چک تضمین چیست و شرایط ابطال و وصول آن

  چهارشنبه، 09 اسفند 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
چک تضمین چیست و شرایط ابطال و وصول آن
از زمان شکل گرفتن اولین تمدن ها، موضوع برطرف شدن نیازهای اصلی و فرعی انسان ها مورد توجه قرار گرفته است؛ نحوه امرارمعاش افراد در ابتدا با داد و ستد کالا همراه بود و در گذر زمان و به تبع آن تغییر نوع نیاز های جامعه، این نحوه به پرداخت مبالغ توسط سکه، اسکناس، کارت های اعتباری و انواع چک تبدیل شد.

صدور چک به نام افراد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، به همین دلیل انواع مختلف چک از سمت سازمان های ذیصلاح معرفی شده اند؛ چک تضمینی یکی از این ا‌نواع بوده که بر جلب اعتماد طرف مقابل طی قرارداد، تاثیر بسزایی دارد. در مقاله «چک تضمین چیست و شرایط ابطال و وصول آن» تحت نظر کارشناسان مجرب و مستند به قوانین مدنی، مراحل و شرایط صدور این چک شرح می شود.

چک‌ چیست؟

چک نوعی سند با ارزش مالی است که برای پرداخت هزینه ای در آینده، در قبال کالا یا خدماتی که در زمان حال دریافت شده، صادر می شود. چک توسط قانونگذار به انواع زیر تقسیم شده است:

  • چک حقوقی

  • چک کیفری

  • چک شرطی

  • چک تضمینی

از آنجا که چک تضمینی موضوع مورد بحث مقاله می باشد، در ادامه مطالب برای پاسخ به پرتکرارترین سوالات درباره این نوع چک، اهتمام ورزیده خواهد شد.

چک تضمین چیست؟

می دانیم که چک ها در زمان آینده نقد می شوند، از همین رو امکان کلاهبرداری از طریق آن ها وجود دارد؛ برای ضمانت پرداخت وجه توسط فروشنده ضمن عقد انواع قراردادهای مالی و قربانی چک بی محل نشدن، باید اقداماتی رسمی صورت بگیرد. چک تضمین، همان سندی است که برای اعتمادسازی بین طرفین معامله از طرف بانک صادر می شود؛ بدان معنا که خود بانک مطالبه مبلغ مکتوب در چک در تاریخ موعود را ضمانت می کند.

شرایط صدور چک تضمین چیست؟

شرایط صدور چک تضمین چیست؟

چک تضمین نوعی چک بین ‌بانکی می باشد و به تبع این موضوع اولین گام برای صدور آن، مراجعه شخص به یکی از شعب بانکی ملی است. به درخواست صاحب حساب، سندی مالی با عنوان چک تضمین صادر خواهد شد؛ برای تحقق این امر، فرم 396 که تحت عنوان فرم «صدور چک رمزدار شهری» نیز شناخته می شود، باید با اطلاعات هویتی و اطلاعات حساب شخص در حضور کارمند بانک تکمیل شود.

پس از تحویل مدارک به متصدی، رسیدی به صاحب حساب داده شده و پس از اخذ امضای ته سوش، چک تضمین به مشتری تحویل داده می شود. این چک که با مهر و سربرگ بانک واگذار می شود، به صورت خودکار ضمانت وجه را انجام می دهد و نیازی به طی شدن مراحل دیگری نیست؛ از آنجا که صادرکننده این چک بانک است، افرادی که دسته چک ندارند نیز می توانند درخواست صدور چک تضمین را ثبت کنند.

با اینکه مراحل ابطال چک تضمینی بسیار دشوارتر از سایر نمونه ها است، لیکن غیر ممکن نیست؛ این چک که طبق قانون جدید نباید در وجه حامل صادر شود، تا مهلتی یک ماهه پس از تاریخ صدور چک امکان ابطال دارد.

