دلایل لاغری کودکان و روش های درمان آن

  چهارشنبه، 12 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل لاغری کودکان و روش های درمان آن
ازشایع‌ترین مشکلات درکودکان که یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مادران نیزاست، رشد کم و کمبود وزن در کودکان است. با ما همراه باشید تا دلایل لاغری کودکان و نحوه درمان آن را بررسی کنیم.

اگر فرزند شما کم وزن باشد، مطمئنا شما نگران خواهید شد. کم وزنی کودک دلایل مختلفی دارد. خیلی مهم است که بدانیم دلایل کم وزنی چیست و اینکه چطور می توانیم به افزایش وزن او کمک کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد کم وزنی کودک صحبت کنیم.

دلایل کم وزنی کودک

تفاوت هایی بین کودک کم وزن و کودک لاغر وجود دارد. بنابراین بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با مشورت او، بهترین تصمیم را درباره کودک خود بگیرید. در ادامه با دلایل کم وزنی کودک بیشتر آشنا می شویم.

۱. ژنتیک عامل کم وزنی کودک

ژنتیک یکی از دلایل کم وزنی کودک است. اگر والدین کودک، لاغر باشند، احتمالا کودک آن ها هم لاغر خواهد بود. این نشان می دهد که کودک کم وزنی خود را از والدینش به ارث برده است، بنابراین پزشک ممکن است درمان خاصی را در نظر نگیرد. البته احتمالا پزشک قبل از اینکه به طور قطعی ژنتیک را عامل کم وزنی کودک بداند، مشورت با سایر متخصصان را به شما توصیه کند.

۲. بیماری های گوارشی عامل کم وزنی کودک

مشکلات گوارشی مانند بیماری های التهابی روده یا رفلاکس معده می تواند یکی از دلایل کم وزنی کودک باشد. اگر کودک، دچار درد معده یا سوزش آن باشد، ممکن است از غذا خوردن خودداری کند. علائمی مانند استفراغ یا اسهال مکرر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

۳. بیماری مرتبط با تیروئید عامل کم وزنی کودک

اگر تیروئید کودک بیش از حد فعال و مبتلا به پر کاری تیروئید ( هیپرتیروئیدیسم) باشد، احتمالا با کاهش وزن رو به رو خواهد شد. تحریک پذیری و بی قراری از علائم این بیماری است. تشخیص این بیماری نیاز به انجام آزمایش خون دارد.

۴. اختلالات خوردن عامل کم وزنی کودک

از دیگر دلایل کم وزنی کودک در عصر حاضر، اختلالات خوردن است که روز به روز افزایش پیدا می کند. در صورتی که کودکی مبتلا به اختلال خوردن باشد، احتمالا بعد از صرف یک وعده غذایی استفراغ می کند، یا مصرف غذا را به حد اقل می رساند.

نشانه های کم وزنی کودک

  • کاهش وزن
  • کم شدن چربی بدن یا کاهش شاخص توده بدنی
  • رشد ناکافی
  • نوسانات خلق و خو، اضطراب، از دست دادن تمرکز و مشکلات یادگیری
  • ساختار استخوانی ضعیف
  • درد های استخوانی یا مفصلی

عوارض لاغری کودکان چیست؟

لاغری کودکان اگر درمان نشود، در دراز مدت عوارضی را برای سلامت کودک به همراه خواهد داشت. ثابت شده است ریسک ابتلا به پوکی استخوان در کودکانی که از کم ‏وزنی رنج می‏برند بسیار بالاتر است. همچنین در کودکانی که به خاطر کم‏وزنی خود از انجام فعالیت‏های ورزشی خودداری می‏ کنند، خطر ابتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی افزایش می‏یابد و ایمنی بدن آنها پایین می ‏آید که باعث ضعیفی بدن و افزایش ریسک ابتلا به بیماری ‏هایی همچون آنفولانزا می ‏شود.کم وزنی همانطور که گفته شد در سرعت رشد کودک نیز تاثیر دارد و ممکن است باعث تاخیر در رشد و یا حتی توقف رشد شود. به این علت است که به والدین توصیه می‏ شود در زمینه درمان کم‏ وزنی کودک خود در اسرع وقت اقدام کنند.

لاغری کودکان چگونه درمان می ‏شود؟

در صورتی که ابتلا به بیماری‏ های خاصی «همچون پرکاری تیروئید» علت کم‏ وزنی کودک باشد، باید با مراجعه به مختصص نسبت به درمان آن اقدام کرد. اما اگر علل دیگری باعث لاغری کودکان شود، می‏ توان با اصلاح برخی رفتارها و ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی کودک، به افزایش وزن او کمک کرد.
مطمئن شوید رژیم غذایی سالم برای کودکان لاغر را رعایت می کنید و کالری کافی و مناسب به بدن او می ‏رساند. مواد غذایی همچون مغزها، روغن گیاهی و آووکادو را به رژیم غذایی کودک بیفزایید. این مواد، منابع خوب چربی هستند که هم در سلامت قلب موثرند و هم کالری مورد نیاز بدن کودک را در اختیار او قرار می ‏دهند. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می توانید درباره تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه نیز اطلاعات مفیدی به دست آورید.

بعضی از والدین، برای ترغیب کودکان به غذاخوردن و افزایش تعداد وعده ‏های غذایی روزانه‏ شان، از خوراکی‏ های ناسالم همچون چیپس و پفک استفاده می ‏کنند. این‏کار باعث تثبیت عادات بد غذایی در کودک می‏ شود که گاهی تا آخر عمر همراه او خواهد بود و تاثیرات منفی بروی سلامت او خواهد داشت. برای افزایش وزن کودک از موادغذایی سالم استفاده کنید تا علاوه بر درمان کم‏ وزنی، سلامت کودک را نیز بهبود ببخشید.

تغذیه کودک

افزایش وزن در کودکان

نوزادان و کودکان ممکن است به دلایل مختلفی برای افزایش وزن دست و پنجه نرم کنند. . برخی از نگرانی ها در مورد افزایش وزن ناکافی مربوط به مسائل مربوط به تغذیه یا خوردن است که گذرا هستند و خود به خود یا با کمی تشویق والدین و کمک یک متخصص تغذیه و یا متخصص اطفال حل می شوند. با این حال مواقعی وجود دارد که وزن کودک کاهش می یابد یا افزایش نمی یابد. موارد زیر در کاهش وزن کودک مهم است:

  • فیبروز کیستیک می تواند افزایش یا حفظ وزن را دشوار کند
  • بیماری سلیاک می تواند باعث کاهش وزن و کوتاهی قد در بچه ها شود
  • اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی

بسته به علت زمینه ای ممکن است به یک پزشک متخصص و همچنین یک متخصص تغذیه برای کمک به ایجاد یک برنامه غذایی مناسب با شرایط یا ارائه نکاتی در مورد افزایش انرژی رژیم غذایی (یعنی کالری) نیاز داشته باشید. به ندرت راه حلی برای همه وجود دارد. برنامه های درمانی بسته به کودک و علت اصلی ممکن است متفاوت به نظر برسند. بسیاری از چیز ها از جمله دسترسی به غذا و محیط غذا خوردن نقش دارند.

توصیه هایی برای رشد کودک

معمولا نیازی نیست کودک لاغری را که با سرعت ثابتی رشد کرده و به نقاط رشدی دست می یابد «چاق و چله» کرد. اما اگر نگران غذای کودک تان هستید یا صرفا می خواهید عادات غذایی بهتری داشته باشد، این توصیه های تخصصی می توانند مفید واقع شوند.

۱. نبردهای غذایی را فراموش کنید

آنجلا لموند (Angela Lemond)، متخصص تغذیه می گوید: «کار والدین این است که به طور مرتب غذا و خوراکی های مغذی فراهم کنند. خوردن یا نخوردن آنها به اختیار کودک است.»

۲. هله وهوله را محدود کنید

آیا می خواهید دریافت کالری فرزند خود را با میلک شیک و سیب زمینی سرخ کرده افزایش دهید؟ عادت دادن او به خوراکی های شیرین و شور می تواند خطر بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون بالا را به همراه داشته باشد. لموند که سخن گوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا هم هست، می گوید: «ارزش غذایی غذاها برای کودکان لاغر مهم است، شاید حتی بیشتر از بقیه، چون آنها غذای کمی می خورند.» آیا نمی خواهید فرزندتان با شکم خالی به رخت خواب برود؟ در هر وعده، آن غذایی را تهیه کنید که او دوست دارد. اگر کودک سخت گیرتان فقط غذاهای ناسالم می خورد، سعی کنید این عادت او را با تهیه ی نسخه های سالمی از آن غذاها ازبین ببرید.

۳. به دنبال غذاهایی با کالری بالا و دربردارنده ی انواع مواد مغذی باشید

به جای محصولات لبنی کم چرب، از محصولات پرچرب استفاده کنید؛ روی سبزیجات، پاستا و گوشت، از روغن و پنیر و سس های مغذی استفاده کنید؛ غذاهایی تهیه کنید که حاوی چربی های سالم هستند، مانند مغزها و آووکادو؛ و بالاخره اینکه به جای سوپ های آبکی، از سوپ های خامه ای استفاده کنید.

۴. همه ی خانواده در کنار هم غذا بخورید

حتی اگر فرزندتان مدام با غذایش بازی می کند، باز هم باید دور سفره، کنار دیگران بنشیند. با کمی شانس، او بالاخره تمایل پیدا می کند آنچه شما می خورید را امتحان کند. تلویزیون و ابزار دیجیتالی را هم هنگام غذا کنار بگذارید.

۵. برای میان وعده ها برنامه ی مشخصی داشته باشید

لموند می گوید: «هر روز سر زمان مشخصی به کودک تان میان وعده بدهید.» شاید وسوسه شوید که هر زمان فرزندتان دلش خواست برایش میان وعده آماده کنید، اما بهتر است بگذارید اشتهایش آماده ی وعده ی غذایی اصلی شود.

۶. مایعات را کاهش دهید

همراه وعده های غذایی، یک لیوان کامل شیر یا آب بیاورید و مراقب مایعاتی که بین وعده ها می نوشد هم باشید. آب میوه را کم کنید، چون سیرکننده است.

۷. او را تشویق به ورزش کنید

تحرک علاوه بر اینکه به فرزندتان کمک می کند اشتهای بیشتری پیدا کند، می تواند استخوان هایش را تقویت کند، عضلاتش را بسازد، به سلامت قلبش کمک کند، خواب بهتری فراهم کند و قدرت ذهنی اش را افزایش دهد.

۸. با پزشک تان مشورت کنید

اگر فرزندتان سردرد، خستگی یا سرگیجه دارد، یا اگر صرفا نگران وزن او هستید، با پزشک تان صحبت کنید. او می تواند شما را به متخصص مربوط ارجاع دهد. می توانید با متخصص تغذیه هم درباره ی تنوع بیشتری از غذاها، و افزایش کالری و مواد مغذی در وعده های غذایی کودک تان مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم ادای احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس
تیتر امروز   
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!