چگونه کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ به گوگل گزارش دهیم؟+ آموزش تصویری

  یکشنبه، 08 مرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ به گوگل گزارش دهیم؟+ آموزش تصویری
چگونه کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ به گوگل گزارش دهیم؟ یا به اصطلاح شکایت خود را به گوگل در قسمت (DMCA report) چگونه ثبت کنیم؟ با ساعدنیوز در این مقاله به صورت کامل به آموزش و نحوه گزارش تخلف سایت به گوگل خواهم پرداخت. همراه ما باشید.

آیا حین خرید اینترنتی یا گشت زدن در اینترنت با تبلیغات و سایت های مشکوک مواجه شدید؟ 🕵 در این زمان شما میتوانید با چند روش ساده تبلیغات یا سایت های فیشینگ را تشخیص داده و بعد آن ها را گزارش کنید تا اطلاعات شما را سرقت نکنند. در این مطلب از ساعدنیوز به آموزش تصویری نحوه گزارش کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ به گوگل میپردازیم.

نحوه گزارش فیشینگ به گوگل

در گوگل تمامی سایت ها امن نیستند. برخی از سایت ها به دنبال سرقت اطلاعات ضروری شما هستند. با به سرقت رفتن این اطلاعات ممکن است آسیب شدیدی ببینید. بنابر این مهم است که سایت های کلاهبرداری را بتوانید شناسایی کنید و از به سرقت رفتن اطلاعات خود جلوگیری کنید. در ادامه نحوه پیدا کردن و گزارش سایت فیشینگ را بررسی خواهیم کرد.

سایت فیشینگ چیست؟

سایت های فیشینگ، وبسایت های جعلی هستند که هدف آن ها سرقت اطلاعات مهم شما است. اینگونه سایت ها بعد از سرقت اطلاعات شما با سواستفاده از آن ها به اهداف خود میرسند. روش هایی وجود دارد که شما میتوانید ابتدا اینگونه سایت ها را شناسایی کنید و با جلوگیری از هک فیشینگ از اطلاعات خود محافظت کنید.

فیشینگ

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی چگونه انجام میشود؟ با کلیک بر روی لینک اشتباه

به طور معمول فیشینگ ها با ارسال ایمیل، تبلیغات، باز شدن سایت هایی مشابه سایت هایی که درون آن هستید و… هستند. به عنوان مثال ممکن است شما ایمیلی دریافت کنید که فکر کنید از طرف بانک است و میخواهد شماره حساب بانکی خود را تایید کنید، اما در اصل یک سایت جعلی است که میتواند اطلاعات بانکی شما را دریافت و حساب بانکی شما را خالی کند.

اطلاعاتی درخواستی سایت های فیشینگ

سایت های فیشینگ برای کلاهبرداری اطلاعات خاصی را از مخاطبین خود میخواهند تا بتوانند از این اطلاعات سواستفاده کنند. برخی از این اطلاعات عبارتست از:

  • پسورد ها و نام کاربری

  • شماره تامین اجتماعی

  • شماره حساب بانکی

  • شماره کارت بانکی

  • اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد و…

نحوه تشخیص سایت های فیشینگ

قبل از گزارش سایت های فیشینگ شما باید بدانید که چگونه میتوان آن ها را تشخیص داد. بنابر این ابتدا با روش های زیر سایت های فیشینگ را پیدا کنید سپس با روش هایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد اینگونه سایت ها را گزارش کنید.

  • محتوا سایت: یکی از مهمترین چیز ها محتوا سایت ها است. سایت های فیشینگ به طور معمول خیلی برای سایت های خود هزینه نمیکنند بنابر این طراحی گرافیک زیبا یا متن ها بدون غلط ندارند. همچنین زمانی که وارد یک سایت میشوید به علامت اینماد و شماره تماس آن دقت کنید.

  • آدرس URL: قبل از کلیک بر روی لینکی به آدرس URL آن دقت کنید. آدرس URL این سایت ها مشابه سایت های پرطرفدار است، اما ممکن است یک حرف آن تفاوت داشته باشد.

  • بررسی SSL: سعی کنید وارد سایت هایی که گواهی SSL ندارند نشوید. البته هشدار اتصال ناامن به معنای ناامن بودن سایت مورد نظر نیست، بلکه به معنای آن است که شما را هوشیار کند و متوجه شوید که وارد چه سایتی میشوید.

  • استفاده از روش پرداخت نامعتبر: حین پرداخت چیزی در صفحات گوگل مطمئن شوید که از روش معتبری در حال استفاده هستید.

  • تحقیق کردن راجع به سایت مورد نظر: قبل از وارد کردن اطلاعات پرداخت یا خرید از سایتی ابتدا راجع به آن تحقیق کنید. پس از اطمینان حاصل کردن میتوانید خرید خود را انجام دهید.

گزارش سایت فیشینگ از طریق Report malware

اگر به سایتی مشکوک هستید که حاوی بدافزار است میتوانید برای گزارش کلاهبرداری اینترنتی وارد وبسایت Report malware شوید. این سایت جزو سایت های گوگل است. در بخش URL، آدرس URL سایت مورد نظر را تایپ کنید. سپس در قسمت پایینی آن میتوانید جزئیات بیشتر در مورد بدافزار یا نرم افزار ناخواسته را وارد کنید. این بخش اختیاری است و در صورتی که توضیح خاصی ندارید میتوانید آن را خالی بگذارید. در آخر تیک کادر من روبات نیستم را بزنید و روی Submit Report کلیک کنید.

گزارش سایت فیشینگ از طریق Report malware

گزارش کلاهبرداری های اینترنتی با استفاده از Report Phishing Page گوگل

یکی دیگر از صفحات گوگل که میتوانید در آن سایت های فیشینگ را گزارش کنید Report Phishing Page است. اطلاعاتی که در این سایت باید وارد کنید دقیقا مانند صفحه قبلی است. ابتدا آدرس URL و بعد مقداری توضیحات میتوانید بنویسید در آخر روی Submit Report کلیک کنید.

گزارش کلاهبرداری های اینترنتی با استفاده از Report Phishing Page گوگل

گزارش سایت کلاهبرداری در گوگل با Google Ads help

در صورتی که سایت های فیشینگ به صورت تبلیغات در گوگل نشان داده میشود شما میتوانید برای گزارش سایت کلاهبرداری از طریق سایت Google Ads help اقدام کنید. این صفحه جزو صفحات گوگل است.

گزارش سایت کلاهبرداری در گوگل با Google Ads help

سخن پایانی

در مطلب امروز راجع به روش های شناسایی و شکایت از کلاهبرداری اینترنتی صحبت کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای گزارش کلاهبرداری های اینترنتی استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه گزارش سایت فیشینگ در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (39 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند