دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / بعد از بارداری /

دلایل شیر نداشتن یک سینه در دوران شیردهی 

چهارشنبه، 03 آذر 1400
یکی از مشکلات رایج خانم های شیرده، شیر خوردن نوزاد از یک سینه یا شیر نداشتن یک سینه می باشد که معمولا علت آن روش اشتباه شیر دادن مادر می باشد. ما در این مطلب تمامی دلایل این مشکل را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

ممکن است نوزاد علاقه عجیبی به شیر خوردن از یک سینه داشته باشد یا اینکه مادر با شیر دادن از یک سینه راحت تر باشد، با همه این ها این یک عادت رایج میان خیلی از مادران و کودکان است. بیشتر مادر ها با شیر دادن از یک سینه خیلی راحت ترند. زیرا ممکن است برای شما نگه داشتن و بغل گرفتن نوزاد از یک سمت راحت تر و بهتر به نظر برسد. ما یا چپ دست هستیم یا راست دست و خیلی کار ها را معمولا با دستی که راحت تر هستیم انجام می دهیم. خب به همین دلیل میل به شیر دادن از یک سمت کاملا طبیعی است. تمام چیز هایی که باید در مورد این مسئله بدانید را در اینجا بخوانید.

سینه چپ من شیر تولید نمی کند؟

اکثر خانم های شیرده یک سینه دارند که نسبت به دیگری شیر بیشتری تولید می کند. در بعضی موارد، به ویژه اگر زن عمل جراحی (بیوپسی یا بزرگ کوچک کردن سینه) بر روی سینه هایش انجام داده باشد مسلما سینه ها شیر کم تری تولید خواهند کرد اما در اکثریت زنان شیرده، بدن بر اساس تقاضا و خواسته کم و بیش نوزاد شیر تولید می کند.در مراحل اولیه شیردهی، برخی از نوزادان یک سینه را بر دیگری ترجیح می دهند و براساس آن مادران بیشتر از آن سینه نوزاد را شیر می دهند. بنابراین سینه دیگر به اندازه ای که باید مورد استفاده قرار نگرفته و به اندازه شیر تولید نمی کند.

چنان چه در مراحل اولیه شیردهی به نوزاد هستید توصیه می شود از هر دو سینه به طور یکنواخت برای شیردهی استفاده کنید و سپس سعی کنید شیر اضافی در سینه ها را پمپ کنید و یا سینه ای که شیر کم تری تولید می کند را تحریک به شیردهی کنید زیرا باعث افزایش مقدار تولید و به تبع تقاضای بیشتر نوزاد خواهد شد.همچنین مراجعه به یک مشاور شیردهی یا پزشک نیز خالی از لطف نیست زیرا آن ها می توانند در کمک به بسیاری از مشکلات شیردهی توسط شیر مادر مفید و به خوبی عمل کنند.

اگر کودکان شیر خوردن از یک سینه را بیشتر ترجیح می دهند، چه باید کرد؟

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که کودکتان شیر خوردن از یک سینه را بیشتر ترجیح می دهد و بیشتر دوست دارد از آن شیر بخورد. اما اگر کودک شما کمتر از ۶ هفته اش باشد، فکر خوبی است که از هر دو سینه تان به او شیر دهید چون مقدار شیر تولیدی از سینه هایتان به اندازه مصرف او است.اگر کودک شما فقط از یک طرف سینه شیر می خورد ممکن است گاهی اوقات مجبور شوید برای سینه ای که کودک از آن شیر نمی خورد، از شیر دوش استفاده کنید. اگر به نظرتان سخت است، می توانید بعد از اینکه نوزاد از سمت مورد علاقه اش شیر خورد، شیر سینه تان را بدوشید.

اگر نوزاد شیرخوار شما شیر خوردن از یک سینه را بیشتر ترجیح می دهد، سعی کنید او را به شیر خوردن از سمت دیگر هم ترغیب کنید. اما اگر دیدید کودک تان خیلی گرسنه اش است و بی قرار است فعلا دست نگه دارید. بهترین راه این است که اجازه دهید از سمتی که دوست دارد شروع کند و سپس کم کم او را به سمتی که زیاد ترجیح نمی دهد هدایت کنید. آیا اندازه ی سینه هایتان نا همسان است؟

اگر فقط از یک سمت هم شیر بدهید سینه ی شما نا همسان نمی شوند. ممکن است خودتان بدانید که یکی از سینه هایتان نسبت به طرف دیگر شیر بیشتری تولید می کند، اما بقیه آن را نمی فهمنند. با گذشت زمان بعد از اینکه نوزاد خود را از شیر خوردن گرفتید، سینه های شما کم و بیش هم اندازه می شوند.

چرا کودک سینه ی دیگر را پس می زند؟

اگر متوجه شدید که نوزادتان از سمت راست شیر نمیخورد یا از خوردن شیر سینه ی چپ اجتناب می ورزد، سعی کنید دلیل آن را پیدا کنید. چک کنید که گوشش عفونت نکرده باشد یا بینی اش نگرفته باشد. همچنین میزان شیر هر سینه و حالت قرار گرفتن سر نوزاد در هنگام شیر خوردن را چک کنید. حتی وضعیت سلامتی و جسمانی مادر مانند ورم پستان ممکن است باعث شود که کودک از خوردن شیر آن سینه خودداری کند.

آیا کودک فقط با خوردن شیر از یک سینه به اندازه کافی سیر می شود؟

بله، اگر کودکتان فقط از یک سمت هم شیر بخورد باز هم میزان شیر مورد نیازش تامین می شود. بخاطر این که اگر کودکتان مدام از یک سینه شیر بخورد، آن سینه مجبور می شود که شیر بیشتری تولید کند. این شیر کاملا کودک را سیر می کند. بنابراین اگر شما هر دفعه که کودک گرسنه بوده و به او شیر دادید و دیدید که کودک کاملا راضی است و سیر شده است، می توانید همین روند را ادامه بدهید.

چگونه کودک را به شیر خوردن از هر دو سینه ترغیب کنیم؟

با استفاده از راه های زیر می توانید نوزاد را به شیر خوردن از هر دو سینه ترغیب کنید :

  • هر دفعه قبل از شیر دادن، اول سینه ای که کم تر ترجیح می دهد را به او بدهید.
  • اگر کودک خوابش می آید بهترین زمان شیر دادن از سینه ای است که کم تر ترجیح می دهد.
  • می توانید سینه ی پس زده خودتان را بیشتر ماساژ بدهید که میزان تولید شیرش بیشتر شود.
  • کودک را به زور وادار به خوردن شیر از سینه ی دیگر نکنید زیرا باعث مخالفت بیشتر او می شود.
  • می توانید برای راحتی بیشتر، بعد از اینکه کودک از سینه ی مورد علاقه اش شیر خورد، شیر سینه ی دیگر را بدهید.
  • اگر مشکل شکل و نوع نوک پستان است، از پد و محافظ پستان استفاده کنید.
  • می توانید حالت شیر دادن خودتان را عوض کنید، مثلا در حالت دراز کشیدن شیر بدهید.

شما می توانید کودکتان را تشویق کنید که از هر دو سمت شیر بخورد، اما اگر باز هم کودکتان سینه ی دیگر را پس بزند می توانید با پزشک خود مشورت کنید و دلیل آن را متوجه شوید.

دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟

بیشتر نوزادان فقط از یک سینه شیر می خورند و وقتی مادر سینه مقابل را امتحان می کند از شیر خوردن امتناع می کنند، علت این کار نوزادان در چیست:

تفاوت در نوک سینه ها

معمولا سینه چپ کانال های فعالتری نسبت به سینه راست دارد. دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه تفاوت در نوک سینه ها می تواند باشد، کودک سینه ای را که نوک متناسبی دارد، می تواند بهتر بمکد و از آن تغذیه کند. سینه ای که نوزاد نمی پذیرد ممکن است نوک سینه ای سفت یا بزرگ تر داشته باشد که خوردن آن برای نوزاد سخت باشد.

انتخاب نوزاد

ممکن است نوزاد ترجیح دهد یکی از سینه ها را بیشتر بخورد زیرا در یک طرف راحت تر دراز می کشد یا به علت واکسیناسیون یا عفونت گوش از یک سینه نمی تواند شیر بخورد.

عمل جراحی یا زخم

انجام عمل جراحی یا داشتن زخم بر روی یکی از سینه ها بر تولید شیر تاثیر گذاشته و تولید شیر با مشکل مواجه می شود.

ورم سینه

اگر یکی از سینه ها ورم کرده باشد، مزه شیر تغییر کرده و نوزاد ترجیح می دهد از سینه دیگر شیر بخورد.

اشکالاتی در تکنیک شیر دادن

مادر بهتر است از هر دو سینه به نوزاد شیر دهد و هر بار از یک سینه شیردهی انجام دهد. عملکرد مادر نقش مهمی در عادت شیرخوردن نوزاد و اینکه او از کدام سینه شیر بخورد، دارد.برخی مادران که چپ دست هستند، عادت دارند از سینه چپ شیر دهند و بعد از مدتی نوزاد سینه راست آنها را نمی گیرد. شیر دادن به نوزاد در هر وعده از هر دو پستان باعث تحریک تولید شیر بیشتر نیز می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل سابمیت مقاله