دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

چگونه یادگیری را برای خود لذت بخش کنیم؟ 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
یادگیری برای هر فردی سخت و طاقت فرسا می باشد با این حال در این مطلب از ساعد نیوز قرار است شما را با روش های لذت بردن از یادگیری آشنا کنیم.

یادگیری یک لذت است، اما چه بر سر آن آمده است؟ چرا از یادگیری لذت نمی بریم و لذت های دیگر را به آن ترجیح می دهیم؟ به اطراف خودتان نگاه کنید، همه از بزرگ و کوچک، رییس و زیردست، شهروند و غیرشهروند درباره شأن و منزلت و دانستن، حرف های قشنگی می زنند و می گویند یادگیری چیز خوبی است. همه می گویند یادگیری امری ضروری است. می گویند زندگی بدون یادگیری معنا ندارد، اما واقعیت های بیرون از ما چیز دیگری را نشان می دهد. یکی از بلاهایی که بر سر یادگیری آورده ایم این است که آن را بیش از حد شعار زده کرده ایم.

مطالعه و یادگیری دروس برای اغلب افراد کاری خسته کننده است ، حتما برایتان پیش آمده است که وقتی کتاب درسی را به دست می گیرید خوابتان می گیرد و درس خواندن را تا شب امتحان به تعویق می اندازید.حتی افراد شاغل هم از مطالعه برای افزایش اطلاعات و پیشرفت در کارشان اجتناب میکنند و پیش آمده است که برخی از آنها برای فرار از آموزش مطالب جدید کلا شغلشان را تغییر میدهند.

با خودتان فکر کنید اگر می توانستید از یادگیری لذت ببرید، چقدر فرصت های جدید و موقعیت های عالی برایتان فراهم می شد؟ نه تنها می توانستید از حضور در کلاس درس لذت ببرید بلکه مطالعه برای کنکور و پذیرفته شدن در دانشگاه های و رشته های تراز اول کشور هم به راحتی برایتان امکان پذیر می شود.

لذت بردن از یادگیری اولین پله برای شروع رشد و ترقی و توسعه فردی است.افرادی که واقعا از یادگیری لذت می برند میتوانند خیلی بهتر در درس و کارشان پیشرفت کنند و اعتماد به نفسشان افزایش پیدا میکند.چگونه از یادگیری لذت ببریم ، بحثی است که نیاز به یادگیری یکسری نکات دارد.

تکنیک های لذت بردن از یادگیری

برای همه افراد یاد گرفتن مطالب جدید می تواند خسته کننده و کسل کننده باشد ولی برای اینکه بتوانید و پیشرفت و موفقیت برسید نیاز است و مطالب جدید را یاد بگیرید از این رو اگر می خواهید این کار برایتان کمتر خسته کننده باشد می تواند از تکنیک های خاص استفاده کنید تا به بتوانید لذت بردن از یادگیری رسیده و در شغل و کار خود تغییراتی بسیار گسترده ایجاد نمایید.

در نظر داشته باشید که تکنیک های یادگیری نه تنها منجر به افزایش یادگیری می شوند بلکه به شما کمک می کند تا بتوانید با استفاده از آنها اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کرده و اطلاعات بیشتر در زمینه های متفاوت کسب نمایید.

هدف گذاری کردن

داشتن موفقیت های مالی و یا هدف قرار دادن آن ها می تواند به شما کمک کند تا بتوانید از یادگیری خود لذت برده و دوره دبیرستان و دانشگاه خود را به راحتی کنید تا بتوانید به اهداف خود و آینده شغلی که می خواهید برسید.

در واقع این هدف گذاری ها بسیار موثر می باشند و به شما کمک می کند تا بتوانید تمامی اهدافی که دارید را مدام در ذهن خود مرور کنید و از آن ها دور نشوید در واقع شما می توانید در این زمینه با مشاوران تحصیلی نیز مشورت کنید و شغل خود را متناسب با استعداد ها و روحیه ای که دارید انتخاب کنید و مطمئناً این کار برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.داشتن هدف های بلند مدت بسیار خوب است ولی باید بدانید که این هدف ها می توانند خسته کننده باشند بنابراین برای اینکه بتوانید هیجان لازم را در مسیر داشته باشید می توانید با هدف گذاری های کوتاه مدت مسیر خود را جذاب تر نمایید.

مطالعه کتاب های غیر درسی

یکی دیگر از کار هایی که می توانید در این زمینه انجام دهید و به لذت بردن از یادگیری درس بیابید این است که کتاب های غیر درسی را نیز مشاهده کنید. در واقع خواندن این کتاب ها به شما کمک می کند تا بتوانید دید بازتری نسبت به آینده داشته و سعی کنید کاری که انجام می دهید را بهبود بخشید. کتاب های غیر درسی می تواند به شما کمک کند تا لذت خواندن را در خود افزایش دهید و با این کار به راحتی می توانید کتاب های درسی خود را نیز مشاهده کرده و از یادگیری مطالب موجود در آن نیز لذت ببرید.

شرکت در فعالیت های غیر درسی

تمام وقت خود را به خواندن و یادگیری اختصاص دهید ممکن است که سل کننده و خسته کننده باشد بنابراین برای این که بتوانید خواندن را برای خود راحت تر کرده و یادگیری بهتری داشته باشید نیاز است تا در یک یا چند فعالیت غیر درسی نیز شرکت کنید.

در واقع این فعالیت ها راهی بسیار مناسب برای آشنا شدن با افراد و یادگیری مهارت های اجتماعی و انسانی می باشد و این را در نظر داشته باشید که هر چیزی در کتاب های درسی شما نوشته نشده است و برای یادگیری یک سری از آن ها و شکوفا کردن استعداد هایتان نیاز است تا در فعالیت‌های دیگر نیز شرکت کنید.عضویت در گروه های جدید می تواند منجر بهبود مسیر یادگیری شده و این کار را برای شما لذت بخش تر کرده و شما را از زندگی یک بعدی تان خارج کرده و فرصت های جدید را به شما می دهد.

استفاده کردن از تکنولوژی

به کارگیری تکنولوژی در زندگی یکی از فرصت های است که نسل قدیم از آن بی بهره بودند و نمی توانستند با استفاده از آن ها مسیر یادگیری را برای خود آسان تر کنند ولی شما از این تکنولوژی ها بهره مند هستید و می توانید با استفاده از امکانات نرم افزاری و مولتی مدیا به راحتی سطح بسیار گسترده تری از یادگیری را برای خود فراهم کرده و مطالب متنوع آموزشی را در سایت ها و یا حتی برنامه ها و اپلیکیشن های موجود فرا بگیرید.

پیدا کردن سبک یادگیری

هر فردی به گونه ای متفاوت با دیگری به یادگیری دست پیدا می کند و سبک های متفاوت یادگیری به شما کمک می کند تا بتوانید سبک خود را پیدا کرده و با استفاده از آن سعی کنید مطالب را سریعتر آموخته و از یادگیری سریع لذت ببرید.برای مثال برخی از افراد به صورت تصویری و برخی به صورت شنوایی و برخی به صورت نوشتن یاد می گیرند بنابراین بهتر است سبک یادگیری تان را بیابید تا بتوانید به آسانی مطالب را بیاموزید.

استفاده از کنار هم بودن

اگر یادگیری برایتان کسل کننده می باشد می توانید با استفاده از دوستان خود این کار را به فعالیتی لذت بخش تبدیل کنید. یادگیری گروهی به طبع از یادگیری فردی راحت تر می باشد و شما را ترغیب می کند تا بتوانید سریعتر مطالب را آموخته و مجبور نباشید که به تنهایی آن ها را فرا بگیرید.

کمک گرفتن

دانلود یادگیری برخی از مطالب ممکن است چالش برانگیز باشد و از آنجایی که برای جلو بردن کار های خود نیاز به یادگیری دارید بهتر است از دیگران در این زمینه کمک بخواهید.گرفتن از دوستان و معلمان و راهنمایان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید از یادگیری خود لذت برده و با انگیزه و علاقه بیشتری به دنبال مسائل درسی و یا کاری باشید.

سخن پایانی

از آن‌جایی که یادگیری مانند اقیانوسی بی‌انتهاست و پایانی ندارد، بهتر است راهی پیدا‌ کنیم تا بتوانیم بیشترین لذت را از آن ببریم. چرا که در زندگی هر چه بیشتر بدانیم، بیشتر به نفع ماست و به توسعه فردی ما کمک بیشتری می‌کند.در این مقاله چند روش کاربردی برای لذت بردن از یادگیری را برای شما عزیزان آوردیم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
سابمیت مقاله چیست؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله