دوست واقعی چه ویژگی هایی دارد؟

  چهارشنبه، 04 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
دوست واقعی چه ویژگی هایی دارد؟
داشتن دوستان خوب و واقعی در تمام مراحل باعث پیشرفتتان می شود و به شما کمک خواهد کرد، پس باید ملاک هایی را در انتخاب دوستانتان در نظر بگیرید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بحث کنیم.

دوستی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی است. ولی دوست هم، خوب و بد دارد و تشخیص دوست واقعی کار سختی است و نیاز به مهارت دارد. تفاوت دوست واقعی و غیرواقعی زمین تا آسمان است و خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید در زندگی شما تفاوت ایجاد می کند. وقتی دوست واقعی داشته باشید، برای هر کاری می توانید از او کمک بگیرید. می دانید که در خوشی و ناخوشی همیشه کنار شما خواهد بود و ترک تان نخواهد کرد. اما دوست بد مثل جرز لای دیوار می ماند و هیچ فایده ای برای شما ندارد، حتی می تواند زندگی شما را به خاک سیاه بکشاند.

آنچه برای دوست واقعی و خوب بودن نیاز دارید

واضح است که همه ی ما آدم های زیادی در اطراف خود داریم که بسیاری از این افراد دوست ما هستند، اما فقط تعداد محدودی از آن ها می توانند دوست واقعی محسوب شوند و ما با آن ها بیشتر از بقیه احساس صمیمت داریم و بیشتر از دیگران با آن ها همراه و در تماس هستیم. داشتن رابطه عمیق دوستانه، نه تنها روابط شخصی و حرفه ای شما را قوی تر می کند، بلکه از درون هم مثبت اندیشی را در شما تقویت می کند و خوشا به حال کسانی که در تمام روابط خود، چه حرفه ای و چه شخصی، دوستی خوب پیدا می کنند. دوست خوب بودن هنری است که هر کسی از پسِ آن بر نمی آید؛ اما در این قسمت راهکار هایی است که اگر آن ها را رعایت کنید؛ می توانید به دوستی خوب برای دیگران تبدیل شوید.

دو دوست

دوست واقعی

شایعه پرداز نبودن

وقتی در جمع دوستان تان هستید، ممکن است فکر کنید کسی که خیلی در مورد دیگران اطلاعات دارد، محبوب ترین فرد است اما این خیلی درست نیست. وقتی شایعه درست می کنید، دوستان تان می دانند که نمی توانند به شما اعتماد کنند. چه تضمینی وجود دارد که شما در مورد آن ها هم با شخص دیگری صحبت نکنید؟ بهتر است که کمی آرام بمانید و به افراد دور و برتان گوش دهید و بیشتر شنونده باشید. اما این مورد را در نظر داشته باشید شایعه عمر کوتاهی دارد و پس از چندی از شدت آن کاسته می شود و شیرینی و لذت آن برای بانیان آن به تلخی بدل می شود زیرا همیشه آفتاب پشت ابر نمی ماند.

قضاوت نکردن دوست دیگر

از آنجایی که بسیاری از افراد نمی خواهند یا نمی توانند خودشان را جای دیگری بگذارند؛ خیلی از روابط سرد می شوند. در رابطه دوستانه تان منصف باشید و راحت قضاوت نکنید. بسیاری از افراد فکر می کنند که قضاوت نمی کنند اما دقیقا دارند همین کار را انجام می دهند. دیگران را همان طور که هستند ببینید و آن ها را همان طور که هستند؛ بپذیرید.

سفره دل تان را هرجایی پهن نکردن

این حرف به این معنا نیست که مرموز باشید؛ یعنی دیگران را با گفتن تک تک جزئیات زندگی تان خسته نکنید. شما نمی توانید برای همه مثل یک کتاب باز باشید. اگر همه، همه چیز را در مورد شما بدانند، در نهایت بیشتر مورد قضاوت قرار می گیرید و همچنین ممکن است در برخی از شرایط حیاتی، به ویژه در محل کار، به ضررتان تمام شود. فقط بخش هایی که واقعا به آن ها نیاز است را بگویید.

خوش قلب و صلح طلب بودن

حتی روابطی که از بیرون عالی به نظر می رسند، اغلب شکاف هایی دارند که با چشم قابل مشاهده نیستند. غیبت نکردن نیمی از مشکلات را برطرف می کند؛ اما نیمه دیگر این است که صلح طلب باشید.دوستی های واقعی آن هایی هستند که همان طور که عیب های خودشان را برطرف می کنند، سعی کنند دوستان شان را هم به سطح بالاتری برسانند.یکی از مهم ترین تفاوت های بین دوست واقعی و دوست صوری این است که او در بالا و پایین های زندگی شما چه کاری می کند. اگر ناراحت باشید، دوست غیرواقعی دستی روی شانه شما می گذارد و سعی می کند حرف را عوض کند. دوست واقعی شما را در آغوش می گیرد و اجازه می دهد هرچقدر دوست دارید حرف بزنید. دوست واقعی حتی اگر غمگین باشید هم کنار شما می ماند.

به خود بی توجه نبودن

همه انسان ها، به خصوص افرادی که برای خود ارزش قائل هستند، به رسیدگی های ظاهری نیاز دارند. در اصل، این رفتار نشانه سلامت، شادابی و عزت نفس است. بهترین کاری که هر کسی می تواند برای خانواده و دوستانش انجام دهد؛ مراقبت از خود است. برای سلامتی و شادی بیشتر تلاش کنید. روی تخصص، مهارت ها و سرگرمی هایتان کار کنید. وقتی در زندگی پیشرفت هوشمندانه ای داشته باشید، افرادِ خوب به طور خودکار جذب تان می شوند و این قطعا باعث محبوبیت بیشتر شما در بین دوستان تان خواهد شد.

خصوصیاتی که یک دوست صمیمی دارا می باشد.

  • هرگز شما را قضاوت نمی کند.
  • همیشه رازهای شما را حفظ می کند.
  • با شما همیشه صادق است.
  • نیاز نیست که هر روز با هم در ارتباط باشید تا دوستیتان برقرار بماند.
  • سکوت بینتان هیچ وقت ناخوشایند نیست.
  • بدون دیدن یا صحبت کردن با هم، در طولانی مدت، باز هم همه چیز مثل قبل برایتان ادامه خواهد داشت. انگار که در این بین هرگز از هم جدا نبوده اید.
  • هرگز پشت سر یک دیگر حرف نمی زنید.
  • به راحتی با اتفاق نظر، باهم به یک تعطیلات می روید.
  • به راحتی در مورد موضوعات خصوصی با هم صحبت می کنید.
  • تلفنی صحبت کردن شما به یک ساعت هم می رسد.
  • در هنگام غمگین بودن، بلدید چطور خنده را به لب های یک دیگر برگردانید.
  • اطمینان حاصل می کنید که دوستتان سالم به خانه رسیده باشد.
  • بدون هیچ اختلاف نظری یک اتاق را باهم به اشتراک می گذارید.
  • بدون آن که موضوع را بدانند، به شما قول کمک در آن را می دهند.
  • با نگاه به چهره دوستتان، به راحتی حال او را می فهمید.
  • شما لطیفه های مخصوص به خود را دارید که تنها خودتان متوجه معنای آن می شوید.
  • معمولا در مناسبت های مختلف برای هم کادو می خرید.
  • هرگز به سراغ دوست های قدیمی یک دیگر که دیگر با آن ها در ارتباط نیستید، نمی روید.
  • پس از به وجود آمدن بحث، همیشه به حالت قبل بینتان بازمی گردید.
  • با تعویض لباس در حضور یک دیگر مشکلی ندارید.
  • از اتفاقات یک دیگر، هر چقدر کوچک، حتی مثل وقت دکتر داشتن، باخبرید.
  • به راحتی بدون هیچ چشم داشتی به هم پول قرض می دهید و حتی انتظار بازپرداخت آن را ندارید.
  • گاهی برای خوشحال کردنتان، بی خبر با یک کادو یا گل در کنارتان ظاهر می شود.
  • از علایق به خصوص شما با خبر است.
  • برخی از کارهای شما را بدون هیچ چشم داشتی برایتان انجام می دهد.
  • اگر غذا لای دندانتان گیر کرده باشد، بهتان می گوید.
  • خانواده شما، او را با اسم کوچکش می شناسند.
  • هیچ وقت سبک پرورش دادن فرزندانتان را قضاوت نمی کند اما اگر بخواهید در مورد آن صحبت کنید، به شما گوش داده و نظرش را عنوان می کند.
  • در صورت به وجود آمدن یک شرایط ناخوشایند در مورد شما، حتما برای پوشش حالت به وجود آمده، یک بهانه برای سایرین پیدا می کنند.
  • آن ها هرگز عکستان را بدون گرفتن تایید از جانبتان، در شبکه های اجتماعی نمی گذارند.

با چه کسانی دوستی نکنیم؟

درست است که ما موجودات اجتماعی هستیم و نیاز به معاشرت و دوستی با آدم های دیگر داریم، اما این را هم باید مد نظر قرار دهیم که دوستی با هر کسی هم شایسته نیست و باید مراقب باشیم که با چه کسانی طرح دوستی می ریزیم تا دچار مشکل و پشیمانی نشویم.هر انسانی باید در انتخاب دوست دقت کند، دوستی با انسان های خوب باعث خیر دنیا و آخرت ما می شود و دوستی با انسان های بد خیر دنیا و آخرت از دست می رود. در ادامه به بررسی 7 دسته از افرادی که نباید با آن ها دوستی کنیم، می پردازیم.

  • افراد دروغگو:کسی که اهل دروغ گفتن باشد هم پیش ما از دیگران دروغ می گوید و هم دروغ هایی از ما برای دیگران تعریف می کند. به افراد دروغگو نمی توان اعتماد کرد، هم چنین بودن با آن ها به ما ضرر خواهد رساند.
  • افراد بدگفتار و بدکردار:این گونه افراد با سخنان زشت و رفتارهای بدشان علاوه بر خودشان به ما هم آسیب می رسانند.
  • افراد چاپلوس و متملق:این گونه افراد برای کسب منفعت و یا از روی ترس به دنبال مدح و ستایش دیگران هستند. تعریف هایی که آن ها از دیگران و ما می کنند از روی صداقت و دوستی نیست، آن ها ممکن است برای مدتی ما را شیفته خود کنند، اما وقتی متوجه قصد و نیت شان شویم دیگر نمی توانیم به آن ها اعتماد کنیم. آن ها معمولا اصرار دارند دیگران را هم در این راه نادرست همراه خود کنند.
  • خائن و ظالم:این افراد از خیانت در دوستی ابایی ندارند و به اصطلاح آدم فروش هستند. آن ها به راحتی می توانند برای منفعت خود به ما ضرر بزنند و در دوستی خود خیانت کنند. آن ها از ستم و ظلم به دیگران هراسی ندارند.
  • سودجو و خودبین:این افراد در پی کسب سود و منافع خود بوده و در این راه اگر لازم باشد به دیگران آسیبی برسانند، به راحتی این کار را می کنند. آن ها معمولا خودخواه هستند و جز خودشان توجهی به دیگران ندارند، این افراد هیچ وقت دوست واقعی نخواهند بود، زیرا فقط به فکر خودشان هستند و به جای گشتن به دنبال دوستان واقعی و حقیقی فقط به دنبال بازگو کردن مشکلات و دغدغه های خود هستند تا خودشان به آرامش برسند، این افراد فقط خود را می بینند و هیچ گونه احترامی برای فرد مقابل خود قائل نیستند.
  • افراد با دید و نگرش منفی:این گونه آدم ها همیشه در پی یافتن عیب و نقص های در هر چیزی هستند، آن ها با بدبینی های خود ما را هم دچار بدبینی می کنند و باعث می شوند چشم روی خوبی های آدم ها ببندیم و فرصت های زیادی را از دست بدهیم، همچنین با بدبین شدن نسبت به زندگی دچار افسردگی شویم. با بودن در کنار این افراد مدام در حال گرفتن انرژی های منفی هستیم و احساس شادی و خوشی نمی کنیم.
  • افراد کینه توز:این افراد معمولا اهل بخشش آدم ها نیستند و با ایجاد دلخوری و مشکل در دوستی به جای این که به دنبال راه حل برای رفع آن باشند، کینه طرف را به دل می گیرند و حاضر به پذیرش اشتباهات خودشان هم نیستند. آن ها با این کارشان نه تنها خودشان سرشار از ناراحتی و بیماری و انرژی های منفی هستند، ما و دیگران را هم از کینه دوزی های خود بی نصیب نمی گذارند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان