دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

چکار کنم ماست ترش نشه؟ | 5 دلیل اصلی ترش شدن ماست 

چهارشنبه، 30 خرداد 1403
دلایل مختلفی برای ترش یا شیرین شدن ماست وجود دارد. در مورد ماست‌های خانگی می‌توانید با در نظر گرفتن دلایل ترش شدن ماست، از این مسئله جلوگیری کنید. اگر دلایل ترش شدن ماست رو بدونید موقع درست کردن ماست یا نگهداری از اون و با رعایت اونها ماست دلخواهتون رو خواهید داشت . با هم دلایل ترش شدن ماست خانگی رو در این مقاله از ساعد نیوزخواهیم خواند.

دلایل ترش شدن ماست خانگی


اگه دوست دارین تو منزل ماست خونگی درست کنید یک سری نکات رو درباره تهیه ماست و نگهداری از اون باید بدونید.

1- ترش بودن مایه ماست


یکی از مهم‌ترین دلایل ترش شدن ماست خانگی، استفاده از مایه‌ای است که خودش ترش باشد. اگر ماستی که برای طرز تهیه ماست خانگی استفاده می‌کنید، از همان اول ترش باشد، ماستی هم که با آن درست می‌شود، در نهایت حتما ترش خواهد شد. پس اگر می‌خواهید ماست شیرین داشته باشید، دور ماست‌های ترش برای مایه کردن، خط بکشید.

2- کهنه بودن مایه ماست


اگر می‌خواهید ماست شیرین داشته باشید، از ماست تازه به عنوان مایه ماست استفاده کنید. ماست‌های کهنه به عنوان مایه ماست، علاوه بر این که طعم ماست خانگی را خراب می‌کنند، می‌توانند باعث بریده بریده شدن، شل شدن یا آب انداختن ماست شوند.

3- زیاد بودن مقدار مایه ماست


علاوه بر اینکه مایه ماست از همان ابتدا نباید ترش باشد، این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که مقدار مایه را زیاد در نظر نگیرید. اگر بیش از حد به ماست مایه بزنید، ماست ترش می‌شود. بسته به مایه‌ای که می‌زنید، معمولا برای هر یک لیتر شیر، یک قاشق غذاخوری ماست برای مایه زدن کافی است.

البته اگر می‌خواهید از نشاسته، پنیر یا شیر خشک برای مایه زدن استفاده کنید، این مقادیر متفاوت خواهد شد. پس مایه را به‌اندازه در نظر بگیرید تا ماستتان در نهایت طعم شیرین داشته باشد

4- گرم بودن شیر


برای تهیه ماست باید شیر در دمای مناسبی باشد و بعد به آن مایه بزنید. دمای 45 درجه برای مایه زنی، بهترین دما است. برای تشخیص زمان مناسب مایه زنی، وقتی است که بتوانید انگشتتان را به مدت 10 ثانیه در شیر گرم فرو ببرید و گرمای آن دستتان را نسوزاند. اگر شیر داغ‌تر از این باشد، ماستی که درست می‌کنید، ترش خواهد شد.

5- نگهداری ماست در دمای بالا باعث ترش شدن ماست می‌شود


بعد از این که ماست در دمای محیط بست و آماده شد، باید آن را در یخچال بگذارید تا سفت شود و کاملا ببندد. اگر ماست را در یخچالی با سرمای پایین نگهداری کنید یا به دلیل مواد غذایی زیاد داخل یخچال، جریان هوای سرد در حرکت نباشد، احتمال ترش شدن ماست افزایش می‌یابد

اگر چرخه سرمادهی به ماست، قطع شده یا دچار اشکال باشد، حتی ماستی که از ابتدا شیرین بوده است، ترش می‌شود.

نکته مهم در نگهداری ماست هنگام مصرف


هر زمان که مقداری از ماست خانگی را مصرف می کنید مقداری آب روی ماست جمع می شود. آب روی ماست باعث ترش شدن آن می شود. بعد از هر بار مصرف ماست، آب رو یماست را با قاشق بردارید تا مانع ترش شدن ماست شوید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 04 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) تصویر دیده نشده از مسعود پزشکیان در کنار شهیدی که پیکر پاکش به دریا پیوست ...
نگاهی به کیک تولد با تم حیواناتِ ساتین پسر نازِ شیلا خداداد+عکس/ لوکیشن مراسم خونه پر زرق و برق و لاکچری شونه😍
(عکس) دراز کشیدن و بازی کردن نوه علیرضا زاکانی در بیت رهبری، خانه پدری همه مردم ایران ...
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(فیلم) ویدئوی دیده نشده از آلمانی حرف زدن علی دایی بعد از درخشش در یک بازی با لباس هرتا برلین / چقد آدم حسابی هستی تو مرد ...
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
متلک پرانی مجری مشهور پرسپولیسی به مهدی ترابی در آنتن زنده تلویزیون به خاطر توافق 90 میلیاردی با تراکتور تبریز +فیلم
ویدیو/ خلق اثر هنری حیرت‌انگیز به جای نوشتن جملۀ "لطفاً مرا بشویید‍"/ اینجاست که شاعر میگه: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید
ترجمه تخصصی کتاب