دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

دلایل ترس از زایمان یا توکوفوبیا 

سه شنبه، 29 مهر 1399
حدود 80 درصد از بانوان در دوران بارداری خود ترس‌هایی را پیرامون زایمان تجربه می‌کنند. با این حال از این میان 13 درصد از بانوان دچار توکوفوبیا هستند چرا که توکوفوبیا نوعی ترس بسیار شدید و افراطی است و باعث می‌شود که فرد از موقعیت‌های مرتبط با زایمان اجتناب کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ترس از ناشناخته ها طبیعی است و باید به یاد داشته باشید که زایمان نیز پدیده ای طبیعی است. اگر شما تصمیم گرفته اید که انسانی را به دنیا بیاورید، تقریباً نصف راه را رفته اید و زایمان ترسی بیشتر از آن ندارد. مطمئن باشید با داشتن اطلاعات کافی در مورد چگونگی و مراحل زایمان می توانید بر ترس های خود غلبه کنید. در این مطلب با راهکارهای مقابله با ترس زایمان آشنا شوید.

توکوفوبیا به معنای ترس و اضطراب بسیار شدید در مورد زایمان است. این ترس می تواند برای یک مادر باردار وضعیت فلج کننده و وحشت باری را ایجاد کند و باعث شود که او از نظر هیجانی و جسمانی تحت تأثیر قرار بگیرد. توکوفوبیا یکی از انواع فوبیای خاص است و نوعی اختلال اضطرابی محسوب می شود. همانند سایر فوبیاها فرد مبتلا به این ترس تلاش می کند تا از هرگونه موقعیتی که او را با موضوع ترسش مواجه می کند اجتناب کند. به این ترتیب ممکن است که شما در طول دوران حاملگی از رفتن نزد پزشک خودداری کنید و یا حتی به طور کل به خاطر این ترس نخواهید باردار شوید.

تفاوت ترس طبیعی از زایمان با توکوفوبیا

ترس از زایمان تجربه رایجی میان بانوان است. این مسئله امری طبیعی است و با توکوفوبیا متفاوت است. در حقیقت حدود 80 درصد از بانوان در دوران بارداری خود ترس هایی را پیرامون زایمان تجربه می کنند. با این حال از این میان 13 درصد از بانوان دچار توکوفوبیا هستند چرا که توکوفوبیا نوعی ترس بسیار شدید و افراطی است و باعث می شود که فرد از موقعیت های مرتبط با زایمان اجتناب کنند. در حالی که اغلب مادران در طول بارداری یاد می گیرند که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و ترس آن ها در حدی نیست که باعث شود از مراجعه به پزشک و اقدام برای زایمان خودداری کنند.

علل دچار شدن به توکوفوبیا

عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث شدت یافتن ترس مادر از زایمان شده و توکوفوبیا را ایجاد کنند. ما در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

- بروز برخی تغییرات هورمونی در بدن که باعث می شود فرد توان کم تری برای تحمل اضطراب داشته باشد.

- شنیدن داستان ها و تجربیاتی از بستگان و آشنایان نزدیک در مورد تجربه زایمان های بسیار دردناک و آسیب زا.

- مبتلا بودن به فوبیاها و ترس های دیگری در ارتباط با موقعیت های پزشکی. مثل ترس از خون، آمپول و ترس از مرگ.

- سن بسیار کم مادران و قرار داشتن در جایگاه اجتماعی پایین از جمله عوامل خطری محسوب می شوند که آسیب پذیری روانی مادران را بیشتر کرده و می توانند در شدت یافتن ترس از زایمان نیز تأثیرگذار باشند.

- عزت نفس پایین، تجربه تروماها و رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی و ابتلا به برخی اختلالات روانپزشکی نظیر اضطراب و افسردگی از جمله عوامل روان شناختی هستند که می توانند در ترس از زایمان مؤثر باشند.

درمان ترس از زایمان

اگر شما شبکه حمایت اجتماعی مناسبی در اطراف خود داشته باشید، توکوفوبیا کمتر می تواند به بروز ناتوانی زیاد در شما بیانجامد. برای مثال دریافت حمایت عاطفی از جانب همسر، مادر، بستگان نزدیک و دوستان می تواند تأثیر بسزایی در کاهش ترس افراد داشته باشد. بسیاری از زنان به دلیل ترس و اضطراب خود زایمان سزارین را انتخاب می کنند که معمولاً عوارض بیشتری را برای مادران به همراه دارد.

با این حال بیهوشی در حین زایمان سزارین باعث می شود که مادران ترس کمتری را نسبت به آن داشته باشند و ترجیح بدهند به این روش زایمان کنند. با این وجود در یک مطالعه پژوهشگران مطالعه کردند 50 درصد زنانی که به این دلیل زایمان سزارین را انتخاب کرده بودند پس از دریافت حمایت اجتماعی و روانی کافی توانستند بر اضطراب خود غلبه کرده و با زایمان طبیعی فرزند خود را به دنیا بیاورند. در کنار این مسئله دریافت خدمات روان درمانی و مراجعه به روانشناس نیز می تواند به شما کمک کند تا با تمرین تکنیک های کنترل استرس آشنا شده و بتوانید بر ترس خود غلبه کنید.

همچنین ممکن است برخی متخصصین تجویز برخی داروهای آرام بخش در زمان زایمان را تجویز کنند. با این حال هرگز به طور سرخود به مصرف دارو دست نزنید چرا که این کار می تواند عوارض جدی برای جنین به همراه داشته باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی