دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

در مورد آبشار گچان ایلام چه می دانید؟ 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
آبشار گچان یکی از آبشار ها و جاذبه های گردشگری استان ایلام بوده و در ابتدای جاده ایلام به سرابله و بعد از عبور از تونل بزرگ این مسیر در 15 کیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته است. درختان بلوط زیبای بسیار زیادی در منطقه گچان وجود دارند. این منطقه با کوه های مانشت و قلاجه همجوار بوده و در کنار دره زیبای گچان واقع شده است.

آبشار گچان در ابتدای جاده ایلام به سرابله (شیروان و چرداول) و بعد از عبور از تونل بزرگ این مسیر در 15 کیلومتری شهرستان ایلام واقع است. منطقه گچان پوشیده از درختان زیبای بلوط است. این منطقه در کنار کوه‌های مانشت و قلاجه در کنار دره زیبای گچان قرار دارد. در میان دره گچان چشمه ای پر آب جاری است که آبشار زیبای گچان را تشکیل می دهد. آب گوارای این چشمه به مصرف اهالی روستاهای مجاور و آبیاری باغات میوه می‌رسد. این محل که از جاهای دیدنی ایلام محسوب می‌شود، پوشیده از درختان زیبای گردو بوده و همه ساله پذیرای اردوهای علمی و تفریحی است. در این منطقه که کوه‌های زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده‌اند منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. به گونه‌ای که در فصول بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان به‌علت دسترسی تقریبا راحت آن پذیرای خیل عظیم دوستداران طبیعت است.

آبشار گچان از دل دره ای به پایین سرازیر می شود و در طول مسیر درختان زیادی را آبیاری می کند و بعد چند متر به باغات میوه می رسد. مردم این منطقه که به باغداری مشغول هستند از طریق فروش محصولات باغ امرار معاش می کند و این باغ های میوه توسط آب آبشار آبیاری می شود و از این جهت حائز اهمیت است بقیه آب آبشار هم به مصرف روستای مجاور می رسد به طوری که در زندگی آن ها هم نقش به سزایی گذاشته است. اطراف آبشار مملو از درختان گردو است این درختان چند ساله به ارزش و اهمیت آبشار اضافه کرده اند.آب گوارا و محیط سرسبز زیستگاهی را برای گونه ای از جانواران فراهم کرده است که بهتر است برای حفظ هر چه بیشتر این جاذبه طبیعی تلاش کرد و از آسیب رساندن به آن خودداری کرد. اوج زیبایی منطقه گچان در فصل بهار و تابستان است هوای معتدل و طبیعت دل انگیز این فصول را بهترین زمان برای سفر کرده است وبازدید کنندگان می توانند اوقات خاطره انگیزی را سپری کنند از تفریحات مرسوم این منطقه می توان به آبتنی کردن در آب زلال آبشار اشاره کرد که لحظات خوشی را برای علاقه مندان به وجود می آورد علاوه وجود کوه های بلند مانشت و قلاجه این فرصت استثنائی را برای دوستداران به کوهنوردی فراهم کرده است تا بتوانند از آن لذت ببرنداگر قصد ماندن در این مکان منحصر به فرد را دارید بهتر است امکانات کافی اعم از چادر مسافرتی ،مواذ غذایی،لباس مناسب و سایرلوازم مورد استفاده را به همراه داشته باشید قابل ذکر است که از ریختن زباله و آتش روشن کردن و هرگونه آسیب به محیط اجتناب کنید.

آبشار گچان ایلام چه امکانات گردشگری دارد؟

ایران‌گردها در جریان هستند که ایلام به‌رغم جاهای دیدنی که دارد، آن‌گونه که باید‌وشاید در مرکز توجه سازمان‌های گردشگری قرار نگرفته است. به همین دلیل آبشار زیبای گچان به لحاظ امکانات رفاهی حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ اما خوشبختانه این منطقه به اندازه‌ای خوش‌ آب‌و‌هواست که در بهار و تابستان مشکلی برای رسیدن به آبشار و گردشگری در اطراف آن پیدا نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید حسابی آبشارگردی کنید، تجهیزات لازم برای طبیعت‌گردی را همراه داشته باشید.

تنقلات و خوراکی، چند دست لباس، لوازم روشن‌کردن آتش، پلاستیک زباله، کفش مخصوص پیاده‌روی، عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر از تجهیزاتی است که برای آبشارگردی در گچان لازم می‌شود. چادرزدن و اتراق شبانه در این محل توصیه نمی‌شود. با این حال اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که می‌خواهید چرخی در کوه‌های اطراف بزنید و حسابی در گچان خوش بگذرانید، چادر و کفش و لوازم کوه‌نوردی را به فهرست لوازم سفر به ایلام اضافه کنید.

آبشار گچان ایلام چه جاذبه های گردشگری دارد؟

آب چشمه گچان از دل دره‌ای به پایین می‌ریزد. تماشای آبشار و آب‌تنی در آب زلال آن یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در ایلام به حساب می‌آید. در این منطقه چندین آبشار وجود دارد. با این حساب اگر از آبشارگردی سیر نمی‌شوید، می‌توانید راه آبشارهای اطراف گچان را در پیش بگیرید و یک دل سیر آبشارگردی کنید. اگر هم از آن دسته گردشگران ماجراجویی هستید که کوه‌های بلند را به چالش می‌کشند، راه کوه‌های اطراف آبشار را دنبال کنید. در همسایگی منطقه گچان، 2 کوه سربه‌فلک‌کشیده با نام‌های مانشت و قلاجه وجود دارد. این کوه‌ها یکی از دیگری تماشایی‌تر است. گردشگرانی که دنبال طبیعت‌گردی آرام و باصفا می‌گردند هم بهتر است آب آبشار را از حوضچه آن دنبال کنند. این آب به باغ‌های پایین‌دست می‌ریزد. نشستن در کنار جویباری که از آبشار سرچشمه گرفته و تماشای گذر عمر لذتی است که فقط گردشگران اهل‌دل درک می‌کنند.

آبشار گچان ایلام به کدام جاهای دیدنی نزدیک است؟

حیف است راهی ایلام شوید و به تماشای آبشار گچان بسنده کنید. این منطقه در کنار آبشار، جاهای دیدنی دارد که گردشگری در آن‌ها دست‌کم یکی‌ دو هفته زمان می‌طلبد. با این حساب بهتر است برنامه‌ای جانانه برای ایلام‌گردی ترتیب دهید و تمامی جاهای دیدنی ایلام را ببینید. از آنجایی که ایلام در کنار طبیعت‌ تماشایی، منطقه‌ای با تاریخ کهن است، حتماً در کنار آبشارگردی سری به روستای گُل‌گُل‌ در 25 کیلومتری ایلام بزنید. در این منطقه سنگ‌نوشته‌هایی از دوران آشوریان وجود دارد. قلعه سه کسان، از قلعه‌های باقیمانده از دوران ساسانیان، آتشکده موشکان و آرامستان کان گنبد، از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی ایلام به حساب می‌آیند.

آبشار گچان ایلام کجاست؟

اگر اهل ایران‌گردی باشید، حتماً به‌خوبی می‌‌دانید جاهای دیدنی ایلام تمامی ندارد. در این استان تا چشم کار می‌کند دشت‌و‌دمن، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و آبشارهای زیبا مشاهده می‌شود. در این بین از آنجایی که آبشار زیبای گچان سوگلی تمامی زیبایی‌های ایلام است، پیشنهاد می‌کنیم در ایلام قبل از هر جا راه این آبشار را در پیش بگیرید. برای آب‌بازی در آبشار زیبای گچان باید هر کجای ایران که هستید خودتان را به استان ایلام برسانید. به 15‌کیلومتری جاده ایلام در سرابله (شیروان و چرداول) که رسیدید، وارد منطقه گچان خواهید شد.

در ابتدای این جاده باید از تونلی بزرگ عبور کنید. پس از اینکه تونل را پشت سر گذاشتید، چشم‌ شما به جمال آبشار تماشایی گچان ایلام روشن می‌شود. مسیری که برای رسیدن به آبشار باید طی کنید از دشت‌های سرسبز و تپه‌های زیبا می‌گذرد. به لطف این شرایط، در طول مسیر از منطقه‌ای باطراوت و خوش‌آب‌و‌هوا عبور می‌کنید. این مسیر به لحاظ رانندگی نیز چندان دشوار نیست. به لطف این شرایط فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار اینکه نگاهی به جاده دارید، نیم‌نگاهی به مناظر دلگشای اطراف بیندازید. آبشار به لحاظ جغرافیایی در شمال شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.

ایلام در کنار کوه‌های سرسبز و دشت‌های پوشیده با گل‌های خوش‌رایحه، غار معروفی هم دارد. این غار با نام غار زینگان در 52‌کیلومتری غرب ایلام گردشگران ماجراجو را به مخاطره می‌کشد. تالاب سیاب دریوش در جنوب غربی بخش ملکشاهی، تالاب زمزم در 74‌کیلومتری شرق ایلام، چرداول در 33‌کیلومتری ایلام و سرکب در 8‌کیلومتری جنوب شرقی ایلام از دیگر جاهای دیدنی این استان به حساب می‌آیند.

بازدید از آبشار گچان چرداول

برای دیدار از این آبشار بهتر است در فصول گرم سال اقدام کنید زیرا از آنجایی که این منطقه، کوهستانی است ممکن است سرمای هوا یا بارش برف و باران موجب آزاد شما شود. لازم به ذکر است که امکانات رفاهی چندانی در اطراف آبشار وجود ندارد پس به یاد داشته باشید که حتما وسایل مورد نیاز خود را به همراه ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید. از آلوده کردن محیط و یا آسیب رساندن به حیوانات و گیاهان آن جدا خودداری کنید.

خلاصه

آبشار گچان ایلام سوگلی جاهای دیدنی‌ غرب ایران است. آب زلال این آبشار از ارتفاعی بلند با جوش‌و‌خروش به پایین می‌ریزد. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم دل دره گچان در ایلام را شکافته تا هنرنمایی مادر طبیعت را به کمال برساند. در کنار زیبایی‌های آبشار، آب گوارای آن زمینه سرسبزی منطقه را فراهم کرده تا با یکی از باطراوت‌ترین مناطق غرب ایران روبه‌رو باشیم. ایلام دیاری زیبا با آبشارهای تماشایی است؛ اما انصافاً هیچ‌کدام از آبشارهای منطقه زیبایی‌های گچان را ندارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد