تا که جاویدان زبان جاودان پارسی‌ست  

  جمعه، 26 شهریور 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
دکتر علی محمد محمودی : تا که جاویدان زبان جاودان پارسی‌ست  
ایران سرزمین شعر و شاعری است. شاعران ایرانی از هر قوم و تباری به تأسی از نام بزرگ ایران بر غنای ادبیات و شعر این سرزمین افزوده اند. از همین روست که روز 27 شهریور سالروز درگذشت شهریار تبریزی شاعر ترک زبان ایرانی روز شعر و ادب پارسی نام گرفته است. دکتر علی محمد محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه کازرون درباره اهمیت این روز می گوید.

به اشک من گل و گلزار شعر فارسیْ خندان
منِ شوریده بخت از چشمِ گریان ابرِ نیسانم
فلک گو با من این نامردمی بس کن
که من سلطان عشق و شهریار شعر ایرانم (شهريار)

جان و دل ما ايرانيان با شعر و ادب عجين و آمُخته شده است. سخن داني، شعردوستي و شاعرانگي ايرانيان از روزگاران كهن تاكنون زبانزد همۀ جهان است. عامل وحدت ايران در بيشتر برهه هاي حساس تاريخي و آشوب هاي به وجودآمده در اعصار، مزيّت يكپارچگي مردم در به كاربستن زبان فارسي در شش گوشۀ ايران بوده است. روز 27شهريور، روز ملی شعر و ادب فارسي در تقويم رسمی ماست و روز بزرگداشت مقام شاعر معاصر، شهريار تبريزي. اين نكته آشكاراست كه براي مردماني با چنين پيشينۀ فرهنگی و ادبی، تقويم هجري شمسي بايد جايگاه تجليل از خيل شاعران و نويسندگان باشد. روز شعر و ادب فارسي، روز تجليل تمام شاعران اين مرزوبوم است؛ روز بزرگداشت خيام، فردوسي، سعدي، حافظ، مولوي، نظامي، عطار، شيخ بهايي، صائب، نيمايوشيج، سهراب سپهري، اخوان ثالث، فروغ و ده ها شاعر شاخص كهن و معاصر ديگر هم هست؛ نامگذاري اين روز با ياد و بزرگداشت استاد شهريار خالي از لطف و دليل نبوده است. البته شايسته است در تقويم رسمي نام شاعران و نويسندگان بزرگ قديم و معاصر ديگر نيز گنجانده شود؛ اینکه چرا نام شاعرانی چون سنایی، جامی و سایر حکیمان صاحب قلم در تقویم رسمی خالی است. ناگفته نماند در سال 1400، وزارت فرهنگ و ارشاد با ثبت روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی (1 آبان) و روز رودکی سمرقندی (4 دی) موافقت کرده و این امیدبخش ثبت روزهای دیگر به نام صاحبان قلم در آینده نزدیک خواهد بود.

تصویر

شاعران به مردم ميهن خويشْ شعر و شعور و حيات مي بخشند و مردم نيز وامدار و دوستدار اين تحفه هاي آسماني و زميني هستند. شايسته است همچون گذشته، پيوند و اُنس مردم با زبان و ادبيات فارسي بيشتر و بيشتر شود. در شعر و داستان فارسي مي توان تمام جلوه هاي زندگي، تفكر و تأمل، شور و نشاط، شادي و غم و اندوه مردم را ديد و خواند و به تماشا و تفكر در آن نشست. تفكر و احساسي كه در اشعاري چون غزليات شمس، غزل سعدي، غزل حافظ و مثنوي مولوي و رباعي خيام هست، به مخاطبِ آشنا، زندگي و فكر و فلسفۀ حيات مي بخشد.
شهريار تبریزی كه با «حيدربابايه سلام» به زبان تركي، غم انگيزترين و پرعاطفه ترين شعر تركي را سروده، غزليات فارسي او نيز سرشار از عاطفه و شور و جلوه هاي حيات عاطفي و احساسي انسان معاصر است. شاعرانگي شهريار از چندين غزل ناب و صمیمی و عاشقانۀ نوِ او نمايان است. شعر ستايشي شهريار نيز قرين زباني سخته و محتوايي عاطفي است؛ شعر پرشور و عاشقانۀ «علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را/ که به ماسوا فکندی همه سایه هما را» نشان از معرفت، تعهد و ارادت شهریار می دهد. در شعر او نشانه های تفکر توحیدی نمایان است:


«دل ذرّات هستی را همه ساز و نوا دیدم

به حمد شاهد توحید هم دستان و هم آوا»

تصویر

سويۀ عاطفي و تا حدودي همسو با مكتب رمانتيك در غزل شهريار سبب شده است چنين اشعاري از او ماندگار شود و در حافظۀ مردم بماند. غزلياتي كه پرده از عشق و دلدادگي شهريار برمی دارد:


آمدی، جانم بـه قربانت ولی حالا چرا

بی وفا بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا
نوشدارویی و بعد از مرگ سهـراب آمدی

سنگدل این زودتر می خواستی، حالا چرا...


شهریار با شاعران روزگار خویش انس و الفتی ناگسستنی داشت و شاعرانه می زیست و عرفانی عاشقانه ناب و نو وجودش را غرق ساخته بود. هم برای آذربایجان و مردم این خطۀ ایران حمیّت نشان می دهد و هم براي ايران و شاعران و اقشار مختلف گوشه و كنار دل مي سوزاند. شعر او در وصف شهرش چنين است:


اختلاف لهجه مليّت نسازد بهر كس

ملتي با يك زبان كمتر به ياد آزد زمان
گر بدين منطق تورا گفتند ايراني نه اي

صبح را خواندند شام و آسمان را ريِسمان
هر زياني كو قضا باشد به ايران عزيز

چون تو ايران را سري بيشت رسد سهم زيان ....

تصویر

اشعار وطني، اجتماعي و مردمي شهريار خبر از اين مي دهد كه شهريار براي آرمان هاي مردم خويش دغدغه مند بوده است. مراودۀ او با شاعراني چون ملك الشعراي بهار، نيمايوشيج، هوشنگ ابتهاج، توللی، بهبهانی و هنرمنداني چون اقبال، صبا و شهناز در غزل او تأثير گذاشته است؛ آنچنانكه ميان شهريار و ابتهاج و صبا دوستيِ ناب و منحصربه فردي برقرار شد كه يادآور عشق ميان شمس و مولانا بوده است:
شعر ابتهاج:

با من بی کس تنهاشده، یارا تو بمان

همه رفتند از این خانه، خدا را تو بمان
من بی برگ خزان دیده دگر رفتنی ام

تو همه بار و بری، تازه بهارا تو بمان


جواب شهریار :


سایه جان رفتنى استیم بمانیم كه چه؟

زنده باشیم و همه روضه بخوانیم كه چه؟
درسِ این زندگى از بهر ندانستن ماست

این همه درس بخوانیم و ندانیم كه چه؟

تصویر

غزل شهریار چندصدایی است و هرچند زبانی کلاسیک و وام گرفته از شعر کهن دارد، دارای عاطفه ای تازه و متفاوت است. مضامین غزل و قصاید این شاعر شامل اجتماعیات، اخوانیه، عاشقانه ها، توصیف، شکواییه و ... با زبانی غالباً اندوهناک و غمگنانه همراه است. رنگ شادی و امید در برخی غزلیات این شاعر نیز دیده می شود. تعداد اشعار اين شاعر بسيار درخور توجه و نسبتاً زياد است. اين حجم اشعار در شعر معاصر پس از نيما كمتر ديده مي شود. اين مهم ناشي از علاقۀ شهريار به شعر و زبان فارسي است. اشعار شعريار در قالب شعر نيمايي نيز روح و طراوتي تازه دارد. شهريار بر ديوان خويش مقدمه اي نوشته كه برخي سخنان و نظرات او تأمل برانگيز است.
«به شعراي جوان توصيه مي كنم عوض اينكه اينهمه متوجه مكتب هاي ادبي دنيا بشوند، شاهكارهاي ادبي دنيا را بخوانند و شعر خودشان را بگويند و خاطرجمع باشند ذوق و قريحۀ خداداد شاعر قوّۀ خلاقه اي است كه مي داند شاهد شعر را چه جور خلق کند و چه لباسی به تنش بکند و فرم و رنگ لباسش هم چه باشد».
«شعر شاعر نمونه و مظهری است از کیهان اعظم، خداوند در خود موج می زند و جهان عقل را به وجود می آورد، از جهان عقل جهان روح و از جهان روح جهان ماده زاییده می شود. انسان اگر در خود شروع به مطالعه کند به خدا می رسد».

تصویر

روز ملی شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت مقام شهریار تبریزی، باید دست مایه ای برای پیمان دوباره و میثاقی وثیق میان مردم ایران زمین و شعر و زبان فارسی باشد. عصری که دگرگونی های روزافزون فناوری، رفته رفته آسیب هایی جدی را به زبان و شکل نوشتاری و گفتاری آن وارد می کند، وظیفۀ ماست که در حفظ و ترویج شعر و زبان فارسی به شکل شایسته گام برداریم. مطالعۀ درزماني تاریخ زبان فارسی و تلاش ایرانیان برای پاسداشت زبان فارسی چنین خبر می دهد که فرهنگ اين مرز و بوم به دليل نعمت زبان پوياي فارسي، در برابر ناملایمات فرهنگی متزلزل و منفعل نبوده و راه توليد و آفرينش ادبي را همواره در انديشه و عمل پيموده و به فراخناي دنياي زبان فارسي افزوده است.
در عصر كنوني براي استمرار و تقويت زبان فارسي و بيشتر و بهتر و ماندگار جلوه دادن آن در ذهن و زبان مردم ايران و فارسي آموزان جهان- كه روز به روز زبان فارسي در دانشگاه ها و ميان مردم جهان هواه خواه دارتر مي شود- شايسته است راهبردها و كنش هاي انديشيد و به كار بست. ازجمله كارهاي مهم اينهاست:
1) دعوت به مطالعۀ همگانی داستان های کوتاه فارسي در دبستان ها و دبیرستان ها؛
2) دعوت به شعرخوانی شاعران در رسانه ها؛
3) نقد شعر و داستان های برجسته و مهم برای مردم؛
4) ؛ بازنویسی متون کهن برای کودکان؛
5) پیونددادن شعر و داستان كودك و نوجوان برای آموزش درست نويسي و زبان فارسی دستورمند؛
6) آموزش ويرايش به شكل فراگير در رسانه ها و نشان دادن غلط هاي نوشتاري موجود در فضاي مجازي؛
7) تشويق دانش آموزان مستع و دانشجويان علاقه مند به داستان نويسي و خلق دنياي ادبي براي مردم؛
8) اجازۀ نشر ندادن به کتاب ها و مقالات و مجلات ویراستاری نشده؛
9) استخدام دبير و كارشناس درست نويسي زبان و ادبيات فارسي در تمام اداره ها و شركت ها.

تصویر

وضعیت نگارش و ویرایش در تألیفات و آثار منتشرشده رضایت بخش نیست؛ در دفتر شاعران غلط های نگارشی و ویرایشی زیادی دیده می شود؛ صفحات شخصی و کانال های هنرمندان، نوشاعران، نویسندگان و مترجمان تازه کار و... به دلیل داشتن مخاطبان و دنبال کنندگان بسیارزیاد نباید حاوی غلط یا بدنویسی و هنجارشکنی در رسم الخط فارسی باشد. همچنين شايسته است صفحه كليد داراي نشانه هاي مختص الفباي فارسي (ء/ أ/ ؤ/ ّ/ گ/ پ/ ژ/ چ/ و ...) را براي همه معرفي كنيم تا در نوشتن پيام و پيامك، خطاهاي نوشتاري ملكۀ ذهن و چشم فرزندان و نوجوانان و دانش آموزان و اوليا و ... نشود. پیشنهاد مي شود صفحه كليدهاي سرتاسر فارسي در گوشي همراه استفاده شود.


آنچه از توفان و از باران نمی یابد گزند

کاخ فردوسی، خدای شاعران پارسی ست
بر سر یاران افغان و بلوچ و آذری

شاخ پربار زبان پرتوان پارسی ست
وحدت کرد و لر و تاجیک در ایران زمین

از زبان مشترک با دودمان پارسی ست
خانۀ ایرانیان پاینده و جاوید باد

تا که جاویدان زبان جاودان پارسی ست


ما نیز به نوبۀ خویش روز 27 شهریور، روز ملی شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شهریار تبریزی را گرامی و پرارج می داریم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (455 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (105 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (24 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..