دنیای کودکان با دنیای بزرگترها چه فرقی دارد؟

  جمعه، 07 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دنیای کودکان با دنیای بزرگترها چه فرقی دارد؟
شیوه ای که سه عامل ذهن، جسم و محیط کودک با هم تعامل می‌کنند در شکل دهی دنیای کودکان مؤثر است. کودکی که در محیطی با زبان فارسی رشد کرده حتی تفکرش نیز به زبان فارسی می‌شود. به عبارتی زبان مادری زبانی است که حتی با وجود دانستن چند زبان دیگر به آن زبان فکر می‌کنیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دنیای کودکان دنیایی پر از جست و خیز و مهربانی و لطافت است. شادی هایشان دنیای بزرگ ترها را به وجد می آورد و دلگرمی خانه ها می شود، با گریه ورود خود را به این دنیا و جمع خانواده اعلام می کنند و این اولین شادی ای است که برای بزرگترها به ارمغان می آورند.

دنیای کودکان دنیایی پر از جست و خیز و مهربانی و لطافت است. شادی هایشان دنیای بزرگ ترها را به وجد می آورد و دلگرمی خانه ها می شود، با گریه ورود خود را به این دنیا و جمع خانواده اعلام می کنند و این اولین شادی ای است که برای بزرگترها به ارمغان می آورند.

دنیایی که همه تجربه کرده اند و خیلی ها به راحتی خود را از پوسته لطیف و مهربانش جدا کرده و اکنون که بزرگ شده اند نمی توانند جنب و جوش کودکانه را درک کنند و آن را به پای شلوغی کودک می گذارند.

بسیاری از افراد برای درک دنیای کودکان، آن را با دنیای خودشان قیاس می کنند. برای درک این موضوع، توجه به تفاوت دنیای بزرگسالان با کودکان نقش مهمی دارد. بزرگسالان با توجه به مراحلی از زندگی و وقایعی که از کودکی پشت سر گذاشته اند درک متفاوتی از دنیا دارند. گاهی به اشتباه این طور تعبیر می شود که کودک بینش خاصی به محیط اطراف خود ندارد در حالی که صرفا ممکن است بینش او توسط بزرگسالان قابل درک نباشد. روانشناسی کودک به طور اختصاصی برای درک این تفاوت ها تلاش کرده است. در ادامه به توانایی ها و تفاوت های دنیای کودکان پرداخته ایم.

1- نگاه کودک به رویدادها

کودک نه تنها بر خلاف تصور والدین قادر به درک محیط اطراف خود است بلکه نسبت به رویدادهای اطراف خود نگاه تحلیلی نیز دارد. تشبیه کردن پدیده ها به یکدیگر به درک کودک از مشاهدات جدید کمک می کند. به طور مثال کودک طلوع خورشید را به بیدار شدن خورشید در صبح تشبیه می کند که باعث کمک به تحلیل او در رابطه بین صبح، خورشید، و بیدار شدن می شود. در این تشبیه کودک می داند که خورشید واقعا شخصیتی نیست که مثل انسان ها بتواند بخوابد و از خواب بیدار شود.

2- شناسایی افراد و ارتباط با آن ها

کودک با تحلیل رفتارها و ویژگی های دیگران آن ها را می شناسد و به یاد می آورد. یکی از مواردی که همواره به مادران توصیه می شود این است که حتی اگر شیر خود را به کودک نمی دهند او را در آغوش بگیرند. این کار برای شناسایی مادر از طریق گرمای بدن و نوازش و حس مهربانی که منتقل می کند اهمیت بسیار زیادی دارد. همین تحلیلی که کودک از رفتار و ویژگی های دیگران دارد به او در برقراری ارتباط با آن ها کمک می کند. به طور مثال به مادر که ویژگی مهربانی را از او می شناسد می تواند بیشتر از دیگران اعتماد کند.

3- ادراک جهان از زاویه دید خود

کودک تصور می کند که جهان از نگاه او تفسیر و معنا می شود و نمی تواند زاویه دید دیگران را درک کند. برای کودک مهم نیست که وقتی اشیاء از زاویه دید او خارج می شوند چه بر سر آن ها می آید و فقط زاویه دید خود را درک می کند. اگر دو طرف صفحه ای دو نقاشی متفاوت مثلا از یک منظره و یک حیوان باشد و بعد از نشان دادن دو طرف صفحه سمت منظره را به روی کودک بگیریم و از او بپرسیم کسی که در سمت دیگر ایستاده چه می بیند احتمالا پاسخ کودک حیوان نیست. کودک نمی تواند درک کند که دیگران زاویه دید متفاوتی نسبت به او دارند و دنیا را فقط از دید خود ادراک می کند.

