در مورد جنگل دوهزار و سه هزار چه می دانید؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد جنگل دوهزار و سه هزار چه می دانید؟
برای شناخت بیشتر با جنگل دو هزار و سه هزار باید بگویم که این دوجنگل از بکرترین مناطق در استان مازندران محسوب می‌شوند و این به دلیل مرتفع و ییلاقی بودن این دو جنگل است. اگر در تابستان به مازندران سفر کردید و از آب‌وهوای شرجی آن کلافه شدید، می‌توانید به دلِ این دو جنگل بزنید و از آب‌وهوای کوهستانی و مطلوب آن لذت ببرید.

برای همه ما ایرانی ها سفر به شمال و اقامت در شهرهای نزدیک دریا، اولین چیزی است که برای گذراندن تعطیلات عید و یا اوقات فراغت به ذهنمان می رسد. طبیعت زیبا و سرسبز شمال ایران همیشه پای گردشگران ایرانی را به استان های شمالی کشانده است. این طبیعت بی نظیر و بکر که با پوشش گیاهی متنوع و چشم اندازی عالی در کنار دریا قرار گرفته سالیانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.
در استان مازندران به قدری جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز وجود دارد که با بازدید از هر کدام از آن ها احساس نشاط و سرزندگی خواهید کرد. برای چند روزی هم که باشد از تمام افکار و دغدغه هایتان دور شده و با طبیعت روحی تازه و روانی پر از آرامش می یابید. یکی از بهترین جاذبه های استان مازندران جنگل دو هزار (Do Hezar Forest) است که از جمله تفرجگاه های زیبا و جالب مازندران به شمار می رود.
همچنین، ارتفاع و آب و هوای مناطق مختلفشان باهم فرق دارند. این عناصر بی نظیر و ناب باعث پدید آمدن جنگل دو هزار و سه هزار شده اند. شاید از خود بپرسید علت نام گذاری جنگل ها با این اسامی چیست و چرا در نام آن ها از عدد استفاده شده است. در پاسخ باید بگوییم که نام این جنگل ها در ابتدا دو هراز و سه هراز بوده و دلیل این نام گذاری هم تعداد رودهای بالای کوه بوده که جاری می شدند و در یک نقطه به هم می رسیدند. در نتیجه تقابل رودها در این نقطه یک رودخانه پرآب و خروشان پدید می آمد.

دلیل نام گذاری جنگل دوهزار و سه هزار

شاید نام این جنگل ها کمی برای شما هم عجیب به نظر برسد. این طور که به نظر می رسد یک دلیل برای نام گذاری این جنگل ها، ارتفاع آن از سطح دریاست.به این صورت که جنگل های دوهزار و سه هزار هرکدام به ترتیب دو هزار و سه هزار متر از سطح دریا فاصله دارند.البته بعضی دیگر هم اعتقاد دارند که در ابتدا نام این جنگل ها دو هراز و سه هراز بوده که در گذر زمان به سمت دوهزار و سه هزار تغییر پیدا کرده است.هراز در زبان محلی به معنی رود است و وجود سه رود معروف در جنگ سه هزار به نام «شلف رود»، «گرمارود» و «مرانرود» این منطقه را به همین نام معروف کرده است. رودهای مهمی که از کوهستان سرچشمه می گیرند و نقش اصلی در شکل گیری جلگه های مازندران دارند.

جنگل دوهزار سه هزار

تفاوت جاده های دو هزار و سه هزار

جاده دو هزار از تنکابن آغاز می شود و تا رسیدن به ارتفاع حدود دو هزار متری ادامه دارد. در این فاصله امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده اند و پارک جنگلی و مجموعه های اقامتی نیز در این محدوده وجود دارند. پارک چالدره از زیباترین بخش ها در جنگل دو هزار است که به صورت ۲۴ ساعته به مسافران خدمات ارائه می دهد.

جاده دو هزار و سه هزار در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند و جنگل های دو هزار و سه هزار را به یکدیگر می رسانند

در طول مسیر جاده دو هزار به مرور از رودخانه فاصله می گیرید؛ اما با رسیدن به ارتفاع های بیشتر و ورود به جنگل سه هزار رودخانه دوباره به جاده نزدیک می شود. جاده سه هزار از روی پلی بلند بر رودخانه خروشان از جاده دو هزار جدا می شود و از میان جنگل هایی انبوه با درختان در هم تنیده عبور می کند. رودخانه جنگل دو هزار را به همین نام و رود خروشان در جنگل سه هزار را با نام «چشمه کیله» می شناسند.

رودخانه های دو هزار و سه هزار درمرز این دو ناحیه جنگلی به هم می رسند که در حدود ۱۰ کیلومتر از ابتدای جاده دو هزار فاصله دارد. ابتدای مسیر جاده دو هزار آسفالت مناسبی دارد و عبور از آن با هر وسیله نقلیه ای به سادگی انجام می شود؛ اما در طول فصل سرما و در زمان بارش های زیاد بخش های پرپیچ وخم و ناهموار جاده پر از دست اندازهای پر آب می شوند.

اگر قصد اتراق در طبیعت و پیک نیک دارید، بهترین مکان برای شما جنگل دو هزار است. جاده سه هزار شما را به مناطقی بکر و دست نخورده می رساند که رودخانه خروشان موازی با آن حرکت می کند. جنگل سه هزار مکانی مناسب برای جنگل نوردان و طبیعت گردان حرفه ای است و دسترسی به بخش های از آن به خصوص برای تازه واردها بسیار مشکل خواهد بود.ارتفاع جاده سه هزار در طول مسیر از جاده دو هزار بیشتر و بیشتر می شود و بکرترین نقاط جنگلی در این ناحیه بیش از سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند. انتهای مسیر جاده سه هزار به مسیری پرپیچ وخم و پوشیده از شاخ و برگ درختان می رسد که بسیار تماشایی است.

جنگل دوهزار سه هزار

درباره جنگل دو هزار و سه هزار

جنگل های دو هزار و سه هزار در ارتفاعات ییلاقی استان مازندران از زیباترین جاذبه های طبیعی در شمال ایران هستند. به هم پیوستگی جنگل های هیرکانی در شمال کشور ما در این منطقه زیباترین چشم انداز از جنگل های انبوه را پدید آورده اند. میان جنگل های دو هزار و سه هزار کوهستان های بلند قرار گرفته اند که آب و هوای این منطقه را متفاوت می کنند.

جنگل های دو هزار و سه هزار تنکابن از زیباترین جاذبه های طبیعی در استان مازندران هستند و مقصدی محبوب برای کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ای به شمار می روند

در جنگل های دو هزار و سه هزار صدای پرندگان و دارکوب ها از درختان بلند و سر به فلک کشیده به گوش می رسد. صدای جریان آب رودخانه خروشان نیز در همه بخش های این جنگل ها پیچیده است. در نخستین ساعت های روز و به خصوص در فصل های بهار و پاییز مه غلیظ صبحگاهی درختان را می پوشاند. درختان راش، ون، چنار و انبوهی از سایر درختان هیرکانی در سراسر این جنگل ها به چشم می خورند. مسیر کوهنوردی به قله سیالان از جنگل های دو هزار و سه هزار می گذرد و ماهیگیران زیادی صید خود را از رودخانه ها و چشمه های این جنگل می گیرند.

در مورد دلیل نام گذاری جنگل های دو هزار و سه هزار روایت های مختلفی وجود دارند که نخستین آن ها اشاره به ارتفاع این جنگل ها در نام گذاری آن ها است. به این ترتیب جنگل دو هزار در حدود دو هزار متر و جنگل سه هزار در حدود سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

از طرف دیگر در گویش گیلکی «هراز» به معنی رود است و جنگل سه هزار سه رود اصلی به نام های «شلف رود»، «گرمارود» و «مرانرود» دارد که در گذشته از آن ها با نام سه هراز یاد می شد. این رودها از کوهستان های مرتفع سرچشمه می گیرند و در مسیر خود حاصلخیزترین جلگه های مازندران را به وجود می آورند و در نهایت به دریای خزر می ریزند. جریان گسترده رودها در این منطقه سبب نام گذاری دو هراز و سه هراز در این منطقه بوده و به مرور زمان واژه هراز به هزار تغییر کرده است.

در جنگل های دو هزار و سه هزار تفرجگاه های زیبایی قرار دارند. از مزارع پرورش ماهی تا اقامتگاه های بومگردی گرفته و از جنگل های بکر و انبوه تا دشت های سرسبز و مرتفع در این منطقه به چشم می خورند. روستاهای یوج، کلاچ، برسه، گاویشته، میانکوه و نوشا از معروف ترین و زیباترین آبادی های این جنگل ها هستند و چشم اندازهایی بی نظیر از مناظر طبیعی مازندران دارند. دسترسی به برخی از این روستاها با وسیله نقلیه امکان پذیر نیست و با گذشتن از ییلاق های عسل محله، اشکور محله و گلستان محله با پای پیاده به روستاهای بالادست جنگل سه هزار خواهید رسید.

در جنگل های دو هزار و سه هزار می توانید برای اتراق یک روزه یا جنگل نوردی و کوهنوردی طولانی برنامه ریزی کنید. برای رسیدن به ییلاق های زیبا و مرتفع در این جنگل در حدود سه تا پنج ساعت مسیر پیاده پیش رو دارید و برای بازدید از روستاها و ییلاقات دورتر باید شب را در روستاهای میان راه اقامت کنید. این مسیرها گرچه طولانی و پرپیچ وخم هستند، از محبوب ترین جاده های جنگلی برای طبیعت دوستان و جنگل نوردان به شمار می روند.

جنگل دوهزار سه هزار

جنگل دوهزار سه هزار کجاست؟

در طبیعت زیبای تنکابن مازندران جنگل های دوهزار و سه هزار جا خوش کرده است. جنگل هایی که در دل کوه قرار گرفته اند و به طرز شگفت انگیزی درهم آمیخته شده اند. در عین حال وجود کوه های بلند میان این دو جنگل آن ها را از همدیگر جدا کرده است. به صورتی که مسیر دسترسی آن ها هم با یکدیگر تفاوت دارد.این جنگل به اسم جنگل دوهزار عباس آباد هم معروف است چرا که در نزدیکی این شهر قرار دارد.

مسیر دسترسی به جنگل دوهزار

برای دسترسی به جنگل دوهزار باید به ارتفاعات جنوبی تنکابن بروید. در واقع فاصله تنکابن تا جنگل دوهزار زیاد نیست و دسترسی به ورودی این جنگل ها از سمت منطقه ای به نام خرم آباد امکان پذیر است.برای رسیدن به خرم آباد به سمت جنوب تنکابن بروید و پس از روستای قلعه گردن به منطقه خشکه رود می رسید. از اینجا تابلوهای جنگل دو هزار را می بینید که می توانید در مسیر آن حرکت کنید.از سمت روستای چلاسر هم باید در سه راه سلیمان آباد با دیدن تابلوی ورودی جاده دوهزار مسیر خود را به این سمت ادامه دهید.یک مسیر دیگر برای دسترسی به این منطقه، جاده الموت به جنگل سه هزار است که بیشتر برای پیمایش و کوهنوردی است. ضمن اینکه به دلیل خاکی بودن جاده معمولاً مسیر دسترسی آفرود سواران هم هست.

آدرس: مازندران، تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دوهزار، جنگل های دوهزار و سه هزار


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (489 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (101 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) ویدیوی از مراسم تشیع جنازه بنیامین 15 ساله که قربانی خفاش روستا شد (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس