دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

چند راهکار ساده برای تشخیص برنج ایرانی از خارجی 

یکشنبه، 20 اسفند 1402
با خواندن این مقاله از ساعد نیوز روش‌های تشخیص برنج مرغوب ایرانی را شناخته و نسبت به آن‌ها دقت کافی داشته باشیم.

خرید برنج مرغوب ایرانی در بازاری که انواع و اقسام برنج‌های بی‌کیفیت و درجه‌دو در آن فراوان شده است؛ اهمیت زیادی دارد. از آن جایی که برنج، در اکثر وعده‌های غذایی ما ایرانیان جای داشته و تأثیر مستقیم با سلامت اعضای خانواده دارد، لازم است که روش‌های تشخیص برنج مرغوب ایرانی را شناخته و نسبت به آن‌ها دقت کافی داشته باشیم.

روش های تشخیص برنج ایرانی


بهترین و موثرترین راه تشخیص برنج خوب ایرانی پخت آن است که له شدن، کف کردن، آب کشیدن و نگاه تجربی به پخت برنج و شناختی قبلی از پخت برنج خوب می‌تواند کمک خوبی برای خرید برنج مرغوب کند. در ادامه با ساده‌ترین روش های تشخیص برنج ایرانی اصل از تقلبی آشنا می‌شویم.

به عطر و بوی برنج دقت کنید


برنج‌های ایرانی مرغوب، دارای عطر و بوی عالی هستند و حتی زمانی که هنوز برنج را وارد مرحله پخت نکرده‌اید، با باز کردن گونی و بوییدن برنج خشک، متوجه رایحه عالی آن شده‌اید. این در حالی است که برنج‌های درجه‌دو یا خارجی، معمولا عطر و بوی قابل‌توجهی ندارند؛ بنابراین برای تشخیص برنج ایرانی، حتما به عطر و بوی آن دقت کنید.

میزان چرب یا خشک بودن برنج را امتحان کنید


برنج‌های مرغوب ایرانی، دارای ضریب کمی چربی هستند و شما می‌توانید با لمس کردن دقیق برنج، متوجه کمی چرب بودن آن شوید. این در حالی است که برنج‌های خارجی، کاملا و باید بگوییم که با شدت و میزان زیاد خشک هستند و با لمس برنج، متوجه این موضوع خواهید شد. این میزان چربی و خشکی؛ به‌ویژه زمانی که دو برنج ایرانی و خارجی را در مقایسه با یکدیگر قرار دهید؛ بیشتر نمود خواهد داشت و بهتر متوجه آن می‌شوید.

رنگ برنج را بررسی کنید


برنج‌های مرغوب ایرانی دارای رنگ نیمه شفاف بوده و نباید کاملا کدر باشند. این در حالی است که برنج‌های خارجی و به‌طورکلی برنج‌های درجه‌دو، دارای بافت و رنگی کدر بوده و از آن ساختار نیمه بلوری در آن‌ها خبری نیست. از این روی برای تشخیص برنج باکیفیت ایرانی، کافی است که یک‌مشت برنج را در دستان خود ریخته و بادقت رنگ آن‌ها را بررسی کنید. به این شکل متوجه خواهید شد که برنج شما، ایرانی مرغوب یا خارجی و بی‌کیفیت است.

یکدست بودن برنج


دانه‌های یک برنج مرغوب به صورت کامل است و خرده و نیم دانه داخل آن وجود ندارد. اما تا 4 درصد در آن طبیعی است. هرچه دانه‌های برنج کامل‌تر باشند برنج شما با کیفیت‌تر است.

مراقب باشید که برنج بند نداشته باشد


اگرچه که این مورد در میان برنج‌های ایرانی نیز دیده می‌شود. اما اگر شما می‌خواهید ضمن آن که قطعا برنج ایرانی خریداری می‌کنید، برنج درجه یک و باکیفیت عالی بوده و به‌اشتباه برنج درجه دوم تهیه نکنید؛ حتما به بند نداشتن برنج دقت کنید.

بند برنج؛ چون یک نوار حلقه‌ای سفیدرنگ (روشن‌تر از رنگ خود برنج) دیده شده و اگر امتحان کنید، دانه برنج از همان بخش نیز آسیب‌پذیرتر بوده و راحت‌تر شکسته می‌شود. این عارضه به دلیل برداشت نامناسب و نگهداری اشتباه است که باعث می‌شود برنج‌ها بندانداخته و کیفیت آن‌ها پایین‌تر بیاید. به‌علاوه در حین پخت نیز معمولا برنج‌ها خرد شده و پس از پخت و سرو، ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کنند. از این روی باید در تشخیص برنج باکیفیت، به این نکته نیز توجه داشته باشید.

دقت کنید برنج سفیدک نداشته باشد


درصورتی‌که برنج‌ها، رطوبت گرفته و در انبار نیز به‌خوبی مراحل خشک‌سازی آن‌ها انجام نشده باشد، این احتمال وجود دارد که دانه‌های برنج سفیدک‌زده و حین پخت‌وپز نیز خرد شده و دیگر نتوانید یک دیس برنج مجلسی آماده کرده و سرو کنید.

خشک بودن برنج را چک کنید


برنج مرغوب باید به‌خوبی خشک شده و به‌هیچ‌وجه رطوبت نداشته باشد. در حقیقت این یکی از راه‌های تشخیص برنج مرغوب ایرانی است که به‌خوبی خشک شده و رطوبتی ندارد. به‌ویژه آن که رطوبت به جز بی‌کیفیت کردن برنج، باعث حشره گذاشتن آن شده و کمترین عارضه‌ای که به همراه خواهد داشت، سوسک گذاشتن برنج است.

سخن پایانی


در بالا به روش‌های تشخیص برنج خوب و مرغوب اشاره کردیم.شما نیز اگر روش‌های دیگری برای تشخیص برنج مرغوب ایرانی می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نکرده باشیم، این موارد را با ما و به اشتراک بگذارید.

  برچسب ها: عطر رنگ برنج

1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
هزینه چاپ یک کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی