دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

در مورد آلرژی مرغ چه می دانید؟ 

یکشنبه، 10 بهمن 1400
آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و ھنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی ماده‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است اشتباھاً به عنوان ماده‌ای زیان‌آور شناسایی می‌کند و علیه آن وارد عمل می‌شود. بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس‌ھا و باکتری‌ھا از خود دفاع می‌کند.

اگرچه گوشت ماهی و غذاهای دریایی دیگر، اغلب منابع اصلی آلرژی غذایی هستند، اما حساست به انواع دیگر گوشت نظیر گوشت مرغ نیز وجود دارد. گوشت مرغ یکی از سالم ترین انواع گوشت ها است که مصرف هفتگی آن فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد. گوشت مرغ، فشار خون و سطح کلسترول بدن را کاهش داده و به پیشگیری از حمله قلبی کمک می کند. بنابراین گزینه غذایی سالم تری نسبت به گوشت قرمز محسوب می شود.

اما باید توجه داشت که گوشت مرغ نیز ممکن است در برخی از افراد ایجاد آلرژی کند. اکثر افراد حساست خفیف نسبت به گوشت مرغ دارند، اما برخی افراد ممکن است واکنش شدیدی نسبت به مصرف این نوع گوشت از خود نشان دهند و به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. همچنین ممکن است افراد نسبت به مصرف تخم مرغ، پرها یا گوشت مرغ از خود واکنش آلرژیک نشان دهند.

آلرژی معمولا شامل علائم عمومی مانند تورم، بثورات و تحریکات پوستی است و زمانی که افراد گوشت پخته نشده و یا زرده تخم مرغ خام مصرف می کنند و یا در هوای استنشاقی آن ها گرد و غبار پرهای مرغ وجود داشته باشد، به وضعیت غیر عادی موسوم به سندرم "تخم مرغ" (bird-egg syndrome) مبتلا می شوند.

معرفی نشانه های مربوط به آلرژی مرغ

حساسیت و یا همان آلرژی مرغ می تواند علائم را با شدت های مختلفی ایجاد کند اما از آنجایی که یک بیماری نادر به حساب می آید دشوار است در رابطه با علائم رایج آن اظهار نظر قطعی شود. با تمام این تفاسیر افراد مبتلا به آلرژی مرغ امکان دارد پس از مصرف گوشت و یا حتی تماس با آن نشانه های زیر را دریافت نمایند که عبارتند از:

  • سرفه کردن یا خس خس سینه
  • قرمزی پوست
  • کهیر
  • گلو درد و یا تورم گلو
  • زبان متورم شده
  • عطسه کردن
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • گرفتگی معده
  • مشکلاتی نظیر اسهال
  • تورم و خیس شدن چشم ها

در صورتی که این حساسیت شدید باشد ایجاد آنافیلاکسی دور از ذهن نیست، برخی از علائم آنافیلاکسی در این قسمت بیان خواهد شد، بهتر است کسانی که هر کدام از موارد ذکر شده را در خود مشاهده کرده اند سریعا به مراکز درمانی مراجعه یا با مرکز فوریت های پزشکی تماس حاصل نمایند علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

  • ایجاد مشکلاتی در تنفس
  • ایجاد تپش قلب
  • کاهش فشار خون
  • از دست دادن سطح هوشیاری
  • احساس خستگی

باز هم تاکید می شود که شوک آنافیلاکسی می تواند زندگی افراد را تهدید نماید، در نظر داشته باشید که مراجعه سریع به پزشکمی تواند زندگی افراد را تعیین نماید، بنابراین در این رابطه کوچکترین تعللی نداشته باشید.

آیا امکان آلرژی به تخم مرغ نیز وجود دارد؟

کسانی که نسبت به مرغ حساسیت دارند ممکن است هیچگونه حساسیتی به تخم مرغ نداشته باشند، این دو موضوع جدا از هم به حساب می آیند که گاهی وقت ها موجب می شود تصمیمات نادرستی در زمینه مصرف نکردن این منبع مهم غذایی توسط افراد گرفته شود. کسانی که دچار آلرژی مرغ هستند بهتر است با پزشک مشورت کرده تا در زمینه آلرژی تخم مرغ نیز اطلاعات کافی را به دست آورند و بی جهت از مصرف تخم مرغ خودداری به عمل نیاورند. تنها چند گزارش در رابطه با افرادی وجود دارد که هم به مرغ و هم به تخم مرغ آلرژی همزمان داشتند، بنابراین مسئله را می توان مشکلی نادر به حساب آورد، جالب است بدانید که پزشکان حتی سندرم تخم پرندگان را نیز به عنوان آلرژی مرغ اولیه به حساب نمی آورند، کسانی را می توان با اطمینان گفت نسبت به تخم مرغ حساس هستند که از خود به پروتئین های موجود در آن واکنش های آلرژیک نشان دهند، بنابراین نمی توان با قاطعیت نسبت به این دو مورد تصمیم گیری کرد بلکه هر دو نیازمند آزمایش هایی دقیق از سوی پزشکان هستند.

شیوه های مراقبتی در برابر این نوع آلرژی

کسانی که نسبت به مرغ حساسیت دارند لازم است از هرگونه برقراری تماس با این محصول گوشتی چه به صورت خام و چه به صورت پخته شده خودداری به عمل آورند. با اینکه احتمال دارد بسیاری از موارد و علائم مربوط به این واکنش نباشد اما باز هم بهتر است جانب احتیاط رعایت شود زیرا این مسئله می تواند تبعات جدی را به دنبال داشته باشد، در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد مبتلا به این حساسیت حتی تخم مرغ را نیز مصرف نمی کنند، باید به جای اتخاذ تصمیمات عجولانه موارد موردنظر را با پزشک مطرح نمایید تا بدین ترتیب بهترین روش درمان و پیشگیری از مشکل موردنظر تجویز شود.

کسانی که دچار این مشکل هستند اگر قصد تهیه مواد غذایی دارند باید برچسب و مواد سازنده را بررسی نمایند، در صورتی که افراد مبتلا به این حساسیت با مرغ برخورد اتفاقی داشته باشند می توانند با استفاده از آنتی هیستامین نسبت به واکنش بی موردسیستم ایمنی بدن جلوگیری به عمل آورند.

در برخی مواقع نیز افراد دچار واکنش های شدید می شوند که امکان دارد از قبل و به دستور پزشک آمپول اپی نفرین را همراه داشته باشند و در غیر این صورت لازم است با اورژانس تماس گرفته شود یا در سریعترین زمان ممکن نسبت به انتقال فرد مورنظر به مراکز درمانی اقدام گردد.

چگونه آلرژی گوشت مرغ را کنترل کنیم؟

افرادی که به این نوع آلرژی مبتلا هستند باید از هرگونه تماس با گوشت مرغ خام و یا پخته شده پرهیز کنند. همچنین برخی افراد باید از تماس با تخم مرغ خام و یا پخته شده نیز اجتناب کنند. مبتلایان به این نوع آلرژی در صورت تماس با گوشت مرغ و یا تخم مرغ می توانند از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنند. این داروها از واکنش های مکرر سیستم ایمنی بدن نسبت به گوشت مرغ جلوگیری می کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات