راهپیمایی اربعین و هژمونی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

  یکشنبه، 04 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه : راهپیمایی اربعین و هژمونی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
راهپیمایی اربعین یکی از پدیده های فرهنگی و دینی استثنایی در کل تاریخ بشر است. حضور نزدیک به بیست میلیون زائر در یک راهپیمایی برای بزرگداشت دلیری و شجاعت و آئین و تفکر مردی که نام اش با ظلم ستیزی و عدالت گره خورده است. دکتر قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و استراتژیست فرهنگی در گفتگو با ساعد نیوز این پدیده مهم فرهنگی معاصر را تحلیل می کند.

ساعد نیوز: بعد از سقوط صدام ما شاهد غلیان بی سابقه احساسات شیعیان جهان و ایران و علاقه به زیارت مضجع مبارک ابی عبدالله (سلام الله علیه) و شهدای کربلا بودیم. بعد از مدتی این عواطف جای خودش را به یک جریان فرهنگی و فکری قوی و حیرت انگیز به نام راهپیمایی اربعین داد که در تاریخ جهان بی سابقه است. اهمیت این راهپیمایی برای توسعه هژمونی تشیع و گفتمان سیاسی-اجتماعی شیعی از نظر حضرتعالی چگونه است؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: بسم الله الرحمن الرحیم. راهپیمایی اربعین در عراق رکوردهای بسیاری را شکسته است. رکورد بزرگترین تجمع و راهپیمایی انسانی که با حضور میلیون ها تن از دلباختگان اباعبدالله و تشیع از ایران و کشورهای مختلف جهان برگزار می شود. رکورد قلیان ایمان، محبت و از خودگذشتگی به طوری که تا به حال، چنین صحنه هایی در طول تاریخ بشر مشاهده نشده است. این رکوردشکنی ها توجه بسیاری را به قدرت تشیع جلب کرده است و زمینه علاقه و شیفتگی برای آشنایی با و مطالعه اسلام و تشیع را فراهم کرده است. علاوه بر این، همبستگی بی سابقه ای میان شیعیان عراق و ایران شکل گرفته است که در نوع خودش بی سابقه است. مردم عراق به خاطر سیاست تجاوزگرانه صدام حسین رو در روی ایرانیان قرار گرفتند و بعد از سقوط صدام و علیرغم عدم میل آمریکایی ها، راهپیمایی اربعین این همبستگی را تقویت کرد. اربعین نویدبخش اخراج تمام اشغالگران و تروریست ها و متجاوزان از عراق است و آینده روشنی را برای این کشور ترسیم می کند.

تصویر

ساعد نیوز: یکی از نکات عجیب درباره این راهپیمایی، حضور افراد غیرمسلمان از ادیان مختلف و حتی در مواردی غیرموحدان در آن است. چه عواملی باعث می شود که ما شاهد چنین پدیده ای باشیم؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: این انفجار معنویت در مراسم اربعین، دل هر باورمندی را جذب می کند. از هر دین و از هر مسلکی که باشند این مغناطیس معنوی این افراد را به سمت خودش می کشد. این حرکت، می تواند به گفتگوی ادیان کمک شایان توجهی بکند و حتی می توان انتظار داشت که زمینه همکاری ملت ها و باورمندان به ادیان مختلف در زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را فراهم نماید. این خودش تلنگری است به افراد دیگر و می تواند به جذب بیشتر مردم از کیش و آئین های دیگر به سمت این راهپیمایی معنوی کمک کند.

تصویر

ساعد نیوز: به عنوان کسی که سال ها در مأموریت های دیپلماتیک عالی در اروپا، اقیانوسیه و آمریکا به دنبال اشاعه دین اسلام و فرهنگ تشیع بوده اید، بفرمایید چگونه میتوانیم از این ظرفیت عظیم معنوی و دینی برای گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بهره مند شویم؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: در ماجرای اربعین و محرم، بحث شهادت امام حسین (ع) خودش الهام بخش مبارزات ضداستکباری و باور به این است که بن بستی وجود ندارد. ما باید در کنار این مباحث، نمایشگاه هایی برپا کنیم و فرمایشات امام حسین (ع) و احادیث ائمه اطهار را به صورت هنری به نمایش گذاریم. درست است که عاشورا اوج عزت و زندگی امام حسین (ع) است، ولی حضرت در طول زندگی شان سخنان گوهربار زیادی را بیان کرده اند که خیلی شاید دیگران از آن اطلاعی نداشته باشند. بنابراین، یادآوری این احادیث می تواند به این روند توسعه گفتمان شیعی و عدالت طلبی کمک کند. البته عاشورا و شهادت امام حسین بخش مهمی از زندگی ایشان است. وقتی یزید از حضرت زینب پرسید که در کربلا چه دیدی؟ حضرت فرمودند: ما رأیت الا جمیلا! "جز زیبایی چیزی ندیدیم!"

تصویر

ما باید این زیبایی را به نمایش بگذاریم. پرداختن به مظلومیت و شهادت حضرت و یارانش کافی نیست. ما باید بفهمیم که چه چیزی در اینجا زیبا بوده است و این زیبایی را منعکس کنیم. چه چیزی جان فشانی در راه ارزش های الهی را زیبا می کند؟ چه چیزی باعث می شود که بیت مکرم امام اسارت را قبول کنند؟ این که حضرت امام خمینی (ره) می فرمودند که "این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است!" تعبیر عمیق همین مطلب است. ما باید بدانیم که چه عاملی باعث شده است که مردم ما در مراحل مختلف، جان فشانی بکنند. افرادی مانند شهید سلیمانی و شهید حججی جان عزیزشان را تقدیم دفاع از اسلام و کیان تشیع بکنند. بقول برخی از فلاسفه غربی، شیعه شکست ناپذیر است چون یک طرف، شهادت امام حسین (ع) قرار دارد و در طرف دیگر، انتظار ظهور حجت ابن الحسن (عج).


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (513 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس