دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

هنر و رسانه /

تأملاتی درباره فال حافظ و درستی یا نادرستی آن 

شنبه، 10 آبان 1399
کد خبر: 110659
مردم ایران در هر گوشه ای از این مرز و بوم دیوان حافظ را قدر می دانند و بر صدر منازلشان می نشانند. هر کس که مطلبی در دل دارد و نمی تواند آن را با کسی بازگو کند، پاسخش را از دیوان حافظ می جوید. دکتر علی عباسعلی زاده استادیار ادبیات فارسی در دانشگاه فسا صحت و سقم فال حافظ را طی یادداشتی اختصاصی برای ساعد نیوز مورد تأمل و سنجش قرار داده است.

دکتر علی عباسعلی زاده فارغ التحصیل دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. وی رساله دکتری خویش را زیر نظر یکی از حافظ پژوهان بزرگ ایران یعنی استاد محمد رضا شفیعی کدکنی نوشته است. مقالات متعددی در مجلات علمی پژوهشی ممتاز از دکتر عباسعلی زاده در زمینه های مختلف ادب پژوهی منتشر شده است. ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه فسا استان فارس دیار حافظ شیرازی هستند. فال حافظ یکی از جذابیت های فرهنگی ایران است و هر کس که در این مرز و بوم با حافظ آشنا است، تجربه ای در زمینه فال حافظ دارد. ولی پرسش این است: عیار درستی فال حافظ چقدر است؟ چه اندازه می توان به لسان الغیب شیرازی و سخنانش تکیه کرد؟ آیا دوای درد دل ما به راستی با سخن حافظ گره خورده است؟ اینها پرسش هایی است که دکتر عباسعلی زاده طی یادداشتی اختصاصی برای ساعد نیوز به آنها پاسخ داده است:

به جرأت می توان گفت دیوان حافظ تنها کتابی است که در تمام خانه های ایرانی و شاید در بیشتر خانه های فارسی زبانان دنیا پیدا شود، تا آنجا که بسیاری او را قرآن فارسی نامیده اند، جدا از درستی و نادرستی این مطلب، وجود این نامگذاری بی شک خود گویاترین دلیل برای اهمیت و جایگاه مقدس این دیوان در نزد ایرانیان و فارسی زبانان است. ملقب کردن حافظ به عنوان “لسان الغیب” نیز خود تأیید دیگری بر این مطلب است. تفأل به دیوان حافظ برای کسب امید یا آگاه شدن از آینده و….سالیانی است که به یکی از رفتارهای فرهنگی ما ایرانیان تبدیل شده است، به عنوان مثال فال زدن و خواندن شعر حافظ یکی از رسوم جدایی ناپذیر شب یلداست و یا بسیاری حتی برای گرفتن فال قائل به رعایت آداب و مراسمی نیز هستند؛ از وضو گرفتن، قسم دادن حافظ به شاخ نبات تا گفتن: ای حافظ شیرازی تو کاشف هر رازی … همچنین شنیده ایم که حتی برخی از بزرگان نیز به دیوان او تفأل زده اند، مانند شهریار؛ که در انتخاب تخلصش از شعر حافظ مدد گرفته است. همه ی اینها نمونه هایی است که گویای جایگاه ویژه حافظ در فرهنگ ما ایرانی ها و فارسی زبانان است. قبل از آنکه بخواهیم به صورت تخصصی به این مطلب بپردازیم و گوشه ای از راز این ماجرا را آشکار سازیم، گفتن چند نکته ضرورت دارد:

  1. در همین ابتدای سخن لازم است بیان کنم که هدف از این بحث، تأیید و تشویق و یا بازداری مردم از انجام این رفتار نیست بلکه می خواهیم به عنوان پدیده ای اجتماعی آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم و پاسخ این سوال را دریابیم که چرا میان این همه شاعر ما تنها به دیوان حافظ شیراز تفأل می زنیم، و دیگر اینکه چرا عده ای حتی به این باور رسیده اند که حافظ پاسخشان را داده است؟
  2. نکته دیگری نیز که باید توضیح داده شود این است که این پدیده دارای دو ساحت است: یکی ساحت اعتقادی و قلبی و دیگری ساحت صورت و فرم آن (البته فرم در معنای گسترده آن)؛ این نکته بدیهی را همین ابتدا می گویم که جنبه اعتقادی و قلبی این مطلب را نمی توان و نمی شود مورد بررسی قرار داد، چرا که مربوط به ساحت درونی آدمی است، و راهی جهت شناخت آن وجود ندارد، بنابراین قابل بررسی و صدق و کذب نیست و ما را با آن کاری نیست، فقط می ماند بررسی جنبه ی دوم این مسأله. در ادامه به اندازه دانش خود کوشش خواهم کرد از لحاظ بررسی صورت و شکل شعر حافظ پاسخی به پرسش های گفته شده داده شود.

دکتر شمیسا در کتاب سبک شناسی شعر، حافظ را جزء شاعران گروه تلفیق قرار داده است؛ اگر بخواهم به زبان ساده داستان این گروه را بیان کنم به شرح زیر است:

غزل و قصیده در ادبیات فارسی دارای دو رودخانه اصلی و مهم است؛ یکی همان شعرهای ابتدایی فارسی که با رودکی و فرخی و …شروع شد و در قرن هفتم با شعر سعدی به کمال خود رسید، دیگری شعرهایی که رنگ و بوی عرفانی دارند، یا به عبارت دیگر عارف_شاعرانی که مفاهیم عارفانه خود را به زبان شعر بیان کردند؛ که این جریان با سنایی شروع شد و با عطار ادامه مسیر داد و به وسیله مولانا در قرن هفتم به اوج زیبایی خود رسید. آری چنانکه می دانیم ما در قرن هفتم دو قله رفیع داریم یکی سعدی، پیروز شعر عاشقانه! و دیگری مولانا، فاتح شعر عارفانه! حقیقتا در قرن هفتم شعر فارسی به اوج تکامل هنری خود رسیده و دچار بن بست شده بود، در این میان تنها رفتار رندانه، که به شعر فارسی جانی دوباره بخشید تلفیق این دو جریان در یکدیگر بود؛ به عبارت دیگر شاعران این گروه(گروه تلفیق)، شعر عاشقانه را از سعدی و شعر عارفانه را از عطار و مولوی گرفتند و در یکدیگر ادغام کردند وحاصل شعری شد گه رنگ و بوی هر دو گرایش را داشت و مشخص است کاربردی ترین آرایه ادبی، که بیشترین کمک برای رسیدن به این هدف می کرد، آرایه ی”ایهام” بود. مگر نه این است که هدف از ایهام به “وهم افکندن” مخاطب و رسیدن به لذت ادبی که از رهگذر این کوشش برای کشف معنای واقعی به دست می آید. آری این شاعران که سرآمد آنان حافظ است به گونه ای شعر سرودند که هم می توان برداشت عارفانه کرد و هم عاشقانه و چنانچه می دانیم حافظ استاد بلامنازع و خداوندگار بکارگیری آرایه ایهام در شعر فارسی است. رفتار رندانه دیگری که این شاعران انجام دادند آوردن مفاهیم موجود در قصاید و مثنوی ها به عرصه غزلیات بود؛ مانند مدح پادشاهان و مفاهیم اجتماعی _ انتقادی و دینی.

بنابر آنچه گفته شد، با یک حساب ساده می توان فهمید چرا احتمال پاسخ دادن شعر حافظ به کسی که فال می زند بیشتر از بقیه شاعران است. به عنوان نمونه، سعدی یا مولانا وقتی غزلی ۱۰ بیتی می سرایند تمام این ۱۰ بیت حول یک موضوع می گردد، عاشقانه است یا عارفانه، اما وقتی حافظ غزلی ۱۰ بیتی می سراید، تمام ابیات در مورد یک مطلب نیست به قول خودش نظمش پریشان است؛ یعنی هم عاشقانه است، هم عارفانه، هم سیاسی و انتقادی و هم مدح پادشاه، گاهی نقد مذهب و بیان ریا و گاهی نگاه خیام وار به زندگی … و جدا از فراوانی و گوناگونی مفاهیم مختلف در یک غزل، حساب کنید گردی از ایهام نیز بر آن می افکند و همه را مسحور گفته های ناگفته خود می کند؛ حال بنگرید چتر معنایی شعر حافظ تا چه اندازه می تواند گسترده شود و چه مفاهیمی گسترده و متنوعی را می تواند زیر پوشش خود درآورد. آری به راحتی می توان دانست که احتمال یافتن پاسخ از شعر حافظ بسیار بسیار بیشتر از شعر سعدی یا مولاناست که تنها در باب یک موضوع سروده شده است. البته می توان از طریق آنچه “یاکوبسن” ذیل تمایز ساخت استعاره بنیاد و ساخت مجاز بنیاد نام می برد نیز به این مسأله نگاه کرد و مورد ارزیابی و بررسی قرار داد، به امید خدا در نوشتاری دیگر از آن منظر نیز به این مسأله خواهیم پرداخت.


23 پسندیدم 26 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

زیبا و قابل تامل
پاسخ
محمد۴
3 سال پیش

حافظ فرد بزرگیه و حتما تمام اشعارش با تامل سروده شده است و باید ما به داشتن چنین شاعر بزرگی افتخار کنیم چون کار بزرگی ست در ان زمان فردی روانشناسی را کامل آموخته و بلد است ❣❣❣❣❣💖💖💖💖💝💝💝💝
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

درود به شما خیلی جالب وعالی بود
پاسخ
بی نام به نام حافظ
4 سال پیش

در راستای سخن استاد باید اضافه کنم خود حضرت حافظ میگوید : به نا امیدی ازین در مرو بزن فالی . یا : کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب تا سر زلف عروسان سخن را به قلم شانه زدند. و با توجه به قانون جذب و تمرکز بر نیت خصوصا که با خواندن سوره حمد و توحيد و درخواست راهگشايي از خداوند حتما و حتما به صفحه مورد نظر خواهید رسید. و نکته ای دیگر اینکه شعری که حافظ سروده با توجه و علم بر احوالات انسان بر حسب گردش در فکر و احساس و عمل انسان و الطاف الهی نوشته و مانند روانشناسی زبده پیش بینی از عمل ما میکند.
پاسخ
هما
4 سال پیش

با سلام و عرض ادب ضمن تشکر از متن پربار زیباتون باید عرض کنم بنده همیشه عاشق ادبیات و به طور ویژه غزلیات حافظ بوده و هستم و به مقام و مرتبه داناییتون در این زمینه غبطه میخورم بنده بااینکه فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه تهرانم ولی همیشه یکی از اهدافم این بوده و هست که رشته ادبیات رو هم حتما ریشه ای و عمیق بخونم به امید اون روز.
پاسخ
طاهره
4 سال پیش

👌🏼👌🏼👌🏼چقدر جامع و کامل بود.
پاسخ
جواد
4 سال پیش

خیلی عالی بود
پاسخ
ماریا
4 سال پیش

عالی بود سپاسگزارم🥰🥰
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

آفرین
پاسخ
کورش کشان عالم
4 سال پیش

فقط اون داستان خاک سپاریش خیلی جالبه که موقع خاک سپاری حضرت حافظ یه عده میریزن داخل. قبرستان و میگن نه این نباید اینجا دفن بشه و..... بعد به تصمیم میرسند و میگن که یه فال از کتاب خودش بزنیم ببینیم جواب چی میاد نوشته بوده قدم دریغ مدار از جنازه حافظ گرچه قرق گناه هست به بهشت میرود.
پاسخ
حمیدمرادی درده دلفانی
4 سال پیش

ازبابت این نوشته بسیار سپاسگزارم وامیداست مفصل تر بازهم چنین نوشته های آموزنده ای را ببینیم وباکمال میل بخوانیم. سپاس
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

فقط کتاب قرآن همتا نداره وکسی هم نمی تونی یه آیه مثل اون بیاره
پاسخ
حمیدمرادی درده
4 سال پیش

منم به نوبه خودم از این نوشته جناب دکترعباسعلیزاده بسیار مسرورشدم وبالذت کامل خواندمش و دیدگاهم نسبت به قبل . ازحافظ وفال او عوض شد وصدالبته بهترشد .ممنونم
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

بسیار درست و زیبا و عالی
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

چه مطلب زیبایی سپاسگزارم 🌹🌹🌹
پاسخ
هاویل پوریا
4 سال پیش

باید سینه سوخته وبامعرفت باشی تاشعر حافظ رودرک کنی.
پاسخ
هانيه
4 سال پیش

عالي و بسيار زيبا 🌺🌺😍😍
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

سلام من به فال حافظ ایمان دارم البته با مقدماتی از جمله فاتحه سوره یاسین والرحمن برای حافظ وشاخه نبات حافظ وخواندن دورکعت نماز برای حافظ وشاخه نبات حافظ در شب جمعه یا روز جمعه با خلوص نیت بعد ببینید که چقدر درست فال می گیره
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

چقدر خوبه که من شاگرد این استاد بودم.واقعا دکتر عباسعلیزاده به معنای واقعی استاد و عاشق ادبیات هستن.
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری