چه تفاوتی میان واتساپ و واتس آپ بیزینس وجوددارد؟

  شنبه، 27 خرداد 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
چه تفاوتی میان واتساپ و واتس آپ بیزینس وجوددارد؟
در ژانویه 2018، واتس اپ از اپلیکیشن جدیدی پرده برداشت که برای کمک به فعالیت کسب و کارهای کوچک طراحی شده بود. این اپلیکیشن WhatsApp Business نام گرفت و در کنار دارا بودن ویژگی‌های بیشتر به صاحبین کسب و کارهای نو پا این اجازه را می‌دهد که با مشتری‌هایشان تعامل بیشتری داشته باشند. در ادامه ساعدنیوز به تفاوت این دو برنامه خواهد پرداخت.

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی، پیامرسان های متعددی در زمینه مکاتبات و انتقال فایل ارائه شد. از این میان واتساپ به یکی از محبوب ترین پیامرسان های جمعی تبدیل شده و قابلیت های جذابی برای کاربران معمولی و صاحبان کسب و کارها ارائه نموده. در این میان نسخه تجاری واتساپ با نام واتساپ بیزینس در کنار نسخه معمولی ارائه شد و برهمین اساس کاربران زیادی هنوز تفاوت واتساپ با واتساپ بیزینس را به صورت کامل نمی دانند. فرق واتساپ و واتساپ بیزینس در نوع عملکرد و ظاهر آن ها است. در این محتوا از ساعدنیوز تصمیم داریم به بررسی تفاوت های این دو نرم افزار و همچنین بررسی ویژگی های واتساپ بیزینس بپردازیم. پس اگر شما هم صاحب یک کسب و کار دارید برای ارتباط موثرتر با مشتریان و مدیریت بهتر محصولات خود، تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید. 😍

فرق واتساپ و واتساپ بیزینس

شاید شما هم تاکنون به این موضوع فکر کرده باشید که فرق واتساپ و واتساپ بیزینس چیست؟ خواص واتساپ بیزینس چیست و حتی به دنبال آموزش قابلیت های واتساپ بیزینس باشید. در واقع می توان گفت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی در ظاهر و در عملکرد تفاوت هایی دارند. واتساپ بیزینس انتخاب بسیار خوبی برای کسب و کارهای الکترونیکی است. چرا که نسبت به واتساپ معمولی دارای قدرت عمل بیشتری می باشد و به واسطه فابلیت های آن به طور بهتری می توان در راستای ارائه محصول و خدمات و ارتباط با مشتریان گام برداشت.

از جمله مزیت های واتساپ بیزینس می توان به این مورد اشاره نمود که شما می توانید توضیحات جامعی در خصوص کسب و کار، ساعات کاری، نقشه و آدرس خود ارائه نمایید، امکان ارائه محصولات و خدمات به صورت کاتالوگ فراهم شده و حتی می توانید در خصوص دسته بندی چت های واتساپ و برچسب گذاری مخاطبین اقدام کنید. قابلیت بسیار جذاب دیگر امکان پاسخگویی خودکار به چت مخاطبین در واتساپ است. در ادامه به صورت کامل به فرق واتساپ و واتساپ بیزینس خواهیم پرداخت. تا بتوانید در این خصوص انتخاب دقیقی داشته باشید و این سوال که واتساپ و واتساپ بیزینس چه تفاوت هایی دارند به صورت کامل رفع گردد.

پوستر واتساپ بیزینس

ویژگی های واتساپ بیزینس

واتس آپ بیزنس یا همان حساب تجاری رسمی در واتساپ یکی از نسخه های فرعی واتساپ اصلی می باشد که همانند واتساپ معمولی برای ارسال پیام، ارسال محتوا، ایجاد تماس صوتی و تصویری، معرفی کسب و کار، ساخت کاتالوگ محصولات، ارتباط موثر با شمتری و… مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله قابلیت های جذاب حساب تجاری رسمی در واتساپ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان درج مشخصات کسب و کار مثل آدرس، موقعیت روی نقشه، ساعات کاری و…

  • امکان ساخت کاتالوگ برای معرفی محصولات و خدمات

  • امکان ارسال پیغام های خودکار

  • پیام های خوشامدگویی خودکار به مخاطبین جدید

  • امکان آماده سازی متن های از پیش تعریف شده برای پاسخ به سوالات پرتکرار

  • امکان ساخت برچسب برای مخاطبین ویژه (مثل برچسب تخفیف، برچسب مخاطب وفادار و…)

ویژگی های واتساپ بیزینس

ارسال پیام خودکار در واتس اپ بیزینس

جالب است بدانید در واتساپ بیزینس قابلیتی تحت عنوان Auto respond ارائه شده که به واسطه آن امکان ارسال پیام خودکار در واتس اپ بیزینس فراهم شده است.

  • ارسال پیام های خوشامدگویی

  • پاسخگویی خودکار

  • ارسال پیام های زمانبندی شده

ایجاد پیام خودکار خوش آمد گویی به تمامی مخاطبینی که برای اولین بار اکانت واتساپ شما را مشاهده می کنند، نمایش اعلان بیزینسی بودن و پاسخ به سوالات پرتکرار ازقابلیت های جذابی است که واتساپ بیزینس را برای صاحبان کسب و کارها جذاب ساخته. همچنین زمانی که شما آنلاین نباشید یا قادر به پاسخگویی نیستید پیغام تعیین شده Away messages به مخاطب نمایش داده می شود. زمانی که با سوالات پرتکرار مواجه می شوید و می خواهید جواب آماده ای تنظیم و به کاربران خود ارسال کنید قابلیت Quick Replays کاربردی خواهد بود. بدین ترتیب می توانید به وسیله امکان quick replays برنامه واتساپ بیزنس به کاربران جواب های از پیش تعیین شده ارائه دهید.

ویژگی های واتساپ بیزینس

برچسب گذاری مخاطبین در واتساپ

فرض کنیم در واتساپ یک اکانت تجاری فروشگاهی دارید یا کسب و کار شما دارای یکسری مخاطبین و مشتریان مشخص است. به واسطه قابلیت Labels می توانید در خصوص برچسب گذاری در واتساپ اقدام کنید. در حقیقت این قابلیت برای علامت گذاری مخاطبین ارائه شده که جزء کدام دسته هستند. به عنوان مثال می توانید آنها را جزء مشتریان همیشگی و وفادار علامت گذاری کنید و لیبل کوچکی در کنار اسم آنها درج نمایید. در آموزش های بعدی به نحوه برچسب گذاری در واتساپ اشاره خواهیم نمود.

ویژگی های واتساپ بیزینس

لینک پروفایل در واتساپ

از دیگر قابلیت های جذاب واتساپ بیزینس این است که شما می توانید لینک کوتاهی از پروفایل خود ایجاد نموده و آن را در اختیار عموم قرار دهید. قابلیت لینک سازی اکانت واتساپ بسیار جذاب است و می توان برای جذب مخاطب از آن بهره جست. این امکان Short links نام دارد برای زمانی که تصمیم دارید پروفایل خود را با کسی به اشتراک بگذارید مناسب است بدین ترتیب برای معرفی خود به اشخاص، لینکی کوتاه شده ارائه می کنید. بدین منظور تنها کافیست از بخش تنظیمات به قسمت short links مراجعه نموده و گزینه copy link را برای کپی کردن لینک یا گزینه share link برای اشتراک گذاری لینک را لمس کنید.

لینک پروفایل در واتساپ

آمارگیری در واتساپ

در هر حساب اینترنتی بررسی میزان تعاملات اکانت با مخاطبین بسیار ارزشمند است و به واسطه آن می توان آمار دقیقی بدست آورد و میزان بازدهی و عملکرد کسب و کار را بهبود بخشید. این مورد در اینستاگرام تحت عنوان اینگیجمنت ارائه شده که در مقاله آموزشی روش های بالا بردن بازدهی پیج اینستاگرام به شرح مفصل آن پرداختیم. جالب است بدانید قابلیت مشابهی نیز در واتساپ بیزینس ارائه شده که به واسطه آن قادر به آمارگیری در واتساپ خواهید بود. در این قسمت آمار مربوط به موارد زیر ارائه شده است:

  • تعداد پیام های ارسال شده

  • پیام های تحویل داده شده

  • پیام های خوانده شده

  • پیام های دریافت شده توسط مخاطب

لینک پروفایل در واتساپ

به واسطه قابلیت statistics یا آمار می توانید آمار کلی تعاملاتی که با پیج شما صورت گرفته را مشاهده کنید. برای دستیابی به این قابلیت کافیست در بخش تنظیمات به قسمت Business tools مراجعه نموده سپس سه نقطه بالا سمت راست صفحه را لمس کنید. در نهایت روی گزینه statistics ضربه بزنید تا آمار چت ها و وضعیت پیام ها نمایش داده شود.

تفاوت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی از لحاظ ظاهری

قابلیت هایی که پیش تر ذکر شد متداول ترین فرق واتساپ و واتساپ بیزینس از لحاظ عملکرد اسن. همچنین در خصوص شاخص ترین تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لوگوی متفاوت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی: از جمله تفاوت های ظاهری بسیار مشخص میان واتساپ بیزینس و واتساپ می توان به لوگوی متفاوت آن ها اشاره نمود.

تفاوت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی از لحاظ ظاهری

  • اعلان بیزنسی اکانت: در مرحله بعدی از تفاوت های این برنامه می توان به اعلان بیزنسی بودن اکانت واتساپ اشاره کرد.

تفاوت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی از لحاظ ظاهری

  • صفحه معرفی: بر خلاف واتساپ معمولی در قسمتی که عکس پروفایل و بیوگرافی خود را تغییر می دادید در برنامه واتساپ بیزینس می توانید آدرس، توضیحات ساعات کاری و مشخصات دیگری مانند ایمیل کاری و آدرس خود را هم بنویسید. این مورد برای کسب و کارها بسیار مفید است. مشخصات کاربری واضح ترین تفاوت واتساپ با واتساپ بیزینس است.

تفاوت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی از لحاظ ظاهری

  • پاسخ های خودکار و آماده: پاسخ های سریع (Quick Replays) و پاسخ خودکار یکی دیگر از قابلیت هایی ارائه شده در واتساپ بیزینس است. چنین امکانی در واتساپ معمولی ارائه نشده و کاربران پیامرسان واتساپ امکان سفارشی سازی نحوه ارسال پیغام ها و ایجاد پیام های از پیش آماده را ندارند.

تفاوت واتساپ بیزینس و واتساپ معمولی از لحاظ ظاهری

در واقع می توان گفت تفاوت واتساپ با واتساپ بیزینس در نوع عملکرد هر کدام است. واتساپ معمولی برای پیامرسانی کاربران معمولی مورد استفاده قرار می گیرد اما واتساپ بیزینس مخصوص کسب و کارها طراحی شده و قابلیت های جذاب و متفاوتی در این برنامه ارائه شده که می تواند در عملکرد کلی کسب و کار مفید واقع شود. در حقیقت اتوماسیون این برنامه بر مبنای ارائه خدمات و محصولات بنا شده پس می توان ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطبین برقرار کرد.

تفاوت واتساپ معمولی با واتساپ بیزینس

سخن پایانی

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه تفاوت واتساپ با واتساپ بیزینس را بیان کنیم می توان گفت که واتساپ بیزینس هم برای استفاده به عنوان واتس آپ دوم کاربردی است و هم به عنوان استفاده از واتساپی با قابلیت های خاص برای بیزینس های کوچک و بزرگ طراحی شده که به راحتی می توانید از آن به طور موثر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. به صورت کلی در جدول بالا تفاوت های عمده واتساپ و واتساپ بیزینس را مشاهده می کنید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (382 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (276 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (140 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (131 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (119 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (50 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (43 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (35 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (33 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (31 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....