دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

روش های درمان نامرتبی و شلوغی دندان ها 

پنجشنبه، 29 اسفند 1398
مسلما ارتودنسی مناسب ترین روش برای درمان نامرتبی و بی نظمی دندان ها خصوصا در موارد شدیداست.

یکی از ناهنجاری های دندانی نامرتبی و شلوغی دندان ها است که به انگلیسی Crowding کراودینگ خوانده می شود. همانطور که در تصاویر این صفحه مشاهده می کنید، در عارضه کراودینگ دندان ها در هر کجا که خواسته اند رشد کرده اند و والدین و بیمار از این بابت نگران و متعجب اند. یکی از سوالاتی که ذهن بیماران را به خود مشغول می کند این است که چرا دندان های من نامرتب و بی نظم شده است؟ بهترین روش درمان این دندان های نامرتب که روز به روز شلوغ تر و بی نظم تر می شوند چیست؟ برای درمان این دندان های نامرتب به چه کسی باید مراجعه کنم؟

علت نامرتبی و شلوغی دندان ها

پیدا کردن علت نامرتبی دندان های شلوغ اولین قدم برای یک درمان موفق و بدون بازگشت است. به شما توصیه می کنم به یک متخصص ارتودنسی با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. دلایلی که متخصص ارتودنسی به شما اعلام می کند یکی از موارد زیر است:

وراثت: بیمار مبتلا به کراودینگ دندانی ممکن است فک کوچک را از مادر و دندان های بزرگ را از پدر به ارث برده باشد. در این صورت دندان های بزرگ در قوس دندانی کوچک دچار کمبود فضا شده و این کمبود فضا موجب بروز شلوغی دندان ها می شود

فک کوچک: گاها دندان های بیمار بزرگ نیستند و این فک است که بسیار کوچک است و یا رشد کاملی نداشته است

دندان های بزرگ: گاهی نیز فک بیمار استاندارد است اما دندان ها بسیار بزرگ هستند. هرچند که عمده علت بروز شلوغی دندان ها کوچک بودن فک و قوس دندانی است

عادات غلط: عادات غلط مثل مکیدن انگشت زبان و ناخن موجب نامرتب شدن دندان ها می شود

تغذیه نامناسب: این امر می تواند منجر به عدم رشد کافی فکین شود

وجود دندان اضافه: تعداد دندان برخی افراد از تعداد نرمال بیشتر است بدین ترتیب وجود دندان اضافه می تواند باعث کرودینگ شود.

درمان ارتودنسی نامرتبی و شلوغی دندان ها

دقت کنید برای درمان این ناهنجاری حتما به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. برخی افراد با مراجعه به یک دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان های عقبی و یا دندان عقل می کنند. اما کشیدن دندان های عقبی به خصوص بدون مشورت با یک متخصص ارتودنسی کمکی به درمان نخواهد کرد. زیرا این دندان های شلوغ باید با یک دستگاه مناسب ارتودنسی حرکت داده شوند تا در جای مناسب خود قرار گیرند. به این نکته توجه کنید که دندان های شلوغ خود به خود جا به جا نخواهند شد. شما نمی توانید تنها با باز کردن فضای انتهایی دندان ها به درمان این ناهنجاری کمک کنید.

متخصص ارتودنسی تشخیص خواهد داد که چند دندان و در چه نقاطی باید از قوس دندانی خارج شود. طی درمان ارتودنسی دندان های شلوغ ممکن است 2 تا 4 دندان از بیمار کشیده شود. این دندان ها به طور قرینه کشیده می شوند. بدین ترتیب که اگر از قوس دندانی بالا سمت راست یک دندان کشیده شود یک دندان نیز در طرف چپ همان قوس دندانی کشیده خواهد شد.

کشیدن 4 دندان در درمان ارتودنسی دندان های شلوغ

این روش بدین ترتیب است که 2 دندان در ردیف بالا و 2 دندان در ردیف پایین کشیده می شود. اما بابت از دست دادن دندانهای خود نگران نباشید. با ادامه درمان ارتودنسی و به پایان رساندن این دوره دیگر هیچ کس نمی تواند حدس بزند که 2 یا 4 دندان از شما کشیده شده است. به این نکته نیز توجه کنید که یک متخصص ارتودنسی خبره تا آنجا که می تواند دندان های سالم را نمی کشد و سعی می کند دندان های معیوب و خراب را برای کشیدن انتخاب کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل سابمیت مقاله
سابمیت مقاله چیست؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