4- نقش تعاملات در نگاه کودک

شیوه ای که سه عامل ذهن، جسم و محیط کودک با هم تعامل می کنند در شکل دهی دنیای کودکان مؤثر است. کودکی که در محیطی با زبان فارسی رشد کرده حتی تفکرش نیز به زبان فارسی می شود. به عبارتی زبان مادری زبانی است که حتی با وجود دانستن چند زبان دیگر به آن زبان فکر می کنیم.

5- پرسش های کودکانه راهی به سوی دنیای کودکان

کودک ممکن است سؤالات زیادی درباره اینکه یک پدیده چیست، چگونه کار می کند، یا چرا آنطور می شود، بپرسد. این سؤالات کودکانه ممکن است برای ما بسیار ساده به نظر برسد اما غالبا برای کمک به تکمیل تفسیر کودک از جهان پیرامونی پرسیده می شوند. کودکی که می پرسد باران چطور می بارد شاید نه برای دانستن چگونگی بارش باران بلکه برای تکمیل تصویری که در ذهن خود از باران ساخته است این کار را می کند. معمولا والدین درباره پرسش هایی که کودکان درباره مسائل جنسی می پرسند، نمی دانند چه پاسخی باید بدهند.

6- تعمیم دادن در نگاه به سایر پدیده ها

کودک در نگاه به پدیده های جدید از دانسته های خود از وقایع پیشین کمک می گیرد و همان منطق را تعمیم می دهد. کودکی که با مادربزرگ خود زندگی می کند تصور می کند که همه کودکان با مادربزرگ ها زندگی می کنند و تا زمانی که با مثال نقضی مواجه نشود نمی تواند تصور کند که کودکان دیگر با مادربزرگ خود زندگی نمی کنند.

7- تمرکز بینایی کودک

نوزادان بیشترین تمرکز را بر صورت افراد دارند و به صورت های نزدیک تر که معمولا والدین هستند توجه بیشتری نشان می دهند. تا سن یک سالگی این تمرکز به مرور به سمت اشیاء و دست ها معطوف می شود. دستانی که چیزی را گرفته اند یا به همراه دارند برای کودکان جذاب تر است و بیشتر در مرکز توجه آن ها قرار می گیرند. لازم به ذکر است بینایی نوزاد تا مدتی مانند بزرگسالان نیست، و حداکثر تا سه سالگی کامل می شود.

تأثیر آموزش والدین در شکل دهی دنیای کودکان

والدین کودک آموزش هایی را به او منتقل می کنند که این آموزش ها در نگاه کودک به دنیا مؤثر است. این آموزش ها بینش کودک به دنیا را شکل می دهند. به طور مثال وقتی والدین قصد دارند نام اشیاء را به کودک آموزش دهند آن شیء را در مرکز توجه بینایی کودک می گیرند. در واقع کودک هر چیزی را که در مرکز توجه باشد و بزرگتر به نظر برسد با محرک های دیگر مثل صدا (نام شیء) مرتبط می کند. شیوه تربیتی والدین در پرورش استعدادها و شخصیت کودک تاثیر دارد.

مشاوره کودک

در بسیاری موارد درک دنیای کودکان برای والدین بسیار سخت به نظر می رسد و همین عدم درک مناسب منجر به بروز مشکلات ارتباطی بین والدین و فرزندان می شود و آن ها را از هم دور می کند. قطع ارتباط صمیمانه و دور شدن فرزندان از والدین زمینه را برای بروز مشکلات رفتاری و ناراحتی های روانی در فرزندان فراهم می کنند. والدین در صورتی می توانند فرزندانی حرف گوش کن و سالم تربیت کنند که صمیمت و رفتار مهربانانه را در کنار قاطعیت و قانون مداری در ارتباط با فرزند خود به کار بگیرند. مشاوره کودک به والدین کمک می کند تا ضمن درک کودکان بتوانند ارتباط بهتری با آن ها برقرار کنند و از بهترین روش تربیتی با توجه به خلقیات فرزند خود بهره مند شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (233 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (106 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!