در مورد آبشار گچان ایلام چه می دانید؟

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد آبشار گچان ایلام چه می دانید؟
آبشار گچان یکی از آبشار ها و جاذبه های گردشگری استان ایلام بوده و در ابتدای جاده ایلام به سرابله و بعد از عبور از تونل بزرگ این مسیر در 15 کیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته است. درختان بلوط زیبای بسیار زیادی در منطقه گچان وجود دارند. این منطقه با کوه های مانشت و قلاجه همجوار بوده و در کنار دره زیبای گچان واقع شده است.

آبشار گچان در ابتدای جاده ایلام به سرابله (شیروان و چرداول) و بعد از عبور از تونل بزرگ این مسیر در 15 کیلومتری شهرستان ایلام واقع است. منطقه گچان پوشیده از درختان زیبای بلوط است. این منطقه در کنار کوه‌های مانشت و قلاجه در کنار دره زیبای گچان قرار دارد. در میان دره گچان چشمه ای پر آب جاری است که آبشار زیبای گچان را تشکیل می دهد. آب گوارای این چشمه به مصرف اهالی روستاهای مجاور و آبیاری باغات میوه می‌رسد. این محل که از جاهای دیدنی ایلام محسوب می‌شود، پوشیده از درختان زیبای گردو بوده و همه ساله پذیرای اردوهای علمی و تفریحی است. در این منطقه که کوه‌های زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده‌اند منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. به گونه‌ای که در فصول بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان به‌علت دسترسی تقریبا راحت آن پذیرای خیل عظیم دوستداران طبیعت است.

آبشار گچان از دل دره ای به پایین سرازیر می شود و در طول مسیر درختان زیادی را آبیاری می کند و بعد چند متر به باغات میوه می رسد. مردم این منطقه که به باغداری مشغول هستند از طریق فروش محصولات باغ امرار معاش می کند و این باغ های میوه توسط آب آبشار آبیاری می شود و از این جهت حائز اهمیت است بقیه آب آبشار هم به مصرف روستای مجاور می رسد به طوری که در زندگی آن ها هم نقش به سزایی گذاشته است. اطراف آبشار مملو از درختان گردو است این درختان چند ساله به ارزش و اهمیت آبشار اضافه کرده اند.آب گوارا و محیط سرسبز زیستگاهی را برای گونه ای از جانواران فراهم کرده است که بهتر است برای حفظ هر چه بیشتر این جاذبه طبیعی تلاش کرد و از آسیب رساندن به آن خودداری کرد. اوج زیبایی منطقه گچان در فصل بهار و تابستان است هوای معتدل و طبیعت دل انگیز این فصول را بهترین زمان برای سفر کرده است وبازدید کنندگان می توانند اوقات خاطره انگیزی را سپری کنند از تفریحات مرسوم این منطقه می توان به آبتنی کردن در آب زلال آبشار اشاره کرد که لحظات خوشی را برای علاقه مندان به وجود می آورد علاوه وجود کوه های بلند مانشت و قلاجه این فرصت استثنائی را برای دوستداران به کوهنوردی فراهم کرده است تا بتوانند از آن لذت ببرنداگر قصد ماندن در این مکان منحصر به فرد را دارید بهتر است امکانات کافی اعم از چادر مسافرتی ،مواذ غذایی،لباس مناسب و سایرلوازم مورد استفاده را به همراه داشته باشید قابل ذکر است که از ریختن زباله و آتش روشن کردن و هرگونه آسیب به محیط اجتناب کنید.

آبشار گچان ایلام چه امکانات گردشگری دارد؟

ایران‌گردها در جریان هستند که ایلام به‌رغم جاهای دیدنی که دارد، آن‌گونه که باید‌وشاید در مرکز توجه سازمان‌های گردشگری قرار نگرفته است. به همین دلیل آبشار زیبای گچان به لحاظ امکانات رفاهی حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ اما خوشبختانه این منطقه به اندازه‌ای خوش‌ آب‌و‌هواست که در بهار و تابستان مشکلی برای رسیدن به آبشار و گردشگری در اطراف آن پیدا نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید حسابی آبشارگردی کنید، تجهیزات لازم برای طبیعت‌گردی را همراه داشته باشید.

تنقلات و خوراکی، چند دست لباس، لوازم روشن‌کردن آتش، پلاستیک زباله، کفش مخصوص پیاده‌روی، عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر از تجهیزاتی است که برای آبشارگردی در گچان لازم می‌شود. چادرزدن و اتراق شبانه در این محل توصیه نمی‌شود. با این حال اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که می‌خواهید چرخی در کوه‌های اطراف بزنید و حسابی در گچان خوش بگذرانید، چادر و کفش و لوازم کوه‌نوردی را به فهرست لوازم سفر به ایلام اضافه کنید.

آبشار گچان ایلام

آبشار گچان ایلام چه جاذبه های گردشگری دارد؟

آب چشمه گچان از دل دره‌ای به پایین می‌ریزد. تماشای آبشار و آب‌تنی در آب زلال آن یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در ایلام به حساب می‌آید. در این منطقه چندین آبشار وجود دارد. با این حساب اگر از آبشارگردی سیر نمی‌شوید، می‌توانید راه آبشارهای اطراف گچان را در پیش بگیرید و یک دل سیر آبشارگردی کنید. اگر هم از آن دسته گردشگران ماجراجویی هستید که کوه‌های بلند را به چالش می‌کشند، راه کوه‌های اطراف آبشار را دنبال کنید. در همسایگی منطقه گچان، 2 کوه سربه‌فلک‌کشیده با نام‌های مانشت و قلاجه وجود دارد. این کوه‌ها یکی از دیگری تماشایی‌تر است. گردشگرانی که دنبال طبیعت‌گردی آرام و باصفا می‌گردند هم بهتر است آب آبشار را از حوضچه آن دنبال کنند. این آب به باغ‌های پایین‌دست می‌ریزد. نشستن در کنار جویباری که از آبشار سرچشمه گرفته و تماشای گذر عمر لذتی است که فقط گردشگران اهل‌دل درک می‌کنند.

آبشار گچان ایلام به کدام جاهای دیدنی نزدیک است؟

حیف است راهی ایلام شوید و به تماشای آبشار گچان بسنده کنید. این منطقه در کنار آبشار، جاهای دیدنی دارد که گردشگری در آن‌ها دست‌کم یکی‌ دو هفته زمان می‌طلبد. با این حساب بهتر است برنامه‌ای جانانه برای ایلام‌گردی ترتیب دهید و تمامی جاهای دیدنی ایلام را ببینید. از آنجایی که ایلام در کنار طبیعت‌ تماشایی، منطقه‌ای با تاریخ کهن است، حتماً در کنار آبشارگردی سری به روستای گُل‌گُل‌ در 25 کیلومتری ایلام بزنید. در این منطقه سنگ‌نوشته‌هایی از دوران آشوریان وجود دارد. قلعه سه کسان، از قلعه‌های باقیمانده از دوران ساسانیان، آتشکده موشکان و آرامستان کان گنبد، از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی ایلام به حساب می‌آیند.

آبشار گچان ایلام

آبشار گچان ایلام کجاست؟

اگر اهل ایران‌گردی باشید، حتماً به‌خوبی می‌‌دانید جاهای دیدنی ایلام تمامی ندارد. در این استان تا چشم کار می‌کند دشت‌و‌دمن، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و آبشارهای زیبا مشاهده می‌شود. در این بین از آنجایی که آبشار زیبای گچان سوگلی تمامی زیبایی‌های ایلام است، پیشنهاد می‌کنیم در ایلام قبل از هر جا راه این آبشار را در پیش بگیرید. برای آب‌بازی در آبشار زیبای گچان باید هر کجای ایران که هستید خودتان را به استان ایلام برسانید. به 15‌کیلومتری جاده ایلام در سرابله (شیروان و چرداول) که رسیدید، وارد منطقه گچان خواهید شد.

در ابتدای این جاده باید از تونلی بزرگ عبور کنید. پس از اینکه تونل را پشت سر گذاشتید، چشم‌ شما به جمال آبشار تماشایی گچان ایلام روشن می‌شود. مسیری که برای رسیدن به آبشار باید طی کنید از دشت‌های سرسبز و تپه‌های زیبا می‌گذرد. به لطف این شرایط، در طول مسیر از منطقه‌ای باطراوت و خوش‌آب‌و‌هوا عبور می‌کنید. این مسیر به لحاظ رانندگی نیز چندان دشوار نیست. به لطف این شرایط فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار اینکه نگاهی به جاده دارید، نیم‌نگاهی به مناظر دلگشای اطراف بیندازید. آبشار به لحاظ جغرافیایی در شمال شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.

ایلام در کنار کوه‌های سرسبز و دشت‌های پوشیده با گل‌های خوش‌رایحه، غار معروفی هم دارد. این غار با نام غار زینگان در 52‌کیلومتری غرب ایلام گردشگران ماجراجو را به مخاطره می‌کشد. تالاب سیاب دریوش در جنوب غربی بخش ملکشاهی، تالاب زمزم در 74‌کیلومتری شرق ایلام، چرداول در 33‌کیلومتری ایلام و سرکب در 8‌کیلومتری جنوب شرقی ایلام از دیگر جاهای دیدنی این استان به حساب می‌آیند.

بازدید از آبشار گچان چرداول

برای دیدار از این آبشار بهتر است در فصول گرم سال اقدام کنید زیرا از آنجایی که این منطقه، کوهستانی است ممکن است سرمای هوا یا بارش برف و باران موجب آزاد شما شود. لازم به ذکر است که امکانات رفاهی چندانی در اطراف آبشار وجود ندارد پس به یاد داشته باشید که حتما وسایل مورد نیاز خود را به همراه ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید. از آلوده کردن محیط و یا آسیب رساندن به حیوانات و گیاهان آن جدا خودداری کنید.

خلاصه

آبشار گچان ایلام سوگلی جاهای دیدنی‌ غرب ایران است. آب زلال این آبشار از ارتفاعی بلند با جوش‌و‌خروش به پایین می‌ریزد. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم دل دره گچان در ایلام را شکافته تا هنرنمایی مادر طبیعت را به کمال برساند. در کنار زیبایی‌های آبشار، آب گوارای آن زمینه سرسبزی منطقه را فراهم کرده تا با یکی از باطراوت‌ترین مناطق غرب ایران روبه‌رو باشیم. ایلام دیاری زیبا با آبشارهای تماشایی است؛ اما انصافاً هیچ‌کدام از آبشارهای منطقه زیبایی‌های گچان را ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان