دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

درمان خانگی و طبیعی شوره سر با جوش شیرین 

پنجشنبه، 17 مهر 1399
شوره سر به پوسته های مرده پوست سر گفته می شود که ممکن است با کمی خارش همراه باشند، شوره سر یک بیماری پوستی مزمن ناشی از یک قارچ طبیعی در پوست سر انسان ایجاد شده و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در سنین مختلف با هر جنس و قومیتی درگیر می کند.

شوره سر چیست؟

شوره سر به پوسته های مرده پوست سر گفته می شود که ممکن است با کمی خارش همراه باشند، شوره سر یک بیماری پوستی مزمن ناشی از یک قارچ طبیعی در پوست سر انسان ایجاد شده و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در سنین مختلف با هر جنس و قومیتی درگیر می کند.شوره سر معمولا در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا بدتر شده و در تابستان بهبود می یابد.

علت شوره سر

پوست خشک : علت اصلی شوره سر در واقع پوست خشک می باشد.

پوست چرب : شایعترین علت شوره سر پوست چرب می باشد که با عنوان درماتیت سبوروئیک شناخته می شود، در این حالت پوست سر قرمز و چرب می شود و شوره هایی به رنگ سفید یا زرد ایجاد می کند. در این حالت ابرو ها، دو طرف بینی و پشت گوش هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

شرایط پوستی : افرادی که مبتلا به اگزما و پسوریازیس هستند اغلب دچار شوره سر می شوند.

مخمر مالاسزیا : قارچ مالاسزیا ممکن است پوست سر را برای تولید بیشتر سلول های پوستی تحریک کند و همین باعث می شود که سلول های پوستی اضافی بر روی لباس ها بریزند.

محصولات مراقبت از مو : از آنجا که اکثر محصولات مراقبت از مو حاوی مواد شیمیایی هستند می توانند باعث قرمزی و خارش پوست سر شوند و همین شوره سر را ایجاد می کند.

بیماری ها : برخی بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون و عفونت اچ آی وی ایجاد شوره سر را تشدید می کنند.

شوره سر چرب

زیر پوست سرتان، غددی هستند به نام غدد سباسه؛ که در جهت تولید چربی طبیعی (سِبوم) فعالیت می کنند. سبوم، مو و پوست سر شما را مرطوب نگه می دارد و مانع از خشک شدن آن می شود. همچنین موجب کاهش فرخوردگی و جلوگیری از تظاهرات پیری می شود.

مشکل، زمانی شروع می شود که غدد سباسه، شروع به اضافه کاری و تولید چربی در مقادیر بیش از حد لازم می کنند. سبوم اضافی روی پوست سر تجمع کرده و آن را چسبنده می کند. این چربی اضافی به آلودگی ها و سلول های مرده پوست چسبیده، و بدین ترتیب، شوره سر تشکیل می شود.از آنجایی که سبوم، نمناک است و یک لایه مرطوب روی پوست سر شما ایجاد می کند، این نوع شوره سر به عنوان شوره سر مرطوب یا شوره سر چرب شناخته می شود.

غدد سباسه در سراسر بدن شما قرار دارد؛ اما تنها مناطق دیگری که دارای تجمع زیاد مو در کنار پوست سر هستند و در معرض محیط بیرون قرار دارند، ابروها و مژه های تان هستند. از این رو، غدد سباسه در این مناطق نیز می توانند سبب تولید بیش از حد سبوم و ایجاد شوره سر چرب شود.

“حتماً سؤال برای تان پیش آمده که چرا غدد سباسه، به طور ناگهانی شروع به تولید چربی اضافی می کنند؟”
شایع ترین علل، تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، بارداری یا استرس است. یکی دیگر از دلایل اصلی می تواند عادت های نامنظم و نادرست شستشوی موی سر باشد که منجر به پاک سازی ناکافی پوست سر و در نتیجه انباشت آلودگی و سلول های مرده پوست روی آن می شود.

1. جوش شیرین با آبلیمو:

ترکیب جوش شیرین و آبلیمو نه تنها به از بین بردن شوره های سر کمک می کند، بلکه سلول های مرده پوست، کثیفی و روغن اضافی پوست سر و مو را از بین برده و به براق شدن موها کمک خواهد کرد.ابتدا یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با آبلیمو ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید تا زمانی که یک ماسک یکدست حاصل شود. سپس آن را مستقیما روی سر اعمال کرده و بعد به مدت 2 تا 4 دقیقه روی موهایتان ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.این درمان را دو بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که شاهد رفع شوره سر تان باشید.

2. جوش شیرین و سرکه سیب:

برای این ماسک ، کافی است یک قاشق چای خوری از جوش شیرین را با مقدار کافی سرکه سیب ترکیب نمایید و به خوبی هم بزنید تا ترکیبی غلیظ بدست آورید. سپس آن را مستقیما بر روی پوست سرتان اعمال نمایید و به آرامی ماساژ دهید و در نهایت با آب ولرم شستشو دهید.این درمان را 2 بار در هفته تکرار نمایید.

3. جوش شیرین و آب نعناع :

این ترکیب برای رفع شوره سر ، خارش پوست سر و همچنین ایجاد تازگی و بوی مطبوع بر روی مو و پوست سر مفید است.ابتدا یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب نعناع ترکیب نمایید، به خوبی هم بزنید تا زمانی که مخلوطی یکدست حاصل شود و سپس روی مو و پوست سرتان اعمال کنید. اجازه دهید تا چند دقیقه روی سرتان بماند و به آرامی پوست سر را ماساژ دهید تا سلول های مرده کاهش یابد و در نهایت با آب سرد شستشو دهید.این درمان را دو بار در هفته تکرار نمایید.

4. جوش شیرین و ریحان :

ریحان دارای خواص ضد قارچ و ضد عفونی است که به از بین بردن قارچ های عفونی کمک کرده و پوست سر را تسکین می دهد.

یک و نیم فنجان ریحان تازه را با آب ترکیب کنید و درون مخلوط کن بریزید تا زمانی که له شود و سپس یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به آن بیفزایید و به خوبی هم بزنید. ترکیب را روی پوست سر و موها یتان اعمال نمایید و اجازه دهید تا خشک شود و درنهایت با آب ولرم شستشو دهید.

5. ماست و خمیر جوش شیرین :

این ساده ترین راه برای استفاده از جوش شیرین است.از آن جایی که جوش شیرین دارای دانه های ریز است، می توانید برای اسکراب ملایم استفاده نمایید تا به شما برای رفع سلول های مرده و شوره های سر کمک کند.برای این درمان کافیست جوش شیرین را با مقداری ماست ترکیب کنید تا مخلوطی یکدست و غلیظ به دست آید. سپس آنرا مستقیما روی پوست سر و موهایتان اعمال نمایید و به مدت 2 تا 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید و در نهایت با آب سرد بشویید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان