریم تا شما را با مراحل سرویس کولر آشنا کنیم.

عوارض عدم در نظر گرفتن سرویسکار برای کولر در فصل گرما

عدم سرویس کولر چه گازی یا آبی می‌تواند، افراد حاضر در محل را با مشکلات مختلفی مانند بیماری‌های تنفسی، پوستی و حساسیت‌های گوناگون روبه‌رو کند. کولرهای آبی و گازی هر کدام عوارض خاصی برای بدن به همراه دارند. کولرهای آبی میزان رطوبت محیط را افزایش داده و می‌توانند باعث احساس درد و کوفتگی در بدن شوند. همچنین بخش زیادی از آلودگی‌های هوای بیرون را به داخل منتقل می‌کنند. از طرف دیگر با استفاده از کولر گازی میزان رطوبت موجود در محیط کاهش یافته و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خشکی چشم شود.

نکات مهمی و دانستنی هنگام سرویس کردن کولر آبی

  • روغن‌کاری کولر: اولین اقدامی که باید برای سرویس کولر آبی انجام دهید، روغن‌کاری یاطاقان‌ها و گردنده‌های کولر است. روغن‌کاری باعث روان شدن کولر و عملکرد بهتر آن می‌شود.

  • چک کردن تسمه کولر: تسمه یاتاقان و پروانه‌های کولر را به حرکت در می‌آورد، هرگونه اختلال در تسمه کولر باعث می‌شود تا عملکرد کولر تحت‌الشعاع قرار گیرد. تسمه کولر را چک کنید، اگر سالم بود و هیچ پارگی نداشت، نیاز نیست آن را تعویض کنید، اما اگر تسمه پاره بود باید آن را تعویض کنید.

پوستر سرویس کولر

  • تعویض پوشال: پوشال قیمت چندان زیادی ندارد، اما در عملکرد کولر نقش تعیین کننده‌ای دارد. شما به عنوان یک سرویسکار برای کولر در فصل گرما باید به تعویض آن‌ها اهمیت دهید. پوشال‌ها مدام در معرض رطوبت قرار دارند و محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند. عدم تعویض پوشال مشکلات زیادی مانند به مشام رسیدن بوی بد، مشکلات تنفسی و … را با خود به همراه خواهد آورد.

  • چک کردن صحت کارکرد پمپ و موتور کولر: پمپ کولر وظیفه گردش آب در کولر را به همراه دارد و موتور نیز هوای خنک را به سمت خروجی کولر هدایت می‌کند. بروز هرگونه اختلال در عملکرد این سیستم‌ها به معنی خرابی کولر است. سلامت این دو قسمت مهم‌تر از هر اجزای دیگر کولر است، پس به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • لوله‌های انتقال آب را از یاد نبرید: زمانی‌که شما بعد از چند ماه به سراغ کولر آبی خود می‌روید به احتمال زیاد درون لوله‌های منتقل کننده آب به پوشال‌ها رسوبات آب وجود دارند. عدم خارج کردن این رسوبات عمل خیس شدن پوشال‌ها توسط پمپ را با مشکل همراه می‌کند. در نتیجه هوای خنک توسط کولر به محیط منتقل نمی‌شود، حتماً لوله‌های انتقال آب را چک کنید و در صورت مسدود بودن آن را باز کنید.

  • شستن کولر: اکنون که بیشتر کارهای سرویس کولر را انجام داده‌اید، نوبت به شستن آن می‌رسد. در هیچ قسمتی از کولر نباید اثری از گرد‌‎و‌خاک وجود داشته باشد، کف، پروانه و هر جایی که اثری از خاک می‌بینید را به‌خوبی بشویید (به هیچ عنوان به موتور و پمپ آب نزنید). اگر گرد‌و‌خاک‌ها به‌خوبی شسته نشوند، می‌توانند از طریق کولر وارد هوای محیط شوند و مشکلات تنفسی، آلرژیک و … را به همراه داشته باشند.

نکات مهم هنگام سرویس کردن کولر گازی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند کولر گازی نیاز به سرویس ندارد و فقط کافی است تا دکمه روشن را فشار دهند و هوای خنک وارد محیط شود. این باور اشتباه است و سرویس کولر گازی یکی از مهم‌ترین قدم‌های نگهداری آن است.

  • فیلترهای کولر گازی را تمیز کنید: اولین نکته‌ای که شما به‌عنوان‌ سرویسکار برای کولر در فصل گرما باید به آن توجه داشته باشید، فیلترهای کولر گازی است. اگر این فیلترها به خوبی سرویس نشوند، کیفیت هوای خوبی نخواهید داشت. عدم سرویس یا تعویض فیلتر کولر گازی می‌تواند به ریه شما آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند. حتی عدم تعویض فیلتر کولر گازی می‌تواند باعث بروز آلرژی شود.

  • کولر گازی خود را تمیز نگه دارید: زمانی‌که کولر شما تمیز باشد، سرویس کردن آن راحت‌تر خواهد بود و آلودگی‌های محیطی را نیز کاهش خواهد داد. این نکته بر سلامتی شما تاَثیر مستقیم دارد. به برخی از قسمت‌های کولر گازی که می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید در ادامه اشاره شده‌است:

  1. پاک کردن یونیت خارجی کولر از هر آلودگی (گردوخاک، فضولات حیوانات و پرندگان و …)

  2. پره‌های کویل و فن دستگاه باید تمیز شوند.

  3. تمیزی خروجی‌های هوا در کولر گازی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرویس کردن کولر گازی

  • تمیز کردن کندانسور و کویل کولر گازی: سرویس این قسمت کمی تخصصی است و شما باید اندکی مهارت فنی داشته باشید. گردوخاک و کثیفی که در هوای آزاد وجود دارد در این قسمت از کولر گازی جمع می‌شود و علاوه بر کاهش عملکرد کولر گازی می‌تواند بر سلامتی شما تاثیر گذار باشد.

  • چک و سرویس اتصالات کولر گازی: یک سرویسکار برای کولر در فصل گرما ، چک کردن لوله‌ و اتصالات کولر گازی را فراموش نمی‌کند و در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر و یا تعویض می‌کند. بروز هرگونه اختلال در عملکرد این قسمت‌ها به معنی از کار افتادن کولر گازی شما است. بسیاری از افراد زمان یا مهارت کافی برای سرویس کردن کولر ندارند و این امر مهم را انجام نمی‌دهند. عدم سرویس کولر چه آبی یا گازی علاوه بر آسیب‌های که به دستگاه وارد می‌کند، باعث بروز مشکلات زیادی برای سلامتی افراد حاضر در معرض باد کولر نیز می‌شود.

نکات طلایی

  • به محل نصب کولر آبی خود دقت کنید: برای نصب کولر آبی حتما به چند نکته باید توجه کرد. ترجیحا کولر را در جایی که آفتاب به طور مستقیم به آن می تابد نصب نکنید. اطراف کولر آبی باید فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد. در زیر کولر آبی باید پایه ای نصب شود که هم از لرزش زیاد کولر جلوگیری کند و هم گردش هوا در زیر کولر آبی به راحتی انجام شود.

  • کم کردن فاصله ی کانال و کولر: بهتر است قبل از نصب کولر به فاصله ی کانال کولر نیز دقت کنید. هرچه این فاصله بیشتر باشد، هوا در مسیر خنکای خود را از دست می دهد. هر چه این فاصله کمتر باشد هوای خنک زودتر به محل مورد نظر شما وارد می شود. اگر مجبور به نصب کانال، خارج از ساختمان هستید به یاد داشته باشید که حتما کانال کولر را عایق کنید.

  • سایبان برای کولر آبی از واجبات است: با توجه به اینکه گرمای زیاد و تابش مستقیم آفتاب بر عملکرد کولر آبی تاثیر زیادی دارد، باعث تبخیر شدن سریعتر آب در کولر و همچنین گرمای بدنه ی کولر می شود. پس با نصب سایبان می توانید به خنکای بیشتر کولر آبی خود کمک کنید و عمر کولر و همچنین بدنه ی آن را بیشتر کنید.

سخن پایانی

بنابراین به هیچ عنوان این امر مهم را پشت گوش نیندازید. در صورتی‌که توانایی یا زمان کافی سرویس کردن کولر را ندارید، می‌توانید از سرویسکار برای کولر در فصل گرما کمک بگیرید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (385 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (272 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (140 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (131 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (119 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (64 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (51 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (43 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (35 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (33 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (32 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....