دکتر کریم مجتهدی معلمی برای تمام فصول

  دوشنبه، 25 دی 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
دکتر کریم مجتهدی معلمی برای تمام فصول
دکتر کریم مجتهدی فیلسوف معاصر ایرانی و استاد تراز اول فلسفه ایران در 93 سالگی چهره در نقاب خاک کشید. یاریبهرهای این استاد بارع به فرهنگ ایران سرمنشأ بسیاری از روندها و جریان های فکری در ایران معاصر بوده است. دکتر صدیقه موسی زاده نعلبند پژوهشگر فلسفه و از شاگردان ایشان در یادداشتی اختصاصی برای ساعدنیوز از این استاد بارع می گوید.

ایمان به کار فلسفی و تلاش برای فربه تر کردن فرهنگ ایران یکی از شاخص ترین ویژگی های دکتر کریم مجتهدی طی 75 سال فعالیت علمی و آکادمیک در ایران بود. او باور داشت که بنیاد هر فرهنگی تفکر در معنای عمیق آن است که فلسفه آن را نمایندگی می کند. به باور دکتر مجتهدی ملتی که فلسفیدن را سبُک می شمارد، فرهنگی سست بنیاد و مستعجل خواهد داشت. تمام جان و زبان او وقف مشق تفکر و آموختن و آموزش فلسفه بود. او خود را یک دانشجو می دانست و بر همین سبیل نیز چه در مقام پژوهش و چه در مقام تدریس سلوک می کرد.

دکتر صدیقه موسی زاده نعلبند

آثار قلمی استاد کریم مجتهدی حاکی از توجه تام و تمام او به ماهیت تاریخی و فرهنگی تفکر فلسفی است. او باور داشت که فلسفیدن بدون توجه به فراداده تاریخی و فرهنگی قوم بی معنا است هرچند توجه ویژه به تعامل فرهنگی و تعمیق فراداده ها از طریق ارزیابی و فهم نقادانه سنت های فکری و فلسفی غیرایرانی و غیراسلامی داشت. تبختر فرهنگی از نظر او، یکی از اصلی ترین عوامل جمود ذهنی و بن بست های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. گشودگی به ساحت تفکر و رواداری در عرصه نقادی تفکر یکی دیگر از ویژگی های این استاد بارع بود.

کانت و مفسرانش

کریم مجتهدی در امتحان آگرگاسیون در فرانسه که یکی از دشوارترین امتحانات علوم انسانی در کل دنیا محسوب می شود با نمرات عالی پذیرفته شد. همان آزمونی که ژان پل سارتر فیلسوف برجسته فرانسوی پس از مردود شدن در بار اول مجبور به شرکت دوباره در آن شد. مجتهدی در فرانسه با فیلسوفان تراز اول زمانه در یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان در پاریس تحصیل کرد. درس خواندن تحت نظر پیاژه و بزرگان فرهنگ فرانسه هیچگاه او را از داشته های فرهنگی و فراداده های فکری فلسفی وطن اش غافل نساخت.

فلسفه آلمان

مجتهدی کانت شناسی متبحر بود. او به صورت تخصصی بر روی فلسفه کانت کار کرد. کتاب های آموزشی درجه یکی را برای دانشجویان فلسفه و متعاطیان فکر فلسفی به یادگار گذاشت. علاقه وافری به فلسفه قرون وسطی داشت و کتاب های مهمی در این حوزه نیز به نگارش درآورد. اما این همه داستان مجتهدی در مسیر تحصیل و پژوهش و تدریس نبود. دکتر مجتهدی در فرانسه بر روی آثار فلسفی باباافضل کاشانی نیز کار کرد و باورمندانه به کاوش در فراداده های تاریخی و فلسفی و فرهنگی ایرانی پرداخت. چاپ انتقادی المشاعر ملاصدرا به اهتمام او نیز یکی دیگر از نشانه های علاقه او به فرهنگ و تمدن ایران است.

حضور دکتر کریم مجتهدی در برنامه شوکران

هرکسی که در کلاس درس او حاضر شده، خاطراتی دل انگیز از دقت و جدیَّت این استاد برجسته فلسفه دارد. وقت شناسی، علاقه به تدریس و تحقیق و نیز تشویق دانشجو به پژوهش از ویژگی های شخصیت آکادمیک دکتر مجتهدی بود. چنان کلاس های درسی اش مشحون از شنوندگان و علاقمندان به فلسفه بود که کسانی که علاقمند به حضور در کلاس های او بودند باید نام شان را در لیست حضور و غیاب ثبت می کردند. انضباط و همت وافر از دیگر ویژگی های برجسته مجتهدی بود.

فلسفه نقادی کانت

دکتر کریم مجتهدی باور داشت که با تفکر و ترویج تفکر می توان راهی به رهایی از تنگناهای اجتماعی و سیاسی در ایران گشود. به باور او، بسیاری از مشکلات و درماندگی های ایران امروز ریشه در به محاق رفتن تفکر در اجتماع دارد. آثار قلمی او روان و بسیار خوش خوان است و طیف وسیعی از مسائل و مطالب فلسفه مدرن و معاصر ایران و جهان را در برمیگیرد. آشنایی با فلسفه غرب و نوع مواجهه او با این فلسفه مثال زدنی است. او همیشه بر فارسی نویسی و اجتناب از استحاله فرهنگی خصوصاً در استفاده جاهلانه و غیرآگاهانه از اصطلاحات فرنگی بدون اکتناه به درون مایه عمیق و تاریخی آن ها تأکید داشت.

دکتر کریم مجتهدی

دکتر کریم مجتهدی در 93 سالگی در بامداد روز دوشنبه 25 دی ماه 1402 دار فانی را وداع گفت ولی این پایان ماجرا نیست. آثار قلمی او و سلوک فکری و فلسفی اش می تواند طلیعه تجدید مطلعی نو در عرصه فرهنگ، تفکر و تأمل در ایران باشد. تواضع و اجتناب از غرور و سطحی بینی مهمترین ویژگی های شخصیتی این استاد بارع و برجسته است که می تواند چراغ راه پژوهشگران و معلمان فلسفه در تربیت نسل آینده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (406 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس