چرا بعضی ها غریبه پرست هستند؟

  پنجشنبه، 28 بهمن 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
چرا بعضی ها غریبه پرست هستند؟
غریبه پرستی یا غریب نوازی از خصوصیات بسیاری از افراد است و با چند نکته ساده متوجه این خصلت می شوید. با ما همراه شوید.

رفتار ما در برخورد با افراد مختلف تغییر می کند و ممکن است اصلا متوجه این قضیه نشویم. پس از 3 دهه تحقیق ، روانشناسان دریافتند که چرا رفتار ما در برخورد با افراد اطرافمان متفاوت است و چه عواملی باعث تغییر در رفتار ما می شود. در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت.

غریبه پرستی

ما تصور می کنیم که رابطه مان با کسانی که دوستشان داریم به اندازه کافی محکم است

ما بخش اعظمی از وقت خود را در طول روز با افرادی که به طور تصادفی با آن ها برخورد کرده ایم ، آشنایان و یا افراد غریبه سپری می کنیم . چه در محل کار، چه در مدرسه و چه دانشگاه و یا هرجای دیگری ما اغلب مجبوریم چهره ای شاد از خودمان را به دیگران نشان دهیم و مودبانه رفتار کنیم. دلیل این رفتار این است که که ما می خواهیم در مقابل دیگران مهربان و با فرهنگ ظاهر شویم اما وقتی به خانه باز می گردیم و یا وقتی در جمع افرادی که با آن ها صمیمی هستیم قرار می گیریم، بلا فاصله سست می شویم.

ما در کنار افرادی که دوستشان داریم و صمیمی هستیم ، خودِ واقعیمان هستیم اما این خودِ واقعی بودن شامل جنبه های منفی اخلاق و رفتارمان نیز می شود . مطالعات صورت گرفته تایید می کنند که مستعد نشان دادن عصبانیت خود با افرادی که با آن ها احساس صمیمیت می کنیم هم هستیم زیرا معتقدیم که رابطه مان به اندازه کافی محکم است و طرف مقابلمان از ما ناراحت نمی شود و ما را قضاوت نخواهد کرد . ما هرچه بیشتر با کسی صمیمی بشویم ، بیشتر تمایل داریم که محدودیت های رابطه مان را تحت فشار قرار دهیم.

رابطه دوستی

ما احساس امنیت کمتری در کنار افراد جدید داریم

وقتی با افراد جدید اشنا می شویم ، خودِ واقعیمان را به آن ها نشان نمی دهیم . آن ها به سادگی نسخه واقعی شخصیت ما را نخواهند دید ، مگر این که ما با آن ها ارتباط عمیق تری برقرار کنیم . حتی اگر چیزی در مورد آن افراد جدید ما را آزار دهد ، چیزی بروز نمی دهیم زیرا از آن ها مطمئن نیستیم و نمی دانیم واکنش شان نسبت به اظهار نظر ما چه خواهد بود.این مسئله در مورد افراد نزدیک به ما صدق نمی کند که وقتی با خانواده و افراد نزدیک به خود هستیم ، اگر چیزی در مورد آن ها برای ما آزار دهنده باشد به راحتی در مورد آن صحبت می کنیم زیرا با آن ها رابطه عمیقی برقرار کرده ایم و اطمینان داریم که حتی اگر دعوا هم کنیم ، به رابطه مان آسیبی وارد نخواهد شد.

ما نمی توانیم خصوصیات منفی افرادی را که بیشتر وقت خود را با آن ها سپری می کنیم، تحمل کنیم

ما هرچه بیشتر با کسی وقت بگذرانیم ، نسبت به خصوصیات منفی اخلاقی او کم تحمل تر می شویم و در صورتی که این اتفاق در مورد غریبه ها رخ نمی دهد زیرا وقت زیادی را با آن ها سپری نمی کنیم و مجبور نیستیم خصوصیات منفی آن ها را تحمل کنیم . حتی اگر چیزی در اخلاق و رفتار این افراد ما را اذیت کند ، چیزی به آن ها نمی گوییم زیرا می دانیم که آن ویژگی های منفی نباید برای ما مهم باشد. اکنون که می دانیم چرا نسبت به افراد غریبه مهربان تر از کسانی که دوستشان داریم هستیم ،بهتر است به دنبال راه حلی مناسب برای جلوگیری از این نوع رفتار ها باشیم

راه حلی مناسب برای جلوگیری غریبه پرستی

همان طور که دیدید مهربان تر بودن ما با غریبه ها نسبت به آن هایی که دوست شان داریم، دلایلی دارد. حالا که فهمیدیم چرا این گونه رفتار می کنیم، بهتر است بدانیم چگونه کنترل بیشتری بر این تفاوت رفتاری داشته باشیم.. گاهی از آن هایی که دوست شان دارید فاصله بگیرید: اگر زمان زیادی را با افراد مورد علاقه تان سپری کنید و تمام مدت در کنارشان باشید، ممکن است تحمل تان نسبت به عادت های منفی شان کم و کمتر شود.

مدتی را دور از هم گذراندن به شما اجازه می دهد با حس و نگاه تازه تری به رابطه تان برگردید و ویژگی های خوب طرف مقابل تان را تحسین کنید.. گاهی با افراد مورد علاقه تان در کنار دیگران وقت بگذرانید: وقتی ما در کنار افرادی هستیم که رابطه ی نسبتا سطحی تری با آن ها داریم، موبانه تر و مهربانا نه تر رفتار می کنیم و اگر افراد نزدیک و صمیمی ما نیز در این جمع باشند، طبیعتا با آن ها نیز رفتار بهتری خواهیم داشت. بدین ترتیب می توانیم همدیگر را در بهترین رفتارهای مان ببینیم.

گاهی روتین روزانه را متوقف کنید و تصور کنید افراد مورد علاقه زندگی تان را از دست داده اید: هدف این است که حس قدرتمندی از قدردانی در خود ایجاد کنید. هیچ چیزی به اندازه ی تهدید به از دست دادن نمی تواند حس قدرشناسی را تقویت کند.مطالعات نشان داده اند همه ی ما قادریم از دست دادن عزیزانمان را آن اندازه قوی تصور کنیم که باعث بیدار شدن حس قدرشناسی بابت اینکه هنوز آن ها را داریم و در کنارمان هستند بشود. اشکالی ندارد گاهی سناریو هایی را در ذهن تان متصور شوید که در آنها، عزیزان خود را به طریقی از دست می دهید و سعی کنید آن حالات را باور کنید.

می توانید این کار را بکنید: لیستی از چیز هایی که در وجود عزیزان خود دوست دارید تهیه کنید و هر روز صبح فقط یکی دو دقیقه به این لیست نگاه کرده و تصور کنید اگر این نعمت ها را از دست بدهید واقعا چه خواهد شد. ما انسان ها قدرت بی اندازه ای در تجسم کردن داریم و واکنش هیجانی شدیدی نسبت به این تصورات نشان می دهیم.مثلا اگر بتوانید زندگی تان را بدون همسرتان تصور کنید، می توانید جای خالی او را ببینید و باور کنید نبودن او در زندگی تان چه اثری خواهد داشت. جزء به جزء زندگی تان را بدون همسرتان تصور کنید.

تکرار این تمرین به طور منظم می تواند تبدیل به عادتی شود که حس قدردانی و رضایت از حضور عزیزانمان در زندگی را پُررنگ تر و وجودشان را ارزشمندتر می کند و طبیعتا واکنش و رفتارمان نسبت به آن ها تلطیف تر و مهربانانه تر خواهد شد.اگر دلیل نحوه ی رفتارهای مان را بدانیم می توانیم واکنش های مان را نسبت به افراد مورد علاقه مان کنترل کنیم و حضور آن ها را در زندگی مان قدر بدانیم.

نحوه گفت وگو و رفتار با غریبه ها

شاید بخواهید در فضای مجازی به فرد خاصی نزدیک شوید؛ ممکن است با دوستِ دوستِ خود که پیش ازاین او را ندیده اید، در مهمانی گرم بگیرید؛ حتی ممکن است بخواهید در آسانسور کلمه ای محبت آمیز به غریبه ای بگویید. در هر صورت، ما برای شما پیشنهادهایی داریم:

۱. شجاع باشید و نگرانی تان را کم کنید

سندزتروم توصیه می کند حتی اگر احساس راحتی نمی کنید، شجاع باشید و انجامش دهید. طرفِ مقابل احتمالا بیش از چیزی که تصور می کنید از شما خوشش بیاید. احتمالا هردو بیش از آنچه تصور می کنید از گفت وگو لذت خواهید برد.دکتر جولیانا شرودر، استاد یارِ دانشکده اقتصاد «Hass» در دانشگاه «California Berkeley» است. او دربارۀ زبان و توانایی ذهنی و تأثیر آنها بر ارتباطات تحقیق می کند. او می گوید: «از گفت وگو با کسی که در ظاهر با شما متفاوت است نترسید. گفت وگو با کسی که با شما تفاوت دارد احتمالا جذاب ترین و روشنگر ترین تجربه خواهد بود.»

۲. کنجکاو باشید

پرسشگر باشید. آیا فردی که آن لباس های خاص را بر تن کرده قابل اعتنا است؟ دلیل آنها برای شرکت در مراسمی که در آن حضور دارید چیست؟ تحقیقات نشان می دهد افراد پرسشگر در مقایسه با افرادی که سؤالات کمی در ذهن دارند، هم صحبت های جذاب تری هستند. البته سندزتروم متذکر می شود هر سؤالی ممکن است گفت وگو را خاتمه دهد یا آن را جذاب تر کند!

۳. از به کار بردن جملات غیر رسمی نترسید

از سؤالات همیشگی پرهیز کنید، سؤالاتی مانند «شغل شما چیست»، «کجا زندگی می کنید» و … . سؤالاتی بپرسید که طرف مقابل را درگیر کند و به فکر وادارد. همچنین می توانید با چنین جملاتی شروع کنید: «این تابلوی نقاشی من را گیج می کند» یا اینکه «باورم نمی شود امروز مترو چقدر شلوغ بود.» این عبارات دعوتی هستند برای به اشتراک گذاشتن کنجکاوی.نایتینگال می گوید: «مهم نیست سؤال می پرسید، جواب می دهید یا عبارت خاصی بر زبان می آورید. جملات شما باید در هر صورت، معتبر و موثق باشند. مردم می خواهند چهرهٔ واقعی شما را ببینند تا بتوانند چهرهٔ واقعی خودشان را نشان دهند.»

۴. از هم صحبت خود تعریف کنید

ستایش طرف مقابل موجب می شود تمرکزِ گفت وگو به سمت هم صحبتِ شما تغییر کند. به این ترتیب، او حس مثبتی خواهد یافت. گاهی در حین گفت وگو با غریبه ها مضطرب می شویم. در این شرایط مدام در فکر این هستیم که چه حرف اشتباهی زده ایم یا ممکن است چه کار اشتباهی از ما سر بزند. کافی است تمرکز گفت وگو را به سمت طرف مقابل سوق دهیم تا این لحظات سرشار از اضطراب را پشت سر بگذاریم.

۵. دربارۀ موضوعات مشترک صحبت کنید

حداقل اشتراکات شما این است که در مکان یکسانی حضور دارید و آب وهوای مشابهی را تجربه می کنید! از اینکه عمیق تر شوید و اشتراکات بیشتری پیدا کنید، نترسید. شاید همشهری باشید! شاید دوست مشترکی داشته باشید. شاید سِمَت شغلی یا سرگرمی مشترکی داشته باشید.ما معمولا در تخمینِ میزان تفاوت افراد با خودمان و دیگران اغراق می کنیم. در واقعیت، احتمالا ما با دیگران اشتراکات فراوانی داریم اما هنوز این اشتراکات را کشف نکرده ایم.

۶. تعداد مکالمات خود با غریبه ها را بیشتر کنید

هرچه تعداد مکالمات تان بیشتر شود، مهارت شما در مکالمه افزایش می یابد. به مرور پرسش های بهتری طرح می کنید و پاسخ های شما جذاب تر می شود. مکالمه قطعا مهارت می خواهد. با تمرین کردن، مهارت و اعتماد به نفس شما برای استفاده از مهارت ها افزایش می یابد.ما از طرد شدن به وسیلهٔ جامعه هراس داریم؛ اینکه دیگران ما را نادیده بگیرند یا واکنش مثبتی نشان ندهند. باوجود این، نتایج تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهد. اگر شروع کنندهٔ گفت وگو شخص دیگری باشد، افراد همیشه تمایل دارند وارد گفت وگو شوند. تصور اشتباه ما ناشی از نادیده گرفتنِ یک رسم اجتماعی است: سردیِ طرف مقابل به سبب حفظ ادب است.

۷. اجازه ندهید لحظات عجیب وغریب مانع گفت وگو شوند

سندزتروم بر اساس تجربیاتش، گفت وگو با غریبه ها را شامل این مراحل می داند: در ابتدا آنها با نگاه شان از شما می پرسند: «آیا همدیگر را می شناسیم؟» سپس متوجه می شوند که همدیگر را نمی شناسید؛ بعد با خود فکر می کنند: «چه آدم عجیب وغریبی هستید که سرِ صحبت را با فرد غریبه ای باز کرده اید!» در نهایت با گذر از این مراحل به این نتیجه می رسند که شما فقط می خواهید برخوردی دوستانه داشته باشید.کمی عجیب وغریب بودن در این شرایط، طبیعی است. باوجود این، در صورت ادامه دادن، احتمالا گفت وگوی خوبی خواهید داشت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (198 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (42 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (25 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!