دریاچه سقالکسار کجاست؟

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
دریاچه سقالکسار کجاست؟
اگر هوای شمال‌گردی به سر دارید، گیلان با همه زیباییش مقصد خوبی برایتان می‌شود؛ البته می‌توانید به یکی از تماشایی‌ترین بخش این استان بروید. می‌خواهیم به دریاچه سقالکسار سری بزنیم که همه آن را به پاک‌ترین دریاچه ایران می‌شناسند.

امروز در ساعد نیوز می خواهیم به سراغ یکی از زیباترین دریاچه های شمال برویم و از دریاچه سقالکسار گیلان برای تان بگوییم. دریاچه ای که به عنوان پاک ترین دریاچه ایران مشهور شده و با طبیعت زیبا و دلفریبش، دل از بسیاری از مسافران برده است. به همین دلیل دل به جاده زده ایم تا از دیدنی ها و تفریحات اینجا برای تان بگوییم، در مورد مسیر دریاچه سقالکسار بدانیم و با انواع اقامت در سقالکسار آشنا شویم. همراه مان باشید. البته دریاچه سقالکسار، تنها یکی از صدها جاذبه ای ست که در شمال ایران امکان بازدید از آن را دارید.

چرا دریاچه سقالکسار؟

  • یکی از دریاچه های زیبای استان گیلان است.
  • امکانات مناسبی در اطراف این دریاچه در دسترس شما قرار دارد.
  • می توانید بازدیدتان از این دریاچه را با دیدن دیگر جاذبه های معروف همچون ماسوله تلفیق کنید.
  • مناظر زیبایی دارد و تصاویری تماشایی را در ذهن تان ماندگار می کند.

چرا این روستا سقالکسار نام دارد؟

درباره وجه تسمیه سقالکسار چند نظریه وجود دارد؛ در نظریه اول گفته می شود که واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل شده است. سقا به معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن ها را سیراب می کند. پس این واژه به «محل آبخوری لک و سار» ترجمه می شود. به نظر می رسد که این وجه تسمیه اصلی سقالکسار باشد؛ زیرا در گذشته پرندگان بسیاری به نام سار (سیتی، لک لک و غیره) برای آب خوردن به این روستا مهاجرت می کردند؛ البته در آن زمان، سد خاکی وجود نداشت و آن ها از چشمه روستا آب می خوردند.

طبق نظریه دوم، سقالک معرب شده «سیالخ» به معنای خار سه پهلو است و سار، معنی سر را می دهد. به این ترتیب معنی سقالکسار، «سرِ خار سه پهلو» است. نظریه سوم نیز می گوید که سقالک به معنی تپه است و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه را می دهد.

دریاچه سقالکسار

جاذبه های گردشگری دریاچه سقالکسار

  • طبیعت گردی: طبیعت گردی در کنار این سد خاکی حرف اول را می زند. هر طرف که سر بچرخانید، تصویری از دریاچه و چشم انداز درختان در مسیر نگاهتان است. حرکت آرام آب و انعکاس نور خورشید، منظره ای تماشایی را از دریاچه می سازد. درختانی که تا نیمه در آب هستند، یکی دیگر از بخش های جذاب دریاچه است. وقتی که سطح آب دریاچه پایین برود، تنه های درختان مشخص می شود. مثل این است که درختان در آب شناورند.
  • افسانه دریاچه سقالکسار: بخش هیجان انگیز دریاچه، «خانه رو آب» است که فقط می شود سقف و دودکشش را دید. این خانه ویلایی، زیبایی دریاچه را به اوج می رساند. هرچند که وجود این خانه برای همه کمی عجیب است. عده ای باور دارند که قایقی را به شکل خانه درست کرده اند و روی آب شناور است؛ اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. این خانه چوبی در بخشی از دریاچه است که با پایین رفتن سطح آب، کل آن مشخص می شود؛ اما در زمانی که سطح آب دریاچه بالا بیایید، دوباره به زیر آب فرو می رود.
  • سد سقالکسار، پاک ترین دریاچه ایران: جالب است بدانید دریاچه سقالکسار گیلان در بین دریاچه های ایران، به پاک ترین دریاچه معروف است؛ البته این دریاچه این افتخاررا مدیون اهالی روستای سقالکسار است. نظارت خوبی هم بر تمیزی این دریاچه می شود. از کارهای قشنگ این مجموعه، دادن کیسه زباله به گردشگرها است. هرچند که اگر غیر از این بود، ما روی قولتان در حفظ پاکیزگی طبیعت حساب می کنیم. در بخش ورودی، هزینه ای از گردشگرها می گیرند و کیسه زباله ای به آن ها می دهند. در زمان برگشت، با تحویل دادن کیسه های زباله، دو سوم هزینه ورودی را به گردشگرها برمی گردانند. این تشویق کوچک در فرهنگ سازی جامعه تأثیر مثبتی دارد. ایده جالبی است نه؟ امیدواریم این ایده را همه جای ایران ببینیم.
  • پیاده روی در کنار دریاچه: طبیعت اطراف دریاچه، برای یک پیاده روی طولانی، دل انگیز است. مسیری هموار که می توانید در آن گشت وگذار کنید و از تماشایش لذت ببرید. وقت پیاده روی، نفس عمیق بکشید و ریه هایتان را از اکسیژن خالص پر کنید. این اکسیژن در هرجایی به دست نمی آید. این کار، به نوعی مدیتیشن است و حس خوبی به شما منتقل می کند. کمی که مسیرتان را عوض کنید، راهتان به جنگل منتهی می شود. می توانید جنگل گردی را از همین نقطه، شروع کنید. در جنگل همیشه جاهای ویژه ای برای کشف وجود دارد. حواستان به حشره های گزنده جنگل هم باشد. این زمان ها، یک کِرِم گزیدگی حشرات مؤثر است.
  • پیک نیک: پیک نیک در طبیعت از لذت بخش ترین کارهاست. می توانید در طبیعت بکر اطراف سد سقالکسار پیک نیک کنید و چند ساعت از آرامش طبیعت استفاده کنید. روزهای تعطیل که باشد، از شهرهای اطراف هم به این جای دیدنی می آیند و هر خانواده در گوشه ای زیراندازش را پهن می کند. اطراف سد، امکانات ویژه ای برای خرید آب و خوراکی ندارد. یادتان نرود که وسایل ضروری و لازم را با خود ببرید.
  • عکاسی: اگر جمعتان خانوادگی یا دوستانه باشد، عکس های دسته جمعی خاطرات خوبی را برایتان ثبت می کند. می توانید روی تصویرهای چشم نواز طبیعت، برای شرکت در مسابقه عکاسی هم حساب کنید.
  • نقاشی: هنرمند که باشید، لوازم کار بخش جدانشدنیتان است. کافی است قلمی در دست بگیرید و انعکاس تصویر درختان را در آب نقاشی کنید. تابلویی از خانه فرورفته در آب هم تماشایی می شود.
  • شنا و ماهیگیری ممنوع: شناکردن در این دریاچه را فراموش کنید. این دریاچه برای شناکردن مناسب نیست و عمق زیادی دارد. ماهیگیری هم به اکوسیستم سد سقالکسار آسیب می رساند.

دریاچه سقالکسار

سد خاکی و دریاچه سقالکسار

یک سد خاکی به نام سقالکسار در روستایی به همین نام، دریاچه ای بی نظیر و بی بدیل را در منطقه جنگلی و در احاطه انبوهی از درخت های سر به آسمان کشیده بلوط پدید آورده است . در کنار روستای سقالکسار یک سد خاکی به همین نام وجود دارد که دریاچه ای بی نظیر و بی بدیل را در منطقه جنگلی و در احاطه انبوهی از درخت های سر به آسمان کشیده بلوط پدید آورده است. این دریاچه با مساحت ۱۵ هکتار، ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد و گردشگران را از دور و نزدیک به سمت خود می کشاند. ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا ۶۴ متر است و آب آن از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود.

سد خاکی سقالکسار از ابتدا در این روستا وجود نداشت و بر اثر تلاش یکی از اهالی روستا به نام جعفر خوشحال احداث شد. آقای خوشحال که کشاورز بود در سال ۱۳۶۲ در این روستا به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شد و برای دیدار از ریاست جمهوری به تهران رفت. مسئولان در تهران از وی خواستند که تقاضای خود را مطرح کند. او نیز به دلیل خشک سالی های آن سال ها از آن ها تقاضا کرد که یک سد خاکی در روستا احداث کنند تا مشکل آبیاری زمین های کشاورزی برنج و چای حل شود. به این ترتیب سد خاکی سقالکسار ساخته شد. تندیسی از این کشاورز جهت تشکر از زحمت های وی در ورودی سد خاکی بنا شده است.

سقالکسار کجاست؟

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می شود، ۶۸۹ نفر زندگی می کنند. روستای سقالکسار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آب وهوایی معتدل دارد. فاصله روستای سقالکسار تا تهران ۳۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه های متعدد و جاذبه های طبیعی بسیاری وجود دارند که دارای طبیعت بکر و هیجان انگیزی هستند. سد خاکی سقالکسار، بزرگ ترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردم مهربان و خون گرم روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و شما به محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه های طلایی رنگ و عطر دل انگیز شالی روبه رو می شوید.

  • آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

مسیرهای دسترسی به سقالکسار

مسیرهای دسترسی شما به سقالکسار کاملا بستگی به مبدا حرکتتان دارد:

  1. اگر از تهران راهی می شوید باید از طریق آزادراه تهران کرج سپس آزادراه کرج قزوین و بعد هم به سمت رشت بروید.بعد از پلیس راه از طریق تقاطع روگذر به سمت فومن حرکت کنید و بعد از طی حدودا ۱۰ کیلومتر به بقعه ی آقا سید شریف می رسید سپس با پیچیدن به سمت چپ به روستا وارد می شوید.
  2. اگر خود شهرستان رشت مبدا شماست ابتدا باید به میدان گاز بروید و سپس وارد جاده ی دهستان لاکان شوید. حدودا ۱۰ کیلومتر رانندگی کرده و بعد در انتهای جاده ی لاکان وارد جاده ی منتهی به فومن شوید سپس بعد از رسیدن به بقعه آقا سید با چرخش به سمت چپ وارد روستا خواهید شد.
  3. مسیر دیگر برای سفر از رشت به سقالکسار فلکه رازی رشت است. بعد از فلکه ی رازی واردِ جاده ی شیون فومنی و سپس واردِ جاده ی جیرده شده و بعد از ادامه ی مسیر به سقالکسار می رسید.

برای گذراندن ساعت های دل چسب در طبیعت، بازدید از دریاچه سقالکسار انتخاب خوبی است. خوش حالیم که با ساعد نیوز در این سفر مجازی همراه شدید. اگر در سفرهای قبل به این دریاچه رفته اید، از تجربه هایتان برایمان بنویسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان