داشتن شخصیت با وقار و سنگین با رعایت این نکات

  یکشنبه، 28 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
داشتن شخصیت با وقار و سنگین با رعایت این نکات
احتمالا افرادی را در اطراف خود می شناسید که اگرچه ظاهر زیبایی ندارند، اما اخلاق و رفتارشان باعث می شود تا ساعت ها کنار آنها نشسته و شروع به صحبت کنید. در ادامه راهنمایی هایی در خصوص نحوه با وقار بودن ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

چگونه باوقار رفتار کنیم و باوقار بودن را در خود نهادینه کنیم؟ با وقار بودن به معنای نوعی رفتار و طرز معاشرت ظریف و ملیح است که احترام و حس تحسین اطرافیان را بر می انگیزد. این صفت بیشتر به خانم ها و دختران اتلاق می شود و می توان گفت با وقار بودن بیشتر یک ویژگی زنانه است تا مردانه. با وقار بودن ارتباطی با میزان ثروت یا زیبایی و جذابیت ظاهری افراد ندارد و نوعی طرز رفتار آموختنی است اگرچه بسیاری از افراد این طرز رفتار و سنگینی و متانت را به صورت ذاتی در شخصیت خود دارند و برخی دیگر باید برای کسب آن کمی مطالعه و تمرین کنند.

باوقار بودن چیست؟

شاید تصور کنید وقار و متانت یک فرد تنها به جذابیت ظاهری، زیبایی چهره و پوشش یا میزان دارایی و ثروت او بستگی دارد. در واقع ممکن است جامعه و رسانه این طور به شما القا کرده باشد که تحت باورهای نادرست متانت و سنگینی رفتار را با زیبایی چهره، جذابیت یا ثروت زیاد اشتباه گرفته باشید. واقعیت این است که سنگینی و متانت یک فرد هیچ ارتباطی به میزان ثروت و دارایی یا زیبایی چهره و لباس او ندارد. بلکه متانت و وقار مهارتی آموختنی است و یک سری رفتارهای مثبت در برقراری ارتباط و رعایت اداب معاشرت در زندگی را در برمی گیرد که هر کسی می تواند با یادگیری و تمرین این مهارت ها را در خود نهادینه کند.
باوقار بودن تنها مختص بانوان زیبا و جذاب نیست بلکه هر فردی می تواند با اصلاح و بهبود طرز فکر و رفتار خود به این ویژگی دست یابد و اثرات مثبتی را در ارتباطات خود با افراد ایجاد کند. همواره به خاطر داشته باشید لباس ها، زیبایی چهره و اندام یا جایگاه اجتماعی بالا و ثروت زن باوقار و جذاب نیست که او را خاص و متمایز می کند بلکه حضور او در اجتماع و شیوه ی رفتار او به گونه ای است که احترام و تحسین همگان را بر می انگیزاند و باعث می شود توجه افراد به او جلب شود و او خاص جلوه کند.

خانم با وقار

چگونه باوقار رفتار کنیم؟

افراد متین و با وقار یک سری اصول فکری و ویژگی های رفتاری مشخص دارند که در تمامی این افراد مشترک است. برخی از مشخصه های رفتاری مهم افراد با وقار به شرح زیر است:

1. قبل از شروع به صحبت کردن فکر کنیم

قبل از اینکه شروع به صحبت کنید، برای مدت کوتاهی به حرف هایی که می خواهید بزنید، فکر کنید. باید از گاف زدن، بیهوده گویی و با عجله صحبت کردن اجتناب کنید. اگر حتی قبل از شروع به جواب دادن به یک سوال به مدت کوتاهی فکر کنید، جواب های بهتر و منطقی تری به ذهن تان می رسد. هیچ ایرادی ندارد که لحظه ای درنگ کرده و فکر کنید، زیرا با این کار جواب های منطقی تری می دهید. اکثر افرادی که بلافاصله و بدون فکر شروع به صحبت کردن می کنند، پس از بیان حرف ها از گفته های خود پشیمان می شوند. فکر کردن آسان است و کافی است تا این مهارت را تمرین کنیم.

2. کمتر صحبت کنیم

البته کمتر صحبت کردن به این معنا نیست که به دیگران توجه نکرده و حواسمان جای دیگری باشد، بلکه باید شنونده های خوبی باشیم و در صورت لزوم شروع به صحبت مناسب کنیم. متاسفانه برخی از افراد کمتر صحبت کردن را با سکوت و کم گویی اشتباه می گیرند که باعث منزوی و تنها شدن شان در جامعه می شود.

3. با صدای بلند نخندید

خنده های بلند و قهقهه زدن می تواند در یک جمع شخصیت انسان را زیر سوال ببرد. با صدای بلند لبخند زدن باعث جلب توجه دیگران می شود و با توجه به اینکه علت لبخندتان را نمی دانند، ممکن است باعث سوء برداشت شود.

جمع همکاران

4. کمی لبخند بزنید

کمی لبخند زدن می تواند شما را جذاب کند. همه انسان ها جذب یک لبخند زیبا می شوند و لبخند زدن می تواند دلیلی برای نزد شما آمدن و شروع صحبت و گفت و گو با شما باشد. به علاوه، لبخند زدن می تواند باعث زیبایی چهره تان شود.

5. خود واقعی تان باشید

در مورد خودتان دروغ نگویید و سعی نکنید تظاهر به بودن شخصی کنید که خود واقعی تان نیست. سعی کنید تا آنگونه که هستید، رفتار کرده و سعی نکنید تا به زور خود را در دل دیگران جای کنید. به خاطر داشته باشید که صداقت و لاف نزدن به خودی خود می تواند نظر دیگران را جلب کند.

6. شوخ طبع باشید اما زیاده روی نکنید

کمی شوخی کردن می تواند جو سنگین و پر استرس موجود در برخی از مهمانی ها و دورهمی را از بین برده و باعث ایجاد محیطی گرم و صمیمی شود. شوخی های ساده و مودبانه همراه با کمی لبخند می تواند فوق العاده باشد. اما لازم است تا به خاطر داشته باشید که بیش از حد شوخی نکنید، زیرا جذابیت آن از بین رفته و به تدریج حرمت ها را شکسته و موجب بی احترامی می شود.

7. به وضع ظاهری خود رسیدگی کنید

نیازی نیست تا آرایش زیاد داشته و یا لباس های خیلی گران قیمت به تن کنید. وقتی می گوییم به ظاهر خود رسیدگی کنید، منظورمان این است که ظاهرتان خسته و شلخته و با لباس های چروک یا نامناسب نباشد. آراستی و مرتب بودن می تواند تاثیر بسزایی در جذب افراد داشته باشد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که در هر جمعی لباس های مناسب همان جمع به تن کنید که باعث سنگینی و وقارتان خواهد شد. به علاوه مسواک زده تا دهان تان بوی خوبی بدهد و از عطر استفاده کنید که خوش بویی نیز در جذب افراد بسیار موثر است.

8. در کارهای دیگران دخالت نکنید

وقتی در جمعی هستید و چند نفر در مورد مساله ای صحبت می کردند و شما در آن لحظه حضور نداشته اید، با برگشتن خود از آنها در خصوص صحبت هایشان نپرسید. این مساله می تواند باعث آزردگی و ناراحتی دیگران شود. با این کار افراد احساس می کنند که در کارهایشان فضولی می کنید. همچنین در خصوص دیگران غیبت نکرده و در مورد کارهایشان نظر ندهید. این مسائل باعث می شود تا دیگران از رفتارتان آزرده شده و از صحبت با شما دوری کنند.

9. فرد محترمی باشید

هم احترام خود و هم احترام دیگران را حفظ کنید. کاری نکنید که باعث آزردگی دیگران شود. به یاد داشته باشید که حفظ احترام کاملا متقابل است و اگر به دیگران احترام بگذارید، احترام از آنها دریافت خواهید کرد. همچنین شخص مودب و متین همیشه جذاب تر از یک شخص بی ادب است. تمسخر، غیبت، بدگویی و بی احترامی می توانند باعث آزردگی اشخاص شوند.

10. پشت سر دیگران حرف های خوبی بزنید

به جای اینکه در خصوص خنگی، جلفی و آزاردهنده بودن شخصی صحبت کنید، سعی کنید در غیاب شخصی از خوبی ها و ویژگی های مثبت او صحبت کنید. به این طریق افرادی که حرف های شما را می شنوند، خوشحال شده و این گونه تصور خواهند کرد که در غیاب آنها نیز از خوبی ها و ویژگی های مثبت شان تعریف و تمجید خواهید کرد. در صورتی که در غیاب دیگران از آنها تعریف و تمجید کنید، شخصی مثبت و با وقار به نظر می رسید که همیشه به دنبال خوبی ها است.

11. صدای تان نباید بلندترین صدای موجود در جمع باشد

آیا تا به حل پیش آمده تا وارد خانه ای شوید و شخصی به شما بگوید که وقتی در حال جست و جو آدرس بودم، با شنیدن صدای قهقهه ها و حرف های فلان شخص متوجه شدم که آدرس را درست آمده ام؟ این وضعیت می تواند ناراحت کننده باشد. کافی است تا صدای شما به حدی باشد که دیگران به شکل واضح بتوانند صدایتان را بشنوند. نیازی نیست تا فریاد بزنید و تصور کنید که با بلند حرف زدن، دیگران حرف های شما را بهتر گوش داده و یا حرف هایتان را این گونه ثابت می کنید. گوش دادن به حرف های دیگران با صدای بلند می تواند آزادهنده باشد و نمی تواند سنگینی و وقار شخص را حفظ کند.

12. در حضور دیگران آروغ نزنید

آروغ زدن در جمع یک راه خنده دار و جالب برای سرگرم کردن دیگران نیست، بلکه باعث رنجش و آزرده خاطری دیگران می شود. اگر به شکل غیر ارادی و تصادفی آروغ زدید، مشکلی نیست اما آروغ زدن برای خنده و شوخی اصلا صورت خوشی نداشته و دیگران را ناراحت کرده و از جذابیت تان می کاهد.

13. در خصوص درآمد و یا چیزهایی که خریداری کرده اید، صحبت نکنید

صحبت در مورد درآمد و سرمایه هایتان و اینکه اتومبیل و یا گوشواره تان چقدر می ارزد، اصلا با کلاس نیست و می تواند شما را در مهمانی بد جلوه دهد. همچنین هرگز در جمع ها سوالاتی مانند میزان درآمد افراد نپرسید، زیرا می تواند باعث رنجش آنها شده و آنها را در وضع سختی قرار دهد.

14. برای چک کردن گوشی همراه تان یک آداب مناسب داشته باشید

اگر در جمعی نشسته باشید و دائما در حال چک کردن گوشی خود باشید و یا کلا سرتان در گوشی باشد، به دیگران بی احترامی کرده اید و آنها ممکن است تصور کنند که شما علاقه ای به معاشرت با آنها نداشته و یا حوصله شان را سر می برید. کافی است تا نهایت هر یک ساعت یک بار گوشی تان را چک کرده و در صورت وجود تماس ضروری، تلفن خود را جواب دهید.

15. مطلع و آگاه باشید

اگر قرار است تا در جمعی حضور داشته باشید که افراد تحصیل کرده رشته خاصی هستند، بهتر است تا قبل از حضور در آن جمع در خصوص رشته تحصیلی شان کمی اطلاعات کسب کرده تا در صورت شروع صحبت در خصوص رشته تحصیلی شان، شرمنده و خجالت زده نشوید. همچنین بهتر است در مورد مسائل علمی و سیاسی و مذهبی اطلاعات داشته باشید تا شخصی بی اطلاع و بدون آگاهی به نظر نرسید. لازم به ذکر است که اگر اطلاعات زیادی نداشته باشید، در جمعی که دیگران صحبت می کنند، باید ساکت شده و فقط شنونده می شوید که مناسب نیست.

16. آداب معاشرت را رعایت کنید

تا حد امکان از عباراتی مانند «بله خانم» و «بله آقا» و «متشکرم» استفاده کنید. اگر عطسه تان گرفت، دستمال را جلوی بینی خود بگیرید. انگشت خود را در دهان یا بینی خود نکنید. در میان جمع خود را نخارانید. غذاها را با دست از لای دندان های خود بیرون نیاورید. این کارها را می توانید در جای خلوت انجام دهید و بهتر است که در جمع از انجام این کارها اجتناب کنید.

دیدار دو زن

در اکثر مواقع افراد نمی دانند که جمع تمامی این خصلت ها از او فردی با وقار و متین ساخته است و تصور می کنند جذابیت او به دلیل زیبایی یا جایگاه خاص اجتماعی اوست. همان طور که گفته شد جذابیت و وقار نیازمند دارا بودن برخی ویژگی های رفتاری و فکری است و در صورتی که شما نیز بتوانید این خصایص اخلاقی را در خود ایجاد کنید صفت با وقار و متین بودن به شما نیز تعلق خواهد گرفت. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (10 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