اعتبار چک تضمینی چقدر است؟

بسیاری از افراد ارزش و اعتبار چک تضمین را برابر با پول‌ نقد می دانند، چراکه پس از تنظیم و ثبت دادخواست صدور این چک، مبلغ ذکر شده توسط بانک از حساب شخص کسر می شود!

مامورین رسمی‌، این مبلغ را تا تاریخ مذکور در صندوق مشخصی به عنوان امانت در بانک نگهداشته و با رسیدن روز موعود، به دریافت کننده پرداخت می شود؛ با این حال نمی توان صد در صد به چک تضمین تکیه کرد، چون مراحل ابطال آن هرچقدر که سخت باشد و مدت زمان اقدام به این هرچقدر امر کوتاه، باز امری شدنی است!

نحوه وصول چک تضمین چگونه است؟

برای مطالبه مبلغ ضمانت شده توسط بانک، دریافت کننده چک باید ابتدا تا تاریخ نگاشته شده در سند مالی صبر کرده و سپس در روز موعود برای وصول مبلغ به شعبه بانکی که چک تضمین را صادر کرده، مراجعه کند. پس از تسلیم اصل چک تضمین و مدارک هویتی دریافت کننده چک به مامورین ذیصلاح، مبلغ درج شده از صندوق امانت کاسته و به حساب مشتری واریز می شود.

گاهی اوقات در راستای انجام کارهای مربوط به وصول چک تضمین، مشکلات حقوقی پیش می آید که رسیدگی به آن ها دشوار است و به دانش مخصوصی نیاز دارد. از همین رو پیشنهاد ما به شما این است که در چنین موقعیتی از یک وکیل مشاوره بگیرید. mastervakil.com یک سایت حقوقی در زمینه معرفی وکلا است که شما می توانید با کمک آن وکلای هر شهر از کرج و تهران تا شیراز و اصفهان و ... را پیدا کنید. برای مشاهده لیستی از وکلایی که می توانند در این حوزه به شما کمک کنند، روی لینک زیر کلیک کنید.

https://mastervakil.com/the-best-criminal-lawyers-in-karaj/

تفاوت چک تضمین و چک رمزدار چیست؟

بسیاری از افرادی که آگاهی کافی نسبت به انواع اسناد و چک ها ندارند، ممکن است که تفاوت چک تضمین و چک رمزدار با یکدیگر را ندانند؛ قانونگذار این دو را از هم تفکیک کرده اند:

الف) در چک رمزدار ثبت شدن شماره حساب شخص و کد شعبه بانکی که افتتاح حساب در آن رخ داده، الزامی است؛ اما در چک تضمین اینگونه نیست.

ب) برای وصول چک تضمین اجباری برای مراجعه به همان شعبه بانک که درخواست صدور در آن ثبت شده، وجود ندارد؛ مطالبه آن از هر بانکی ممکن است.

ج) چک رمزدار در وجه شخص واریز می شود؛ علاوه بر واریز در وجه شخص، امکان صدور چک تضمین به وجه حامل نیز در گذشته وجود داشته است، اما بر اساس قانون جدید، واریز وجه حامل ممکن نیست.

چک تضمین در چه شرایطی صادر می شود؟ (کاربرد چک تضمین)

از آنجایی که چک تضمین بر اعتمادسازی بین خریدار و فروشنده و سرگرفتن بسیاری از معاملات تاثیر مثبت و مستقیم دارد، شرایط صدور آن برای صاحبان انواع کسب و کار سوال بر انگیز است؛ در این بخش به مهمترین کاربرد های چک تضمین اشاره می شود:

  • واریز مبلغی به حساب دولتی مانند پرداخت اقساط

  • واریز مبلغی به حساب‌ اشخاص مثل پرداخت تعهدات مالی مانند نفقه

  • صدور حواله به شهرستان ها و مناطق دور

  • واریز مبلغ مشخصی در هر ماه به حساب های پس انداز یا قرض الحسنه جاری

  • واریز مبلغی به حساب اشخاص تحت عنوان بدهی و دین

  • پرداخت نقدی به اشخاص

    قوانین مربوط به چک تضمین چیست؟

قوانین مربوط به چک تضمین چیست؟

امکان صدور چک تضمین تنها توسط بانک ملی وجود دارد، اما وصول مبلغ چک تضمین و واریز آن به حساب دریافت شونده، از تمامی بانک های معتبر کشور امکانپذیر می باشد. برای وصول این مبلغ از هر بانکی‌ به غیر از بانک ملی، حداقل یک روز کاری زمان لازم است تا بانک وجه امانتی را به حساب شخص‌ واریز کند.

  • نگارش مبلغ در چک تضمین، با شرایط نگاشتن مبالغ در سایر انواع چک متفاوت است؛ استفاده از وسایل تحریر در ثبت مبلغ چک های تضمینی مجاز نبوده و این بخش با استفاده از رایانه در بخش مربوطه تایپ می شود.

  • امکان توقیف، برگشت، ظهرنویسی و انتقال این چک به دیگری وجود ندارد؛ بدان معنا که اثبات عدم استطاعت مالی صادرکننده چک در دادگاه، مفقود بودن یا فوت وی، هیچکدام نمی تواند مانع وصول این مبلغ از بانک شود، چراکه هنگام صدور چک تضمین، این مبلغ به صندوق امانات بانک انتقال داده می شود. لازم به ذکر است که این مبلغ تنها با اقدام فرد مذکور در چک به عنوان دریافت کننده ممکن بوده و توقیف این سند مالی توسط بدهکاران هیچ کاربردی برایشان ندارد.

  • از آنجایی که چک تضمین از طرف بانک صادر می شود، مسئولیت اجرای مفاد مذکور با هیئت مدیره و هیئت عامل بانک ها است.

شرایط ابطال چک تضمین چیست؟

قوانین مربوط به نحوه ابطال چک تضمینی به شرح زیر است:

  • در صورت تمایل به ابطال چک تضمینی، ثبت درخواست لغو توسط صادرکننده یا وکیل وی کافی بوده و احتیاجی به ظهرنویسی نیست؛ این اقدامات باید در بازه ای یک ماهه مختوم شود تا اعتبار قانونی داشته باشد.

  • عدم تحقق دو شرط منجر به باطل شناخته شدن چک تضمین می شود:

  1. فرم 396 باید توسط دارنده حساب امضا شود.

  2. این فرم پس از امضا شخص باید توسط‌ متصدی بانک مهر شود.

بنابراین برای ثبت درخواست صدور چک تضمین، تکمیل فرم باید در یکی از شعب بانک ملی و تحت نظر کارمند رسمی دولت صورت بگیرد.

  • اگر دریافت کننده چک تضمین تغییر کند (انتقال یا توقیف چک)، مبلغ غیر قابل وصول یا اصطلاحا چک باطل می شود.

کلام آخر

چک تضمین برای اعتمادسازی طرفین نسبت به مسئله پرداخت وجه طی انواع معاملات، به درخواست صاحب حساب توسط بانک صادر می شود؛ زمانی این چک بین‌ بانکی معتبر است که فرم 396 در یکی از شعب بانک ملی، تحت نظر کارمند رسمی مهر و امضا شود. پس از ثبت درخواست، مبلغ مورد نظر از حساب صادر کننده چک کم می شود تا در تاریخ موعد به حساب دریافت کننده واریز شود.

برای باطل کردن چک تضمینی تنها یک ماه فرصت وجود دارد و اقدامات رسمی برای ابطال آن توسط صادرکننده یا نماینده وی امکان پذیر است و نیازی به ظهرنویسی ندارد؛ لازم به ذکر می باشد که امکان برگشت، توقیف و انتقال چک تضمین وجود ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (166 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (34 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (12 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!