چرخش راهبردی ترکیه در سوریه/ اردوغان دست دوستی را به سمت بشار اسد دراز می کند؟

  شنبه، 29 مرداد 1401 ID  کد خبر 219375
چرخش راهبردی ترکیه در سوریه/ اردوغان دست دوستی را به سمت بشار اسد دراز می کند؟
بعد از سال ها تقابل میان آنکارا و دمشق، پالس های مثبتی از سوی ترکیه به سمت سوریه ارسال شد و به نظر می رسد که سیاست نئوعثمانی گری اردوغان راه به جایی نبرده و او طریق دیگری را می خواهد بپیماید. ساعدنیوز در گفتگو با علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه به این مسأله پرداخته است.

قاطبه سیاستمداران به این نتیجه رسیده اند که سیاست فعلی ترکیه در قبال سوریه با شکست و بن بست روبرو شده است و باید این سیاست را تغییر دهند.

ساعدنیوز: بعد از نشست سه جانبه تهران با حضور آقای رئیسی، اردوغان و پوتین، به نظر می رسد دولت ترکیه سیاست جدیدی را برای حل مشکلات امنیتی اش در مرزهای مشترک با سوریه اتخاذ کرده است. اساس این چرخش راهبردی آنکارا چیست و ماهیت راهبردهای جدید ترکیه در سوریه چگونه است؟

علی حیدری: وقتی آقای اردوغان به تهران سفر کرد، تصورش این بود که مثل سری گذشته نشست آستانه در تهران، از پوتین برای عملیات نظامی در شمال سوریه یک تأئید ضمنی بگیرد و کار خودش را انجام دهد. اما او در تهران با مخالفت قاطع جمهوری اسلامی روبرو شد و مخالفت نسبی و تلویحی پوتین شرایط را برای او دشوارتر ساخت. روسیه معتقد بود که این عملیات نظامی می تواند وضعیت را پیچیده تر سازد. در نشست سوچی نیز پوتین به اردوغان پیشنهاد داد که بهتر است که مسائل را مستقیماً با بشار اسد مطرح کند و با او به یک راه حل دست یابد!

بنابراین، اردوغان به این نتیجه رسید که در حمله و لشگرکشی به سوریه نمی تواند مثل گذشته روسیه را در کنار خودش داشته باشد و با آمریکا هم به مشکل برخورده است و ایران نیز به صورت قاطعانه با این حمله مخالف است و اعلام کرده که در صورت هر نوع حمله ای از سوی طرف ترک، دردسرهایی برای او ایجاد خواهد کرد.

بر همین اساس، در بُعد داخلی هم آقای اردوغان با مسائلی در حوزه اقتصادی و سیاسی درگیر هست. وضعیت اقتصادی ترکیه بحرانی است و در بُعد سیاسی، وضعیت پناهجویان حاضر در ترکیه مشکلات بسیاری را برای دولت اردوغان به وجود آورده است. از طرف دیگر، موضع گیری ائتلاف مخالفان اردوغان در خصوص سیاست خارجی او باعث شد که رویکردش را تغییر دهد. ما به نوعی گام به گام شاهد این هستیم که سیاست ترکیه در مقابل دمشق در حال نرمتر شدن است.

بر همین مبنا، آقای چاووش اوغلو موضوع دیدار با همتای سوری خودش را بعد از یک سال رسانه ای کرد و از معارضان خواست که با دولت دمشق به یک مصالحه برسند. طرح این مسأله از سوی آقای چاووش اوغلو برای معارضان بسیار سنگین بود و در ادلب، عفرین و بخش های مختلفی که تحت اشغال ترکیه است، شاهد راهپیمایی معارضین بودیم. بعد هم موضوع حمایت دولت باحچلی مؤتلف مهم اردوغان از گفتگوها میان آنکارا و دمشق مطرح شد.

همه اینها نشان می دهد که در آنکارا، قاطبه سیاستمداران به این نتیجه رسیده اند که سیاست فعلی ترکیه در قبال سوریه با شکست و بن بست روبرو شده است و باید این سیاست را تغییر دهند. بر همین اساس، علیرغم این که آقای اردوغان که معروف به تغییر ناگهانی فرمان است، و از آنجایی که بحث سوریه به نوعی برای او حیثیتی شده است، چرا که او پیشتر اعلام کرده بود که می خواهیم در مسجد اُموی نماز بخوانیم و دولت بشار اسد یک دولت ظالم و قاتل است و باید برکنار شود، این چرخش با مشکلاتی روبرو است. به نظر می رسد ابتدا در بُعد امنیتی شاهد این چرخش خواهیم بود و در بُعد سیاسی نیز در قالب تماس تلفنی، و تماس های از راه دور و بعدها در پایان سال احتمالاً شاهد بهبود روابط آنکارا با دمشق خواهیم بود چرا که سیاست های فعلی اردوغان در قبال سوریه یقیناً با شکست روبرو شده است.

تصویر

ایران به ترکیه به عنوان رقیب منطقه ای نگاه می کند و سوریه را یک فضای امنیتی و حیاتی برای خودش تلقی می کند.

ساعدنیوز: اظهارات اخیر اردوغان درباره تعامل با دولت مرکزی دمشق علیرغم سال ها تقابل با رژیم اسد به نظرتان چه پیامی در بردارد و آیا تأثیری در بازسازی سیاسی دمشق و شکل گیری نوعی آشتی ملی در سوریه دارد؟

علی حیدری: اظهاراتی که از سوی دولتمردان ترکیه درباره لزوم ترمیم روابط با دمشق مطرح شده، باعث می شود که موضع دمشق نسبت به مخالفان خودش در سطح منطقه ای بالاتر باشد، و از طرف دیگر، موضع مخالفان بشار اسد در بُعد داخلی و منطقه ای، دست پائین تر را داشته باشد! بر این مبنا، شاید در ابتدا معارضین نخواهند با واقعیت موجود روبرو شوند، اما تصورم این هست که مخالفان هم مجبور خواهند شد که وارد مصالحه با دولت دمشق شوند.

اردوغان از حمایت از اخوانی ها دست کشیده است و آنها پایگاه و جایگاهی در منطقه برای پول یا درآمد ندارند که بتوانند جنگ های خودشان را ادامه دهند.

ساعدنیوز: به نظر می رسد، ترکیه تصمیم گرفته است که در سوریه به جای تهران با مسکو در ارتباط باشد. چه مسائلی باعث شده است که چنین رویکری در آنکارا اتخاذ شود و آیا امکان دارد که تعامل روسیه و ترکیه در سوریه منافع ایران را به خطر بیندازد؟

علی حیدری: ترکیه در سوریه به دنبال همکاری با روسیه است؛ چرا که روسیه امکان مانوور در سوریه را به ترکیه می دهد، به این دلیل که در بخش های دیگر در مقابله با ناتو و آمریکا، و در آسیای میانه در موضوع قره باغ، به همکاری ترکیه احتیاج دارد. دلیل دیگر این موضوع آن است که فضای سوریه برای روسیه یک فضای امنیتی و حیاتی نیست. بنابراین، امتیاز دادن به ترکیه در سوریه را پوتین برای خودش سخت نمی داند. اما این موضوع درباره ایران صادق نیست، چرا که ایران به ترکیه به عنوان رقیب منطقه ای نگاه می کند و سوریه را یک فضای امنیتی و حیاتی برای خودش تلقی می کند.

بنابراین، نوع رویکرد پوتین با ترکیه و جمهوری اسلامی با ترکیه در سوریه متفاوت است. اما درباره این که این همکاری می تواند منافع ایران را در سوریه به خطر بیندازد یا نه؟ تا حدودی ممکن است که به منافع ایران لطماتی وارد شود، مثل ادلب یا حلب؛ ولی در معرض خطر قرار نخواهد گرفت. چون در سوریه همان اندازه که پوتین به ترکیه نیاز دارد، به ایران هم نیاز خواهد داشت و سعی می کند که یک توازنی میان این دو برقرار کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان