دریاچه شورابیل کجاست؟

  دوشنبه، 03 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
دریاچه شورابیل کجاست؟
دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال غربی ایران است که در اردبیل قرار دارد. این دریاچه با امکانات تفریحی و رفاهی مناسب از بهترین جاهای دیدنی اردبیل است و گردشگران زیادی را در طول سال به سوی خود جلب می‌کند. مسیر پیاده روی سلامت در دریاچه شورابیل طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است.

دریاچهٔ شورابیل دریاچه ای در شهر اردبیل است که در خیابان دانشگاه مسیر دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پیام نور و خیابان عطایی قرار دارد. این دریاچه یکی از جاذبه های طبیعی اردبیل می باشد. مطالعات زمین شناختی نشان می دهد که قدمت این دریاچه قدیمی تر از دریاچه ارومیه است. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می باشد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن خیلی کاسته شده به طوری که نوعی ماهی قزل آلا در آن پرورش داده می شود و گستردگی آن به ۱۸۰ هکتار افزایش یافته است.

در کناره های این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است که از آن جمله می توان به امکانات قایق رانی، قطار شادی، محل برگزاری برنامه های مفرح، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ پرندگان، تعدادی هتل (مجتمع توریستی کوثر و هتل شورابیل)، یک شهربازی روباز و یک شهربازی سرپوشیده زمین های چمنی اشاره کرد. این دریاچه از مناطق شکار ممنوع استان اردبیل می باشد. با پیشنهاد شهردار اردبیل این دریاچه به منطقه نمونه گردشگری شورابیل تبدیل خواهد شد و از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه احداث پارک صخره ای، پارک جنگلی باغ بهشت، رینگ پیاده روی با چمن مصنوعی دور دریاچه، مسیر دوچرخه سواری، مسیرهای ورودی جدیدی به داخل دریاچه در ضلع جنوبی و شرقی و همچنین قرار دادن اتوبوس دریایی داخل دریاچه می باشد.

چرا بازدید از دریاچه شورابیل پیشنهاد می شود؟

  • در ماه های تابستانی هوای شورابیل بی اندازه خنک و دل پذیر می شود
  • برای دوچرخه سواری و پیاده روی بهترین مکان شهر به حساب می آید
  • با کشتی تفریحی آنداک می توانید در دریاچه شورابیل گشتی به یادماندنی بزنید
  • شهربازی بزرگ این دریاچه مکان مفرحی برای خانواده هاست
  • می توانید بساط پیک نیک را در فضای سبز و آلاچیق های آن برپا کنید.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل از دو میلیون سال پیش تا امروز

شاید برایتان جالب باشد که دریاچه شورابیل تقریبا از روزهای اولی که بشر روی زمین آمد همین جا بود! بعضی از زمین شناس ها حدس زدند که سروکله این دریاچه، در اوایل دوره چهارم زمین شناسی، یعنی حدود دو و نیم میلیون سال قبل، همزمان با پیدایش انسان ها، پیدا شده است!

آب این دریاچه از همان اول که از دل زمین جوشید به خاطر برخورد با سنگ های نمک در زیر زمین، شور بود. همین شگل گیری طبیعی دریاچه باعث شده بود که لجن و گل کف دریاچه پر از مواد معدنی باشد. حتی بعضی از مردم برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی خود به شورابیل می رفتند تا از این گل استفاده کنند؛ مثل خانواده اورخانی در سمفونی مردگان.اما بعدها که سطح آب دریاچه کمتر شد، با هدایت آب شیرین رودخانه بالیقلی چای به آن جا، شوری دریاچه تا حد زیادی تعدیل شد و خواص درمانی آن از بین رفت؛ درعوض دریاچه شورابیل خانه جدید آبزیان مختلفی مثل ماهی قزل آلا رنگین کمانی شد.ارتفاع آب در عمیق ترین قسمت این دریاچه به حدود ۲۰ متر هم می رسد و از آن جایی که دیگر آب چندان شوری ندارد، در زمستان یخ می بندد.البته اگر فکر اسکی روی دریاچه به سرتان زده بهتر است فراموشش کنید چون بعد از فاجعه ای که در سال ۹۳ با شکستن یخ دریاچه در زیر پای دو تا از دانشجویان به وجود آمد و باعث مرگ آن ها شد، اسکی و شنا در این دریاچه ممنوع شد.قبلا منبع تامین آب شورابیل از سفره های آب زیرزمینی بود، ولی حالا با آب رودخانه بالیقلی چای و برف و باران پر می شود.

دریاچه شورابیل

در دریاچه شورابیل از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

  1. تماشای چشم انداز دریاچه: با این وسعتی که دریاچه شورابیل دارد به راحتی می توانید مکان دنج و آرامی برای خود پیدا کنید و به تماشای پهنای نیلگون دریاچه بنشینید یا سلفی های زیبایی بر روی صخره های سنگی بگیرید.
  2. پیاده روی دور دریاچه: پیست و معابر استانداردی که برای دوچرخه سواری و پیاده روی در اطراف دریاچه شورابیل ساخته شده یکی از طولانی ترین پیست های پیاده روی کشور به حساب می آید. در یک سمت دریاچه کیوسکی وجود دارد که می توانید دوچرخه کرایه کنید و دور تا دور دریاچه در فضایی تقریبا رویایی رکاب بزنید. این پیست برای کالسکه سواری و ماشین برقی نیز مناسب است.
  3. کشتی تفریحی آنداک: اگر تا قبل از این به دریاچه شورابیل رفته اید و سوار کشتی تفریحی آنداک نشده اید باید خاطرات گذشته خود را کنار بگذارید تا زیباترین و لاکچری ترین خاطرات شورابیل را جایگزین آن ها کنید. این کشتی کوچک ۲ طبقه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب، تجربه سفر دریایی در کرانه های دریاچه را برای شما مهیا کرده تا با تماشای چشم اندازهایی از سبلان یا نورپردازی های شبانه اطراف دریاچه و شب های شهر این سفر پرآرامش را در زندگی خود ثبت کنید. این کشتی فضای شیک و مدرنی دارد که برای برگزاری جشن تولد و دورهمی های دوستانه و حتی جلسات کاری مناسب است. عکس هایی که روی این کشتی می گیرید بدون شک خاص ترین عکس های سفر به اردبیل خواهند بود.
  4. شهربازی: اهالی شهر اردبیل معمولا برای تفریح و سرگرمی کودکان به شهربازی روباز شورابیل می روند. بخش بزرگی از ساحل دریاچه با امکانات تفریحی متنوعی مثل رنجر، تاب جوانان، سورتمه، فریزبی، چرخ و فلک و تجهیزات بازی دیگری پر شده و همیشه پر از سروصدا و شور هیجان کودکان و بزرگسالان است.
  5. زیپ لاین بزرگ: برای هیجان بیش تر و رهاسازی آدرنالین به سراغ زیپ لاین بزرگ دریاچه شورابیل بروید، این زیپ لاین اولین زیپ لاین رفت و برگشتی کشور و همچنین طولانی ترینِ آن به حساب می آید. زیپ لاین شورابیل باطول ۹۲۰ متری اش تجربه متفاوتی برای گردشگران رقم می زند.
  6. قایقرانی و جت اسکی: در روزهای خوش آب و هوای بهاری و تابستانی گشت آبی در دریاچه شورابیل بیش ترین لذت را به همراه دارد. البته با آمدن کشتی تفریحی آنداک توجه کمتری به قایق های پدالی و موتوری می شود ولی اگر به دنبال هیجان های متفاوتی هستید، جت اسکی یا قایق موتوری کرایه کنید و دل به پهنای دریاچه بزنید.
  7. پیست کارتینگ هانی : رقابت طلبان و هیجان دوستان هم باید دست دوستان خود را بگیرند و به پیست کارتینگ هانی بروند تا در محیطی جذاب و باصفا به رقابت مشغول شوند. این پیست در کیلومتر ۶ رینگ دور دریاچه تاسیس شده و مکان مفرحی برای خانواده ها و جوانان به شمار می رود. پیست کارتینگ هانی همه روزه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۰ شب دایر است.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل کجاست؟

دریاچه شورابیل از بزرگ ترین دریاچه های داخل شهری ایران در اردبیل است که وسعت آن به حدود ۱۸۰ هکتار می رسد. این دریاچه با امکانات متنوع، از بهترین تفرجگاه های شهر اردبیل است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از پیاده روی در مسیر سلامت اطراف این دریاچه و گشت وگذار در این منطقه در طول سال از دریاچه شورابیل بازدید می کنند.

دریاچه شورابیل در گذشته تالابی بزرگ با آب شور در شمال غربی ایران به شمار می رفت که در طول سال های اخیر میزان قابل توجهی از شوری خود را از دست داده است. دسترسی مناسب به دریاچه شورابیل محبوبیت این دریاچه را میان ساکنان اردبیل و مسافران دوچندان می کند.دریاچه شورابیل از بزرگ ترین دریاچه های درون شهری ایران است که وسعت آن به حدود ۱۸ هکتار می رسد در اطراف دریاچه شورابیل امکانات متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده اند و ظرفیت های گردشگری برجسته، این دریاچه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان اردبیل تبدیل کرده اند. بسیاری از مکان های آموزشی و نمایشگاه بین المللی اردبیل در اطراف این دریاچه قرار گرفته اند. ارتفاع بالای دریاچه شورابیل از سطح دریا، سبب سرمای هوا در این ناحیه در بیش از نیمی از سال و خنکی آن در فصل های بهار و تابستان می شود؛ به همین دلیل این دریاچه منطقه ای مناسب برای فرار از گرمای تابستان به شمار می رود.

دریاچه شورابیل در طول سال از گونه های متنوع پرندگان مهاجر میزبانی می کند؛ اما به دلیل بافت شهری اطراف این دریاچه خبری از سایر حیوانات نیست. اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری از معروف ترین گونه های مهاجر در این منطقه هستند و حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا از پرندگان بومی این منطقه به شمار می روند. به دلیل شوری آب دریاچه شورابیل تا سال ها گونه های گیاهی در اطراف آن رشد نمی کردند، اما با کاهش شوری آب این دریاچه در سال های اخیر، جنگل های مصنوعی در حوالی این دریاچه ایجاد کرده اند.

مسیر دسترسی به دریاچه شورابیل

برای بازدید از دریاچه شورابیل باید نخست به اردبیل بروید. این دریاچه در جنوب غربی این شهر قرار دارد و مسیرهای مختلفی از داخل شهر، دسترسی به دریاچه شورابیل را میسر می کنند. خیابان ها و بزرگراه های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر به این دریاچه دسترسی دارند. از میدان بسیج در شمال غربی این دریاچه دسترسی مناسبی به دریاچه شورابیل وجود دارد. از این میدان باید وارد خیابان عطایی شوید و کمی جلوتر از ورودی فرعی بزرگراه میلاد به میدان عوض زاده برسید. از سوی مقابل بزرگراه میلاد در میدان عوض زاده، یعنی بلوار برزگر می توانید خود را به جاده دور دریاچه شورابیل برسانید. اگر قصد استفاده از تفریحات خاصی در اطراف این دریاچه را دارید، بسته به محل مورد نظر خود باید مسیرهای دیگری را انتخاب کنید. خیابان دانشگاه در شرق دریاچه شورابیل دسترسی به شهربازی و باغ بهشت را میسر می کند و بزرگراه میلاد به بخش زیپ لاین این مجموعه نزدیک تر است.

  • آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

جاهای دیدنی استان اردبیل و شهر اردبیل بسیار زیاد است. در این بین دریاچه شورابیل نگین مهم گردشگری در این استان شناخته می شوند. پیشنهاد ما در ساعد نیوز این است که تردید را کنار بگذارید و برای بهار و تابستان پیش رویتان، برنامه سفر به تالاب شورابیل را بچینید. شک نکنید که به شما حسابی خوش خواهد گذشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان