دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

درمان گیاهی خشکی پوست سر چیست؟ 

یکشنبه، 28 دی 1399
برای درمان خشکی پوست سر ابتدا باید علت آن را بررسی کرد. اگر دلیل بروز عارضه، عفونت های قارچی و مانند آن نباشد، نسخه های درمانی زیر در رفع خشکی پوست سر موثر است.

اگر پوست سر شما خشک است، یا مدام پوسته پوسته می شود، ممکن است به این فکر بیفتید که شوره دارید. اما این امر می تواند علامت خشکی پوست سر نیز باشد. شوره و خشکی پوست سر، علائم شبیه به هم دارند، که هردو ممکن است باعث ورقه ورقه شدن پوست سر یا همان ایجاد پوسته و خارش سر شوند. اما همچنین ممکن است، در شرایط کاملا متفاوت از هم قرار بگیرند.اگر می خواهید تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر را بدانید، باید بگویم در پوست سر خشک، پوست به علت کمبود رطوبت کافی، به شدت تحریک شده و ورقه ورقه می شود. اما در شوره سر، این امر به خاطر وجود چربی بیش از حد پوست سر پدید می آید. روغن اضافی، باعث می شود که سلول های پوست، به طور افزایشی ایجاد شوند و سپس بریزند. این که بدانید شما در کدام شرایط هستید و دلیل اصلی به وجود آمد این پوسته ها چه هستند، به شما کمک می کند تا برای همیشه از شرّشان خلاص شوید!

دلایل و نشانه های خشکی پوست سر

شما زمانی دچار خشکی پوست سر می شوید که رطوبت پوستتان کم باشد. بنابراین پوست سر شما، تحریک و پوست پوست شده و در نهایت می ریزد. اگر پوست سرتان خشک است، پس سایر نقاط بدنتان نیز مانند آرنج یا پاها، ممکن است خشک باشد.

خشکی پوست سر می تواند علائم دیگری داشته باشد، از جمله:

  • هوای سرد و خشک
  • التهاب یا ورم پوست سر که می تواند ناشی از تماس برخی محصولات، مانند: شامپو، ژل ها یا اسپری حالت دهنده مو، به پوست سرتان باشد.

خارش پوست سر

اگرچه ممکن است به طور مستقل رخ دهند، گاهی اوقات ممکن است پیوندی بین ریزش مو و خارش پوست سر وجود داشته باشد. عفونت های قارچی، واکنش های آلرژیک به محصولات مو و فولیکول های ملتهب مو می توانند موجب خارش پوست سر و همچنین آسیب دیدگی فولیکول مو شوند که ریزش مو را در پی دارد.در موارد دیگر، زخم شدن پوست سر می تواند موجب خارش شدید شود زیرا بافت زخمی می تواند به فیبرهای عصبی در پوست آسیب وارد کند. اگر ریزش موی فردی موجب تشکیل بافت زخمی شود، این ممکن است دلیل خارش باشد.زمانی که فردی به طور مکرر یا به سختی پوست سر خارش دار را می خاراند، می تواند به پوست و فولیکول های مو آسیب وارد کند. این آسیب می تواند به ریزش موی موقت، خونریزی، و زخم شدن ناشی از خراشیدن منجر شود. زمانی که خاراندن متوقف می شود، مو معمولاً دوباره رشد خواهد کرد.

در موارد دیگر، مانند ریزش موی ارثی یا طاسی با الگوی مردانه و زنانه، ریزش مو بدون خارش پوست سر رخ می دهد. در این موارد، خاراندن پوست سر ممکن است موجب آسیب شود، اما دلیل زمینه ای ریزش مو با خارش مرتبط نیست. خراشیدن پوست سر تأثیری در ریزش مو نخواهد داشت زیرا دلیل ژنتیکی در پس آن قرار دارد.

درمان گیاهی

برای درمان خشکی پوست سر ابتدا باید علت آن را بررسی کرد. اگر دلیل بروز عارضه، عفونت های قارچی و مانند آن نباشد، نسخه های درمانی زیر در رفع خشکی پوست سر موثر است.

انار

در درمان اختلالات پوستی، تقویت عضو رئیسه و اصلی بدن یعنی کبد بسیار مهم است، زیرا نقش اساسی در تولید اخلاط اربعه ی سالم در بدن دارد. یکی از میوه های موثر در تقویت کبد (به ویژه در شرایطی که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، انار است. انار شیرین با طبع سرد و تر، در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. مقوی طحال بوده و موجب شادابی پوست می شود.مصرف انار برای افرادی که معده و کبد سرد یا زخم معده و روده دارند توصیه نمی شود.

جوش شیرین

جوش شیرین طبیعتی قلیایی دارد و تنظیم کننده ی مواد شیمیایی پوست سر و رفع کننده ی خشکی و خارش پوست سر است. به این منظور با استفاده از مقداری آب و جوش شیرین خمیری تهیه کنید و کف سرتان بمالید. اجازه دهید این خمیر 15 دقیقه روی پوست بماند، سپس موها و کف سر را آب بکشید.

روغن نارگیل

یکی از بهترین نسخه های همیشگی و نتیجه بخش رفع خشکی پوست و مو، استفاده از روغن نارگیل است.این روغن گیاهی از دیر باز التیام بخش طبیعی خشکی پوست کف سر شناخته می شود. فقط کافی است مقداری از آن را روی پوست کف سر ماساژ دهید، سپس اجازه دهید مقداری روی سر بماند تا جذب پوست سر شود، سپس سرتان را بشویید. استفاده از روغن نارگیل باعث رطوبت و نرمی پوست سر و چربی موها می شود.

روغن دانه ی کنجد

روغن دانه ی کنجد بیشتر مصرف خوراکی دارد، اما خاصیت ضدالتهاب بودن و مرطوب کنندگی آن برای رفع خشکی پوست سر و بدن بسیار موثر است. این روغن ویتامین E، اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب مفید دارد.به این منظور باید مقداری روغن دانه ی کنجد گرم شده را به مدت 10 دقیقه کف سرتان ماساژ دهید و موهای خود را در یک حوله ی گرم بپیچید. 30 دقیقه زمان لازم است تا این روغن جذب پوست سر شود، سپس موهای تان را آبکشی کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان مورد استفاده در شامپوهای گیاهی و حاوی آنزیم هایی است که سرعت جریان خون را افزایش می دهند، بنابراین پاپیلای پوستی (زائده ی بافتی ریشه ی موی سر) را فعال کرده و سبب افزایش تغذیه ی فولیکول های مو می شود. همچنین به علت داشتن خواص ضدباکتری از خشکی پوست سر پیشگیری می کند و برای کنترل عفونت های قارچی مثل بیماری کچلی مفید است.ماده ی ژله ای داخل برگ های آلوئه ورا را خارج کرده و برای آرام کردن خشکی و سوزش پوست کف سر استفاده کنید. استفاده از این ژل به مدت طولانی می تواند تمام سوختگی ها و خارش ها را التیام ببخشد.

نمک

مالیدن نمک روی پوست با آنچه در ذهنتان دارید متضاد است. با این حال متخصصان، نمک را نیز در لیست درمان مشکلات آزار دهنده پوست کف سر قرار داده اند. نمک را مستقیم روی پوست خشک شده بریزید و سپس با استفاده از انگشتان خود کاری کنید از بین موها عبور کند و به پوست برسد. سایش نمک به پوست کف سر کمک می کند، پوست های مرده از بین بروند و پوست جدیدی جایگزین شود. در پایان هم می توانید کار را با یک شامپوی مناسب تمام کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
گام به گام مراحل چاپ کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه