دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

چرا روغن موتور بوی بنزین و گاز می دهد؟ 

دوشنبه، 20 آذر 1402
آیا روغن موتور شما بوی تند بنزین می دهد؟ این در واقع یک مشکل رایج در موتورهای گازسوز است. اما این مشکل چقدر جدی است و آیا باید اقدامی انجام دهید؟در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با ما همراه باشید.

اگر روغن موتور خودروی شما بوی گاز می دهد؛ بدون شک دچار مشکل شده است؛ هم روغن و هم بنزین دو مایع ضروری موتور خودرو هستند؛ اما در شرایط معمولی نباید با هم مخلوط شوند.این مشکل در واقع به عنوان رقیق سازی روغن شناخته می شود و جدی است. رقیق شدن روغن می تواند بر ویسکوزیته آن تأثیر منفی بگذارد و در نهایت منجر به خرابی یاتاقان شود

علل بوی بنزین یا گاز در روغن موتور چیست؟

روغن موتور به دلایل مختلفی می تواند با بنزین آلوده شده و رقیق شود. در ادامه چندین دلیل احتمالی برای شروع این مشکل ذکر شده است.

انژکتور سوخت معیوب (خودروهای جدیدتر)

خودروهای تزریق سوخت دارای دستگاه های تزریق کوچک هستند که سوخت مورد نیاز موتور را تامین می کند. این انژکتورها توسط یک شیر برقی کار می کنند که بیشتر توسط کامپیوتری کنترل می شود که مقدار مناسب سوخت را داخل سیلندرها می گذارد.

از آنجایی که سلونوئیدها مکانیکی هستند، اغلب ممکن است دچار نقص شوند. اگر شیر برقی در حالت باز گیر کند، بنزین به داخل راه پیدا می کند زیرا این ماده آبکی است و با روغن مخلوط می شود.در مقدار بیش از حدی که خارج می شود، بنزین در نهایت در تابه روغن نشت کرده و در حین کار با روغن مخلوط می شود.

کاربراتور یا تنظیمات معیوب (ماشین های قدیمی)

ماشین های کاربراتوری متفاوت هستند. مکانیسم سوخت توسط یک دیافراگم کنترل می شود و عمدتاً توسط پدال گاز کنترل می شود. از آنجایی که این بسیار مکانیکی است، شیر پروانه ای که جریان هوا را کنترل می کند ممکن است گیر کند که باعث می شود سوخت مطابق با نسبت مخلوط وارد شود.همچنین باعث می شود گاز وارد روغن شود و این مشکل را ایجاد کند. مشابه خودروهای تزریق سوخت، بنزین بیش از حد به داخل تابه روغن می رود و با روغن مخلوط می شود.

مخلوط هوا و سوخت بسیار غنی است.

دلیل اصلی ورود گاز شما به روغن موتور این است که مخلوط سوخت شما بسیار غنی است. اگر مخلوط سوخت شما بیش از حد غنی باشد، محفظه احتراق تمام سوخت را مشتعل نمی کند و این باعث می شود سوخت از طریق حلقه های پیستون به داخل تابه روغن برود.

ممکن است چندین حسگر یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد که باعث می شود مخلوط سوخت بیش از حد غنی شود. کدهای مشکل را با دیاگ خودرو بخوانید تا ببینید آیا کدهای مشکل ذخیره شده می تواند نشان دهد که از کجا باید عیب یابی خود را شروع کنید.

شما فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی می کنید.

در اکثر موتورهای خودرو، کم و بیش، بنزین همیشه در تابه روغن شما جاری است. وقتی دمای روغن شما بالا می رود، گاز به صورت بخار از روغن موتور خارج می شود.اگر فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی کنید، روغن موتور به دمای کافی برای تبخیر بنزین نمی رسد و ظرف روغن خود را برای مدتی پر از گاز می کنید.اگر این اتفاق افتاد، روغن موتور و فیلتر خود را تعویض کنید. اگر می دانید که اغلب فقط برای مسافت های کوتاه تر رانندگی می کنید، توصیه می شود روغن موتور را در فواصل زمانی کمتر از حد معمول تعویض کنید.

عملکرد اشتباه

آتش ناقص زمانی اتفاق می افتد که مخلوط هوا و سوخت به درستی مشتعل نشود و چرخه احتراق مختل شود. از آنجایی که مخلوط هوا و سوخت مشتعل نمی‌شود، گاز می‌تواند دیواره‌های سیلندر شما را بشویید، که باعث کاهش فشرده‌سازی می‌شود و بیشتر از طریق رینگ‌های پیستون دمیده می‌شود.این می تواند باعث شود که گاز از طریق رینگ های پیستون به پایین بریزد و تابه روغن شما را با سوخت پر کند.

رینگ های پیستون بد

اگر رینگ های پیستون شما خراب باشد، سوخت بیشتری از داخل محفظه احتراق به داخل ظرف روغن می رود. با این حال، این مشکل چندان رایجی نیست و تعمیر آن سخت است زیرا باید کل موتور را از هم جدا کنید، بنابراین توصیه می‌کنم موارد دیگر این لیست را قبلاً بررسی کنید.

تعویض نکردن روغن برای مدت طولانی

ممکن است خودرو شما مشکلی نداشته باشد، به جز اینکه مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید.روغن موتور بسیار قدیمی با مقدار زیادی سستی داخل آن بوی گاز می دهد. اگر می دانید که مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید، وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. اگر اطلاعی ندارید، اگر روغن موتور اخیراً تعویض شده است، دفترچه راهنمای گزارش خدمات خود را بررسی کنید یا با نمایندگی مجاز خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

علل مختلفی برای جواب این سوال که چرا روغن موتور بوی بنزین می دهد وجود دارد که در بالا در این مقاله بررسی شد حتما دقت کنید که در صورت نیاز به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کرده و حتماً خودرو خود را بررسی کنید تا علت اینکه روغن موتور شما بوی بنزین می دهد مشخص شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
ترجمه تخصصی متن
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
ویراستاری تخصصی مقاله
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه چاپ یک کتاب