دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / دانستنی های جنسی و زناشویی /

دلایل خونریزی زنان بعد از نزدیکی و رابطه جنسی 

سه شنبه، 07 بهمن 1399
عفونت واژن، دهانه رحم، رحم و لگن می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن بافت این نواحی و مستعد شدن آنها به خونریزی بعد از رابطه شوند. عفونت واژن و دهانه رحم می‌تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد ولی معمولاً به درمان دارویی خوب جواب می‌دهد. درصورت عدم درمان می‌تواند به عفونت مزمن لگنی و عواقبی مثل درد مزمن لگن و نازایی منجر شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیار اتفاق می افتد که روابطه زناشویی بعد از یائسگی و یا حتی قبل از آن با مشکلاتی همراه شود. یکی از این مشکلات این است که بسیاری از زنان گاهی پس از رابطه جنسی دچار خونریزی واژینال می شوند. در واقع، 60 درصد زنان پس از یائسگی دچار خشکی واژن و آتروفی واژن می شوند و در اثر این خشکی دچار خونریزی یا لکه بینی در حین رابطه جنسی می شوند. علاوه بر این، حدود 10 درصد زنان پیش از یائسگی دچار مشاهده خونابه پس از نزدیکی می شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، ۹% از زنانی که دوره قاعدگی دارند، صرف نظر از اینکه در چه قسمتی از سیکل ماهانه خود هستند، خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی را تجربه می کنند. در %۴۶ تا ۶۳% از زنان یائسه که به دلیل تغییرات هورمونی خاصیت ارتجاعی بافت واژن آنها تغییر می کند، عوارضی مثل خشکی، خارش، لکه بینی، حساسیت، یا خونریزی هنگام یا بعد از رابطه جنسی را تجربه خواهند کرد. در حالی که بیشتر این دلایل خونریزی جای نگرانی ندارند اما در مواردی این خونریزی می تواند نشانگر یک مشکل جدی تر باشد.

خشکی واژن

نبود رطوبت و مخاط مناسب در ناحیه واژن باعث التهاب و خشکی آن می شود. علل خشکی واژن شامل مواد زیر است:

  • یکی از مهمترین علل خشکی واژن، نبود آمادگی لازم قبل از شروع رابطه جنسی است. آمادگی قبل از رابطه باعث ترشح هورمون ها و درنتیجه ترشح موادی می شود که واژن را مرطوب و لغزنده و برای شروع رابطه آماده می کنند. نبود این آمادگی باعث می شود واژن خشک باقی بماند و رابطه جنسی دردناک و همراه با خونریزی باشد.
  • علت دیگر خشکی واژن، یائسگی است. در یائسگی به علت کاهش هورمون استروژن، واژن دچار خشکی و آتروفی می شود.
  • شیردهی
  • زایمان
  • برداشتن تخمدان ها
  • مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی، دوش های واژینال و استخرها
  • سندرم شوگرن
  • داروهایی مثل قرص سرماخوردگی، داروهای آسم، بعضی داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد استروژن

پولیپ دهانه رحم

پولیپ به توده های خوش خیمی گفته می شود که در بخش داخلی یا خارجی دهانه رحم رشد می کنند و بیشتر در افراد چهل یا پنجاه ساله رخ می دهد. این توده ها در معاینه توسط پزشک زنان قابل تشخیصند و درصورت ایجاد ناراحتی و خونریزی با جراحی قابل برداشت هستند.

عفونت ها

عفونت واژن، دهانه رحم، رحم و لگن می تواند باعث آسیب پذیر شدن بافت این نواحی و مستعد شدن آنها به خونریزی بعد از رابطه شوند. عفونت واژن و دهانه رحم می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد ولی معمولاً به درمان دارویی خوب جواب می دهد. درصورت عدم درمان می تواند به عفونت مزمن لگنی و عواقبی مثل درد مزمن لگن و نازایی منجر شود.

ضایعات واژن و دستگاه تناسلی خارجی

وجود ضایعاتی مثل تبخال های تناسلی، شانکرهای سفلیس، و زگیل تناسلی احتمال خونریزی بعد از نزدیکی را زیاد می کنند.

پارگی واژن

آسیب به دیواره واژن مخصوصا در رابطه جنسی خشن یا تجاوز جنسی می تواند باعث زخم یا بریدگی این ناحیه و ایجاد خونریزی بعد از رابطه شود.

اکتروپیون دهانه رحم

اکتروپیون به حالتی گفته می شود که بافت دهانه رحم به بیرون و محیط واژن بیرون زده و در محیط واژن قابل مشاهده باشند. افراد مبتلا ممکن است از ترشح واژینال شکایت داشته باشند و دچار خونریزی بعد از نزدیکی شوند. این حالت ممکن است در طی دوران نوجوانی، افرادی که قرصهای ضد بارداری مصرف می کنند، و نیز در طی دوران بارداری رخ دهد. پزشک با معاینه و نمونه برداری می تواند این عارضه را تشخیص دهد و درصورت لزوم با روشهای گرمایی، سرمایی یا استفاده از نیترات نقره این بافت را ازبین خواهد برد.

اندومتریوز

اندومتریوز به معنای وجود غیرطبیعی بافت رحم در نواحی دیگر غیر از رحم است! وجود این بافت غیرطبیعی در رحم، واژن یا لگن باعث دردهای قاعدگی، خونریزی غیر طبیعی قاعدگی و خونریزی بعد از رابطه خواهد شد.

افتادگی ارگان های لگن

افتادگی ارگان های لگن مثل دهانه رحم، مثانه، روده بزرگ و رحم بر دیواره های واژن می تواند باعث علائمی مثل بی اختیاری ادرار، یا مشکلات دفع مدفوع یا خونریزی بعد از نزدیکی شود. فرد دچار افتادگی مثانه و رحم ممکن است به دنبال سرفه و عطسه دچار ریزش بی اختیار ادرار شود یا در موارد شدید کنترل ادرار خود را به طور کاملا از دست دهد. متأسفانه بسیاری از افراد مبتلا به این علائم به علت شرم زدگی از بیان علائم خود به پزشک مراجعه نمی کنند.

سرطان

سرطان دهانه رحم، واژن و رحم می تواند باعث رشد تومور در این نواحی و خونریزی بعد از رابطه شود. خونریزی بعد از نزدیکی تنها در 11 درصد افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم دیده می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !