دلایل خارش واژن در بارداری و روش های درمان

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل خارش واژن در بارداری و روش های درمان
اگر در بارداری دچار خارش واژن هستید نترسید زیرا این امر می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و مقابله با آن مستلزم آن است که ابتدا علل آن تشخیص داده شود. ما در این مطلب علل خارش واژن در بارداری را بررسی می کنیم.

دوران بارداری که یکی از شیرین ترین تجربه ها در زندگی یک خانم محسوب می شود، می تواند با علائم و تغییراتی که در بدن ایجاد می کند، باعث مشکلات و نگرانی های زیادی نیز شود. می دانیم که در دوران بارداری بدن با تغییرات هورمونی زیادی روبرو می شود. همین تغییرات هورمونی شرایط جسمی خاصی را برای خانم های باردار فراهم می کند. خارش واژن یکی از آن مشکلات بسیار رایج در دوران بارداری محسوب می شود. گاهی این خارش به همراه ترشحات و حساسیت های رحم همراه است که بسیار ناخوشایند هستند. البته این خارش و ترشحات در تمام دوران زندگی یک خانم وجود دارد، اما این مشکل می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که حتما باید بررسی و درمان شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به علت ها و نحوه درمان خارش واژن در دوران بارداری بپردازیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

خارش واژینال چیست؟

خارش واژن در دوران بارداری شرایطی است که پوست داخل و اطراف واژن تحریک شده و خارش دار و ملتهب می شود. در دوران بارداری یک خانم، افزایش ترشحات واژن را تجربه می کند که باعث تحریک قسمت بیرونی آلت تناسلی او خواهد شد. با این حال، علت خارش در دوران بارداری ممکن است به خاطر عفونت یا واکنش آلرژیک به هر گونه مواد شوینده، لوسیون یا صابون باشد.

آیا خارش واژن در بارداری خطرناک است؟

به عنوان یک خانم باردار که نگران فرزند خود هستید باید بدانید که در بیشتر موارد خارش واژن در بارداری مساله خطرناکی نیست با پیگیری و نیز انجام اقدامات درمانی مناسب برطرف خواهد شد. اما اگر به عللی همانند عفونت مجاری ادراری دچار این عارضه شده و آن را درمان نکنید، مخاطراتی همچون پارگی زودرس کیسه آب، زایمان زودهنگام و ... شما و جنینتان را تحدید می کند.

زن باردار

دلایل خارش واژن در دوران بارداری چیست؟

خارش واژن در بارداری مشکلی است که برای اغلب خانم های باردار رخ می دهد. چنین علائمی کاملا طبیعی است و ممکن است برای هر خانم بارداری ایجاد شود. بسیاری از عوامل می تواند منجر به خارش واژن در بارداری شود. در واقع به دلیل تغییراتی که در بدن ایجاد می شود، ممکن است خارش واژن را احساس کنید. شایع ترین دلایل خارش واژن در دوران بارداری عبارتند از:

1. عفونت مخمر

جریان خون در ناحیه لگن و در دوران بارداری افزایش میابد، این امر باعث تراکم خون در ناحیه واژن شده و آن را مستعد عفونت ها می کند. البته مقادیر کمی مخمر به طور معمول در مهبل (واژن) یافت می شود.تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند تعادل pH واژن را مختل کند و باعث آسیب پذیری آن در برابر عفونت ها شوند و در نتیجه، مخمر می تواند در ناحیه واژن تکثیر شده و باعث خارش شدید، ترشحات بودار پنیری و درد شود. این مشکل با استفاده از داروهای تجویزی به راحتی قابل درمان است.دارو های پیشنهادی کرم، پماد ها یا قرص های ضد قارچ هستند که لازم است قبل از استفاده از هر دارویی ابتدا به پزشک مراجعه کنید.

2. افزایش ترشحات واژن

تغییرات هورمونی، تغییر در سطح pH و ضخیم شدن دیواره های واژن در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش ترشحات واژن و مخاط دهانه رحم شده که خارش را به همراه دارد. اگر ترشحات روشن یا سفید و بودار نیست، به این معنی است که خارش شما ناشی از هورمون های بارداری است.اگر چه این ترشحات از واژن محافظت می کنند اما گاهی اوقات، باعث تحریک پوست واژن وباعث قرمزی و خارش آن خواهند شد. به منظور کاهش خارش، ترشحات واژن را به آرامی پاک کنید و تا حد ممکن آن ناحیه را خشک و تمیز نگه دارید. حتی می توانید از یک کمپرس سرد در منطقه آسیب دیده استفاده کنید یا این که با آب بشویید.

3. واژینوسیس باکتریال

این یک دلیل بسیار شایع خارش واژن در دوران بارداری است. باکتری ها معمولاً در واژن یافت می شوند اما اگر تعادل بین باکتری های خوب و بد در واژن تغییر کند، می تواند باعث واژینوسیس باکتریایی در دوران بارداری شود.علائم واژینوسیس باکتریایی شامل خارش، درد و سوزش هنگام ادرار، ترشحات بد بو و التهاب است. این بیماری باید توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان شود. پزشک معمولاً برای از بین بردن عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک تجویز می کند.

4. تحریک پذیری ناشی ازمحصولات

در دوران بارداری، پوست به خصوص ناحیه حساس واژن به دلیل استفاده از صابون، مواد شوینده یا لوسیون ملتهب یا تحریک پذیر می شود. شستشوی لباس زیر با نرم کننده ها و مواد شوینده، صابون های معطر، لوسیون، دوش واژینال و کاندوم همه می توانند باعث تحریک پوست واژن شوند.برای جلوگیری از این اتفاق، از استفاده صابون های معطر و لوسیون خودداری کنید. از صابون ها و لوسیون های بدون رایحه و عطر و از شوینده های ضد حساسیت استفاده کنید.

5. بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی همچنین می توانند باعث خارش و سوزش واژن شوند. نمونه های این بیماری شامل سفلیس، سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تبخال است. علاوه بر خارش، این بیماری ها باعث ترشحات بو دار و درد نیز می شوند. در صورت ابتلا به بیماری های مقاربتی، زن باید به پزشک مراجعه کند و در حین برقراری رابطه زناشویی، از کاندوم استفاده شود.

6. پدیکولوز (رشک شپش)

اگر در اطراف موهای ناحیه شرمگاهی خود خارش شدیدی دارید، می تواند ناشی از پدیکولوز یا شپش باشد. شپش حشره ریزی است که از خون انسان تغذیه می کند، بسیار مسری بوده و از طریق توالت عمومی یا از طریق انتقال جنسی منتقل می شود.پدیکولوز را نمی توان در خانه درمان کرد و باید به پزشک مراجعه کرد . برای این بیماری رفع آلودگی کامل بستر و لباس زیر ضروری است. استفاده از روش های درمانی شیمیایی شپش بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

7. عفونت ادراری

خارش واژن می تواند ناشی از عفونت ادراری نیز باشد و عمدتا به دلیل باکتری هایی است که در مجاری ادراری قرار دارد و باعث خارش، درد و احساس سوزش در هنگام ادرار می شوند. همچنین ممکن است با تب، لرز و استفراغ همراه باشد. اگر این علائم را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان آنتی بیوتیک ها نیاز است.عفونت ادراری عارضه ای است که در 2 تا 10 درصد از زنان باردار وجود دارد. عفونت ادراری یا عفونت مثانه یک بیماری باکتریایی در مجاری ادرار است که در زنان باردار در هفته های ششم تا بیست و چهارم بارداری شایع است.

پیشگیری و درمان خارش واژن در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری دچار خارش واژن شدید سعی کنید خود درمانی نکنید. دارو های ضد نسخه نیز فقط باید پس از مشورت با پزشک مصرف شوند. با این حال، اگر این مشکل را تجربه نکردید، کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید. چند نکته برای کاهش احتمال خارش واژن در دوران بارداری عبارتند از:

  • لباس زیر نخی بپوشید:لباس زیر نخی و گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس زیرهای تنگ در دوران بارداری خودداری کنید. از الیاف لایکرا و اسپندکس استفاده نکنید زیرا می توانند رطوبت مجاور پوست را به دام اندازند و باعث خارش شوند.
  • از دستمال مرطوب استفاده کنید:بعد از دستشویی یا در طول روز از دستمال مرطوبی بدون عطر و الکل استفاده کنید تا ناحیه واژن خود را پاک کنید.
  • تمیز و خشک بمانید:تا حد ممکن تمیز و خشک بمانید. برای خلاص شدن از شر عرق و ترشحات، روزانه 2 -3 بار لباس زیر خود را عوض کنید و همچنین، پس از مقاربت ناحیه واژن خود راکاملاً تمیز کنید.
  • انتخاب محصولات هیپوآلرژنیک:از صابون، لوسیون و ژل های ملایم استفاده کنید. برای شستن لباس زیر خود از نرم کننده ها و مواد شوینده پارچه ضد حساسیت استفاده کنید.
  • کرم های ضد خارش یا نشاسته ذرت را امتحان کنید:شما می توانید بعد از مراجعه به پزشک از کرم ضد خارش یا آرد ذرت استفاده کنید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ ماده ی مضری نیست که به جنین آسیب برساند. همچنین می توانید یک پودر غلیظ بر پایه ذرت را روی ناحیه خارش پاشیده تا تسکین یابد.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید:برای خلاص شدن از خارش می توانید از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید همچنین به دلیل حساس بودن پوست واژن می توانید از آب سرد برای شستشو استفاده کنید زیرا آب گرم باعث افزایش تحریک پذیری می شود.
  • بهداشت خوب و مناسب داشته باشید:بعد از رابطه جنسی یا رفتن به حمام، این نکته را برای تمیز کردن ناحیه واژن خود فراموش نکنید و آن هم اینکه همیشه از جلو به عقب واژن خود را پاک کنید.
  • ماست بخورید:ماست به بدن کمک می کند تا pH بدن را متعادل کند و بنابراین ماست کم چرب و شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

  • اگر سوزش واژن به همراه علائمی مانند ترشحات ناخوشایند، بد بو همراه با درد را تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری مقاربتی و سایر عفونت ها را تشخیص دهد.
  • علت اصلی خارش واژن در اوایل بارداری تغییرات هورمونی یا عفونت است. اگر خارش به مدت طولانی ادامه یابد و درد یا ترشحات بوداری داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده موارد غیر طبیعی در ناحیه واژن مانند زخم، بریدگی، زخم یا برآمدگی های برجسته، با پزشک خود تماس بگیرید.

نکته: خارش واژن در دوران بارداری بسیار شایع است و پس از تعیین علت دقیق، می توان آن را توسط پزشک معالجه کرد. اما توصیه می شود برای حفظ این مشکل، بهداشت خوبی داشته باشید، واژن خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از تحریک پذیری آن خودداری کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW