دانشگاه های برتر روسیه

  سه شنبه، 12 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
دانشگاه های برتر روسیه
دانشگاه های برتر روسیه رنکینگ جهانی، رتبه و جایگاه خوبی دارند؛ با تحصیل در این دانشگاه ها می توان از سیستم آموزشی با کیفیت و مطابق با جدیدترین تکتولوژی ها بهره مند شد.برای کسب اطلاعات کامل‌تر درباره دانشگاه‌های روسیه، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید

شما می‌توانید با تحصیل در این دانشگاه‌ها که اکثرا به زبان انگلیسی هستند، به مدارج بالای علمی و موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تحصیلی‌تان دست پیدا کنید. برای کسب اطلاعات کامل‌تر درباره دانشگاه‌های روسیه، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید:

دانشگاه‌های برتر روسیه در رتبه‌بندی جهانی

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده و مطابق با رتبه‌بندی جهانی QS، در سال 2023، 10 دانشگاه در روسیه توانسته‌اند جایگاه خود را ارتقا داده و رتبه‌های زیر 100 را کسب کنند. در ادامه، دانشگاه‌های برتر روسیه به طور مفصل معرفی می‌شوند تا متقاضیان با بینش و آگاهی کامل، انتخاب عاقلانه‌تری داشته باشند.

روسیه

دانشگاه لومونسوف

دانشگاه لومونسوف، با رتبه 1 در روسیه و 75 در جهان در سال 1755 تاسیس شد. این دانشگاه سالانه پذیرای بالغ بر 4000 متقاضی خارجی است. به همین خاطر در داخل دانشگاه، 8 خوابگاه وجود داشته که ظرفیت حدود 12000 دانشجو را دارد. لومونسکوف چندین دانشکده و موسسه تحقیقاتی دارد که حدود 6000 استاد و 5000 محقق در این مراکز مشغول به فعالیت هستند. دانشکده‌های این دانشگاه بزرگ اکثرا روی تپه‌های بلندی ساخته شده‌اند. کتابخانه دانشگاه مسکو که یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کتابخانه‌ها در جهان است، حدود 9000000 کتاب دارد که از این تعداد، 2000 کتاب به زبان‌های خارجی ترجمه شده‌اند.

دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو

دومین دانشگاه معتبر روسیه که رتبه 230 جهانی را دارد، دانشگاه پلی تکنیک بومن، در مسکو است. در این دانشگاه و در رشته‌های مختلف فنی و مهندسی بیش از 18000 دانشجو سالانه در حال تحصیل هستند. از افتخارات این دانشگاه می‌توان به دریافت 3 جایزه ممتاز از بزرگ‌ترین شرکت‌های روسی در خصوص رتبه بندی فارع‌التحصیلان، اشاره کرد. این دانشگاه به طور مستقیم با صنایع مختلفی مانند ساخت ماشین‌آلات شیمی، نیروی دریایی، موسسه فیزیک مهندسی، آکادمی نظامی، موسسات برق و معماری و آموزشگا‌های علمی و فرهنگی همکاری مستمر و مفیدی دارد.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک، رتبه سوم در بین دانشگاه‌های برتر روسیه و رتبه 260 جهانی را در آخرین رنکینگ بین‌المللی اخذ کرده است. این دانشگاه در سال 1969 و در جنوب سیبریا تاسیس شده است که حدود 70 آزمایشگاه و 50 موسسه تحقیقاتی پیشرفته و کارآمد دارد. با وجود اینکه این دانشگاه در منطقه‌ای با آب و هوای سرد واقع شده است، اما به دلیل وجود اساتید برجسته و متخصص و امکان تحصیل در 15 گرایش به زبان انگلیسی، توانسته حدود 1200 دانشجوی بین المللی و 6000 دانشجوی بومی را در خود جای دهد. همچنین خدماتی مانند شرکت در مراکز ورزشی و علمی، استادیوم، خوابگاه و سلف غذاخوری در این دانشگاه برای تمامی دانشجویان در نظر گرفته شده است که بدون ترافیک و اتلاف وقت قابل دریافت هستند.

دانشگاه های برتر روسیه در مقاطع مختلف تحصیلی

دانشگاه های برتر روسیه

از بین دانشگاه‌های برتر روسیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بهتر است به معرفی دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو بپردازیم. این دانشگاه که رتبه 10 در روسیه را دارد، زمینه تحقیقات و تحصیل در رشته‌های مرتبط با فیزیک و نجوم را برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، فراهم کرده است. البته برای تحصیلی در رشته‌های دیگر می توان دانشگاه‌های معتبری همچون دانشگاه پلی تکنیک تومسک را معرفی کرد. برای تحصیل در مقطع دکتری در روسیه که حدودا 3 تا 5 سال طول می‌کشد، نیاز به ارائه مقالات ISI، مدرک زبان و رزومه تحصیلی دارید. یکی از دانشگاه‌های برتر روسیه برای تحصیل در مقطع دکتری عبارتند از:

دانشگاه ایالت تومسک

یکی از برترین دانشگاه‌های روسیه در مقطع دکتری، دانشگاه تومسک با رتبه 4 در روسیه و رتبه 264 جهانی است. این دانشگاه موسسات تحقیقاتی، آزمایشگاه‌های بسیار مجهز و پیشرفته و دانشکده‌های متعددی دارد که دانشجویان در مقطع دکتری می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها تحصیل تخصصی‌تری را به صورت علمی پشت سر بگذارند. هزینه تحصیل در این دانشگاه به صورت سالانه بین 2850 تا 5900 دلار است.

دانشگاه‌های برتر روسیه در رشته‌های مختلف تحصیلی

دانشگاه‌های برتر روسیه

ئر این بخش از مقاله به بررسی دو دانشگاه برتر روسیه خواهیم پرداخت.

دانشگاه سن پترزبورگ

از دانشگاه‌های برتر در روسیه برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی می‌توان دانشگاه سن ‌پترزبورگ با رتبه 6 در روسیه و 270 در جهان را نام برد. این دانشگاه حدود 5000 دانشجوی بین المللی دارد. به دلیل وجود تجهیزات پیشرفته و زیرساخت‌های لازم در زمینه پزشکی و دندانپزشکی، به جرات می‌توان این دانشگاه را بهترین مرکز آموزشی برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با پزشکی و درمانی دانست. شهریه این دانشگاه در سال بین 213 تا 446 هزار روبل روسیه است.

دانشگاه پلی تکنیک بومن

برای تحصیل در رشته عمران در دانشگاه‌های برتر روسیه، می‌توان دانشگاه پلی تکنیک بومن، دانشگاه فدرال اورال را معرفی کرد. همچنین برای رشته‌ پرطرفدار داروسازی، تحصیل در دانشگاه سیچینوا، دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه پزشکی دولتی سیبری و دانشگاه پزشکی دولتی ولگوگراد پیشنهاد می‌شود.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های برتر روسیه

از جمله مهم‌ترین شرایط تحصیل در دانشگاه‌های روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تحصیل در دانشگاه‌ها برتر روسیه قبل از هرچیز شما باید به زبان رسمی کشور روسیه یا زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 5 و تافل 65) مسلط باشید.

  • بر اساس رشته و دانشگاه مدنظرتان، ممکن است آموزش به زبان انگلیسی یا روسی باشد.

  • شرط سنی برای ورورد به مقطع کارشناسی، حداقل 18 سال است.

  • اثبات تمکن مالی و اسنادی مانند گذرنامه، ترجمه آخرین مدرک تحصیلی، انگیزه نامه، روزمه کاری و تحصیلی را نیز برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های برتر روسیه باید ارائه دهید.

عوامل موثر بر رتبه‌بندی دانشگاه‌های روسیه

 دانشگاه‌های روسیه

سالانه دانشگاه‌های مختلف در روسیه بر اساس معیارهای مشخصی از نظر موسسه رنکینگ جهانی یا QS، رتبه‌بندی می‌شوند. این معیارها عبارتند از:

  • شهرت کارفرمایان و اساتید

  • شهرت علمی دانشگاه

  • درصد استناد نسبت به هر استاد

  • درصد کارکنان خارجی

  • درصد دانشجویان خارجی

  • نسبت دانشجویان و اعضای هیئت علمی

در سیستم رتبه‌بندی ARWU، که یک رنکینگ معتبر جهانی است، سالانه حدود 1500 دانشگاه در جهان بر اساس تحقیقات دانشگاهی و عوامل زیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

  • تعداد برندگان جایزه نوبل

  • تعداد برندگان مدال فیلدز در بین فارغ‌التحصیلان و سایر کارکنان

  • تعداد محققان همراه با اسناد و مدارک معتبر مانند مجلات علمی منتشر شده

جمع‌بندی

در طول زمان دانشگاه‌های زیادی در روسیه ساخته شده‌اند. بیشتر دانشگاه‌های روسیه جایگاه مناسبی در مجامع بین‌المللی دارند. در این مطلب سعی کردیم از جهات مختلف به دانشگاه‌های برتر روسیه اشاره کنیم. از جمله دانشگاه‌های برتر روسیه می‌توان به دانشگاه پلی تکنیک بومن، دانشگاه سن پترزبورگ، دانشگاه ایالت تومسک ،دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه پزشکی دولتی سیبری اشاره کرد. شما می توانید برای مشاهده لیست دانشگاه های روسیه که مورد تایید ایران است به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (222 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (127 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (52 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت