دیسک و مشکلات ستون فقرات در سگ ها

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دیسک و مشکلات ستون فقرات در سگ ها
بیماری دیسک بین مهره‌ای در گربه ها نادر است. اما در سگ ها در هر دو جنس نر و ماده و در هفتاد درصد موارد در سنین ۳ الی ۷ سالگی رخ می‌دهد. نژادهای مستعد به این بیماری شامل نژادهای داشهوند، پیکینیز، بیگل، مینیاتور پودل، توی پودل، کاکر اسپانیل، شیتزو هستند.

احتمال بالایی وجود دارد که هر سگی در طول زندگی اش حداقل یک یا دو بار آسیب ببیند. سگ ها حیوانات ماجراجو و شجاعی هستند و متاسفانه ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد که موجب آسیب رسیدن به سگ شما شود، بنابراین باید برای چنین اتفاقاتی آمادگی داشته باشید.

آسیب دیدن سگ، صرف نظر از اینکه آسیب جدی یا سطحی باشد، می تواند بسیار دلهره آور باشد. بنابر این باید به آن توجه شود و هر چه زودتر حیوان توسط دامپزشک معاینه شود.

بیماری بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، متداول ترین عارضه عصبی در سگهاست و در ۷۰٪ مواقع در فواصل بین مهره ای مابین مهره یازدهم سینه ای تا مهره دوم کمری حیوان رخ می دهد. در این بیماری دیسک بین مهره ای سگ به دلیل نامعلومی دچار تغییر ساختار شده، از محل طبیعی خود که در مفاصل بین مهره ایست بیرون زده به ساختارهای عصبی مجاور فشار وارد می کند.

سگ هنگام معاینه دامپزشک ممکن است سرپا و یا زمین گیر باشد. دامپزشک جراح علاوه بر معاینه کامل، اغلب از ابزارهای پاراکلینیکی مانند رادیوگرافی، میلوگرافی، سی تی اسکن و یا ام آر آی بهره می گیرد. استفاده از چنین روش هایی در دامپزشکی الزاماً باید تحت بیهوشی عمومی باشد.

تصویر
بیرون زدگی دیسک بین مهره ای در سگ ها
پس از تشخیص دقیق، بسته به شدت عارضه، بنا به تشخیص متخصص جراحی دامپزشکی، ممکن است درمان دارویی و محافظه کارانه و یا درمان جراحی توصیه شود. در مورد سگهایی که سرپا هستند، غالباً محدودیت حرکتی در منزل به مدت ۳ الی ۴ هفته و سپس بازگشت تدریجی به فعالیت طبیعی توصیه می شود. در اینجا محدودیت حرکتی به معنای پرهیز از پریدن سگ بر روی مبلمان منزل، بالا و پایین رفتن از پله ها و فعالیت شدید بدنی است که مسلماً این امر در صورتی امکان پذیر است که در مواقع غیبت صاحب سگ در منزل، در اتاقی کوچک بدون وسایل محدود باشد. اما در مورد سگهایی که زمین گیر هستند مهمترین مسأله در دسترس بودن آب و غذا برای حیوان است. وجود بستری خشک و نرم جهت پیشگیری از ایجاد زخم های بستر و مشکلات ثانویه ضروری است. در صورتی که شدت درد و ناراحتی سبب بی اشتهایی حیوان شده باشد، لازم است سرم های وریدی استفاده شود.
اگر مشکل عصبی باعث اختلال عملکردی مثانه شود، حیوان به طور عادی ادرار نمی کند، لازم است روزانه ۳ الی ۴ بار با تحریک دست از روی شکم و یا سوند گذاری، مثانه تخلیه شود. به دلیل مشکلات عصب رسانی به احشاء و نیز کم حرکتی احتمال بروز یبوست وجود دارد که در چنین شرایطی تغذیه مناسب با فیبر بالا و در صورت لزوم بهره گیری از تنقیه(روشی برای درمان یبوست) می تواند مانع بروز انباشتگی در شکم شود. برای این سگها، انجام فیزیوتراپی به منظور پیشگیری از تحلیل عضلات و خشکی مفاصل توصیه می شود.
تصویر
بیرون زدگی دیسک بین مهره ای در سگ ها

بیماری دیسک در نژادهای کوچک

بیماری دیسک در Dachshunds ، Chihuahuas ، Beagles و دیگر گونه های کوچک می تواند منجر به پارگی حاد شود و مواد دیسک را با سرعت بالا به کانال نخاعی انتقال می دهد. در موارد دیگر، ماده می تواند به کانال نفوذ کند، و یا تنها باعث درد و یا ضعف به تدریج مترقی و در نهایت فلج شود. بسته به محل فتق دیسک، بیمار ممکن است از "کمر درد" (فلج اندام تحتانی) یا "از گردن پایین" (قادر به استفاده از هیچ یک از اندامها) فلج شود.

تشخیص بیرون زدگی دیسک بین مهره ای در سگ ها

دامپزشک با انجام معاینات کامل از جمله معاینه عصبی ،گرفتن شرح حال و تاریخچه حیوان میتواند به وجود این مشکل مشکوک شود. علائم بیماری عموما نشان دهنده وجود مشکل در نخاع است اما به محل دقیق یا به علت به وجود اورنده ان اشاره نمی کنند. عکسبرداری با اشعه ایکس معمولاً می تواند تا حدودی به تشخیص کمک کند. اما برای تشخیص دقیق تر از میلوگرافی استفاده می شود. تصویر برداری های پیشرفته از جمله ام آر ای و سی تی اسکن جز روش های تشخیصی بسیار با ارزش محسوب میشوند که می توان از انها برای پی بردن به وجود مشکل در نخاع و یا ستون مهره ها استفاده کرد .این روش ها هزینه بر هستند و تنها در مواردی که جراحی مد نظر قرار دارد از انها استفاده شود.

درمان بیرون زدگی دیسک بین مهره ای در سگ ها

روش درمان بر اساس شدت ضایعه و نشانی های بالینی به وجود امده انتخاب میشود. در موارد حاد برای برطرف کردن فشار حاصل از فتق دیسک از روی نخاع احتیاج به عمل جراحی است. گاهی اوقات بنابر نظر دامپزشک و علائم بیماری ،می توان بدون انجام جراحی حیوان را تحت معالجه محافظه کارانه قرار داد. معمولاً این تصمیم وقتی گرفته میشود که درد در ناحیه پشت برای اولین بار ایجاد شده و مشکلی در راه رفتن حیوان وجود ندارد. در این موارد لازم است که حیوان را در یک محل برای مدت2-6 هفته کاملاً محدود کرد تا حیوان نتواند فعالیت اضافی داشته باشد. در این مدت تنها فعالیت حیوان میبایست به راه رفتن کوتاه برای دفع ادرار یا مدفوع خلاصه شود. با این وجود محدود نمودن سختگیرانه باعث بهبود فتق و فشردگی نخاع نمی شود بلکه تنها باعث کاهش التهاب اطراف نخاعی و درد گشته تا به دیسک صدمه دیده فرصت التیام و بازسازی دهد. داروهای ضد درد و ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر ملوکسیکام به همراه شل کنندهای عضلات مثل متاکاربامول در کنترل علائم بیماری میتوانند مفید باشند.

نکات مهم

  • حیوانات چاق لازم است رژیم غذایی داده شوند تا از فشار بیش از حد به ستون مهره ها جلوگیری شود.
  • به هیچ عنوان نباید حیوانات مبتلا به این بیماری را تشویق به انجام فعالیت های سنگین و بازی های پر تحرک و استرس قرار کرد.
  • در مواردی که این بیماری باعث فلجی ناقص یا کامل شده است میبایست از فیزیوتراپی، ماساژدرمانی ،اب درمانی و غیره به همراه دیگر درمان های حمایتی بهره جست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (442 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس