دروازه قرآن شیراز، دروازه ای بسوی زیبایی ها

  چهارشنبه، 26 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
دروازه قرآن شیراز، دروازه ای بسوی زیبایی ها
دروازه قرآن یکی از دروازه‌های به جای مانده از دوره‌های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آید و در شمال شهر قرار دارد و جز دروازه ورودی شمال شیراز حساب می شود.در ادامه ساعد نیوز به معرفی کامل دروازه قرآن شیراز پرداخته است

در قدیم شیراز دارای ۶ دروازه بوده است. هم اکنون در شیراز دروازه ای به جز دروازه قرآن وجود ندارد اما مردم شیراز هنوز به محل دروازه های قدیمی اشاره می کنند که عبارتند از: (دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون، دروازه شاه داعی الی اله). در مدخل تنگ الله اکبر با دروازه ای روبرو هستیم، که به دروازه قرآن معروف شده است. این دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است. وجه تسمیه آن بخاطر قرآنی است، که به دستور امیر در آن گذاشته شده بود تا مسافرین به سلامت از زیر آن عبور کنند. این طاق به مرور زمان به خرابی رفت، تا این که در زمان کریم خان زند از نوساخته شد و قرآن معروف به «هفده من» که منسوب به خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در اتاقک بالای آن گذاشته شد. قران مذکور در حال حاضر در موزه پارس شیراز نگهداری می شود. این دروازه با نابخردی شهرداری شیراز در سال۱۳۱۵شمسی با دینامیت ویران شد. باردیگر این دروازه با بلندنظری یکی از بازرگانان معروف شیراز بنام حسین ایگار در سال ۱۳۲۸شمسی تجدید بنا گردید. در اتاقک های کناری این بنا، ایگار و همسرشان دفن گرديده اند. دروازه قرآن در شمال شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز به سمت کمربندی و جاده مرودشت واقع شده است. این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه شیراز قرار دارد. دروازه قرآن در فاصله کمتر از ده متری مقبره خواجوی کرمانی و همچنین فاصله کمتر از پانصد متری باغ جهان نما و همچنین فاصله کمتر از هزار متری مقبره شاعر نامدار پارسی زبان حافظ شیرازی و باغ جهان نما قرار دارد.

دروازه قرآن شیراز

پیشینه تاریخی دروازه قرآن

دروازه قرآن در زمان عضدالدوله دیلمی بنا شد. در بالای این دروازه قرآنی قرار داده اند تا مسافرانی که از آن می گذرند، متبرک شوند. این کار به نوعی باعث محافظت آن ها در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی می شد. در زمان زندیه، کریم خان زند این بنا را بازسازی کرد و اتاق دیگری در بالای آن قرار داد. دو جلد قرآن بزرگ نفیس که به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری بود در اتاقک بالای این دروازه قرار گرفت. قرآن هایی که در بالای دروازه قرار دارند به قرآن هفده من معروف هستند و اکنون در موزه پارس نگهداری می شوند. خساراتی به این بنا در دوره قاجاریه وارد شد که علت آن چندین زلزله بود. پس از آن محمد زکی خان نوری این بنا را بازسازی و تعمیر نمود تا از خسارات بیشتر آن جلوگیری نماید. دروازه قرآن در گذشته با نام طاق قرآن شناخته می شد و مردم در روزهای اول هر ماه از زیر دروازه قرآن رد می شدند. این بنا در سال ۱۳۱۵ توسط شهردار شیراز تخریب شد و در سال ۱۳۲۸ دروازه قرآن جدید توسط یکی از بازرگانان نامدار به نام حاج حسین ایگار، معروف به اعتماد التجار ساخته شد.

نقاشی دروازه قرآن شیراز در زمان قدیم

موقعیت جغرافیایی دروازه قرآن

شیراز در قدیم دارای ۶ دروازه بوده است که یکی از آن ها، دروازه قرآن است. این دروازه در شمال شرقی شهر و در تنگ الله اکبر و میان دو کوه به نام های کوه چهل و کوه باباکوهی قرار دارد؛ همچنین می توان از خروجی شیراز که به سمت شهر مرودشت می باشد به این بنا رسید. این بنای تاریخی در فاصله 500 متری باغ جهان نما و در فاصله هزار متری مقبره شاعر بزرگ فارسی زبان حافظ شیرازی واقع شده است.

دروازه قرآن شیراز

معماری دروازه قرآن شیراز

بنای تاریخی دروازه قرآن همانند دروازه های دیگر ایران، به صورت طاقی شکل بوده و با آیات قرآن کریم تزئین شده است. دروازه قرآن توسط کریم خان زند ساخته شد و بعد از دوره ای توسط زکی خان بازسازی شد. با دیدن عکس هایی که از زمان قدیم باقی مانده است، مشاهده می کنید که در قسمت بالایی آن اتاقی با پنجره های مشبک وجود داشت. دروازه ای که همه ما امروزه آن را می شناسیم، بزرگ تر از دروازه قبلی بوده و همچنین دهانه آن به صورت قوسی و تیزه دار است. اتاق مستطیلی شکلی در بالای دروازه قرار دارد و نمای دروازه با کاشی های هفت رنگ تزئین شده است.

معماری طاق دروازه قرآن شیراز

راه های رسیدن به دروازه قرآن

بهترین راه برای رسیدن به دروازه قرآن این است که شما از خارج شهر شیراز وارد شوید؛ همچنین باید وارد خیابان شیراز که در مسیر مرودشت یا کمربندی شیراز (بزرگراه امام خمینی) قرار دارد وارد این بنای شگفت انگیز شوید. یکی دیگر از راه های رسیدن به دروازه قرآن آن است که از داخل شهر اقدام نمایید. برای این کار شما باید از سمت راست ورودی شهر شیراز وارد شوید و از مسیر بلوار آیت الله ربانی یا بلوار هفت تنان به سمت این دروازه پیش بروید.

دروازه قرآن شیراز

قرآن دروازه قرآن شیراز

در بالای دروازه دو نسخه قرآن دست نویس به خط ثلث عالی منسوب به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری قرار داشت. این قرآن ها ظاهرا کتاب هایی بزرگ و سنگین بوده اند و به همین دلیل در گفتگوی مردم به نام «هفده من» مشهور شده اند. در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی، دو قرآن خطی موجود در آن به موزه پارس انتقال یافتند که همچنان در این موزه نگهداری می شوند. البته درباره نویسندگان این قرآن های نفیس خطی که در دو جلد، به خط ثلث نگاشته شده است اعتقادهایی وجود دارد و غالبا از آن به عنوان خط سلطان ابراهیم فرزند شاهرخ گورکانی یاد کرده اند.

قرآن دروازه قرآن شیراز

راهنمای حمل و نقل در شیراز

در شیراز تقریبا همه نوع وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر دردسترس هستند. متروی این شهر از ساعت 7 صبح شروع به کار می کند و آخرین قطار آن در ساعت۲۲ شب برای جابه جایی مسافران آماده خدمت رسانی است. شما می توانید برای دیدن مکان های دیدنی شهر شیراز از اتوبوس ها عمومی استفاده کنید. اگر نمی خواهید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید، بهترین کار این است که از سامانه تاکسی تلفنی بیسیم مثل تاکسی ۱۳۳ که در تمامی نقاط شیراز آماده خدمت رسانی است استفاده کنید. در صورتی که شما از مسیرهای منتهی به دروازه قرآن اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا تاکسی تلفنی های این شهر را به خدمت بگیرید. بیشتر تاکسی تلفنی های سطح شهر به صورت شبانه روزی کار می کنند و حتی می توانید از تاکسی های عبوری در سطح شهر نیز استفاده کنید که به عنوان یکی از راه های آسان حمل و نقل می باشند.

رستوران های معروف در شهر شیراز

هر شهری متناسب با ذائقه های خود غذاهای متنوعی دارد. شهر شیراز با داشتن غذاهای لذیذ و خوشمزه، زبان زد خاص و عام است. همانطور که می دانید در هر شهری رستوران هایی متناسب با ذائقه آن شهر وجود دارد. بنابراین هزینه یه وعده غذایی یک نفره برای هر مکان متفاوت است. به طور میانگین یک وعده غذا در رستوان ها ۲۰ هزار تومان است و در فست فودها این مبلغ به ۱۲ هزار تومان کاهش پیدا می کند. در هر شهری چندین رستوران معروف وجود دارد، که غذاهای عالی در آنجا سرو می شود؛ شیراز نیز از این قضیه مستثنی نیست. ما در اینجا به معرفی چند رستوران از بهترین رستوران های شیراز می پردازیم: رستوران هفت خوان، رستوران صوفی و رستوران شاطر عباس.

دروازه قرآن شیراز

اقامت در شیراز

برای بازدید از تمامی مکان های دیدنی شهر شیراز، باید چند روزی در این شهر اقامت نمود. بهترین مکان برای استراحت و خواب راحت هتل ها هستند. برای اقامت در هتل های لوکس مانند هتل بزرگ شیراز، هتل چمران، هتل هما شیراز و هتل پارس بدیهی است که باید هزینه ای بیشتر از سایر هتل ها پرداخت کرد که میزان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته شما می توانید انتخاب های دیگری همچون هتل سنتی نیایش شیراز داشته باشید و هزینه کمتری نسب به هتل های لوکس پرداخت نمایید. اگر می خواهید محل اقامت خود را مرکز شهر انتخاب کنید، تا بتوانید بهتر به مکان های تاریخی دسترسی داشته باشید بهتر است از هتل هایی که در خیابان زند و رودکی شیراز قرار دارند استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید از دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز از آن دسته بناهایی است که چه روز و چه شب جذابیت خود را دارد. در روز جزییات بنا و تزیینات معماری آن دقیق تر قابل مشاهده هستند و مسلما عکس های بیشتری می توانید بگیرید. در شب نیز با نورپردازی، این بنا جلوه ای متفاوت به خود می گیرد.

و در پایان....

دروازه قرآن یکی از دروازه های به جامانده از دوره های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز شناخته می شود. این بنا که در طول زمان یا بر اثر بلایای طبیعی و حوادث گوناگون، بارها تخریب و مجددا بازسازی شده، همواره به گردشگران خوش آمدگویی کرده است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید ساعد نیوز به معرفی کامل دروازه قرآن شیراز پرداخته است با ما همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (500 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان