چشم ها باز است و حکمرانان و اعمال آنها به شدت زیر نظر مردم است

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401 ID  کد خبر 202083
چشم ها باز است و حکمرانان و اعمال آنها به شدت زیر نظر مردم است
شکاف میان مسئولین و مردم یکی از موضوعاتی است که نیازمند توجه جدی است. مردمی که در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند در حالی که سطح زندگی مسئولین فرسنگها با قاعده جامعه فاصله دارد. ساعدنیوز در گفتگو با مهندس غرضی از کارگزاران صدیق جمهوری اسلامی ایران به این موضوع پرداخته است.

من معتقدم که نسل فعلی توقف ناپذیر است و با قدرت تمام به دنبال عملی کردن مطالبات خودش است. در کنار این، معتقدم که جریان اجتماعی در این سال ها بسیار بیشتر از جریان سیاسی و اقتصادی در این کشور موفق تر بوده است.

ساعدنیوز: سفر خانواده ریاست محترم مجلس به استانبول طی 24 ساعت گذشته بسیار حاشیه ساز شده است و بلافاصله بعد از انتشار خبر در فضای مجازی مبنی بر خرید سیسمونی از استانبول برای نوه آقای قالیباف فرزند ایشان جناب آقای الیاس قالیباف بیانیه ای را در محکومیت این سفر و در تضاد بودن آن با سیره عملی پدرشان منتشر کردند. در مورد صحت و سقم این اخبار و حواشی طبیعتاً شخص آقای قالیباف باید موضع گیری کنند و ما با این موضوع کاری نداریم. سؤال مشخص بنده از حضرتعالی این است که ذات این اتفاق که در رسانه ها به "استانبول گیت" مشهور شده است و نشان از حساسیت بالای متن جامعه نسبت به تناقض قول و عمل مسئولین کشور دارد، حاکی از چه چیزی است؟

مهندس سید محمد غرضی: نسل جدید جمهوری اسلامی به مراتب قویتر از نسل های قبلی خصوصاً نسل اول انقلاب اسلامی است؛ به طوری که حکمرانی تحت فشار اجتماعی وسیعی قرار دارد. فضای اجتماعی ایران امروز به گونه ای است که هم حکمرانان از اجتماع خیلی فاصله گرفته اند و هم اجتماع تمام اشتباهاتی را که حکمرانان مرتکب می شوند را رصد و احصاء می کند و مورد انتقاد قرار می دهد. نسل ما هم یک چنین ویژگی ای داشت به طوری که خیلی قوی تر از نسل های دوران ملی شدن صنعت نفت یا مشروطه بود. به هر صورت نسل ما بر خواسته های خودش اصرار ورزید و در نهایت سلطنت را از این مملکت ساقط کرد.

من معتقدم که نسل فعلی توقف ناپذیر است و با قدرت تمام به دنبال عملی کردن مطالبات خودش است. در کنار این، معتقدم که جریان اجتماعی در این سال ها بسیار بیشتر از جریان سیاسی و اقتصادی در این کشور موفق تر بوده است. این مطالبی که شما درباره ریاست محترم مجلس و حواشی آن فرمودید نشان دهنده این است که چشم ها باز است و حکمرانان و اعمال آنها به شدت زیر نظر مردم است. رضایت مردم رضایت خدا است و این آموزه ای است که ما در این شب های مقدس باید از حضرت امیر (ع) بیاموزیم.

درست است که در طول 1400 سال گذشته هیچ حکومتی بر سر کار نیامده مگر این که قاعده جامعه به آن اقبال نشان داده باشد. ولی نسل جدید به شدت به دنبال عملی کردن وصایای پیامبر اسلام (ص) و امیر المؤمنین علی (ع) است مبنی بر این که "الناس علی دین ملوکهم"! حکمرانان باید با مردم همدلانه زندگی کنند و قاعده جامعه هم خواهان همین عدالت است. قاعده جامعه باید زندگی ای در سطح حکمرانان داشته باشد. وقتی این مطلب عملی نشد، طبیعتاً قاعده جامعه بر علیه ستاد شورش می کند. اجازه دهید مطلبی را از حضرت امیر (ع) نقل کنم. حضرت روزی به خانه حضرت زینب (س) برای مهمانی تشریف بردند؛ دو نوع خورشت بر سر سفره بود؛ یکی نمک و دیگری شیر؛ حضرت نمک را ترجیح دادند. حضرت زینب از پدر پرسیدند چرا شیر میل نمی کنید؟ حضرت امیر (ع) فرمود: چون اکثر مردم به نمک دسترسی دارند من این را ترجیح می دهم تا شیر که بر سر سفره هر کس پیدا نمی شود!

یادم هست زمانی که استاندار خوزستان بودم، افتخار حضور در کنار رزمندگان در جبهه را داشتم. ساعت 2 بعد از ظهر با شهید سپهبد صیاد شیرازی ملاقات داشتم. تکه نان خشکی در جیبش بود و آن را می خورد و درباره جنگ و تحولاتش با همدیگر گفتگو کردیم.

ساعدنیوز: چرا چنین شکافی میان سطح زندگی مردم و مسئولین به وجود آمده است و چگونه این شکاف قابل اصلاح است؟

مهندس سید محمد غرضی: وقتی قاعده جامعه از حکمران حمایت نکند و به بیان دیگر، حکمران مورد تأئید قاعده جامعه نباشد، از همین جا انحراف کلید می خورد. ما در اوایل انقلاب شاهد اقبال 98/2 درصدی مردم به جمهوری اسلامی بودیم و به همین دلیل در فضایی همدلانه ما در جنگی نابرابر در برابر صدام پیروز شدیم. ولی امروز ما انتخابات برگزار می کنیم با مشارکت زیر 50 درصد. این یک زنگ خطر است. اصلاح این وضعیت مستلزم ایجاد فضای لازم برای مشارکت حداکثری است. عدم مشارکت هم به معنای نارضایتی قاعده جامعه از مسئولین است.

قاعده جامعه حواسش جمع است. هر جایی حکمران به انحراف کشیده شود و کج برود، قاعده جامعه قیام می کند و انتقادها بالا می گیرد. شما در متن جامعه هم شاهد این هستید که اگر پیشنمازی خطایی بکند، مردم پشت سر او نماز نمی خوانند. این جریان اجتماعی در ایران بسیار خوب شکل گرفته است. در دوره ما در اوایل انقلاب طوری بود که اگر وزیری یا مسئولی در دوره وزارتش یا مسئولیتش سطح زندگی اش عوض می شد، مردم این را تشخیص می دادند و به او پشت می کردند.

راه حل خروج از این وضعیت، کسب رضایت مردم از طریق زمینه سازی برای مشارکت حداکثری است. وقتی خانواده رئیس مجلس برای خرید به یک کشور دیگر می روند، این یعنی در بازار گرانی هست و جنس کیفیت لازم را ندارد. قاعده جامعه هم همین حس را دارد. پس باید فکری به حال بازار کرد. طوری باشد که اگر ما به فکر بهبود شرایط زندگی مان هستیم، مردم و قاعده جامعه هم فراموش نشود. با این فاصله و شکاف نمی شود امیدی برای تحول داشت.

یادم هست زمانی که استاندار خوزستان بودم، افتخار حضور در کنار رزمندگان در جبهه را داشتم. ساعت 2 بعد از ظهر با شهید سپهبد صیاد شیرازی ملاقات داشتم. تکه نان خشکی در جیبش بود و آن را می خورد و درباره جنگ و تحولاتش با همدیگر گفتگو کردیم. سایر رزمنده ها هم همین طور بودند. اصلاً دلیل پیروزی ما در جنگ هم همین همدلی با مردم بود. شرایط جنگ شرایط دشواری است ولی چون مسئولین با مردم احساس همدلی داشتند و در سختی ها با آنها همراه بودند، ما در جنگ پیروز شدیم. امروز مسئولین و خانواده هایشان دارای امکانات هستند در حالی که مردم در شرایط دشواری زندگی می کنند. نمی شود ما بر سر یک سفره رنگین بنشینیم در حالی که سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر می شود. این در حالی است که کشور به گونه ای است که می توان این سفره را برای مردم رنگین تر کرد.

انشالا نسل جوان با قدرت بیشتری در جریان اجتماعی سهیم شود و بتواند حاکمان را قانع کند که رضایت مردم، رضایت پروردگار است. نسل اول انقلاب به دنبال استقلال کشور بود و امروز جوانان ما به دنبال کسب رضایت مردم هستند و انشالا توفیق همراه شان شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان