دلایل اختلال وابستگی در کودک و روش های درمان

  شنبه، 02 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل اختلال وابستگی در کودک و روش های درمان
کودک به معنای شکوفایی و کشف حقیقت است، کودکی که تمام  مدت ترس جدایی و از دست دادن والدین خود را دارد، نه تنها در کودکی نمی تواند شادی و خلاقیت داشته باشد بلکه در بزرگسالی نیز با این اندازه از اضطراب همیشه دچار، سرگردانی و یا وسیله ایی برای وابستگی جدید است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از اختلالات شایع امروزی در مورد کودکان، دلبستگی و اختلال وابستگی کودکان است. کودکانی که به شکل عجیبی به والد خود (پدر و مادر) وابسته هستند و از نبود آنها احساس ترس و اضطراب میکنند که البته این اختلال به شکلی است که اگر کودک و والد، در یک اتاق باشند و مادر یا پدر میل انجام به کاری را داشته باشد، کودک مدام آنها را صدا میکند و یا مضطرب میشود و به پدر و مادر خود میچسبد.

وابستگی و سطحی از اضطراب وقتی تجربه میشود، میتواند عدم کنترل رفتار و ترس های مدام، دلهره، بی تصمیمی را به همراه داشته باشد. والدین یکباره با کودکی مضطرب، نگران و با رفتاری متفاوت و بیمارگون مواجه میشوند که دلیل همه این رفتارها را خود فرزندشان میدانند و از همه این رفتار ها نیز تعجب میکنند.

بنابراین یک چرخه اشتباه دیگر شکل میگیرد که والدین از کودک مضطرب خود میخواهند رفتار خوبی داشته باشد و این نیز سطح اضطراب کودک را نیز مدام بیشتر میکند، زیرا کودک دلیل رفتارش را نمیداند و فقط متحمل این اضطراب می شود.

بازی درمانی برای درمان اختلال وابستگی کودک

بازی درمانگرها را متخصصان روانشناس با گرایش کودک تشکیل می دهند که یکی از گرایش هایشان در درمان اختلال وابستگی کودک و یا آسیب ها و یا تغییرات خلقی کودک، بازی درمانی است.

بودن دکتر روانشناس کودک و توجه کردن به رابطه بین مادر و فرزند از راه دور در اتاق بازی، نوع اختلال کودک مشخص می شود و پس از آن روانشناس با بازی هایی که باعث تغییر در رفتار و همچنین درمان اختلال وابستگی کودک می شود میتواند درمان را به وسیله اتاق بازی شروع کند. در واقع ماهیت اتاق درمان به شناخت رفتار کودک و بازسازی رفتار کودک میپردازد و یکی از بهترین ترین عوامل در شناخت و درمان اختلال وابستگی کودک است.

مهم ترین عامل در درمان اختلال وابستگی کودک فراهم کردن محیط امن و سالم است. کودکی که مدام پرستارش تغییر می کند و یا برای مدت طولانی در پرورشگاه زندگی می کند بسیار محتمل است که درگیر این گونه اختلالات شود چرا که کلا پایه و اساس سلامتی و امنیت را ندارد. البته اگر کودکی با وجود زندگی در یک محیط امن و یک پرستار دائمی مثل مادرش دچار این بیماری شود و اقدام به درمان اختلال وابستگی کودک شود علایم این اختلال به سرعت از بین نمی روند. این گروه از کودکان تمایل به دور کردن پرستار دارند و به دلیل داشتن مشکلات اخلاقی دیگران را از خود بیزار می کنند.

آن ها معمولا به درمان اختلال وابستگی کودک به طور جدی و مداوم نیازمند هستند. روان درمانی درمان اختلال وابستگی کودک با کمک پرستار و ایجاد دلبستگی امن در درمان این بیماری بسیار تاثیر گذار است. شرایط هماهنگ و هم پوشاننده نیز باید در معالجات در نظر گرفته شود. در درمان اختلال وابستگی کودک آگاهی داشتن از عوامل و شیوه های پرورش فرزند توسط والدین اهمیت دارد. کودکان از نظر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی هستند متفاوت و معمولا در سنین خاصی به والدین خصوصا به مادر خود که عامل اصلی دلبستگی است وابستگی شدید پیدا می کنند. هنگامی که وابستگی کودکان طولانی مدت و مشکل ساز شود امکان دارد که باعث بروز ترس از جدایی در آن ها شود.

بنابراین اقدامات پیشگیرانه که در روانشناسی کودک بیان می شود بسیاری از مشکلات را حل می کند. کودکان وابسته هنگام جدایی از والدین خود ترس و استرس زیادی را تجربه می کنند و به طور پیوسته بهانه گیری می کنند. این مسئله می تواند باعث اختلال در عملکرد اجتماعی آن ها می شود. . در صورت مشاهده علایم این اختلال در کودک خود حتما به روانشناس یا مرکز مشاوره کودک معتبر مراجعه کنید.

روانپزشک متخصص در پله اول میزان اختلال را می سنجد و در نهایت درمان اختلال وابستگی کودک را با دارو را آغاز می کند. شما و کودکتان نیز ممکن است به روانپزشک ارجاع داده شوید. روانپزشک با کمک روش های متفاوت می تواند این اختلال و نوع آن را تشخیص دهد و درمان اختلال وابستگی کودک شما را آغاز کند.

کودکانی که عزت نفس بیشتری دارند وابستگی کمتری به والدین خود دارند. بنابراین تقویت آن ها در کودک از طریق تشویق، پاداش، تعریف و تمجید باعث می شود چنین مهارت هایی را به دست آورد وابستگی کمتری پیدا کند.

گروه هایی که بیشتر در خطر اختلال وابستگی هستند شامل:

هیچ کس به طور کاملا دقیق نمی داند که چرا بعضی از کودکان نسبت به بعضی دیگر در شرایط مساوی و یکسان دچار اختلال وابستگی می شوند؟ محققان بر این اعتقادند که بین اختلال وابستگی و بی توجهی، محرومیت و تغییر پشت سر هم شرایط اولیه زندگی کودک رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد.

  1. کودکانی که پرستار های متفاوتی داشته اند
  2. کودکانی که زمان زیادی را در پرورشگاه به سر برده اند
  3. کودکانی که آسیب های متعددی را تجربه کرده اند
  4. آن دسته از کودکانی که به اولین پرستار خود عادت کرده و سلامتی آن ها وابسته به وجود همان پرستار است

برخی علت های محتمل دیگر در اختلال وابستگی کودک:

یکی از مهمترین علل اختلال وابستگی در کودکان می تواند شیر خوردن آن ها باشد، در واقع هیچ کودکی نباید بیشتر از ۲ سال از شیر مادر خود تغذیه کند و اگر این زمان بیشتر شود، در کودک استارت وابستگی زده می شود. تامین غذا از شیر مادر و حسی که کودک مدام از تغذیه از شیر مادر تجربه میکند پس از ۲ سال فقط و فقط احساس وابستگی کودک را بیشتر میکند که با زیان های این احساس به اندازه کافی آشنا شدیم.

دومین نکته در وابستگی کودکان محل خواب آن هاست، کودکانی که در کنار والدینشان میخوابند و جای خواب جدا و مستقلی ندارند، یا پدر و مادر کودک را در جای خواب مستقل خود نخوابانیدند.

در برخی مواردی هم امکان دارد که کودک به هر دلیلی از شیر مادر تامین غذا نکند اما باز هم کنار والدین خود بخوابد که در این مورد هم کودکان بیش از ۶ ماه نباید در کنار والدین خود (پدر و مادر) و یا مادر بخوابند. خوابیدن کودک در کنار والدین پس از شش ماه تجربه ایی شبیه تغذیه شیر مادر است که پس از گذشت این زمان، نه تنها باعث رشد نخواهد شد، بلکه کودک را دچار آسیب و ضرر می کندو وابستگی شدید و بیمارگونه ای برای کودک خواهد داشت.

شاید برخی از والدین از این وابستگی لذت ببرند و فکر کنند کودک یعنی همین، یعنی چسبیدن، مستأصل بودن، محتاج بودن و غیر مستقل بودن و والدین تمام نیازها و خواسته های او را فراهم کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان