دستور پخت شنگ پلوی لذیذ

  شنبه، 08 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دستور پخت شنگ پلوی لذیذ
شنگ معمولاً به عنوان علف هرز در سراسر یک باغ ظاهر می شود. شنگ از اروپاست و در سراسر آمریکای شمالی گسترش یافته است. احتمالاً به عنوان غذا آورده شده است. شاخه های جوان، جوانه های گل و ساقه های گل نه تنها خوراکی بلکه خوشمزه هستند. این گیاه بسیار شبیه تره است.

طرز تهیه شنگ پلو موضوع مورد بحث ماست. تره های کوهی که این روزها در بازار تجریش و بازار بهجت آباد فروخته می شوند، گیاه شنگ هستند که از نظر ظاهری، فرمی شبیه تره دارند ولی طعم شان ترش مزه است و از تندی تره در آن خبری نیست.در طب سنتی می گویند شنگ گیاهی سرد و خشک است و خونریزی را بند می آورد و در درمان اسهال خونی و اسهال صفراوی موثر است. آن را برای قوت دادن معده موثر می دانند و می گویند ضماد شنگ مقوی اعضای ضعیف و دهانه معده و کبد است.ریشه شنگ خاصیت سم زدایی دارد بنابراین اگر مسموم شدید از ریشه شنگ بخورید. ریشه ای که البته کمی تلخ و به شدت اشتهاآور است. شنگ همچنین برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام آن زگیل را از بین می‏ برد.

مواد لازم برای شنگ پلو

  • برنج؛ 3 پیمانه
  • پیاز؛ یک عدد
  • گوشت قیمه ای؛ نیم کیلوگرم
  • شنگ؛ نیم کیلوگرم
  • پودر زعفران؛ نوک قاشق چای خوری
  • زردچوبه؛ یک قاشق چای خوری
  • نمک؛ به مقدار لازم
  • روغن؛ به مقدار لازم برای سرخ کردن

دستور پخت شنگ پلو غذای فصل بهار

ابتدا برنج را شسته و به همراه مقداری نمک در کاسه ای حاوی آب به مدت چند ساعت خیس کنید. در این فاصله، شنگ ها را پاک کرده و پس از شستن به صورت ریز خرد کنید؛ سپس در سبدی بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شود. شنگ را باید مانند تره پاک کنید؛ یعنی تنها کافی است کمی از سر و ته آن را کوتاه کنید.

گوشت را هم پاک کرده و به صورت قیمه ای خرد کنید. سپس تکه های گوشت را در سبدی بریزید و زیر شیر آب سرد بشویید. حالا مدتی صبر کنید تا آب اضافی آن نیز خارج شود. پیاز را نیز پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید.

در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، پیاز را اضافه کرده و تفت دهید تا کمی تغییررنگ پیدا کند. سپس زردچوبه را ریخته و 3دقیقه دیگر سرخ کردن را ادامه دهید تا طعم خاص آن از بین برود. پس از آن، نوبت اضافه کردن زعفران است. برای این منظور، ابتدا پودر زعفران را داخل کمی آب جوش حل کرده و سپس به مخلوط پیازداغ اضافه کنید.

مرحله بعدی اضافه کردن گوشت است. تکه های گوشت را به اندازه ای همراه با پیازداغ تفت دهید که تغییررنگ پیدا کنند. پس از آن، یک لیوان آب جوشیده را در تابه ریخته و در آن را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد. پس از پختن گوشت، آن را کنار بگذارید.

قابلمه ای آماده کرده و تا نیمه از آب پر کنید، سپس روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از آن، برنج را به همراه شنگ خردشده اضافه کرده و صبر کنید تا برنج در آب جوشیده و آماده آبکش کردن شود. باتوجه به اینکه سبزی شنگ بافت ضخیمی دارد، باید آن را همزمان با برنج در آب درحال جوش بریزید تا با نیم پز شدن برنج، شنگ هم بپزد.

وقتی برنج و شنگ به مقدار لازم جوشید، آن را در سبدی آبکش کنید. سپس داخل قابلمه کمی روغن بریزید و چند تکه نان یا چند برش سیب زمینی ته قابلمه بچینید.شما می توانید برای ته دیگ این غذا از چند برگ کاهو استفاده کنید. ته دیگ کاهو بسیار ترد و لذیذ خواهد شد.

حالا برنج مخلوط را روی ته دیگ بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه، مقداری کره آب شده یا روغن را به همراه کمی آب روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد. در پایان، مخلوط گوشت را گرم کنید، سپس برنج را در ظرف موردنظر بکشید و مخلوط گوشت را روی آن بریزید.

نکته

این برنج مخلوط را به صورت کته نیز می توانید درست کنید؛ به این صورت که مخلوط برنج و سبزی را به همراه روغن در قابلمه ای حاوی 4 پیمانه آب بریزید و پس از اینکه آب آن تمام شد، مانند کته دم کنید.

مواد لازم شَنگ پلو با ته دیگ کاهو

  • برنج:3 پیمانه (500 گرم)
  • پیاز (خردشده):1 عدد (150 گرم)
  • روغن مایع (مخصوص سرخ­ کردن):به مقدار لازم
  • مغز ران گوسفند یا گوساله (خردشده): 400 گرم
  • زردچوبه (پودرشده):1 قاشق چای خوری
  • نمک:به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودرشده):به مقدار لازم
  • شنگ (پاک­ و خردشده):250 گرم
  • کاهو:چند برگ
  • کره:نصف پیمانه (70 گرم)
  • زعفران (ساییده و حل شده در آب):2 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه شَنگ پلو با ته دیگ کاهو

ابتدا برنج را از چند ساعت قبل ، با مقداری آب و نمک خیس کنید . قابلمه ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود.سپس پیاز را داخل روغن تفت دهید تا سبک شود.گوشت را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید و با حرارت بالا گوشت را تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.در حین تفت دادن زردچوبه و فلفل را هم به گوشت اضافه کنید و بعد 5 پیمانه آب داخل قابلمه بریزید تا با حرارت بالا به جوش بیاید.سپس در ظرف را ببندید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.بعد از اینکه گوشت پخت مقداری نمک را به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا آب گوشت کاملا بخار شود .

بعد گوشت پخته شده را در روغن سرخ کنید.برنج خیس داده شده را از آب و نمک خارج کنید و در قابلمه آب جوش بریزید تا به مدت 10 تا 15 دقیقه نیم پز شود.در 3 دقیقه آخر جوشیدن برنج ، شنگ را به آن اضافه کنید و به همراه برنج در آبکش بریزید.در قابلمه ای که میخواهید در آن برنج را دم کنید مقداری روغن بریزید تا داغ شود.بعد دو لایه برگ کاهو درشت و سبز رنگ را کف قابلمه بچینید و مخلوط برنج و شنگ را روی آن بریزید . در قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار برنج بلند شود.

زمانی که بخار برنج در آمد، کره را با چند قاشق روغن پخت و پز روی حرارت داغ کنید و روی برنج بریزید و مقداری زعفران هم در گوشه ای از برنج بریزید و در قابلمه را ببندید تا با حرارت کم برنج دم بکشد.بعد از دم کشیدن برنج ،برنج زعفرانی شده را جدا کنید و پلو را به همراه گوشت پخته شده در دیس مورد نظرتان بریزید و با پلو زعفرانی روی برنج را تزیین کنید.

نکته
از ته­ دیگ کاهو می توانید در تهیه این غذا استفاده کنید، بدین ترتیب که در قابلمه ای حاوی روغن داغ، برگ های درشت و سبزرنگ کاهو را پس از شستن و خشک­ کردن، به صورت دو یا سه لایه، کفِ قابلمه روی هم چیده و برنج آبکش شده را روی آن بریزید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (464 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (185 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (114 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (82 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو