درگیر شدن ایران در جنگ اوکراین به هر شکل و نحوی خلاف منافع و مصالح ملی است

  سه شنبه، 26 مهر 1401 ID  کد خبر 226921
درگیر شدن ایران در جنگ اوکراین به هر شکل و نحوی خلاف منافع و مصالح ملی است
بعد از بمباران پایتخت اوکراین با پهبادهای انتحاری، انگشت اتهام از سوی غربی ها به سمت جمهوری اسلامی نشان رفته است و مقامات اوکراینی ایران را متهم به تسلیح مسکو می کنند! مقامات رسمی کشورمان این موضوع را رد کرده اند. ساعدنیوز در گفتگوی اختصاصی با دکتر بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل به این موضوع پرداخته است.

به هر صورت، این جنگ به شکل بدی در جریان است و اتفاقات دیروز کی یف تنها بخشی از فجایعی است که در این جنگ رخ می دهد.

ساعدنیوز: روسیه بار دیگر پایتخت اوکراین را با پهبادهای کامیکازی یا انتحاری هدف قرار داد. با توجه به الحاق تقریباً 20 درصد از خاک اوکراین به فدراسیون روسیه، پوتین چه اهداف استراتژیک دیگری را از طریق چنین عملیاتی دنبال می کند؟

دکتر حسن بهشتی پور: به نظر می رسد، بعد از این که روسیه چهار استان لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون در شرق اوکراین را با برگزاری یک همه پرسی ای که نتیجه اش به هر حال از پیش معلوم بود و برنامه ریزی شده بود، به خاک خودش ضمیمه کرد، به دو هدف اصلی جنگ دست یافت. هدف اول این بود که از طریق زمین به منطقه استراتژیک کریمه در شمال دریای سیاه دسترسی پیدا کند و به نوعی پیوستگی سرزمینی ایجاد کند. هدف دوم نیز آن بود که این چهار استان را جایگزین کشور اوکراین به عنوان منطقه حائل میان روسیه و ناتو کند.

حداقل در ظاهر امر، پوتین به هر دو هدف اساسی خودش دست یافته است. اما چرا بعد از وصول به این دو هدف، روسیه جنگ را ادامه می دهد؟ شاید عدم پذیرش الحاق 4 استان به روسیه از سوی اوکراین و عدم حضور اوکراینی ها در مذاکرات صلح دلیل این موضوع باشد. یا این که شاید زیاده خواهی روسیه عامل تداوم جنگ باشد به این معنا که مسکو می خواهد امتیازات بیشتری را پیش از حضور در مذاکرات صلح به دست آورد.

به هر صورت، این جنگ به شکل بدی در جریان است و اتفاقات دیروز کی یف تنها بخشی از فجایعی است که در این جنگ رخ می دهد.

تصویر

واقع امر این است که روسیه به اوکراین تجاوز کرده و برای پایان دادن به جنگ نباید کشور متجاوز را تسلیح کرد!

ساعدنیوز: طبق تصاویر منتشر شده از حمله دیروز مسکو به پایتخت اوکراین، پهبادهای انتحاری برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی به کار گرفته شده است. مقامات اوکراینی اعلام کردند که روسیه با استفاده از پهبادهای انتحاری شاهد 136 کی یف را هدف قرار می دهد. البته مسئولان سیاست خارجه کشورمان این موضوع را رد می کنند. ولی به هر صورت متأسفانه نام ایران نیز درگیر این جنگ شده است. به نظر حضرتعالی درگیر شدن ایران در جنگ اوکراین چه عواقبی می تواند در حوزه سیاست خارجه برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؟

دکتر حسن بهشتی پور: اولاً خود روسیه یک کشور صادرکننده سلاح به دنیا است و ایران هم جزو مشتریان سلاح های روسی است. انواع سلاح ها در این کشور تولید می شود و من واقعاً درک نمی کنم که چرا باید روسیه نیازمند پهباد ایرانی باشد؟ یعنی چه ویژگی ای پهبادهای تولیدی ما می تواند داشته باشد که در پهبادهای روسی وجود ندارد. من واقعاً در مورد صحت و سقم اخبار منتشر شده درباره استفاده از پهبادهای ایرانی در حمله به پایتخت اوکراین اطلاعی ندارم. اما این را می دانم که که درگیر شدن ایران به هر شکلی در این جنگ، تبعات سنگینی برای منافع ملی ما دارد.

منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اقتضاء می کند که نسبت به جنگ اوکراین بی طرف بماند، البته نه بی طرف خنثی بلکه بی طرف فعال؛ به این معنا که باید با گفتگو با طرف روسی و طرف اوکراینی تلاش فعالانه برای پایان جنگ صورت بگیرد. موضع رسمی وزارت خارجه نیز از ابتدا همین بوده است. من نمی دانم که این اخبار که به هیچ وجه به نفع ما نیست از کجا آب می خورد. یا این را روسیه در کاسه ما گذاشته است یا این که توافقاتی در پشت پرده در کار است برای انجام چنین همکاری های احتمالی! نمی دانم این سطح از همکاری با روسیه چه امتیاز ویژه ای می تواند برای ما داشته باشد؟!

من جمع بندی ای در این خصوص ندارم ولی می دانم که درگیری ایران در این جنگ به هیچ وجه برای منافع ملی ما مطلوب نیست. واقع امر این است که روسیه به اوکراین تجاوز کرده و برای پایان دادن به جنگ نباید کشور متجاوز را تسلیح کرد! از سوی دیگر، به اندازه کافی سوژه دست غربی ها وجود دارد که فشار بر روی ما بیاورند و نباید به هیچ قیمتی سوژه جدیدی به دست غرب داده شود. تمام شواهد و قراین حاکی از آن است که درگیر شدن در این جنگ به نفع ما نیست.

تصویر

من معتقدم که ما می توانیم مذاکرات برجام را به نتیجه برسانیم چرا که دو بازیگر اصلی این ماجرا ایران و آمریکا هستند.

ساعدنیوز: مذاکرات احیای برجام متأسفانه در حالت کمای شدید به سر می برد و هیچ امیدی برای آغاز دور جدید این مذاکرات در آینده نزدیک وجود ندارد و مقامات آمریکایی نیز این مطلب را به صراحت اعلام کرده اند. برخی معتقدند که عملاً سرنوشت تنش در شرق اروپا با احیای برجام به هم گره خورده است هرچند روی کاغذ هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. این تحلیل تا چه اندازه درست است؟ آیا برای شروع دور جدید مذاکرات باید منتظر پایان تنش در شرق اروپا باشیم؟

دکتر حسن بهشتی پور: من به عنوان یک پژوهشگر در این حوزه، موضوع را این طور نمی بینم. من معتقدم که ما می توانیم مذاکرات برجام را به نتیجه برسانیم چرا که دو بازیگر اصلی این ماجرا ایران و آمریکا هستند. اگر اراده این دو بازیگر بر احیای برجام باشد، ادامه بحران در اوکراین هم نمی تواند تأثیری بر این موضوع داشته باشد. متأسفانه برخی تلاش می کنند برای قدرت ها نقش ویژه ای را تعریف کنند. مثلاً نقش روسیه در جریان مذاکرات را پررنگ کنند.

واقع امر این است که تحولات ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بزرگی که امروز در جهان در جریان است، نمی تواند مانعی بر سر احیای برجام باشد. قراین حاکی از ان است که ایران و آمریکا فعلاً اراده ای بر احیای برجام ندارند. هر یک هم دلایل خاص خودش را دارد.

در مورد تحولات در شرق اروپا هم کسی واقعاً پایان دقیق آن را نمی داند شاید این جنگ الی یوم القیامه ادامه یابد. به نظرم این جنگ تازه شروع شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (278 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس